Mitä eroja on sivistyneen ja sivistymättömän ruokaostosvalinnoissa?
Voiko yleensäkään ostoskorin perusteella vetää johotpäätöstä, onko ihminen sivistynyt?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:55"]
Sivistyneen ihmisen varma merkki on luomumunat, tofu ja vihannekset. Halppislihaa ja muuta tehotuotantopaskaa ostavat juntit.
[/quote]
Paitsi Tofu on jo niiiin last season eikä sitä todellaakaan osta kukaan sivistynyt. Lähiruoka on nyt muodissa eikä tofu näillä leveysasteilla taida sitä olla.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 00:01"]
Ja minä:
power cow -vanukkaita
pullaa
punaista maitoa
rasvatonta maitoa
kilo porkkanoita
paprikaa
sipulia
kurkkua
jäävuorisalaattia
munia
jauhelihaa
oltermannia
kaupassa paistettu moniviljaleipä
halvinta appelsiinimehua
tummapaahtoista kahvia
eineskanakeitto
geisha-patukka
jim-patukka
saarioisten mansikkahilloa
[/quote]
Ylipainoinen sihteeri?
[/quote]
:D :D
Tässä sen just näkee, ei yhdestä ostoskerrasta voi tehdä mitään johtopäätelmiä ihmisestä. Mun toisen päivän ostoskori oli tällainen:
gruyerea
brietä
roquefortia
päärynöitä
luumuja
verkkomelonia
sitruuna
bataattia
paprikaa
valkosipulia
tuoretta basilikaa
oliiviöljyä
risottoriisiä
manteleita
broileria
kermaa
vehnäjauhoja
oivariinia
kivennäisvettä
Mitä tämä musta sitten tekee? Ymmärtääkö tämä arpoja, miten mielivaltaisesti ja sivistymättömästi hän tekee lennokkaita johtopäätelmiään?
Entäs tämä?
kurkku
jääsalaatti
salaattisipuli
jauhelihapaketti
lämminsavusiika
nuudelipaketti
appelsiinivichy
turkkilainen maustamaton jogurtti
sokeriton suklaa
pakasteherneitä
kananmunia
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:51"]
Joku duunari? Lastenhoitaja? Logistiikka-alalla tai tehdastyöntekijä?
-ap-
[/quote]
Duunari?! Mikä tuossa on mielestäsi duunariruokaa? Peruselintarvikkeita, joista kokataan itse kotona harrastusasenteella. Olemme lapseton akateeminen pariskunta, molemmat töissä humanistisella alalla.
[/quote]
Jessus teitä akateemisiä..duunarihan ei ole koskaan kuullutkaan noista listallasi olleista ruuista. Kaikki duunarit ei syö sitä HK:n sinistä u know!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:32"]
Suuremmassa mittakaavassa nyt esimerkkeinä parempiosainen ostaa luonnonjogurttia(+tuoreita marjoja) tai vähäsokerista proteiinijogurttia, kun huonompiosainen sitä halvinta sokerijogurttia. Hyväosainen tuoretta kalaa, huono-osainen kalapuikkoja tai pakettijauhelihaa. Hyväosainen paljon tuoreita kasvksia ja hedelmiä, huono-osainen viljatuotteita ja eineksiä.
Mutta enemmän kuin sivistyksestä, uskon eron johtuvan käytettävästä rahamäärästä. Noihin mainitsemiini hyväosaisen valintoihin ei työttömällä tai yleeensäkään tukien varassa elävällä yksinkertaisesti ole varaa, jos ei nälässä halua elää.
Mutta loppupäätelmänä: Ruokakorin perusteella ei voi päätellä, onko ihminen sanan varsinaisessa merkityksessä sivistynyt.
