ettekö oikeasti pese uusia vaatteita?
Mä pesen aina kaikki uudet vaatteet, alkkarit kahdesti, muuta vaatteet kerran. Niitähän on joku kaupassa sovittanut. Ja sitten vielä niihin on usein jäänyt teollisuudesta kemikaalijäämiä.
Kommentit (77)
No ei kaikissa kaupoissa ole hanskoja kädessä. Monessa olen töissä ollut ja eipä ole tullut vastaan vaatekauppaa jossa oikeasti olis kädessä. harvoissa poikkaustilanteissa, esim alavarastolla kylmään vuoden aikaan kyllä. liikeessä ei koskaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:13"]
No ei kaikissa kaupoissa ole hanskoja kädessä. Monessa olen töissä ollut ja eipä ole tullut vastaan vaatekauppaa jossa oikeasti olis kädessä. harvoissa poikkaustilanteissa, esim alavarastolla kylmään vuoden aikaan kyllä. liikeessä ei koskaan.
[/quote]
Joo ei varmasti kassalla olekaan myyjä hanskat kädessä.
Toki saa niitä vaatteita käsitella takahuoneessa ihan ilmankin hanskoja, mutta kyllä, niitä todella käytetään. Toki kokemukseni rajoittuu vain H&M -ketjun myymälöihin, mutta niiden vaatteethan varmasti onkin myrkkyjä täynnä, eikö? ;)
Atoopikkona pesen uudet tekstiilit. En halua tehdassaastaa tai toisten likoja kotiini. Villakangastakkeja en pese.
Vähän aiheen vierestä, saako yritykset myydä käytettyjä tuotteita uusina? Ihmetyttää kun esim. vaateliikkeet ja sisustusliikkeet antavat 14 päivän palautusajan, sitten tuotteet vaan myydään uutena eteenpäin? Esimerkiksi ostin Anttilasta pussilakanasetin jossa oli tahra, selkeästi olleet jollain sovitettavana ennen. Tosi kiva muiden hikiset lakanat ostaa, kun luulee ostavansa uutta. Ymmärrän toki että palautusjuttu on ihan hyvä, mutta toisaalta mun mielestä niissä palautetuissa pitäisi olla maininta että niitä on käytetty ja niistä vaikka jokin ale, kuten Gigantissa. Olisi vain kiva, että voisi ostaa uutta ja olla varma siitä että se ei ole ollut kellään, kuten esim. peitto tms. Tokihan ne tuotteet voi aina kotona syynätä joka kohdasta että ovatko virheettömiä, mutta olisi kuitenkin ihan kiva voida ostaa myös uusia tuotteita eikä sellaisia mitä toiset jo käyttäneet... Eli tuotteita jotka avaamattomissa pakkauksissa, kuten kengät, vuodevaatteet ym.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:18"]
[/quote]
Toki saa niitä vaatteita käsitella takahuoneessa ihan ilmankin hanskoja, mutta kyllä, niitä todella käytetään. Toki kokemukseni rajoittuu vain H&M -ketjun myymälöihin, mutta niiden vaatteethan varmasti onkin myrkkyjä täynnä, eikö? ;)
[/quote]
Minä olen ymmärtänyt, että kassoilla on hanskat kädessä sen takia, että kassakuiteissahan on bisfenoli-A:ta (BPA). Sen myrkyllisyydestähän myös keskustellaan, ja onhan se kielletty tuttipulloistakin nykyään. Myrkyttömiäkin rullia olisi tarjolla, mutta ovat kaupoille liian kalliita.
42 vastaa 56: Kyllä, minullakin on pesukone ja pesen vaatteeni aina kun on tarpeellista, en ole sottapytty. Mutta en todellakaan pese uusia hameita ja farkkuja ym. ennen käyttöä, vaan sitten kun ne kaipaavat pesua. Villapaitoja pesen sekä käsin että koneella, sillä esimerkiksi kaikki käsinneulotut vaatteet eivät kestä konepesua. Kaikki villalangat eivät vieläkään ole konepestäviä.
