Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset valaisimet yksiöön valo-/migreeniherkälle?

Vierailija
18.08.2020 |

Av-mammat on lukuisissa keskuteluissa todistanut sisustusosaamisen, joten voisitteko auttaa mua?
Valaisintarve on yksiön huoneeseen (keittiössä, eteisessä ja wc:ssä on ok valaisimet), mut mulla on niin paljon kokemuksia hutiostoksista. Haluaisin vihdoinki valaisimet, jotka toimisivat käyttötarkoitukseensa, eivät aiheuttaisi päänsärkyä ja sattuisi silmiin. Toki toivoisin, että ne olis myös näyttäisi kivalta eikä maksaisi maltaita... Eli ei todellakaan mitään designia.

Seinälle asennettava valolista olis varmaan kaikista paras, mutta ei ole järkevää hankkia väliaikaiseen vuokra-asuntoon. Kattovalaisimen kytkin on himmentävä, mulle ei ole selvinnyt vaikuttaako se jotenki valintaan?

Kattovalon pitäisi olla plafondi, on just kulkureitillä, eikä järkeä lähtee siirtää koukuilla sitä muualle.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auttaa jotenkin, niin huonekauja mulla on ruokapöytä, sänky, yöpöytä, tv-taso ja yksi seinähylly. Ruokapöydällä teen myös opiskelujutut, kasaan palapelit, ompelen jne. Sängyllä luen, tv-tasolla ei ole telkkaria, joten sitä voisi hyödyntää.

Ap

Vierailija
2/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halogeenivalo. Ei liian kirkas valo. Ehkä mieluummin keltainen kuin liian valkoinen valo, makuasioita. Kattolamppu on turvallinen valinta, himmennettävä valo, seinälamppu, jalkalamppu ja pöytälamppu. Kannattaa käyttää silmälaseja ja tietokoneen ruudun välkkymistaajuus ja ruudun kirkkaus tarkistaa - ellei tunne konetta, samoin puhelimen. Led lamppu on ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti toi lampun lämpötila. 

Kaipaisin enemmän ihan vinkkejä itse valaisimista. Osaan toki iteki päättää, että kattoon plafondi, pöydälle pöytälamppu, yöpöydälle pikkuvalaisin ja tv-tasolle tunnelmavalo. Mut millaisia niiden pitäisi olla?  Jos ostan tämmösen plafondin  https://www.bauhaus.fi/plafondi-reality-ponts-harmaa.html?refSrc=225035… niin toimiiko se yleisvalona esim siivotessa? Vai pitäiskö olla tämmönen spottivalaisin https://www.sessak.fi/fi/valaisimet/luna-3-os-kattospotti ,mutta ottaakohan noi lamput tuolta silmiin? 

Ja esim oon huomannut, että metallinen pöytävalo on ihan arsesta. Se valokeila tulee niin pienelle alalle terävänä, että se on valaisimena vaan kökkö. Ja kattovalona esim värillisen kuvun omaavassa valossa on huono valoteho, eli se ei toimi yleisvalona, tai jos siinä on paljon ulokkeita, jotka luo varjoja seiniin.

Ap

Vierailija
4/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.clasohlson.com/fi/LED-lamppu-E27-RGB%2BW/p/Pr367238000

Voisko tämmönen toimia? En kyl tiiä käykö mihin tahansa lamppuun...

Vierailija
5/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huurrettu lasi toimii kattovalaisimessa. Tuo harmaa on karmiva kuin 50-luvulta, onko kankainen edes paloturvallinen. Ota spotti jos ei liian kirkas valo niissä makuusi. 

Vierailija
6/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huurrettu lasi toimii kattovalaisimessa. Tuo harmaa on karmiva kuin 50-luvulta, onko kankainen edes paloturvallinen. Ota spotti jos ei liian kirkas valo niissä makuusi. 

