Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ettekö oikeasti pese uusia vaatteita?

Vierailija
29.08.2013 |

Mä pesen aina kaikki uudet vaatteet, alkkarit kahdesti, muuta vaatteet kerran. Niitähän on joku kaupassa sovittanut. Ja sitten vielä niihin on usein jäänyt teollisuudesta kemikaalijäämiä.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö minä nyt ihan oikein? Te, jotka sanotte pesevänne kaikki muut vaatteet paitsi villakangastakit ennen käyttöä, oletteko nyt ihan tosissanne vai haluatteko vain provosoida niitä, jotka haluavat päästä helpommalla? Te siis pesette kaikki hameet, puserot, farkut, jakut, prässihousut, juhlaleningit, kaikki sukat ja sukkahousut ynnä muut, ynnä muut. Oletteko myös niin ammattimaisia silittäjiä, että uudet pestyt vaatteenne näyttävät pesun jälkeen uusilta? Montako villapaitaa esimerkiksi on mennyt piloille? Tai entäs, jos erehdytte ostamaan vaatteen, joka ei kestä vesipesua, kiikutatteko sen heti pesulaan? Jotenkin ymmärrän vielä tuon alusvaatteiden pesun, varsinkin jos ei osta avaamattomissa pakkauksissa olevia housuja. Joku tuossa sanoi, että kokeilee rintaliivejä erikoisliikkeessä ja kun tekee ostopäätöksen, vaatii avaamattoman pakkauksen. Jätät siis omat hiet seuraavalle asiakkaalle. Just, joo, niinhän se pitää tehdä.

Lakanat ja froteepyyhkeet pyöräytän koneessa, jota niistä tulee pehmeitä ja tuoksuvia, muita vermeitä harvoin.

Vierailija
42/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen lakanat ja pyyhkeet. Pesun jälkeen niitä on miellyttävämpi käyttää, kun eivät ole kovia koppuroita eikä haise pahalle.

Lapsen vaatteet pesen. Osin vanha tapa vauva-ajalta ja osin siksi, että ostan alesta ennakkoon ja yleensä nuo trikoovaatteet kutistuu ekassa pesussa, eipä ainakaan jää pieneksi ekan käyttökerran jälkeen :)

Omat ja miehen vaatteet menee päälle ilman esipesua.

Kerran olen lähettänyt jonkun elloksen collegehupparin takaisin, se haisi niin järkyttävälle että ei varmaan olisi 5 pesua riittänyt. Syyksi laitoin vain että "vaate lemuaa, en halua sitä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä uudet vaatteet haisevat "erikeeperille" joten todellakin pesen ne! Jotkut sukat voi tulla käyttöön ilman pesua. Neuleita, ulkovaatteita ym en pese.

Vierailija
44/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein te uusien vaatteiden pesijät ostatte uusia vaatteita? 

Vierailija
45/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan, tehdaspuhdas on ihan ok. Pieniä kemikaalijäämiä jos pelkää, saa pelätä kaikkea.

Vierailija
46/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huokaisu, ei nyt jakkuja ja prässihousuja ja juhlaleninkejä. Mutta kaikki normaalisti pesukoneessa muutenkin pestävä joo. Miksi ei? Meillä nyt ei niin hienoissa vaatteissa toki normaalisti kuljetakaan, minulla ja miehellä normaalit toimistovaatteet (vaikkapa farkut ja paitapusero), lapsilla trikoota, collegea, farkkua. Uusia vaatteita ostetaan koko ajan, mutta niin me pestään pyykkiäkin melkein joka päivä. Mikäs vaiva ne nyt on pestä. Enkä tosiaan ole mikään nipo tai bakteerikammoinen.

Vierailija
47/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 12:57"]

En pese. Vaate näyttää ja varsinkin tuntuu aina ekan pesun jälkeen huonommalta kuin uutena.

[/quote]

Jaa alusvaatteetkin pitää näyttää uusilta?

Joissakin vaatteissa on kyllä ostettaessa niin paljon kemikaaleja, että hajukin on kamala. Enkä ikinä mene nukkumaan pesemättömiin uusiin lakanoihin, enää kun olen kerran unettoman yön sellaisissa viettänyt.

