Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukioon muualle

Vierailija
18.08.2020 |

Jos haluan hakea lukioon jonnekkin muualle kuin omalle paikkakunnalleni, mutta vanhempani ovat sitä mieltä että ei käy... niin onko minulla silti oikeus hakea muualle lukioon vai päättävätkö vanhemmat tälläisestä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusavustus

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, jos sen harkitaan olevan kohtuullista. Tällöin otetaan erityisesti huomioon koulutuksen kesto, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

Laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex)

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

Koulutusavustuksen määrään ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaikka koulutuskustannuksiin luetaankin suoranaisten opintomenojen lisäksi myös koulutuksen aikaiset elinkustannukset. Sen sijaan esimerkiksi harrastuksista aiheutuvia kustannuksia ei pääsääntöisesti kateta koulutusavustuksella.

Tämä koskee elatusapua. Eli eroperheitä. Eikä ole silloinkaan automaatio. Voi anoa elatusavun päätyttyä jatkoa toisen asteen koulutuksen loppuun. Mutta ei ole pakko maksaa.

Tällä ei ole mitään tekemistä samassa taloudessa asuvien lasten elatukseen. Vanhemmat päättää missä alaikäinen asuu ja vanhemmat päättää maksaako vuokraa ym vieraalle paikkakunnalle.

Vierailija
22/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi siis hakea koulutusavustusta vanhemmiltaan lukion käymiseen.

Juu niin vpi. Kun elatusmaksu päättyy 18-vuotiaana, voi etävanhemmalta anoa sen jälkeen koulutustukea. Mutta ei ole varmaa saako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana mulla ei ole mitään halua estää lastani menemästä siihen kouluun mihin haluaa. Osaan erityislukioista on pääsykokeet joista ensin selvittävä kunnialla. Lasteni ammatinvalinnat on heidän eikä minulla ole mitään järkevää syytä siihen miksi minun pitäisi se päättää. Hänen elämänsä, ei minun. Tuen ja autan ja kustannan niin paljon kuin pystyn. Raha ei meillä kasva puussa, mutta en tosiaankaan torpedoi heidän haaveitaan. Mulle on se aikanaan tehty, kun mihinkään minun valintaani ei luotettu. Nyt näen mihin lapset pääsee kun heitä kannustaa ja antaa tukensa.

Jos lukio on ihan ns tavallinen perus lukio, toki pitää miettiä mikä on se syy miksi oman paikkakunnan vastaava ei käy.

Minulla on montakin syytä. 16-vuotias on liian nuori muuttamaan. Lukion jälkeen ehtii valita mitä tahansa.

Vierailija
24/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun olet alle 18v niin vanhemmat saavat päättää. Miksi noin hoppu omilleen?

Totta kai nuoren mielipide vaikuttaa myös ja sitö on kuunneltava.

Jo 12v mielipidettä pitää kuulla erotilanteissa, kumman vanhemman luona lapsi haluaa asua.

Vanhemmat päättää missä lapsi asuu. Toki voi valita kumman vanhemman kanssa asuu.

Muuten saa ihan itse valita mihin kouluun hakee.

Vierailija
25/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempana mulla ei ole mitään halua estää lastani menemästä siihen kouluun mihin haluaa. Osaan erityislukioista on pääsykokeet joista ensin selvittävä kunnialla. Lasteni ammatinvalinnat on heidän eikä minulla ole mitään järkevää syytä siihen miksi minun pitäisi se päättää. Hänen elämänsä, ei minun. Tuen ja autan ja kustannan niin paljon kuin pystyn. Raha ei meillä kasva puussa, mutta en tosiaankaan torpedoi heidän haaveitaan. Mulle on se aikanaan tehty, kun mihinkään minun valintaani ei luotettu. Nyt näen mihin lapset pääsee kun heitä kannustaa ja antaa tukensa.

Jos lukio on ihan ns tavallinen perus lukio, toki pitää miettiä mikä on se syy miksi oman paikkakunnan vastaava ei käy.

Jos lapsi haluaa erikoislukioon Helsinkiin ja välimatkaa on satoja kilometrejä niin sinulle on ok maksaa teinille vuokra-asunto ja asuminen Helsingissä n 3 vuotta? Ja ok, että 15 -16v muuttaa omilleen?

Entä jos lapsia on useampia ja kaikki haluavat eri puolille maata lukioihin?

Vierailija
26/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äitinä: itse valitset ja haet, vanhemmat ei pääse päättämään.

Nyt en enää muista tarkasti, mutta mielestäni myös sulla on oikeus muuttaa opiskelemaan ja saada taloudellista koulutustukea vanhemmiltasi. Lisäksi sun pitäisi saada opintorahaa.

