Kela otti työttömältä tuet pois koska teki videoita Youtubeen
Kela katsoi että videoiden tekeminen Youtubeen on kokoaikaista työtä josta voi ansaita rahaa vaikka kyseinen henkilö ei saanut siitä tuloja vaan julkaisi videoita harrastuksenaan. Ei mitää häbyä Kelalla.
Kommentit (107)
Tiedän tapauksen (tai ihan vastaavanlaisen).
Tolla ap:n "tutulla" on kymmeniä tuhansia seruraajia, katselukertoja takuulla yli miljoona, ja monetasiaatio pois päältä ihan vaan sen takia ettei tuet menisi.
Ihan oikean päätöksen tekivät.
Mitähän työkkäri sanois jos tietäisi että mulla on hevosia?
Ei täällä pääse töihin yhtään paremmin vaikka ei tekisi yhtään mitään. Jotain tekemällä on jokin promillen chanssi ehkä päästä. Ihmisten ei edes haluta pääsevän töihin mutta ei haluta saavan työmarkkinatukeakaan. Paras jos ymmärtävät hävitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on käyttänyt aikansa harrastustoimintaan eikä tehokkaaseen työnhakuun? Luulisi että työnhaku on työttömälle järkevämpää ajankäyttöä kuin ajan tuhlaaminen johonkin turhaan ja tarpeeettomaan harrastukseen?
Ai että sitä työtä pitäisi sitten hakea 24/7 tai ainakin koko hereilläoloaika, jos nyt välillä on sallittua vähän nukkua, mutta mitään muuta ei sen työnhaun ohessa pidä tehdä? Kaikki harrastaminen, omasta jaksamisesta huolehtiminen, on ajan tuhlaamista? Itsekin olen työttömänä ollut, ja mielestäni on todella tärkeää sen työnhaun ohessa yrittää myös huolehtia itsestään, niin että olisi työpaikan saadessaan sitten vielä työkykyinen, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa omasta kokemuksesta. Sellainenkin hieno termi on kuin ratsastusyrittäjä. Itse jouduin kysymään työkkäristä että mikä heidän mielestään tekee minusta ratsastusyrittäjän, niin vastaus oli että koska minulla on oma talli jossa pidän hevosta. Työkkörille kävi ainostaan vain että vuokrasinn hevoselle maksullisen tallipaikan ja siirsin hevosen sinne. Se oma talli jossa hevosta sai pitää ilman tallimaksua ei siis kelvannun sille työkkärin tantalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kertoa omasta kokemuksesta. Sellainenkin hieno termi on kuin ratsastusyrittäjä. Itse jouduin kysymään työkkäristä että mikä heidän mielestään tekee minusta ratsastusyrittäjän, niin vastaus oli että koska minulla on oma talli jossa pidän hevosta. Työkkörille kävi ainostaan vain että vuokrasinn hevoselle maksullisen tallipaikan ja siirsin hevosen sinne. Se oma talli jossa hevosta sai pitää ilman tallimaksua ei siis kelvannun sille työkkärin tantalle.
Mistä se työkkäri kenenkään kotieläimistä tietää?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näiden virkailijoiden ajatuksenjuoksua. Videoiden teko, bloggaaminen, kirjoittaminen ja säveltäminen, sukkien kutominen, maalaus... Toki ne voivat olla tulonlähteitä, mutta yleisemmin ne ovat harrastuksia. Harvempi valitsee vapaaehtoisesti työttömyyden ja harrastaa päivät pitkät, jos palkkatyötä on tarjolla, kyllä se harrastus menee tauolle/siirtyy täysipäiväisestä vapaa-aikana tehtäväksi.
Aika moni tekisi työkseen sitä mitä haluaa harrataa ja sen lisäksi nostaisi vielä työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pitäisi ilmoittaa Kelalle samoin kuin rehuun ja eläinten hoitoihin menevät kulut. Jos työkkäri on tietoinen kotieläimistä niin sitten tietä että Kelan tantat ovat juorupöydässä vasikoineet. Siksi Kelalle ei kannata ilmoittaa mitään omista tuloista, menoista, perheenjäsenistä ja elukoista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten, jos harrastuksesta tulisikin tuloja tai työ - eikös se tavoite ole, että saadaan ihmiset pois tukien varasta? Aika moni on työn ohessakin tehnyt esim. somea vuosikausia ja vasta sitten siirtynyt kokopäiväiseksi, miksi työtönkin ei vapaa-ajallaan voisi tehdä mitä huvittaa?
Se on sitten eri asia, että tietysti työnhaunkin pitäisi olla aktiivista jos tukia nostaa.
Noi eikös tämä kaveri lähtenyt pois tukien varasta?
Joku on ilmoittanut videoista työkkärille tai ap on itse mainostanut kanavaansa ja työkkäri on saanut sen selville. Työkkäri on sitten lähettänyt selvityspyynnön, johon ap ei ole joko vastannut ollenkaan tai on vastanut, niin että videoiden tekoon kuluu useita tunteja päivässä. Tai ap ei ole vielä vastannut selvitykseen, joka odottaa edelleen TE-toimiston omasivulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten, jos harrastuksesta tulisikin tuloja tai työ - eikös se tavoite ole, että saadaan ihmiset pois tukien varasta? Aika moni on työn ohessakin tehnyt esim. somea vuosikausia ja vasta sitten siirtynyt kokopäiväiseksi, miksi työtönkin ei vapaa-ajallaan voisi tehdä mitä huvittaa?