On aika surullista, jos et silitä vaatteitasi. Uudetkaan vaatteet eivät näytä uusilta, jos ne ovat rypptisiä. Kai tiedät, että vaatteet kestävät kauemmin hyväkuntoisina, jos ne silittää. Ja antaahan se kantajastaan huolitellun kuvan, jos esim. paitapusero on hyvin silitetty.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:18"]
[/quote]
[/quote]
Minä olen ymmärtänyt, että kassoilla on hanskat kädessä sen takia, että kassakuiteissahan on bisfenoli-A:ta (BPA). Sen myrkyllisyydestähän myös keskustellaan, ja onhan se kielletty tuttipulloistakin nykyään. Myrkyttömiäkin rullia olisi tarjolla, mutta ovat kaupoille liian kalliita.
[/quote]
Itse olen ollut useammassa kaupassa ja kyllä olisi silloin mieleni tehnyt käyttää hanskoja, lähinnä likaisten rahojen ja joidenkin juoppojen ällökäsien takia... Tuli aika kiire joskus käyttää käsidesiä (vaikka sitä kului kyllä useasti päivässä) joidenkin tuollaisten jälkeen. Hanskat on hyvä niin eipähän tartu toisten ihotaudit sun muut niin herkästi.
Kyllähän uudet vaatteet haiseekin niin kemikaaleille ettei tulis mieleenkään laittaa pesemättömänä päälle, varsinkaan lapselle. Kuluttaja-lehdessä on ollut hyviä juttuja tästä aiheesta mitä kaikkia kemikaaleja uusista vaatteista löytyy ja miten esim. farkkutehtailla sairastutaan niistä aineista joilla niitä käsitellään. Mutta ensipesu auttaa siihen ettei kuluttaja saa sitä isointa kemikaalikoktailia uudesta vaatteesta.
Näköjään moni elää ns. "pullossa" eikä tiedä mitään esim. vaateiden kemikaaleista. Mm. tämän myrkkyfarkku jutun aikaan oli paljon keskustelua aiheesta (monessa eri mediassa), ihme on on jos joku on välttynyt kuulemasta...
http://yle.fi/uutiset/myrkkyfarkkuja_on_tullut_myyntiin_myos_suomeen/5879178
Lisäksi "parasta" on se, että myrkkyjä tulee koko ajan uusia (sitä mukaa kun vanhojen käyttöä rajoitetaan) joten koskaan ei voi tietää mitä siinä vaatteessa on. Eli jos ostaa tänään paidan kaupasta X ja hakee saman paidan (useinhan samaa mallia varsinkin ns. "perusvaatteissa" kuten t-paidat ymv. on koko ajan tarjolla) kuukauden kuluttua, voi noissa paidoissa olla jo ihan eri "myrkyt". Eli se ettei koskaan ole herkistynyt ei takaa että niin olisi aina.
Myös pitoisuudet voivat vaihdella, jos konttiin tussautetaan "homeenestoainetta" tmv. niin alin vaatenippu voi jäädä kokonaan ilman ja päällimäiset saavat kunnon satsin.
Kannattaa googlettaa asioita, esim. satamissa kontteja tutkivilla tullimiehillä on nykyään kunnon apuvälineet estämässä altistumisia, teknisiä laitteita +suojupukua +maskia kasvoilla. Sarkastista ettei samaa pakettia kaupassa avaavilla em. ole käytössään... Eikä sillä kuluttajalla joka pukee nutun lapsensa tai itsensä päälle.
Telkusta tuli myös hyvä dokumentti tässä taannoin nimeltään kemikaalikuorma, joka kyllä pisti ajattelemaan asiaa laajemminkin. Kemikaalien pitkän ajan yhteisvaikutuksia ei tunneta, monet aineet uusia, ja niiden vaikutuksista ihmiseen tiedetään vasta vuosien kuluttua.
Eli hyvät av-mammat vaikka ette omia vaatteitanne pesisi, peskää edes lastenne, jotta he eivät saisi vaatteista lisää kemikaaleja kehoonsa. Kemikaaleja tulee nykyisin joka paikasta ja jos edes jossain niitä voi kohtuuhelposti vähentää niin tässä.