[/quote]
Itse luulen että suurella osalla vähempituloisista on kyseessä vain oma mukavuudenhalu ja se elämäntilanteen raskaus, että haluaa vain nopeasti jotain valmista. Tiedän kokemuksesta, ollut työtön ja opiskelija. Silti mulla ei oikein riitä ymmärrys jotka valittavat ettei ole kunnon ruokaan varaa, useilla riittää rahat silti alkoholiin, tupakkaan, suklaaseen ja sipseihin. Usein myös vaikka jokin keitto tulee halvemmaksi kuin monta lättypizzaa ja siitä saa myös vatsan useammin ja enemmän täyteen. Moni ei näytä vain osaavan laskea aina ja käyttää tarjouksia hyödyksi, ostetaan vaan eineksiä... Toki todellinen köyhyys on varmasti ihan todellista tänä päivänä Suomessa, silti vaikea ymmärtää joidenkin kohdalla. Esim. töissä ollessa ei yhtään säästetä "pahan päivän varalle" ja löytyy kyllä iphonet sun muut, mutta ruokaan ei ole varaa...
Ja minä:
power cow -vanukkaita
pullaa
punaista maitoa
rasvatonta maitoa
kilo porkkanoita
paprikaa
sipulia
kurkkua
jäävuorisalaattia
munia
jauhelihaa
oltermannia
halvinta appelsiinimehua
tummapaahtoista kahvia
eineskanakeitto
geisha-patukka
jim-patukka
[/quote]
joku päiväkodissa tai yleensä hoitoalalla työskentelevä perheenäiti?
Aiheen vierestä, jos on pienituloinen niin kannattaa oikeasti pitää kirjaa menoistaan ja usein saa itsetehtyä halvemmalla terveellistä, sen sijaan että ostaisi niitä lättypizzoja. Kaikkien maitoherkkien kannattaa kokeilla luomumaitoa, itse luulin että olen maitoherkkä mutta luomumaitoa vatsa kestää, toisin kuin näitä loppuunkäsiteltyjä laktoosittomia maitoja. Siksihän ne laktoosittomat kehiteltiinkin, että voidaan myydä maitoa kalliimmalla ja kylkeen vielä vatsaa rauhoittavia tuotteita. Tästähän oli dokkaria maitotiloilta ja Valiosta, monet kestävät maatalon maitoa mutta käsittelyn jälkeen ei enää kestäkään... Itse mieluummin juon vähemmän luomumaitoa kuin paljon käsiteltyä maitoa (joka ei edes maistu maidolta) ja laatueron kyllä huomaa... Sama pätee itselläni maustamattomaan luonnonjugurttiin, sokerijugurtteja ei vatsa kestä... Joskus myös se aito tavara kannattaa kun tekee ruokaa, esim. oikea kerma ruokakerman sijasta. Toki on epäterveellisempää, mutta ruokakermat usein todella käsiteltyjä ja kyllähän sen huomaa, kukaan tuskin kermakastikkeita jatkuvasti tekee. Suosittelen jokaista ostamaan terveellisiä raaka-aineita ja tekemään mahdollisimman paljon itse aidoista aineista, yllättävän edulliseksi tulee varsinkin kun jättää ne limsat ja karkit hyllyille... Terveyskin kiittää:)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 01:13"]
Suuremmassa mittakaavassa nyt esimerkkeinä parempiosainen ostaa luonnonjogurttia(+tuoreita marjoja) tai vähäsokerista proteiinijogurttia, kun huonompiosainen sitä halvinta sokerijogurttia. Hyväosainen tuoretta kalaa, huono-osainen kalapuikkoja tai pakettijauhelihaa. Hyväosainen paljon tuoreita kasvksia ja hedelmiä, huono-osainen viljatuotteita ja eineksiä.
Mutta enemmän kuin sivistyksestä, uskon eron johtuvan käytettävästä rahamäärästä. Noihin mainitsemiini hyväosaisen valintoihin ei työttömällä tai yleeensäkään tukien varassa elävällä yksinkertaisesti ole varaa, jos ei nälässä halua elää.
Mutta loppupäätelmänä: Ruokakorin perusteella ei voi päätellä, onko ihminen sanan varsinaisessa merkityksessä sivistynyt.