Hahah, makuja on monia. Ei kai paloriskistä valaisinta saa suomessa myydä? Ja ledit ei taida kuumeta toisin kuin halogeenit. Spotti olis kyllä varmasti paras, mut noi halogeenit (noissa kanta GU10) ei vissiin ole kauhean silmäystävällset. Noita on jotenki niin turha mennä kattomaan, ku kaupassa on ne 30 valaisinta päällä yhtäaikaa niin siinä sitten pysty arvioimaan, mur.

Ap

Vierailija
7/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on näppäriä kaukosäätimellä himmennettäviä ledivslaisimia.

Vierailija
8/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah, makuja on monia. Ei kai paloriskistä valaisinta saa suomessa myydä? Ja ledit ei taida kuumeta toisin kuin halogeenit. Spotti olis kyllä varmasti paras, mut noi halogeenit (noissa kanta GU10) ei vissiin ole kauhean silmäystävällset. Noita on jotenki niin turha mennä kattomaan, ku kaupassa on ne 30 valaisinta päällä yhtäaikaa niin siinä sitten pysty arvioimaan, mur.

Ap

Suomessa on ollut myynnissä lamppuja joista voi saada sähköiskun kun koskettaa (ei kauaa aikaa sitten) ja jotkut lamput voivat kuumentuessa olla huono yhdistelmä kankaan tms kanssa. Tuossa oli kangas kyllä kaukana itse lampusta. Halogeenia ei migreenin omaavalle tosiaan. Ei edes silmälasit auta siinä vaiheessa. Toki saat ostaa mitä haluat. Ehkä lamppuvaihtoehtoja on lisääkin.

Vierailija
9/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on migreeni ja lokki-valaisin (innolux) olohuoneessa. Se toimii hyvin ainakin itellä. Ja makso jotain 150 , ei oo niitä kalleimpia valaisimia kuitenkaan.

Vierailija
10/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hommaisin jonkun tän tyyppisen tai 2:

https://www.nettilamppu.fi/malea-led-lattiavalaisin-matta-nikkeli.html

Mulla on vastaavan tyyppinen säädettävä halogeenilamppu; saa tunnelmavalaistuksen tai kirkkaampaa valoa tarvittaessa. Pääasia, että se valo suuntautuu ylöspäin- ei silmiin. Kattovaloa en käytä kuin siivotessa.

Joku tällainenkin vois käydä, kun kääntää valon osoittamaan seinää kohden:

https://www.prisma.fi/fi/prisma/eglo-lattiavalaisin-chester-musta

Vierailija
11/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hommaisin jonkun tän tyyppisen tai 2:

https://www.nettilamppu.fi/malea-led-lattiavalaisin-matta-nikkeli.html

Mulla on vastaavan tyyppinen säädettävä halogeenilamppu; saa tunnelmavalaistuksen tai kirkkaampaa valoa tarvittaessa. Pääasia, että se valo suuntautuu ylöspäin- ei silmiin. Kattovaloa en käytä kuin siivotessa.

Joku tällainenkin vois käydä, kun kääntää valon osoittamaan seinää kohden:

https://www.prisma.fi/fi/prisma/eglo-lattiavalaisin-chester-musta

Ton ekan tyyppinen mulla itseasiassa oli vuosia (eikä kattovaloa ollenkaan). Oli vielä himmennettävä, joten tosi monipuolinen ja hyvä valaisin. Oli vaan just semmonen, et kuumeni ihan älyttömästi jo lyhyellä käytöllä, joten se aina vähän pelotti. Olin salaa helpottunut, kun sen jalka lopulta hajos... 

Toinen vaihtoehto (vastaava) on ollut mielessä. Esim pöytäversiona https://www.k-rauta.fi/tuote/poytavalaisin-trio-billy-r50101031-valkoin… Mietin vaan, että onpa kiva kattella tota takapuolta ja johtoa pöydällä... xD Mut toi kyllä varmaan valaisis aika laajasti, kun on valkoinen puolikiiltävä seinämaali.

Ap

Vierailija
12/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on migreeni ja lokki-valaisin (innolux) olohuoneessa. Se toimii hyvin ainakin itellä. Ja makso jotain 150 , ei oo niitä kalleimpia valaisimia kuitenkaan.

