Inhoan ruotsinlaivoja! Muita?
Ihan yhtä hyvää tai parempaakin buffetruokaa saa maissa, ja voi shoppailla vapaasti kaupoissa, joissa monipuolisempi valikoima kuin laivalla. Ruotsinlaivalla on ympäriinsä todella mauttomia kokolattiamattoja, peliautomaatteja ja humppapumppamusaa ja hommaan tärvääntyy koko päivä. Tylsää!
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:43"]
Mäkään en nauti ruotsinlaivalla liikkumisesta. Mutta jos haluaa autolla Ruotsiin tai Keski-Eurooppaan, vaihtoehdot on aika vähissä. Ärsyttää, kun siellä laivalla on niitä möykkääviä juhlijoita, kun itse haluaisi nukkua seuraavan päivän ajomatkaa varten!
Mä en voi ymmärtää, miten joku lähtee laivalle sellaiselle risteilylle, ettei vietä edes päivää Tukholmassa.
[/quote]
Miksi ihmeessä te edes menette niille ryyppylaivoille, kun nukkumaan haluaville ylittäjille on tarjoilla finnlines. 22:30 laivaan, hyttiin nukkumaan ja 5:30 perillä. Eikä mekastusta?!
Raitista meri-ilmaa, hah! Kannet ovat täynnä kessuttelijoita tai sitten tuulee niin, että tupee irtoaa. Sisällä haisee tunkkainen rööki ja vanha oksennus kokolattiamatoista. Baarit ovat täynnä votkaturisteja, jotka röhnöävät kaljakeisseineen niin, ettei sekaan sovi edes välipalaa syömään. Buffetissa on kaamea tunku ja koska jengi ilmeisesti säästää vettä merimatkalla eikä ota uutta lautasta joka kierrokselle, vatsatautia saa pelätä oikeasti.
Vessat ovat kaamean hajuisia ja -näköisiä heti alkumatkasta. Tax freessä on ne tasan samat karkit kuin maissakin, ainoastaan isommissa paketeissa. Viinavalikoima on huono ja keskittyy neloskaljaan, bulkkiviineihin ja kossuun.
Joka paikassa on jotenkin tunkkaista, tahmaista ja meluista.
Jep, vihaan laivoja ja laivoilla olemista. Menen laivalle vain jos se on absoluuttisesti järkevin keino matkustaa paikasta toiseen, kuten nyt esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:49"]
Raitista meri-ilmaa, hah! Kannet ovat täynnä kessuttelijoita tai sitten tuulee niin, että tupee irtoaa. Sisällä haisee tunkkainen rööki ja vanha oksennus kokolattiamatoista. Baarit ovat täynnä votkaturisteja, jotka röhnöävät kaljakeisseineen niin, ettei sekaan sovi edes välipalaa syömään. Buffetissa on kaamea tunku ja koska jengi ilmeisesti säästää vettä merimatkalla eikä ota uutta lautasta joka kierrokselle, vatsatautia saa pelätä oikeasti.
Vessat ovat kaamean hajuisia ja -näköisiä heti alkumatkasta. Tax freessä on ne tasan samat karkit kuin maissakin, ainoastaan isommissa paketeissa. Viinavalikoima on huono ja keskittyy neloskaljaan, bulkkiviineihin ja kossuun.
Jep, vihaan laivoja ja laivoilla olemista. Menen laivalle vain jos se on absoluuttisesti järkevin keino matkustaa paikasta toiseen, kuten nyt esimerkiksi Helsingistä Tallinnaan.
[/quote]
Katsotko ympärillesi yhtä negatiivisella mielellä joka paikassa? Tallinnanlaivallahan voi hyvällä säällä oikeasti istua raikkaassa meri-ilmassa koko matkan, eikä tupakkaa ole millään laivalla saanut polttaa sisällä vuosikausiin. Ruotsinlaivoilla humalaisiin ei juuri törmää jos ei mene pe- tai la-iltana baariin, Tallinnanlaivoilla niiden näkemiseltä ehkä ei viikonloppuisin välty mutta ei niiden lähellä tarvitse hengailla.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:49"]
[/quote]
Katsotko ympärillesi yhtä negatiivisella mielellä joka paikassa? Tallinnanlaivallahan voi hyvällä säällä oikeasti istua raikkaassa meri-ilmassa koko matkan, eikä tupakkaa ole millään laivalla saanut polttaa sisällä vuosikausiin. Ruotsinlaivoilla humalaisiin ei juuri törmää jos ei mene pe- tai la-iltana baariin, Tallinnanlaivoilla niiden näkemiseltä ehkä ei viikonloppuisin välty mutta ei niiden lähellä tarvitse hengailla.
[/quote]
Viimeksi kun olin laivalla (kesäkuussa tänä vuonna), niin sisällä oli röökikoppeja. Ja aivan turhaa jeesustelua väittää, etteikö se haju leviäisi niistä. Kokolattiamattoihin on ymppäytynyt se edellisten vuosien hajukakofonia.