[/quote]
Itse luulen että suurella osalla vähempituloisista on kyseessä vain oma mukavuudenhalu ja se elämäntilanteen raskaus, että haluaa vain nopeasti jotain valmista. Tiedän kokemuksesta, ollut työtön ja opiskelija. Silti mulla ei oikein riitä ymmärrys jotka valittavat ettei ole kunnon ruokaan varaa, useilla riittää rahat silti alkoholiin, tupakkaan, suklaaseen ja sipseihin. Usein myös vaikka jokin keitto tulee halvemmaksi kuin monta lättypizzaa ja siitä saa myös vatsan useammin ja enemmän täyteen. Moni ei näytä vain osaavan laskea aina ja käyttää tarjouksia hyödyksi, ostetaan vaan eineksiä... Toki todellinen köyhyys on varmasti ihan todellista tänä päivänä Suomessa, silti vaikea ymmärtää joidenkin kohdalla. Esim. töissä ollessa ei yhtään säästetä "pahan päivän varalle" ja löytyy kyllä iphonet sun muut, mutta ruokaan ei ole varaa...
[/quote]
Itse köyhänä, työttömänä olen hieman eri mieltä. Ostaisin mielelläni esimerkiksi tuota proteiinijogurttia, mutta yksinkertaisesti ei ole varaa, joten jos jogurttia ostan, se on valitettavasti tätä Ingmanin halvinta (ja sokerisinta) tai arkijogurttia. Kerään paljon sieniä ja marjoja, joten nyt syksyllä voin syödä laadukasta proteiinia ja ilmaiseksi vitamiineja. Talvella ja keväällä tämä on hankalaa. Ja jos alkaisin ostaa kaikista terveellisimpiä elintarvikkeita, yksinkertaisesti päivittäinen energiansaanti jäisi aivan liian alhaiseksi. Ehkä kerran kuukaudessa ostan pienen pussin karkkia, alkoholia, sipsejä, tupakkaa, keksejä, leivonnaisia etc en syö lainkaan. En omista myöskään IPhonea, vaan Nokian 10v vanhan mallin. Tv:tä ei myöskään ole vanhan kuvaputkimallin hajottua ja läppärin ostin halvalla käytettynä ystävältäni. Ne rahat, joita noihin olisi mennyt, käytän mieluumin ravintorikkaaseen ruokaan ja liikuntavarusteisiin. En tiedä sitten, olenko poikkeuksellinen köyhä, mutta itsellä näin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 01:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 01:13"]
[/quote]
[/quote]
Itse köyhänä, työttömänä olen hieman eri mieltä. Ostaisin mielelläni esimerkiksi tuota proteiinijogurttia, mutta yksinkertaisesti ei ole varaa, joten jos jogurttia ostan, se on valitettavasti tätä Ingmanin halvinta (ja sokerisinta) tai arkijogurttia. Kerään paljon sieniä ja marjoja, joten nyt syksyllä voin syödä laadukasta proteiinia ja ilmaiseksi vitamiineja. Talvella ja keväällä tämä on hankalaa. Ja jos alkaisin ostaa kaikista terveellisimpiä elintarvikkeita, yksinkertaisesti päivittäinen energiansaanti jäisi aivan liian alhaiseksi. Ehkä kerran kuukaudessa ostan pienen pussin karkkia, alkoholia, sipsejä, tupakkaa, keksejä, leivonnaisia etc en syö lainkaan. En omista myöskään IPhonea, vaan Nokian 10v vanhan mallin. Tv:tä ei myöskään ole vanhan kuvaputkimallin hajottua ja läppärin ostin halvalla käytettynä ystävältäni. Ne rahat, joita noihin olisi mennyt, käytän mieluumin ravintorikkaaseen ruokaan ja liikuntavarusteisiin. En tiedä sitten, olenko poikkeuksellinen köyhä, mutta itsellä näin.