Joissakin lukioissa on myös asuntola.

Opintorahaa ei saa niin kauan, kun on oikeutettu lapsilisään, eli vasta 17-vuotiaana voi saada opintotukea.

Itsenäisesti asuvalla 17-vuotiaalla se on 102€ eikä sitä saa, jos vanhempien tulot on yli 64400.

https://www.kela.fi/opintotuki-vanhempien-tulot

Vierailija
27/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä lapsen yksin asumisessa niin pelottaa?

Itse muutin 17v pois kotoa ja olen erittäin tyytyväinen ratkaisuuni.

17v lukiolainen saa n. 100-250€/kk opintotukea, summaan vaikuttaa vanhempien tulot. Kotona asuva nuori ei välttämättä saa mitään opintotukea. Jos 17v asuu omillaan saa opintotuen lisäksi asumistuen. Tällöin kaikki asumisesta tulevat kustannukset on kuitattu saaduilla tuilla. Vanhempien menot eivät siis kasva lainkaan, vaikka nuori muuttaisi pois kotoa, ihan samalla tavalla se nuori tarvitsee vaatteita/ruokaa/koulukirjoja on osoite mikä hyvänsä ja noissa vanhemmat saa edelleen olla maksajina.

Vierailija
28/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en enää muista tarkasti, mutta mielestäni myös sulla on oikeus muuttaa opiskelemaan ja saada taloudellista koulutustukea vanhemmiltasi. Lisäksi sun pitäisi saada opintorahaa.

Opintorahaa ei saa niin kauan, kun on oikeutettu lapsilisään, eli vasta 17-vuotiaana voi saada opintotukea.

Itsenäisesti asuvalla 17-vuotiaalla se on 102€ eikä sitä saa, jos vanhempien tulot on yli 64400.

Jos opettelisit lukemaan ennen väittämiäsi. Itsenäisesti asuva 17v saa opintotukea 102€/kk riippumatta vanhempien tuloista.

Vierailija
29/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vielä alaikäinen ja sinun on vielä muutama vuosi jaksettava toimia vanhempiesi mukaan.

Tarvitset vanhemmiltasi taloudellista tukea toisella paikkakunnalla asumiseen.

Vierailija
30/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opettelisit lukemaan ennen väittämiäsi. Itsenäisesti asuva 17v saa opintotukea 102€/kk riippumatta vanhempien tuloista.

Jos olet alle 17-vuotias ja asut itsenäisesti

Vanhempien tulot, e/vVaikutus opintotukeen41 100 tai alleopintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina41 101 − 64 400

opintolaina

64 400 tai yliei opintotukea

Vierailija
31/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17v lukiolainen saa n. 100-250€/kk opintotukea, summaan vaikuttaa vanhempien tulot. Kotona asuva nuori ei välttämättä saa mitään opintotukea. Jos 17v asuu omillaan saa opintotuen lisäksi asumistuen. Tällöin kaikki asumisesta tulevat kustannukset on kuitattu saaduilla tuilla. Vanhempien menot eivät siis kasva lainkaan, vaikka nuori muuttaisi pois kotoa, ihan samalla tavalla se nuori tarvitsee vaatteita/ruokaa/koulukirjoja on osoite mikä hyvänsä ja noissa vanhemmat saa edelleen olla maksajina.

Millä tämä lukiolainen elää ennen kuin täyttää 17v? Hän saattaa olla lukion alkaessa 15v.

Vierailija
32/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas jos menee lukioon suoraan peruskoulun jälkeen, on vasta 16 tai jopa 15-vuotias (jos on loppuvuonna syntynyt) eikä oikeutettu vielä mihinkään tukiin. Tällöin se lukion eka vuosi menee täysin vanhempien pussista.

Vierailija
33/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tulot, e/vVaikutus opintotukeen41 100 tai alleopintorahan oppimateriaalilisä ja opintolaina41 101 − 64 400

opintolaina

Niin, edelleen: opettele lukemaan! ja ymmärrä lukemasi: tuossa lukee "jos olet ALLE 17-vuotias". Ei kai noin huonolla lukutaidolla ole selvinnyt peruskoulusta???

Vierailija
34/34 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

opintolaina

Nyt sinä sotket asioita. Ensin puhutaan 17-vuotiaasta, ja sinä vastaat alle 17-vuotiaiden tukiasioihin viitaten. Alle 17 v ei saa mitään muuta tukea kuin opintolainan, 17 v saa opintorahan, asumistuen ja opintolainan

(en ole se, kenelle vastasit)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan