Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hissitön talo ja vaunut?

Vierailija
29.08.2013 |

Asumme hissittömän talon kolmannessa kerroksessa ja nyt meille on tulossa vauva. OIisiko teillä vinkkejä millaiset vaunut voisivat olla hyvät kun niitä joutuu ilman hissiä kantamaan? Itse ajattelin että jotkut kevyet ja sellaiset joista saa sen kopan irti voisivat toimia niin että kantaisi näitä erikseen esim. puoli kerrosta/kerroksen kerrallaan. Miten te olette ratkaiseet ko. ongelman? Ja ei, asunnon vaihto ei ole vaihtoehto koska asuntomme on muuten täydellinen meille :)

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 17:46"]

hohhoh täällä on peukkukerho kokoontunut

Meidän talossa säilytetään rappukäytävässä. Ei ne vaunut itsestään syty. Asumme hyvällä alueella ja talossa on vain kunnollisia kansalaisia.

[/quote]

Itse heittäisin vaunut ulos aina ja poikkeuksetta.

Minähän en terveyttäni riskeeraa sillä että joku tarjoaa pyromaanille oivan tilaisuuden täyttää rappukäytävä tappavilla myrkkykaasuilla.

Usko pois -sinähän veisit ne vaunusi muualle varastoon.

(Jos kyseessä olisi pelkkä metallirunko -ei ongelmaa)

[/quote]

uuh, no nyt pelottaa!!

ps. asia on muuten sillä tavalla, että minun vaunujani et muuten siirtäisi

[/quote]

on myöhäistä marista kun vaunut ovat jo roskiksessa.

Pari kertaa kun naapuri kaataa vaunuihisi roskapussin sisällön alkaa mieli muuttumaan missä vaunuja säilyttää.

Tyhmä voit olla, mutta ei tarvi idiootiksi ryhtyä.

[/quote]

Uskon, että olet tehnyt noin naapurillesi. Sama se minulle. Fakta on, että minulle ei noin tehtäisi.

Vierailija
2/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:49"]

Ei tosiaan ole vaunuvarastoa ja pyörävarasto ja kellarikomerot on nekin muutamien rappujen päässä alhaalla. Taitaa kunto nousta kohisten kun kanniskelee vauvaa ja vaunuja, pitää sitten käydä ostoksilla miehen kanssa yhdessä kun ei tuon yhtälön kanssa enää tosiaan kauppakasseja yksin kanniskella :)

ap

[/quote]

En nyt jaksanut koko ketjua lukea Ja menee ehkä vähän ohi aiheen. Meillä tosiaan myös hissitön talo, joten vauvan myötä alettiin tilata alepasta ruoka kotiin kuljetettuna aina viikoksi kerrallaan. Tulee ihan sisään asti kannettuna muutaman euron lisämaksusta. Ja sitä ruokaahan tosiaan kuluu ihan eritavalla kun lapsen kanssa tulee oltua paljon kotona, ulkona syöminen vähenee ja työpaikkaruokailu jää. Ja maitoakin pitää imettäessä kitata hirveitä määriä... Kävelyreissuilla voi sitten piipahtaa kaupassa hakemassa jotain pientä unohtunutta tai esim. tuoretta kalaa. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta kerrostaloista vaunujen kanssa mutta meillä on omakotitalossa ulko-oven edessä kymmenisen porrasta. Muutenkin kaupungilla joutuu joskus menemään vaunujen kanssa myös portaista. Olen huomannut että meidän matkarattailla joissa on pienet kääntyvät pyörät ei mennä edes kynnyksen yli ilman vaikeuksia. Joten ei missään nimessä kääntyviä pyöriä tai ainakin sellaiset että lukitus systeemi on helppo ja toimiva. Sanoisin myös että kannattaa olla isot ja tukevat pyörät. Tietysti vaunujen kannattaa olla mahdollisimman kevyet. Olen monesti myös vauva tai kauppakassit kannattaa kantaa ensin sisälle ja sitten vasta vetää vaunut ylös. Painavia vaunuja on vaikea pitää vakaana portaissa.