[/quote]
Toki ymmärrän ettei oikeasti vähävaraisella ole varaa ostaa sipsejä sun muita tai iphoneja. Silti usein nämä joita kaupoissa näkee, ylipainoiset nuoret perheet joilla tupakkaa ja alkoholia, silti eineksiä ja kaikkea epäterveellistä... Sitä aina syytellään rahan puutetta ettei ole varaa ostaa terveellistä, mutta kuitenkin on rahaa muuhun... Onhan sitä tutkittu että pienituloiset syövät todella epäterveellisesti koska on halpaa, mutta oikeasti pienituloiset syövätkin paljon puuroja ym. oikeasti halpaa. Se vaan kun usein väitetään että ei olisi varaa kunnon ruokaan mutta moneen muuhun on, se ihmetyttää ja silloin se mättövalinta on mielestäni tekosyy. Toki ymmärrän omastakin kokemuksesta millaista on olla pienituloinen, mutta tiedän että monella varsinkin nykypäivänä on asiat heikommin.
Kyllä minua harmittaa se että esimerkiksi granaattiomena maksaa usein enemmän kuin suklaalevy. Se ei ole kansantaloudellisesti järkevää eikä kannusta ihmisiä syömään terveellisesti, se on minusta väärin että puhtaat ja terveelliset raaka-aineet ovat monet niin kalliita. Mutta onneksi edullisiakin sentään löytyy paljon eli uskoisin että aika terveellisesti pystyy elämään pienituloinenkin, ei tosin varmasti niin terveellisesti kuin isompituloinen mutta terveellisemmin ainakin kuin einespizza/suklaa linjalla...
Huh tulipa paljon kirjoitusvirheitä sun muita mokia tekstiin... *kansanterveydellisesti järkevää...
Pakko kommentoida, vaikka aloitus AV:n tapaan ei ole kovin fiksu, mielenkiintoinen keskustelu tästä tullut. Etenkin tämä arvuuttelu toisten asemasta ostoslistan perusteella.
Arvioikaa minut! :)
Ostoskorin sisältö:
4 nuudelipakettia
Entäs minä sitten: yksi punainen maito,
yksi sininen
lisäaineeton ruisleipä
lakkahilloa
lime
sitruunoita
kurkkua
poronkäristyslihaa
hillosokeria
hedelmäsokeria
luomu vauvanruokapurkki
valmis muusia tiskiltä
kasvis-sekä kalapihviä tiskiltä
Eihän ostoskorin perusteella voi todella tehdä mitään päätelmiä ihmisen sivistystasosta, mutta pari juttua olen huomannut. Älykkäämmän oloiset ihmiset ostavat huomattavasti enemmän (ja huomattavasti laadukkaampia) mausteita kuin perusjuntit. Urpo saattaa ostaa sitä natriumglutamaatilla kyllästettyä grilli- ja ranskalaismaustetta, kun taas fiksumpi panostaa puhtaisiin makuihin. Harvemmin myös olen nähnyt "sivistymättömän" ostelevan esimerkiksi raejuustoa, maustamatonta rahkaa, erikoisia raakamakkaroita tai lihoja, luonnonjogurttia, vähän erikoisempia juustoja, kasviksia tai hedelmiä tms. Yksinkertaisen oloiset ihmiset tykkäävät mun huomioni mukaan usein tosi haalean ja valjun makuisesta ruoasta eivätkä osaa itse maustaa, mutta kuitenkaan mitään maustamatontakaan eivät oikein syö. Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi jogurtin pitää olla jotain sokerimössöä ja kanan marinoitua.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 03:42"]
Entäs minä sitten: yksi punainen maito,
yksi sininen
lisäaineeton ruisleipä
lakkahilloa
lime
sitruunoita
kurkkua
poronkäristyslihaa
hillosokeria
hedelmäsokeria
luomu vauvanruokapurkki
valmis muusia tiskiltä
kasvis-sekä kalapihviä tiskiltä
eli minä olen lääketiedettä opiskellut.teen omenoistamme hyvää sosetta.eiköhän me kaikki osteta eri kerroilla vähän erilaisia tuotteita? Nyt kannattaa ottaa sato talteen. En kyllä osta grillimakkaraa edes juhannuksena.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:54"]
Testataan. Arvatkaapas millainen olen. Tässä tämän päivän ostokseni:
-2 pkt kalkkunan ohutta fileeleikettä
-1 rasia kiivejä
-1 keräkaali
-2 ananasta
-1ps pakasteparsakaalia
-2prk maitorahkaa
-1prk Plusmaitoa
-4 prk Skyr-rahkaa
-2 pkt Profeel-jogurttia
-1tlk Vital-mehua
[/quote]
Proteiinihuijaustuotteiden sekä muiden ostosten perusteella olet tavismuija/mies joka on havahtunut "fitness-buumiin" ja luulee, että mussuttamalla liikaa proteiinia kasvaa vaan hirmu isot lihakset ja laihtuu tsiljoona kiloa ja on mallin mitoissa, kun oikeesti kaikki "ylijäämä"proteiini vaan kertyy rasvaksi kehoon.
