Kyllästynyt olemaan reilu esimies
Alkaa menemään usko ihmisiin. Olen aina pyrkinyt olemaan reilu ja auttava esimies ja nyt huomaan sen ihan turhaksi. Kaikki hyvän yritykset on tuhoon tuomittuja. Ihan aina joku marmattaa selän takana. Ellei muusta niin vääristä kokouspullista. Mä oken niin väsynyt tähän. Langetkoon kuri ja ikävä yllemme, onhan ainakin mistä valittaa!
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:36"]
Juuri noin tarkoitin kun 4. Mä olen järkyttynyt kuinka aikuiset kaipaa kaitsemista, ymmärrystä ja on tasan vaan se oma napa. Joustamin? Pyh, pomo on se joka joustaa aina.
[/quote]
Näin se on. Esimies joustaa meillä jos on vaikkapa sairastapauksia. Silloin pomo tekee pidemmän tai ylimääräisen työpäivän. Henkilökunnalla ei edes saa teettä yli/lisätunteja vaikka he haluaisivatkin koska ne tulevat liian kalliiksi (suurin osa esimiehistä työskentelee könttäpalkalla joka sisältää lisä/ja ylityöt, vaikka niitä tehtäisiin mikä tahansa määrä). Työntekijänä voi aina vedota kiireeseen jos ei saa jotain työtä tehdyksi jolloin esimies tekee ylijääneet työt. Kuten arvata saattaa joillain jää kummasti niitä ei niin kivoja hommia tekemättä kiireen takia. Näissä tapauksissa esimiehen pitää tietenkin "mennä itseensä" ja miettiä miksi on saanut niin huonosti motivoitua työntekijää. Meidän työpaikalla se alimman tason pomo on se, johon kaikki ongelmat kulminoituvat ja kaikki ongelmat johtuvat siitä esimiehestä. Mielestäni tämä ajattelumalli on liian holhoava: kyseessä kuitenkin aikuiset ihmiset (keski-ikä 32) enkä usko että yksittäinen toinen ihminen voi esimiesasemansa takia vaikuttaa kaikkiin osa-alueihin työntekijän elämässä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:37"]
Yleinen työmoraali on kyllä laskemaan päin, ja sitä hyvää henkeä on vaike luoda, kun työntekijät tulevat töihin sillä asenteella, että palkan eteen pitää yrittää tehdä mahdollisimman vähän.
[/quote]Tämä on kyllä työnantajien ihan oma vika. Työkulttuuri on nykyään sellainen että työntekijällä ei ole mitään arvoa, puristetaan viimeinenkin pisara ja haalitaan porukkaa töihin mielellään ilmaiseksi (kaiken maailman harjoittelijat) tai muuten vaan annetaan mahdollisimman vähän palkkaa. Itse jaksoin kutsumuksesta juosta tukka putkella vuorotyössä 5 vuotta, vain huomatakseni että palkkani ei riitäkään elämiseen vaan joudun hakemaan toimeentulotukea! Tämäkö on kiitos työpanoksestani?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:22"]
Lisäksi esimiehenä minulla ei ollut oikeutta irtisanoa huonosti suoritutuvaa työntekijää vaan häntä pyöritellään edelleenkin useamman vuoden jälkeen eri osastoilla saamassa viimeistä mahdollisuuttaan. Piti vaan pitää kivoja keskusteluita siitä voisinko jotenkin esimiehenä tukea häntä siinä että työ maistuisi paremmin, hän ei jatkuvasti sairastuisi työperäisesti tai että hän heräisi aamulla aikaisemmin töihin jottei myöhästelisi.
[/quote]
Minkä takia tuollaisesta "työntekijästä" ei ole hankkiuduttu eroon? Suomessa irtisanominen on helppoa, vaikka toisin väitetäänkin. Osaavia ja tekeviä tulijoita olisi tuollaisen tilalle tulossa ruuhkaksi asti!