Parastahan olisi jos teillä on mahdollisuus säilyttää vaunuja alhaalla. Tällöin hyvä vaihtoehto kantaa pelkää vaunun koppa ylös. vauva voi jatkaa kopassa unia, eikä herää kun siirtelet syliin ja siitä sänkyyn. Tällöinhän vaunujen rungolla ei ole niin väliä portaiden kannalta. vaan nimenomaan vaunukopan on oltava mahdollisimman kevyt ja helppo kantaa. Jos teillä ei ole omaa lukollista varastoa, hanki vaunuihin pyörissä käytettävä vieterilukko!

Oletteko harkinneet kantoliinaa/reppua. Meillä on toiminut loistavasti lyhyemmillä reissuilla. Ensimmäinen puolivuotta vaunuiltiin, kunnes päätin että nyt ostetaan reppu. On aivan loistava pienillä ulkolenkeillä tai nopeilla kaupunkipyrähdyksillä. Voisitte siis välillä lähteä reissunpäälle ilman vaunujen raahaamista. Toki jos suurempia ostoksia joutuu kuljettamaan niin silloin vaunut on kätevämmät, ellette asu ihan kaupan vieressä. Myös useamman tunnin reissuilla olen kokenut vaunut kätevämmiksi, mutta reppu on nykyisin aina mukana jos vauva alkaa levottomaksi, otan reppuun rauhoittumaan.  

Vierailija
4/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bugaboot, vauva kantokopassa kotiin ja runko-osa perässä. Tai lukitset sen kunnon lukolla johonkin. Opettele käyttämään kantoliinaa ja -reppua. Pärjäilet ensimmäiset puoli vuotta ihan hyvin. Mutta kun lapsi kasvaa ja alkaa liikkua, huomaat olevasi unelma-asunnon vankina.

Vierailija
5/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

52, olen kanssasi samaa mieltä. Piti vielä välipäivän jälkeen tulla vilkaisemaan mitä tähän keskusteluun on kirjoitettu. Tuli vielä mieleen sellainen asia, että myös taloyhtiön hallitus on vastuussa siitä, että  porraskäytävässä ei säilytetä mitään ylimääräistä, joka voi aiheuttaa palovaaran. Jos hallitus ei puutu siihen, että esim. vaunuja säilytetään porraskäytävässä, voi käydä tosipaikan jälkeen niin, että hallituskin on korvausvelvollinen lyötyään laimin velvollisuutensa pitää käytävät tyhjinä.

Vierailija
6/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 14:06"]

Meidän talossa säilytetään rappukäytävässä. Ei ne vaunut itsestään syty. Asumme hyvällä alueella ja talossa on vain kunnollisia kansalaisia.

[/quote]

Minähän en terveyttäni riskeeraa sillä että joku tarjoaa pyromaanille oivan tilaisuuden täyttää rappukäytävä tappavilla myrkkykaasuilla.

[/quote]

Jos hullu jotain haluaa sytyttää,se sytyttää kuiten jotain vaikkei rattaita olisikaan tarjolla.Jos taloyhtiössä ei ole muuta paikkaa lastenrattaille,kun aulassa,on minusta taloyhtiön vastuulla järjestää tilat niitä tarvitseville.

Pyöräkellareitakin näkee vaikka minkälaisia,kun ihmiset muuttaa pois ja jättää romut jälkeensä.Kerran,kaksi vuodessa heittäisi merkitsemättömät romut roskiin.

[/quote]

Minua ei kiinnosta. Minä siirrän rattaat pois rappukäytävästä, syitä tähän on tässä ketjussa lueteltu riittämiin.

Vierailija
7/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuh, no nyt pelottaa!!

[/quote]

Ei siinä ole mitään pelottavaa että minä siirrän vastoin lakia ja tervettä järkeä rappukäytävässä säilytetyt vaunut ulos.

Ja miten sinä tuon siirtämiseni estäisit kulta pieni? :D

Vierailija
8/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 22:14"]

[/quote]

[/quote]

uuh, no nyt pelottaa!!

[/quote]

on myöhäistä marista kun vaunut ovat jo roskiksessa.

Pari kertaa kun naapuri kaataa vaunuihisi roskapussin sisällön alkaa mieli muuttumaan missä vaunuja säilyttää.

Tyhmä voit olla, mutta ei tarvi idiootiksi ryhtyä.

[/quote]

Uskon, että olet tehnyt noin naapurillesi. Sama se minulle. Fakta on, että minulle ei noin tehtäisi.

[/quote]

miten estäisit ? Yhtiö ilmoittaa vaunut saa viedä roskiin, jokaiselle ilmoitettu kirjallisesti, + omia aivojakin saa käyttää. Jos siitä huolimatta jotku vaunut jäisivät porraskäytävään, ilman muuta voisin kahvinpuruja "vahingossa " vaunuihin tipauttaa

Vierailija
9/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:11"]

miten estäisit ? Yhtiö ilmoittaa vaunut saa viedä roskiin, jokaiselle ilmoitettu kirjallisesti, + omia aivojakin saa käyttää. Jos siitä huolimatta jotku vaunut jäisivät porraskäytävään, ilman muuta voisin kahvinpuruja "vahingossa " vaunuihin tipauttaa

[/quote]

Ei kannata vajota vaunut rappukäytävään jättävän ääliön tasolle. Ihan siististi vaan nostaa ne ulos.

Vierailija
10/79 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi raskasta on, mutta kunnon isopyöräset, tukevat vaunut saa aika kätevästi "kiipeämään" portaita. Tavarkoriin mahtuvat ostokset tulee mukana samalla hikoilulla. Meillä on Emmaljungat, mutta eiköhän muunkin merkkiset toimi. Kevyet matkarattaat on helpot kantaa ilman vauvaa kerroksesta toiseen, mutta vauvan olleessa kyydissä tarvitaan kantamaan kaksi ihmistä.

Vierailija
11/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:20"]

3/15, mitähän paloviranomaiset sanovat tuohon ehdotukseesi. Muuten hyvä, mutta tuo jäi mietityttämään.

[/quote]

Siis siihen että niitä säilyttää pyörävarastossa? Saa niitä siellä säilyttää..

Vierailija
12/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa ap nyt, onko teillä yhteistä varastotilaa (joka ei ole tupaten täynnä pyöriä) vai pommarissa oma häkki vai miten?

Rappukäytäviin ei todellakaan saa jättää vaunuja.

Me asuttiin ennen 6.krs:ssa ja toisinaan hissi oli rikki. Se ei ollut kivaa, kun oli vaikka kiire lääkäriin. Mutta ei auttanut kuin porras kerrallaan laskeutua rattaineen ja vauvoineen (lisäksi 2-vuotias) päivineen alas. Siihen oppii, samoin ylös menoon. Itse siis aina portaissa rattaiden yläpuolella ja sitten vetää rattaita porras kerrallaan ylös/alas. Tuohon oppii, ei ole vaikeaa eikä jättiraskasta eikä hajota vaunujakaan. Ostoksethan voi viedä vaikka jälkikäteen tms. jos nyt ei ole aivan hirveä vandaali-paikka.

Vierailija
13/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan asuttiin hissittömän talon toisessa kerroksessa. Raahasin samalla vauvaa ja kauppakasseja rappusia ylös. Meillä oli sillon sellaset vanhat Emmaljungan vaunut, joissa oli tosi isot pyörät. Eli rappusia vaan vedin ylös vaunut. En jättänyt vaunuja alas kuin ihan erikoistapauksessa (ja ihan hetkeksi), koska talossa ei ollut mitään tilaa säilyttää niitä.

Alaspäin kun tultiin, niin usein vauvan nukahti jo noihin rappusiin. ;D

Vierailija
14/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappukäytävässä meillä vaunuja säilytetään. Kätevintä, eivätkä ole tielläkään kun on joutotilaa.