Se on sitten eri asia, että tietysti työnhaunkin pitäisi olla aktiivista jos tukia nostaa.
Pitäisi olla aktiivinen mutta ei saa olla aktiivinen, eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se rahan ansaitseminen ja tukien sovittaminen mikään ongelma ole
Työmarkkinatuen alla saa aivan vapaasti tienata rahaa 300€ asti, jonka jälkeen kaikki ylimääräinen tulo alkaa ko. tukea pienentämään. Taisi ne tuet lähteä elämäntapatyöttömyyden takia. ;)
Niin, käsittääkseni palkkatuloa saa olla tuon verran. Ei se ollut ketjun pointti. Tässä puhuttiin siitä, että harrastustoiminta katsotaan yrittäjyydeksi, vaikka siitä ei tienaisi euroakaan ja työttömyystukea ei makseta sen perusteella.
Katsotaanhan työkin työksi, vaikka ei tienaisi mitään. Tuttavan poika oli puhelinmyyjänä, mutta ei kertaakaan yltänyt sellaiseen myyntitavoitteeseen että olsisi saanut senttiäkään palkkaa. Lopetti työn hydyttömänä ja sai 3kk karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tietysti tienaa ihan mukavasti Youtube videoillaan mutta valtaosa ei. Suurimmalle osalle on vain harrastus jota tekee silloin kun ei ole muutakaan tekemistä. Jos sillä ei tienaa mitään niin ei siitä pitäisi mitään tukia pois ottaa.
Ikävä kyllä olen kuullut että jos on käynyt vapaaehtoistoiminnassa auttamassa muita niin siitäkin on tuet menneet. Aika hissukseen siis kannattaa olla jos tekee päivisin vähänkin muuta kuin makaa.
Juuri niin. Minäkin olin aiemmin mukana lasteni urheiluseurassa mm. toimimalla vapaaehtoisena järjestyksenvalvojana seuran peleissä kerran pari kuussa. Tein sitä vuosia kokopäivätyöni ohella saamatta "palkaksi" muuta kuin kupin kahvia. Kun jäin työttömäksi, arvatkaa vaan löytyikö vapaaehtoistyölleni ymmärrystä? Ei tietenkään, koska järjestyksenvalvojan työtä voi tehdä myös työsuhteessa. Sillä ei ollut mitään väliä, että kyse oli pitkäaikaisesta harrastuksestani, olin valmis ottamaan töitä vastaan koska tahansa eikä seura ollut ikinä palkannut yhtään järjestyksenvalvojaa, vaan koko toimintaa pyöritettiin puhtaasti vapaaehtoisvoimin.
Seuraavaksi kai lenkillä käyminen katsotaan ammattiurheiluksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pitäisi ilmoittaa Kelalle samoin kuin rehuun ja eläinten hoitoihin menevät kulut. Jos työkkäri on tietoinen kotieläimistä niin sitten tietä että Kelan tantat ovat juorupöydässä vasikoineet. Siksi Kelalle ei kannata ilmoittaa mitään omista tuloista, menoista, perheenjäsenistä ja elukoista.
Mikä laki määrää ilmottamaan Kelalle eläimistä? En ole hullumpaa kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitan nyt syksyllä avoimen yliopiston opintoja, te-toimistolle ei siis kannata sanoa mitään?
Jos saisin nyt päättää en ilmoittaisi yhtään mitään.
Jos kirjoitat ammatti kohtaan tubettaja, muusikko tai urheilija niin älä valita kun sinua kohdellaan niin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Työtön saa työtarjouksen ja ilmoittaa työkkäriin, että ei voi otaa työtä vastaan, koska työmatkoihin menisi päivässä yli tunti eikä hevoset voi olla ilman hoitajaa melkein 10 h/vrk.
Entiset TV-lupatarkastajat voisivat työllistyä työttömiin kohdistuviin kotikäynteihin.
Jos löytyy moppi ja siivousrätti, on kaikki edellytykset olettaa, että henkilöllä on siivousfirma. Parveketomaatit ja yrtittien kasvatus ovat maatalousyrittäjyyttä. Jos löytyy jokin soitin ja laulukirja, on epäilyksettä muusikko. Saatika sitten, jos kännykästä löytyy videokamera ja ilmainen editointiohjelma, on jo aika tukeva näyttö yritystoiminnasta.
Piirustus- ja maalaustarvikkeet, ompelukone, sukkapuikot... tarkastaja hieroo karvaisia kämmeniään yhteen ja kirjaa kaiken tarkastusraporttiin.
Häkkivarastosta löytyy vielä vanhoja lukiokirjoja ja sinulla on kotona laskin ja kyniä, ei ole muuta vaihtoaehtoa, kuin että opiskelisit päätoimisesti.