[/quote]
Nro 4 jatkaa: Sitä minäkin ihmettelen! Jättäessäni esimiestyön tämä työntekijä siirrettiin toiselle osastolle (tästä jo useampi vuosi), sen jälkeen hän on jo kerran vaihtanut osastoa ja ilmeisesti on kohta siirtymässä kolmannelle osastolle. Henkilö on ollut useampaan otteeseen pitkillä sairauslomilla, joten tämä on varmaan vaikuttanut siihen että on vieläkin tuossa työpaikassa. Lisäksi henkilöstöosaston johtaja ja työntekijät sekä henkilön lähin esimies ovat vaihtuneet pariin otteeseen tämän prosessin aikana, joten tilannetta ei ole pystytty seuraamaan eikä siihen reagoimaan. Olen itse kysellyt aikanaan hr-päälliköltä onko olemassa mitään määreitä siihen miten huonosti työstä on luvallista suoriutua. Em työntekijä esim. teki maksimissaan 70% siitä työmäärästä mitä muut ja tulos oli usein huonompi (usein 30-50%) mutta meillä on sellainen työ, että sitä on vaikea todistaa. Varsinkin kun työntekijä pystyy pelamaan tilanteessa monellakin tapaa: esim. voi kertoa ettei ole ehtinyt lukea s-postia (jossa työtehtäviä)koska puheluita on tullut niin paljon tai kertoa että hänelle on ohjattu toisen osaston töitä/asiakkaita esimiehen poissaollessa. Lisäksi voi pelailla sanomalla että haluaa suulliset ohjeet työhön koska ei ehdi lukemaan posteja ja sitten voi kertoa ettei kiireen takia ole muistanut ohjeita (joista ei myöskään itse ehdi tekemään muistiinpanoja kiireen takia).
Voi ei! Ja joku vielä väittää että työntekijästä vain puristetaan viimeisetkin mehut...
Ainakin tuossa työpaikassa taitaa olla täysin työntekijän markkinat. Vaaditanko teillä jotain harvinaista erityisosaamista tai koulutusta vai mistä on oikein kyse?
Olen itse parinkymmenen hengen asiantuntijatiimin esimies. Työ on leppoisaa ja helppoa, palkka erinomainen, ymmärrystä, joustoa ja virkistysmahdollisuuksia löytyy. Mitä tekevät alaiset, nirisevät ihan kaikesta. Jos ei muusta, niin siitä ettei saa pitää tunnin kahvitaukoja aamuin ja iltapäivisin. Ongelmatapauksia joutuu pyörittämään erilaisissa varhaisen välittämisen keskusteluissa ja "puuttumisissa" vuosikausia. Mikään ei korjaannu, koska irtisanoa ei voi. Työntekijän suoja vs iso yhtiö on niin suuri, että saa olla väkivaltainen juoppo, ennenkuin EHKÄ työnantaja voittaa jos tulee riitatilanne. Virkistyspäiviksi on tympeää keksiä ohjelmaa, koska vaikka luvattaisiin suunnittelupäivä Kanarialle, löytyy aina ruikuttajia. Se että työ on tylsää on esimiehen vika, se ettei edetä on esimiehen vika (vaikkei anneta mitään näyttöjä).
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:10"]
Voi ei! Ja joku vielä väittää että työntekijästä vain puristetaan viimeisetkin mehut...
Ainakin tuossa työpaikassa taitaa olla täysin työntekijän markkinat. Vaaditanko teillä jotain harvinaista erityisosaamista tai koulutusta vai mistä on oikein kyse?
[/quote]Koko ajan pukkaa yt-uutisia firmasta kuin firmasta, ja sä väität että on työntekijöiden markkinat?!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:06"]
Alkaa menemään usko ihmisiin. Olen aina pyrkinyt olemaan reilu ja auttava esimies ja nyt huomaan sen ihan turhaksi. Kaikki hyvän yritykset on tuhoon tuomittuja. Ihan aina joku marmattaa selän takana. Ellei muusta niin vääristä kokouspullista. Mä oken niin väsynyt tähän. Langetkoon kuri ja ikävä yllemme, onhan ainakin mistä valittaa!