Vierailija
15/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole vaunuvarastoa ja pyörävarasto ja kellarikomerot on nekin muutamien rappujen päässä alhaalla. Taitaa kunto nousta kohisten kun kanniskelee vauvaa ja vaunuja, pitää sitten käydä ostoksilla miehen kanssa yhdessä kun ei tuon yhtälön kanssa enää tosiaan kauppakasseja yksin kanniskella :)

ap

Vierailija
16/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
17/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin esikoisen syntymän aikoihin talossa, jossa oli kyllä hissi, mutta niin pieni, ettei sinne vaunujen kanssa mahtunut. Käytin lähes yksinomaan kantoliinaa ja myöhemmin kantoreppua, kun liikuin lapsen kanssa kaksistaan. 1-vuotiaana lapsi käveli jo useimmiten puisto-, kauppa- ja muut lyhyet matkat.

Vierailija
18/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtokoppa ehottomasti ja vaunut kellariin. Jos ne nyt väkisin haluaa raahata sisälle, kannattaa ostaa sellaset vaunut mitkä ei "jousta" kauheen hyvin, eli siis mitä on vaikea keikuttaa paikallaan. Sellaset on toki vähän epämukavammat muuten käyttää mutta rappusissa helpottaa hurjasti jos ei halua nukkuvaa lasta herättää vaan päättää vetää portaat ylös

Vierailija
19/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtokoppa ehottomasti ja vaunut kellariin. Jos ne nyt väkisin haluaa raahata sisälle, kannattaa ostaa sellaset vaunut mitkä ei "jousta" kauheen hyvin, eli siis mitä on vaikea keikuttaa paikallaan. Sellaset on toki vähän epämukavammat muuten käyttää mutta rappusissa helpottaa hurjasti jos ei halua nukkuvaa lasta herättää vaan päättää vetää portaat ylös

Vierailija
20/79 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalossa 3 kerroksessa jossa ei ollut hissiä.

Parvekenukuttamiseen oli toiset vaunut ja lapsen kasvaessa turvallisuussyistä nukkui mattojen päälle laitetussa vaunukopassa. (pelkäsin vaunujen kaatumista jne.) 

Vauvan kasvaessa 1v 1kk:n ikäiseksi syntyi pikkuveli. Isompi siirtyi matkasänkyyn parvekkeelle nukkumaan pienemmän uinuessa parvekevaunuissa.

Isomman kanssa, joka ei osanut paljoa kävellä, ei talvella viitsinyt ulkoilla  lumihangessa, lumituiskua ym. Hyvin nukkuivat molemmat ulkoillen parvekkeella..

Meillä mahtui vaunut alakerran kellariin. 

Ensimmäisen vauvan synnyttyä marraskuussa ,ostin pehmeän kantokassin, samettia päällä ja sisällä karvaa. Laitoin vauvan sen sisään vaunukoppaan ja kannoin siinä ylös kolmanteen kerrokseen.

Vauva ei herännyt jos nukkui. Parvekevaunut olivat odottamassa sisällä lämpimässä ja saatoin laittaa vauvan jatkamaan uniaan kantokassissa.

Minulla oli seuraavalle vauvalle tukevampi kopan sisään mahtuva kantokassi, jossa kannoin "uuden" vauvan ylös ja 1-vuotias oli kainalossa...ja taas vauva parvekevaunuihin kantokassissa...

1-vuotias istui sisaristuimessa käydessämme ulkosalla kaupoissa ja neuvolassa. Ei ole ajokorttia vieläkään.

Olen ostanut Tallinnasta lastenvaunuja. Niissä on ohuet "kuoret" joten olen ommellut tekoturkiksesta+päälikankaasta koppaan kantokassin. Ompelin kantohihnat myös joten sai nostettua kaikkineen päivineen sisään. (Lapsia useampia syntynyt 17 vuoden aikana)