Ihan vaan sellainen pikkiriikkinen kysäri, että monellakos on tullut mieleen että vaatteet "kuuluu" pestä ennen käyttöönottoa värien kiinnittämiseksi annetussa ohjelämpötilassa, ettei esim valu pitkin käsiä sitten vesisateessa..? ;) No, vähän kauempaa koukattu mutta esim pipoissa olen kuullut moista käyneen. Kellään kokemusta?
Googleta kuvia uhreista, joillakin aivan karmeat reaktiot.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:55"]
42 vastaa 56: Kyllä, minullakin on pesukone ja pesen vaatteeni aina kun on tarpeellista, en ole sottapytty. Mutta en todellakaan pese uusia hameita ja farkkuja ym. ennen käyttöä, vaan sitten kun ne kaipaavat pesua. Villapaitoja pesen sekä käsin että koneella, sillä esimerkiksi kaikki käsinneulotut vaatteet eivät kestä konepesua. Kaikki villalangat eivät vieläkään ole konepestäviä.
On aika surullista, jos et silitä vaatteitasi. Uudetkaan vaatteet eivät näytä uusilta, jos ne ovat rypptisiä. Kai tiedät, että vaatteet kestävät kauemmin hyväkuntoisina, jos ne silittää. Ja antaahan se kantajastaan huolitellun kuvan, jos esim. paitapusero on hyvin silitetty.
[/quote]
En nyt ihan purematta niele tuota, että silittäminen lisää vaatteen käyttöikää. En ole koskaan aiemmin kuullut moista väitettä. Pyykit voi ripustaa kuivumaan niinkin, etteivät vaatteet jää ryppyisiksi. En omista ainuttakaan paitapuseroa, joten niitä ei tarvitse myöskään silitellä!
Mitä tulee tuohon villalankojen konepesun kestävyyteen, niin monissa pesukoneissa on hellävarainen käsinpesuohjelma. En myöskään karsasta käsinpesua, olen tottunut pesemään lapsen villavaippahousuja käsin, joten mulle siitä ei koidu mitään erityistä vaivaa.
Jos tunnet olosi surulliseksi sen takia, etten silitä pyykkiä, en kai voi tehdä muuta kuin tarjota sulle nenäliinaa kyyneleiden kuivaamiseen.
Kyllä mä pesen. Aina ja kaikki. Ne haisee ja niissä on vaikka mitä kemikaaleja tosiaan. Takit nyt jätän välillä pesemättä mutta kaiken muun pesen aina.
Ohhoh. Olen yllättynyt, että ketjuun on niin moni kommentoinut, että ei pese uusia vaatteita?! Siksihän ne juuri tuntuu uusina erilaisilta, kun niissä on niitä käsittelyaineita. Mukavasti irtoavat iholle viimeistään vaatteen hiukan kostuessa hikoillessa tai syksyn säässä. Ja nämä ovat oikeasti myrkkyjä, eivät mitään peruskemikaaleja joita on vaikka meikeissä ja hiustuotteissa.
Käsittääkseni lakanapaketeissa (ellei pyyhkeissäkin) lukee nykyisin, että PESTÄVÄ ENNEN KÄYTTÖÄ. Wonder why...?
En pese koskaan mitään uutta vaatetta. Ei alus- eikä muitakaan. Ongelmia ei ole ollut, ja aion jatkaa samaan malliin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 14:52"]
Jos vaatteet ovat noin myrkyllisiä, miksei vaatekaupan työntekijät ole pukeutuneina suoja-asuihin?
[/quote]
Mutta eikös heillä ainakin hanskat ole, kun avaavat laatikoita? No, helppo on asiasta löytää tietoa, googlaa vaikka "vaatteiden kemikaalijäämät".
[/quote]
Joo eli vaatekaupan työntekijöillä on hanskat kädessä silloin, kun he vaatteita käsittelevät. Eli kun purkavat kuormat, laittavat hälyt ja henkarit paikoilleen.
Ja hanskat nimenomaan niiden kemikaalien ja vaatteista irtoavan värin vuoksi.