[/quote]
Tämä on niin totta. :D
Itse vaihdoin yläasteikäisten opettajasta aikuisten esimieheksi. Luulin, että olisivat aika erilaisia hommia. Mutta näissä onkin yllättävän paljon samaa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:37"]
Yleinen työmoraali on kyllä laskemaan päin, ja sitä hyvää henkeä on vaike luoda, kun työntekijät tulevat töihin sillä asenteella, että palkan eteen pitää yrittää tehdä mahdollisimman vähän.
[/quote]Tämä on kyllä työnantajien ihan oma vika. Työkulttuuri on nykyään sellainen että työntekijällä ei ole mitään arvoa, puristetaan viimeinenkin pisara ja haalitaan porukkaa töihin mielellään ilmaiseksi (kaiken maailman harjoittelijat) tai muuten vaan annetaan mahdollisimman vähän palkkaa. Itse jaksoin kutsumuksesta juosta tukka putkella vuorotyössä 5 vuotta, vain huomatakseni että palkkani ei riitäkään elämiseen vaan joudun hakemaan toimeentulotukea! Tämäkö on kiitos työpanoksestani?
[/quote]
No ei se kyllä ole pelkästään työnantajan vika, vaan ihan molemminpuolinen. Se on myös yhteiskunnan vika, että yleinen ilmapiiri, on "kaikki mulle heti nyt, viis kaikista muista", ja tämä koskee sekä työnantajia että työntekijöitä.
Se, mikä minusta on työntekijänä vaikeata ymmärtää, kun katson muutamaa lusmua työkaveriani, että miksi ei itse tunneta minkäänlaista ylpeyttä omasta tekemisestä. Kun saa saman palkan tekemällä työnsä hyvin tai huonosti, miksi pitää valita se huonosti tekeminen?
Komppi 13:lle. Vakituisesta työstä ON aika vaikea saada työntekijää ulos sillä perusteella, että hänen tuottavuutensa on muita huonompi. Aina voi vedota sairauksiin ja huonoon työnohjaukseen ja ties mihin.
10/14 on tyypillinen huono alainen, joka kuvittelee, että se firman pikkupomo on muka vastuussa alan työehtosopimuksista ja pörssiyhtiön yt-neuvotteluista. KUN EI VAAN OLE. Meitä on täysin turha syyttää yt-neuvotteluista tai palkkatasosta, koeta takoa nyt se paksuun kalloosi.
Ollaan puun ja kuoren välissä, toteutetaan alimman portaan pomoina isojen jeppejen määräyksiä. Siinä ei ole valtuuksia palkata ketään ilman HR:n lupaa ja reunaehtoja. Ei myöskään irtisanoa ketään. Palkat menevät kuten työehtosopimus määrää, hekoja jaetaan vain jos ylempi esimies antaa massia (ei ole antanut vuosiin).
Tätä eivät alaiset ymmärrä, he luulevat, että esimies vittumaisuuttaan määrää asioista kuten määrää.
Onneksi voidaan valittaa kusipäisistä alaisista toisille esimiehille, tietäsittepä mitä me teistä tiedetään ja puhutaan... ;-)
25 hengen asiantuntijatiimin osastoesimies
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:33"]
Se, mikä minusta on työntekijänä vaikeata ymmärtää, kun katson muutamaa lusmua työkaveriani, että miksi ei itse tunneta minkäänlaista ylpeyttä omasta tekemisestä. Kun saa saman palkan tekemällä työnsä hyvin tai huonosti, miksi pitää valita se huonosti tekeminen?