Lokki on kyllä liian kallis ja haluaisin plafondin. Valaisinpaikka on just kulkureitillä ja riippuvalaisimeen osuu liian herkästi. Tai sit sen johdon pitäis olla niin lyhyenä, että se näyttää ihan dorkalta. Lokki kyllä valaisimena on tosi silmäystävällinen, kun itse lamppu on täysin piilossa.

Vierailija
13/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomessa on ollut myynnissä lamppuja joista voi saada sähköiskun kun koskettaa (ei kauaa aikaa sitten) ja jotkut lamput voivat kuumentuessa olla huono yhdistelmä kankaan tms kanssa. Tuossa oli kangas kyllä kaukana itse lampusta. Halogeenia ei migreenin omaavalle tosiaan. Ei edes silmälasit auta siinä vaiheessa. Toki saat ostaa mitä haluat. Ehkä lamppuvaihtoehtoja on lisääkin.

Hyvä tietää, unohdan varmuudeksi ton. Nyt etin kuitenki pitkäikäisiä ratkaisuja. 

Ja kiitos tosta halogeenitiedosta! En tiennyt, luullu et sen isoin ongelma on kuumentuminen ja energiankulutus. 

Ap 

(kommentti 12 myös) 

(niin kun näköjään melkein kaikki viestit tässä ketjussa, hah)

Vierailija
14/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehkulamppuja.

Vierailija
15/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne halogeenit kuumenee sikana, mutta jos ei kirkkaana pidä, niin ei hätää. Nykyäänhän saa led-versioita, mitkä ei kuumene käytännössä lainkaan.

Vierailija
16/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotona melko hämärää, myös valoherkkyyden vuoksi. Käytän ainoastaan pöydillä pieniä valaisimia, siis pöytälamppuja varjostimilla. Kattovalotkin on, mutta käytän niitä vain, jos on joskus pakko.

Keltainen valo on paras, lämmin eikä häikäise. Jos tarvitsee enemmän valoa, minulla on siihen pieni kohdevalaisin, joka sekään ei saa häikäistä. Mitään valoa ei suoraan silmiin, eli oltava hyvät varjostimet, joskus laitan kankaita tai huiveja vielä lisäksi, jos tarvitsee lisävarjostusta.

Kesäkin menee aurinkolasit ja hattu päässä.

Vierailija
17/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kotona melko hämärää, myös valoherkkyyden vuoksi. Käytän ainoastaan pöydillä pieniä valaisimia, siis pöytälamppuja varjostimilla. Kattovalotkin on, mutta käytän niitä vain, jos on joskus pakko.

Keltainen valo on paras, lämmin eikä häikäise. Jos tarvitsee enemmän valoa, minulla on siihen pieni kohdevalaisin, joka sekään ei saa häikäistä. Mitään valoa ei suoraan silmiin, eli oltava hyvät varjostimet, joskus laitan kankaita tai huiveja vielä lisäksi, jos tarvitsee lisävarjostusta.

Kesäkin menee aurinkolasit ja hattu päässä.

Ja vielä se, että esim. kattovalaisin esim. keittiössä tarpeeksi alas pöydän ylle hyvin varjostimin ja lämpimällä valolla.

Vierailija
18/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jankkaan spoteista. Niissä yleensä kanta GU10 eli halogeeni. Nyt löysin GU10 kannalla olevia lamppuja, jotka on ledejä. Katookohan ne halogeenin ongelmat sitten siinä? Eli ainut ongelma olis se, et osuuko se valaisinpää näkökenttään, et saako ohjattua valon kattoa/seinää kohti..?

Vierailija
19/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.clasohlson.com/fi/Himmennett%C3%A4v%C3%A4-LED-lamppu-GU10%2…;

Tämähän on Led, olis vielä himmennettävä.

Vierailija
20/24 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Philips hue, saa säädettyä, himmennettyä ja muutettua värilämpöä.