Ja oikeasti - millä laivoilla sä käyt, jos väität kirkkain silmin, ettei siellä nää känniääliöitä? Vai oletko itse niitä, joiden mielestä on ihan ok kuskata pikkulapsetkin kaljakuppilaan mukaan tönittäviksi möykän keskelle, kun äiskä ottaa vähän sidukkaa ja laulaa luikauttaa karaokessa Aikuisen naisen?
Me matkustimme useinkin Finnlinesilla Naantalista Kapellskäriin (meillä on aina auto mukana matkalla). Laivat ovat siistejä ja erittäin rauhallisia, ja ruoka on hyvää.
Nyt valitettavasti ovat nostaneet hintoja niin paljon, että yleensä valitsemme Turusta lähtevän Siljan vai Vikingin. Valitettavasti - mutta hinnaneroa voi olla muutama sata euroa.
Kävimme testaamassa risteilyllä uuden Viking Gracen. Olin melko pettynyt buffet-ruokailuun, paljon parempia herkkuja sain syödäkseni enon 80-vuotispäivillä, vaimo oli tehnyt niin mahtavat pöperöt taas kerran!!!
Tuo Aikuinen nainen -kommentti oli lähes sana sanalta arvattavissa :D Helsinki-Tukholma -väli on minusta hyvinkin rauhallinen ellei mene juuri niihin karaokebaareihin ym. Minä puolestani ihmettelen ketkä näkevät humalaisia aina ja joka paikassa. Ja niitä, jotka haistelevat tupakkakoppien ympäristössä.
Ap, olet siis kerran ollut ruotsinlaivalla ja sait siitä noin kauhean ahdistuksen, vai miten tämä aloitus pitää tulkita?
Kukaan ei pakota sinne laivalle, jos et tykkää.
Itse olin vähän aikaa sitten ruotsinlaivalla ja kyllähän siellä aina se oma viehätys on kitata alkoholia aamusta iltaan ja sitten taxfreen kautta kotiin. eipä sitä maissa jaksa koko päivää baarissa olla.
En minäkään mikään risteilyfani ole, mutta tykkään kyllä käydä välillä ja siis sellaisilla risteilyillä, jossa pääsee käymään jossakin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 07:35"]
Mä tykkään laivoista. Ikinä ei oo känniset häirinny ja ruoka on ollut hyvää. Voi kun pääsis pian taas :))
[/quote]
Mäkin olen pienestä pitäen tykännyt siitä kun saa katsella laivasta maisemia, hengittää meri-ilmaa, syödä raikkaita ja tuoreita ruokia kuten mereneläviä. Känniset pysyy yleensä ravintoloissa aamuun asti, tai jossain halvimmissa hyteissä taxfree-juomia ryystäen ja sinne sammuen.
Ihana tunne kun se laiva liukuu hitaasti Tukholman saariston ohi aamulla kun istuu ikkunan äärellä kuohuviinilasillisen kanssa ja kun pääsee Tukholmaan ja näkee miten paikallinen väki rientää töihin auringon noustessa kohti keskitaivasta ja itse saa kierrellä ja katsella kaikkea kivaa. Se tuntuu lomalta ja vapaapäivältä, vaikka onkin vain yksi päivä maissa. Laivallakaan ei tule ahtaan paikan kammo kun saa liikkua, eikä istua jossain tiiviissä purkissa (lentokoneessa) omalla paikallaan tuntikausia. Lennoilla minua ahdistaa se jatkuva jonottelu joka paikassa, ahtautuminen, kenttien vilkkaus. Satamat ovat paljon rentouttavampia paikkoja. Laivan kosmetiikkamyyjät ovat erittäin avuliaita ja asiantuntevia, eikä sellaisia kuin tavarataloissa jotka näyttävät siltä kun olisit ainoastaan häirinnyt heidän keskinäistä juttutuokiota ostoksellasi. Laivoilla on myös parempi viinivalikoima kuin Alkossa ja usein maistiaisia jonka perusteella ei tule tehtyä hukkaostoksia.
[/quote]
Tukholmaan kannattaa kesällä matkustaa Vikingillä, varsinkin jos ei ole ennen saapunut Tukholmaan mereltä päin. Näkymät ovat todella kauniit, ensin saaristo upeine kesähuviloineen, sitten laiva lipuu aivan Tukholman keskustaan. Siljan laiva tulee tylsään satamaan, jossa ei ole kerta kaikkiaan mitään näkemistä. Talvella kun on pimeää ei ole väliä kummalla laivalla matkustaa. Asun Tukholmassa, ja joskus on mukava käydä risteilyllä Helsingissa tai vaikka Riikan risteilyllä. Kyllä niistä humalaisista ja kokolattiamatoista selviää, kun kuitenkin upeat maailmankuulut saaristomaisemat, erinomaisen hyvät sängyt ja kohtuullisen hyvä ruoka on plussaa. Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, vapaapäivä Helsingissä tuntuu tosi mukavalta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:43"]
Mäkään en nauti ruotsinlaivalla liikkumisesta. Mutta jos haluaa autolla Ruotsiin tai Keski-Eurooppaan, vaihtoehdot on aika vähissä. Ärsyttää, kun siellä laivalla on niitä möykkääviä juhlijoita, kun itse haluaisi nukkua seuraavan päivän ajomatkaa varten!