[/quote]Miksei työn hyvin tekemisestä siis palkita, jos saman palkan saa joka tapauksessa?
Tosi on! Kyllä sitä moneen kertaan miettii miksi tällaista paskaa kuuntelee. Ei ole omaa huonetta, muiden puha häritsee (siis työajasta n.5t/vko oman pöydän ääressä, muut pitkin maakuntaa), pitäis saada ostaa sitä sun tätä ja tiedossa on, että näin pienessä 7hengen firmassa rahat on juuri nyt niin kortilla että aina ei tiedä mistä palkat maksettas ja nää jaksaa uikuttaa. Kele, alan kyllä kohtelemaan nätimmin niitä jotka ei uikuta joka asiasta ja ovat sopeutuvaisia ja joustavia...ja palkkakesusteluista turha lienee mainita kuka korotukset saa jos joku.
Onko tuo ongelma lähinnä sellaisilla esimiehillä, jotka ovat alemman tason esimiehiä. Siellä on kaikenlaista vastuuta ja pitää ottaa työntekijöiltä suoraan vastaan ne kaikki valitukset. Mutta siellä ei kuitenkaan ole juuri mitään vaikutusvaltaa asioihin. Työntekijätkin tietävät sen, joten uskaltavat valittaa, kun tietävät, ettei esimies heitä ulos talosta saa kuitenkaan.
Pienessä yrityksessä nimittäin tuollaista ongelmaa ei ole. Työntekijät eivät valita, koska esimies on samalla työnantaja. Tyhmäkin työntekijä tajuaa, että jos ei osoita kiitollisuutta työpaikasta, niin ongelmiin joutuu. Ei pienyrittäjä riskeeraa koko yritystään huonon työntekijän vuoksi vaan siitä hankkiudutaan eroon. Ja jos työtehtävät ei miellytä, niin yrittäjä laittaa työntekijän tekemään ne vielä kurjemmat hommat, jotka on ystävällisyyttään tähän asti hoitanut itse, jotta työntekijä viihtyisi mahdollisimman hyvin.
Ymmärrän hyvin... itsekin pyrin alussa olemaan "reilu" ja mukava esimies kuitenkin sopivan tiukka tarpeen tullen. Sellainen jonka haluaisin omankin esimieheni olevan. Ei se vaan meidän "kakaralaumalle" toiminut! Mulla palo pinna ihan täysin ja musta tuli vähän huomaamattani sellainen "tyranni-esimies" josta kukaan ei oikeasti tykää ja jollaista itse en kyllä esimiehekseni haluaisi. Jokaiseen pikkuasiaan on puututtava heti vaikka se tuntuisi kuinka tyhmältä.
Hassu juttu siinä on se että nyt toimii... tiimin tulos paras vuosikausiin ja sisäiset kismat ovat lähes kokonaan poissa. En ole enää "kaveri" yhdenkään tiimini jäsenen kanssa mutta esimies-työntekijä suhde näyttää toimivan sitäkin paremmin.
Kai se niin menee että suurimmalle osalle ihmisistä pitää antaa "ruoskaa" että he osaavat toimia ja käyttäytyä kuten aikuiset... jotenkin surullista.
Niin ja "häirikkö" työntekkijästä on todella vaikea päästä eroon jos tekee työnsä hyvin tai vähintään tyydyttävästi. Saikku-huijauksetkin ovat todella vaikeita koska kyllähän jokainen saa lääkäriltä saikkua jos sitä haluaa. Meillä meni tälläinen tapaus niin pitkälle että jouduimme määräämään kaikille firman työntekijöille (koska syrjiä ei saa) että käyvät vain määrätyillä työterveyslääkäreillä ja tai hoitajilla... tämä kimpasssa työterveyspalveluja tuottavan yrityksen kanssa joka seurasi syitä ja trendejä ja niistä veti johtopäätöksensä jotka sitten kertoivat meille. Näissä asioissa täytyy olla tarkka koska lakisäätelee hyvin tarkasti mitä ja kuka saa syitä y.m. seurata. Kuitenkin suhteellisen nopeasti loppui "ylimääräiset" saikut.