Entäs minä?
- kolmea erilaista salaattia
- basilikaa, salviaa tuoreena
- porkkanaa kilo
- viinirypäleitä ja pari banaania
- maustamatonta jugurttia
- maustamatonta sulatejuustoa
- 2l punaista maitoa
- 2l kivennäisvettä
- savulohta (-20%)
- naudan jauhelihaa (-20%)
- tomaattimurskaa, tomaattipyreetä
- munanuudeleita
- kookosmaitoa
- Olivia-lehti
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:15"]
Entäs minä?
- kolmea erilaista salaattia
- basilikaa, salviaa tuoreena
- porkkanaa kilo
- viinirypäleitä ja pari banaania
- maustamatonta jugurttia
- maustamatonta sulatejuustoa
- 2l punaista maitoa
- 2l kivennäisvettä
- savulohta (-20%)
- naudan jauhelihaa (-20%)
- tomaattimurskaa, tomaattipyreetä
- munanuudeleita
- kookosmaitoa
- Olivia-lehti
[/quote]
no, kaupunkilainen ainakin, ehkä et paljon näitä ruoka-asioita ajattele. Tiettyä taipumusta hifistelyyn, katsot ruokaohjelmia ?
(yrtit, kivennäisvesi)
onkse savulohi jotain parasta ennen-alennettua `? kalan tuoreudessa ei kannata säästää. Vähän kuivanut leipä ok, mutta kalassa 20 % pois hinnasta on 80% huonompi maku. Jauhelihassa vähän sama homma kuin kalassa...säästä vaikka salaatissa mieluummin.Muttatoi on yleistä...ihmiset luulee että parasta ennen päivään saakka kaikki on täydellistä ! ja sit simsalabim syömäkelvotonta seuraavana päivänä. Kylllä se on prosessi, kalan kohdalla kiihtyvä.
itse en näin syksyllä parhalla satokaudella osta mitään rypäleitä enkä banaaneja.
Miten viitsit kantaa jotain vesipulloja kaupasta ?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:15"]
Oma arvioni taas kympin ruokakorin tarinasta on se, että henkilö uskoo helposti mainoksiin ja on johdateltavissa.
[/quote]
juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 00:01"]
Ja minä:
power cow -vanukkaita
pullaa
punaista maitoa
rasvatonta maitoa
kilo porkkanoita
paprikaa
sipulia
kurkkua
jäävuorisalaattia
munia
jauhelihaa
oltermannia
halvinta appelsiinimehua
tummapaahtoista kahvia
eineskanakeitto
geisha-patukka
jim-patukka
[/quote]
Ylipainoinen sihteeri?
[/quote]
Kiireinen 3 lapsen juoksua ja jotain Zumban tyylistä juttua harrastava sairaanhoitaja äiti. Teille on tulossa vieraita, siksi tummapaahtoinen kahvi, pulla ja punainen maito.