Mä en voi ymmärtää, miten joku lähtee laivalle sellaiselle risteilylle, ettei vietä edes päivää Tukholmassa.
[/quote]
Finnlinesin laivalla kuljetetaan rahtia joten siellä on vain autonkuljettajia ja muutamia yksityisautoilijoita. Siellä saa taatusti nukkua yönsä rauhassa, ja ruoka on erinomaista. Nykyhinnoista en tiedä, mutta muutama vuosi sitten se oli edullinen vaihtoehto.
Tavllisista Ruotsinlaivoistakaan minulla ei ole ikäviä kokemuksia. Metelöijät lakkaavat metelöimästä, kun paikalle soittaa vartijat. En osallistu huvituksiin laivalla, en istu baarissa, vaan käyn ainoastaan ehkä saunassa ja syömässä jossain ravintoloista. Nautin meri-ilmasta ja maisemista. Perillä maissa on mukava vain kuljeskella ja katsella, ehkä ostaa jotain. Lounalla käyn melko myöhään, kun silloin on vähemmän väkeä. Katson yleensä etukäteen, missä on mielenkiintoista ruokaa. Sitten takaisin laivaan, petille lukemaan hyvää kirjaa lepuuttamaan jalkoja.Maista ostettu eväs riittää yleensä iltaruoaksi. Ja aamulla ihana aamiainen!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:51"]
Mä inhoan kaikkea: niitä kämäsi leikkihuoneita pallomerineen, mitkä on vallanneet aggressiiviset somalikakarat, kun vanhemmat ovat missä lie, romaniporukoita, känniläisiä, mauttomia kokolattiamattoja, typeriä ohjelmalässytystä yökerhoissa, ahtaita hyttejä. Ihan kaikkea. Joskus pakolla meen, kun lapset tykkää. Yäk. Äärimmäisen ahdistavia paikkoja. Ps. Ruoka on kyllä ihan jees. Se onkin se paras juttu.
[/quote]
Paras onkin että pysyttelet poissa. Ei ole sinun paikkasi. Onnneksi lapsesi ilmeisesti ovat vielä avomielisiä erilaisuuden suhteen, ja toivottavasti pystyvätkin sellaisina. Ja on siellä saatavilla isohkojakin hyttejä, m m perhehytit ovat käytännöllisiä. Niissä on kaksoisvuode ja kerrossänky. Kokolattiamattoja löytyy myös loistoristeilijöiltä! Yökerhojen ohjelmat eivät ehkä ole maailmanluokkaa, mutta entisestä Neuvostoliitosta tulevat tanssijat ovat hyvinkoulutettuja ja heitä kehtaa katsoa.
Ja hinnaksikin tuleekin vain vaivaiset 3000 €/hlö. Tosin, jos on porvari niin mikäs siinä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:56"]
Meidän perhe matkustaa vain luksus/sviittiluokan hyteissä jotka ovat omilla rauhallisilla osastoilla, emmekä käy buffeteissa vaan äyriäis- tai pihviravintoloissa, ja otamme aina erikoisaamiaisen. Siksi laivalla on mukavaa :)
[/quote]
Ja hinnaksi tuleekin vain vaivaiset 3000 €/hlö. Tosin, jos on porvari niin mikäs siinä.
Samaa mieltä. Mut silti aina välillä tulee olo, että oispa kiva mennä risteilylle. Miksiköhän?
Oletko mennyt Viking Gracella? Minusta se oli tyylikäs. Auton kanssa matkustettaessa laivat ovat ainoa todellinen vaihtoehto, kukaan ei ajele tuhansia kilometrejä maitse.
Joo, olen käynyt siellä. Ihan yhtä inhottava kuin muutkin ruotsinlaivat.
Ja kyllä mäkin ymmärrän, jos pitää sillä laivalla päästä paikasta A paikkaan B. Mutta nämä typerät piknikit ja muut, joissa koko ajan ollaan sillä laivalla ihan vain laivalla olemisen "ilosta", ovat silkkaa ihmisen kidutusta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 23:04"]
Juuri puhuttiin, että laivalle voisi mennä, jos se olisi sellaista, mitä ne mainoksissa yrittää kaupata. Mitta valitettavasti totuus on toinen, ja toistaiseksi olemme suunnanneet matkamme toisaalle. Tekisi mieli lähteä Ruotsiin autoilemaan, mutta Tornion kautta täältä eteläisemmästä Suomesta on vähän turhan pitkä matka, varsinkin, kun olisi tarkoitus kierrellä Ruotsia Tukholmasta etelään. Tuo rahtilaivavinkki olikin hyvä, täytyypä tutkia asiaa tarkemmin.
[/quote] Mistäs kulkee autoreitti Ahvenanmaalle?
Aja Ahvenanmaalle ja sieltä lautalla yli Ruotsin puolelle. Et joudu kärsimään Ruotsin-laivaa kun muutaman tunnin. Suomi-Ruotsi välillä on aika vähän rahtilaivaliikennettä, kun on noi ruotsinlaivat jotka hoitaa rahditkin maiden välillä.
[/quote]