Ja täytyy kiittää omaa esimiestäni joka on uskonut minuun ja ollut tukenani. Ilman hänen apuaan olisin varmasti irtisanoutunut ajat sitten.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:36"]
10/14 on tyypillinen huono alainen, joka kuvittelee, että se firman pikkupomo on muka vastuussa alan työehtosopimuksista ja pörssiyhtiön yt-neuvotteluista. KUN EI VAAN OLE. Meitä on täysin turha syyttää yt-neuvotteluista tai palkkatasosta, koeta takoa nyt se paksuun kalloosi.
Ollaan puun ja kuoren välissä, toteutetaan alimman portaan pomoina isojen jeppejen määräyksiä. Siinä ei ole valtuuksia palkata ketään ilman HR:n lupaa ja reunaehtoja. Ei myöskään irtisanoa ketään. Palkat menevät kuten työehtosopimus määrää, hekoja jaetaan vain jos ylempi esimies antaa massia (ei ole antanut vuosiin).
Tätä eivät alaiset ymmärrä, he luulevat, että esimies vittumaisuuttaan määrää asioista kuten määrää.
[/quote]
Näinhän se menee. Ylhäältä hengittää niskaan isommat johtajat, jotka mieluusti jättävät vaikeat ja ikävät päätökset toteutettavaksi alatason esimiehille, jotka sitten saavat tietysti kurat ja huudot niskaan alaisilta. Minä tein vuosi sitten johtopäätöksen, että minulle ei makseta likimainkaan tarpeeksi siitä, että olen 24/7 puhelimen päässä passissa ja kuuntelen alaisten urputusta voimatta oikeasti vaikuttaa mihinkään päätöksiin. Nyt on olo jo paljon kevyempi, eikä se 500 euron palkanlaskukaan niin pahasti elämää järkyttänyt siihen verrattuna.
(ex-esimies)
Eikö esimies voi sitten pitää sellaista kurinpalautuspuhetta, että ymmärtäkää nyt senkin laiskat kiittämättömät paskat arvostaa hyviä työolojanne. Pitäkää vaikka motivointipäivänä taksvärkkipäivä jossain "oikeissa töissä". Ja onko niitä älyttömiä toiveita pakko kuunnella loputtomasti, eikö voi jämäkästi sanoa että tuota kahden tunnin kahvitaukoilua on mahdotonta toteuttaa ja ymmärrät sen varmaan itsekin, vai otettaisiinko vaikka sitten palkasta parin tunnin työpanos per päivä pois...?
Ap; Meitähän on täällä monta ;)
Jotenkin alkaa kynä tippumaan kun olen taas lomien jälkeen kuunnellut tätä täysin perusteetonta valitusta. Jotain ärsyttää kun kokoustetaan ulkomailla, jotain taas vituttaa kun ei pääsee matkoille. Kun sitten lähdetään hienoon hotelliin ja puitteet vimosen päälle niin sitten on jumalauta vääränlaista iltapalaa! Ja tämä oli päätetty jo ennen lähtöä ja kivasti ehti tyyppi taas myrkyttää ilmapiirin ja koko aikuisen tiimin naamat väärinpäin jo kentällä.
Olen myöntänyt ylipitkiä kesälomia ja kun pyysin että kuun vaihteessa pitäisi kuitenkin avata tietokone kotona ja katsoa ettei ole tullut asiakkailta tilauksia niin siitä 1h työnteosta olisi pitänyt saada kompensaatiovapaa. Kun olen antanaut työntekijän itse päättä miten tekee lyhennetyn työpäivän/hoitovapaan ajat niin sitten olen mulkku kun en suostu heti muuttamaan niitä muuksi kun äidille tulikin yllätyksenä että tienaa vähemmän osapäivätyöllä kun kokopäivä hommissa.