Vierailija
48/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:12"]

Vaatteistani huomattava osa ei ole edes vesipestäviä. Mutta toki Suomi-mamma lyö sellaisetkin heti ensimmäiseksi pesukoneeseen, että varmasti bakteerit kuolevat ja myrkyt (jooh..) saadaan pois. Käytännöllisyys ja uskomaton nipotus käytännöllisyyteen liittyvissä asioissa ennen kaikkea!

[/quote]

Eikö se tule aika kalliiksi, jos kaikki alushousutkin pitää käyttää pesulassa?

No ei se ainakaan käytännöllistä ole, jos vaatteet eivät ole vesipestäviä.

Vierailija
49/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja sentään!

Aika uskomatonta, että ihmiset eivät haista eivätkä tunne sitä käsittelyaineiden määrää mitä uusissa vaatteissa on!? Olen kyllä tosi yllättynyt miten moni ei pese uusia vaatteita!
Itse pesen tietenkin kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet sekä lakanat ja pyyhkeet.

Vierailija
50/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pessyt lakanat ja pyyhkeet, sekä vauvanvaatteet nyt itsestäänselvästi kemikaalien takia. Viimeksi luin jostakin, että varsinkin tummissa Aasiassa valmistetuissa vaatteissa (ja kaikkihan ne ovat) on paljon haitallisia kemikaaleja. Kannattanee ostaa lastenvaatteet kirppareilta, koska silloin myrkkyjäämät on oletettavasti jo monesti pesty. Omia vaatteita en ole pessyt, mutta nyt ehkä ruvetaan niitäkin pesemään, sen verran paljon on noista kemikaaliasioista ollut juttua.

Vierailija
51/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 12:50"]

Ei tule mieleenkikään pestä. Varsinkin uutta vaatetta pidän mahdollisimman kauan. Pesussa se aina vähän pehmentyy/nuhjaantuu. Eli venytän ekaa pesua mahdollisimman pitkään.

[/quote]

Sama täällä. Ei tulisi mieleenikään pestä uutta vaatetta. :)

Vierailija
52/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 18:52"]Voi luoja sentään! Aika uskomatonta, että ihmiset eivät haista eivätkä tunne sitä käsittelyaineiden määrää mitä uusissa vaatteissa on!? Olen kyllä tosi yllättynyt miten moni ei pese uusia vaatteita! Itse pesen tietenkin kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet sekä lakanat ja pyyhkeet.[/quote]

Lakanat pesen minäkin, ne kun on paketista otettaessa ihan sellaiset jäykät ja kauheilla taitteilla. Muita en pese. Herkkäihoinen olen, enkä muista saaneeni mitään oireita, vaikka en vaatteita käyttämättöminä pese. Joskus uudet farkut päästää väriä, joka tarttuu alusvaatteisiin ja ihoonkin, mutta muuta harmia en ole huomannut. Pesen itseni kuitenkin päivittäin, joten se mahdollinen jäämä, mitä ihoon tulisi, peseytyy iltasuihkussa pois. 

Vierailija
53/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo kyllä käynyt mielessäkään että pesisin.

Vierailija
54/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 18:14"]

Ymmärsinkö minä nyt ihan oikein? Te, jotka sanotte pesevänne kaikki muut vaatteet paitsi villakangastakit ennen käyttöä, oletteko nyt ihan tosissanne vai haluatteko vain provosoida niitä, jotka haluavat päästä helpommalla? Te siis pesette kaikki hameet, puserot, farkut, jakut, prässihousut, juhlaleningit, kaikki sukat ja sukkahousut ynnä muut, ynnä muut. Oletteko myös niin ammattimaisia silittäjiä, että uudet pestyt vaatteenne näyttävät pesun jälkeen uusilta? Montako villapaitaa esimerkiksi on mennyt piloille? Tai entäs, jos erehdytte ostamaan vaatteen, joka ei kestä vesipesua, kiikutatteko sen heti pesulaan? Jotenkin ymmärrän vielä tuon alusvaatteiden pesun, varsinkin jos ei osta avaamattomissa pakkauksissa olevia housuja. Joku tuossa sanoi, että kokeilee rintaliivejä erikoisliikkeessä ja kun tekee ostopäätöksen, vaatii avaamattoman pakkauksen. Jätät siis omat hiet seuraavalle asiakkaalle. Just, joo, niinhän se pitää tehdä.