Eli tuntuu että joustan, joustan ja joustan ja palaute on ikuista valitusta.
Nämä "asiantuntijat" perkele mitään rakettitieteílijöitä ole. Tekisi mieli ulkoistaa koko tiimi! Pahinta on että koko tiimi on yli 3-kymppisiä ja palkkakin alkaa jokaisella 4000€/kk ylöspäin ja vain puolella on edes akateeminen/yli 4 vuotta kestänyt koulutus.
mä en enää usko mihinkään joustaviin ja mukaviin työpaikkoihin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:50"]
Eikö esimies voi sitten pitää sellaista kurinpalautuspuhetta, että ymmärtäkää nyt senkin laiskat kiittämättömät paskat arvostaa hyviä työolojanne. Pitäkää vaikka motivointipäivänä taksvärkkipäivä jossain "oikeissa töissä". Ja onko niitä älyttömiä toiveita pakko kuunnella loputtomasti, eikö voi jämäkästi sanoa että tuota kahden tunnin kahvitaukoilua on mahdotonta toteuttaa ja ymmärrät sen varmaan itsekin, vai otettaisiinko vaikka sitten palkasta parin tunnin työpanos per päivä pois...?
[/quote]
Totta kai voi ja noin tehdäänkin. Kuten ap sanoi: on pakko ryhtyä ns. ikäväksi, kun ei työntekijöiden oma järki pelitä. Siiitähän tässä ketjussa juuri puhutaan, kumma kun et ole jo ymmärtänyt
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Totta kai voi ja noin tehdäänkin. Kuten ap sanoi: on pakko ryhtyä ns. ikäväksi, kun ei työntekijöiden oma järki pelitä. Siiitähän tässä ketjussa juuri puhutaan, kumma kun et ole jo ymmärtänyt
[/quote]
Oon flunssassa, siksi kai en ymmärtänyt. Mulla on kai vaan ollut aina niin ikäviä pomoja ja huonoja työoloja, että en osaa kuvitella miten luksustyöpaikoissa esimies jaksaa kuunnella turhaa kitinää edes sen vertaa, että ehtii asiaan turhautua ja kirjoittaa ketjun aiheesta :).
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:10"]
[/quote]Koko ajan pukkaa yt-uutisia firmasta kuin firmasta, ja sä väität että on työntekijöiden markkinat?!
[/quote]
Meidän firmassa on ollut yt-neuvotteluja vain niissä tapauksissa, joissa työtehtävien sisältö on merkittävästi muuttunut. Työtehtävät ovat kuitenkin muuttuneet lähinnä parempaan suuntaan (suurimman osan mielestä) esim. on siirrytty vuorotyöstä yhteen säännölliseen vuoroon, käyttöön tullut uusia laitteita (jotka ovat vaatineet väliaikaisesti koulutusta toisella paikkakunnalla)YT:t eivät tarkoita aina irtisanomisia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:22"]
Lisäksi esimiehenä minulla ei ollut oikeutta irtisanoa huonosti suoritutuvaa työntekijää vaan häntä pyöritellään edelleenkin useamman vuoden jälkeen eri osastoilla saamassa viimeistä mahdollisuuttaan. Piti vaan pitää kivoja keskusteluita siitä voisinko jotenkin esimiehenä tukea häntä siinä että työ maistuisi paremmin, hän ei jatkuvasti sairastuisi työperäisesti tai että hän heräisi aamulla aikaisemmin töihin jottei myöhästelisi.
[/quote]
Minkä takia tuollaisesta "työntekijästä" ei ole hankkiuduttu eroon? Suomessa irtisanominen on helppoa, vaikka toisin väitetäänkin. Osaavia ja tekeviä tulijoita olisi tuollaisen tilalle tulossa ruuhkaksi asti!