Lakanat ja froteepyyhkeet pyöräytän koneessa, jota niistä tulee pehmeitä ja tuoksuvia, muita vermeitä harvoin.

[/quote]

kyllä! kaiken pesen.

Vierailija
55/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 18:14"]

Ymmärsinkö minä nyt ihan oikein? Te, jotka sanotte pesevänne kaikki muut vaatteet paitsi villakangastakit ennen käyttöä, oletteko nyt ihan tosissanne vai haluatteko vain provosoida niitä, jotka haluavat päästä helpommalla? Te siis pesette kaikki hameet, puserot, farkut, jakut, prässihousut, juhlaleningit, kaikki sukat ja sukkahousut ynnä muut, ynnä muut. Oletteko myös niin ammattimaisia silittäjiä, että uudet pestyt vaatteenne näyttävät pesun jälkeen uusilta? Montako villapaitaa esimerkiksi on mennyt piloille? Tai entäs, jos erehdytte ostamaan vaatteen, joka ei kestä vesipesua, kiikutatteko sen heti pesulaan? 

[/quote]

Joo, kyllä mä pesen. Meillä on pesukone, joten ei se niin kauheasti vaadi, enkä ostele uusia vaatteita jatkuvasti.

Mä osaan pestä esim. villapaidat niin, ettei ne mene pilalle (uskon, että säkin varmaan peset ne uutena ostamasi vaatteet jossain vaiheessa). En juuri silitä vaatteita. En osta juurikaan vaatteita, jotka eivät kestä vesipesua (ja monet vaatteet, jotka eivät pesuohjeen mukaan kestä vesipesua, kyllä kestävät sitä oikeasti).

Vierailija
56/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 14:52"]

Jos vaatteet ovat noin myrkyllisiä, miksei vaatekaupan työntekijät ole pukeutuneina suoja-asuihin?

[/quote]

Mutta eikös heillä ainakin hanskat ole, kun avaavat laatikoita? No, helppo on asiasta löytää tietoa, googlaa vaikka "vaatteiden kemikaalijäämät".

Vierailija
57/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 14:52"]

Jos vaatteet ovat noin myrkyllisiä, miksei vaatekaupan työntekijät ole pukeutuneina suoja-asuihin?

[/quote]

Mutta eikös heillä ainakin hanskat ole, kun avaavat laatikoita? No, helppo on asiasta löytää tietoa, googlaa vaikka "vaatteiden kemikaalijäämät".

[/quote]

Ja moni vaatekaupassa työskennellyt herkistyy noille kemikaaleille niin, että on pakko vaihtaa alaa.

Vierailija
58/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vain sellaiset uudet vaatteet ennen käyttöä, jotka tuoksuvat joltakin kemikaalilta. Muita en. Ja sellaiset, missä on tosi voimakas tuoksu, jätän ihan kokonaan ostamatta jopa.

Vierailija
59/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen, kerran ennen käyttöä. Ne kemikaalit! Ja herkkä iho..

Vierailija
60/77 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla eikä muilla työntekijöillä ollut suojahanskoja, hoh. Kun vaatekaupassa olin töissä tässä hiljan. Ihan omin käsin ne viikataan esille ja laitetaan hälyt paikalleen ja henkariin, voivoi. Nyt varmaan av-mammojen tietämyksellä kuolen myrkkyihin, ovathan käteni olleet päivässä useita tunteja upouusien vaatteiden kanssa kosketuksissa, kymmeniä tunteja viikossa. Oi ja VOOOOI.

Ihme hysteerikkoja suomalaiset nykyään. Siis ihan kauheaa, voi peräti pieniä jäämiä olla. ja toisen ihmisen pieni hikipisarakin kenties siihen paitaan tarttunut. Kauheeeeeta.

Järkikäteen pöpökammoset kemikaalihysteerikot, olette sairaita. Mieleltänne.