Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tyttäresi jo päättänyt, ottaako HPV-rokotteen?

Vierailija
26.08.2013 |

Suomen lain mukaan tyttäresi saa itse päättää vanhempien mielipiteestä riippumatta, ottaako HPV-rokotteen vai eikö ota. Onko teidän perheessä jo keskusteltu asiasta?

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:12"]

Eli sinunkin tytär on ottamassa sen "hyödyn???. Siinä pata taas soimaa kattilaa, hoh hohhoooo...

[/quote]

Ei ole, koska en usko tuon koko rokotteen tehoon. Pikkuisen sisälukutaitoa pyytäisin, ei kello kuitenkaan niin paljoa vielä ole... Tuo koko "toisista hyötyminen" viittasi siihen, kun tuolla yksi mamma sanoi, ettei hänen tyttärensä ota tuota rokotetta, koska kaikki muut ottavat sen ja mamman tytär hyötyy sitten toisten kautta. Eli tuo ASENNE on oksettava, ei se että ei halua tai haluaa ottaa rokotteen vaan tuo hänen syynsä, miksi ei sitä rokotetta ota.  

[/quote]

Miten ASENNE vaikuttaa siihen, tuleeko siitä rokotteesta saamaan sen hyödyn vai ei? Ei se "hyöty" nyt vaan tule, että ähhähäähh, nytpä otan sen ja muut saa piikin, kylläpä olin näppärä!

Ihan ulalla olet.

[/quote]

No ei vaikutaan! Mutta tuo asenne, miten on vaan valmis elämään tätä elämään toisten kustannuksella on oksettava. Jos kaikki ajattelisivat noin, ei yhteiskunta toimisi jos kukaan ei olisi valmis tekemään mitään. Ei tässä rokotteen tehosta ole puhuttu enää pitkään aikaan...

Vierailija
42/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:29"]

Eli sinunkin tytär on ottamassa sen "hyödyn???. Siinä pata taas soimaa kattilaa, hoh hohhoooo...

[/quote]

Ei ole, koska en usko tuon koko rokotteen tehoon. Pikkuisen sisälukutaitoa pyytäisin, ei kello kuitenkaan niin paljoa vielä ole... Tuo koko "toisista hyötyminen" viittasi siihen, kun tuolla yksi mamma sanoi, ettei hänen tyttärensä ota tuota rokotetta, koska kaikki muut ottavat sen ja mamman tytär hyötyy sitten toisten kautta. Eli tuo ASENNE on oksettava, ei se että ei halua tai haluaa ottaa rokotteen vaan tuo hänen syynsä, miksi ei sitä rokotetta ota.  

[/quote]

Miten ASENNE vaikuttaa siihen, tuleeko siitä rokotteesta saamaan sen hyödyn vai ei? Ei se "hyöty" nyt vaan tule, että ähhähäähh, nytpä otan sen ja muut saa piikin, kylläpä olin näppärä!

Ihan ulalla olet.

[/quote]

No ei vaikutaan! Mutta tuo asenne, miten on vaan valmis elämään tätä elämään toisten kustannuksella on oksettava. Jos kaikki ajattelisivat noin, ei yhteiskunta toimisi jos kukaan ei olisi valmis tekemään mitään. Ei tässä rokotteen tehosta ole puhuttu enää pitkään aikaan...

[/quote]

No, keskustele nyt siitä asenteestasi toisessa ketjussa ja miten asenteella saat rokotussuojan muilta.

God.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:29"]

[/quote]

[/quote]

Ihan ulalla olet.

[/quote]

[/quote]

No, keskustele nyt siitä asenteestasi toisessa ketjussa ja miten asenteella saat rokotussuojan muilta.

God.

Vierailija
44/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:10"]

Miten niin oksettava asenne? Kuvitteletko sinä oikeasti, että rokotuksissa on tarkoitus suojata yksilöitä? Ehei, tarkoitus on rokottaa laumoja, jolloin muutama kuollut tai pysyvästi vammautuva ei merkitse mitään, koska toisessa vaakakupissa on vähenevä sairauspäivien määrä. Kohdunkaulan syöpä on yleisempi niillä, joilla on paljon seksikumppaneja kuin niillä, joilla kumppaneja on vähän. Silti meillä ei kielletä tyttöjä jakamasta tavaraansa auliisti ja siten pienentämään syöpäriskiään. Ehei, annetaan rokote, joka ei edes suojaa kovin hyvin, mutta jonka vaikitukset immuunijärjestelmään ovat aika ikävät.

Onko sinusta joukkoliikennettä käyttävillä oksettava asenne? Hehän valitsevat bussin oman auton sijaan ja siten pienentävät omaa riskiään joutua kolariin. Samalla yksityisautoilijoiden riski kolaroida bussien kanssa kasvaa, koska bussivuoroja lisätään.

[/quote]

No ihan for your information: on olemassa rokotteita, jotka suojaavat yksilötasolla, eikä niissä päde tuo laumasuoja. Ja, mitähän tuohon sinun bussiesimerkkiisi oikein vastaisi...olet kyllä niin pihalla siitä, mitä tarkoittaa vapaamatkustaminen, että en taida vastata yhtään mitään :)

[/quote]

No silloihan ei ole mitään ongelmaa siinä, jos puolet jättää rokotteen ottamatta! Kyseessä on täysin yksilötason juttu, jossa rokottamattomuus ei ole ongelma rokotetuille.

Miksi siis raivota vapaamatkustamisesta, jos rokotuksella ei ole edes tarkoitus suojata isoa joukkoa sairaudelta.

[/quote]

Vapaamatkustaminen ASENTEENA (osaatko lukea??? ASENTEENA) on oksettava. Ei liity rokotteeseen tai sen tehoon, mutta tuo ajattelutapa, että "ei mun tarvii tehä mitään, kun joku muu tekee niin sit mäkin hyödyn ilman et tarttee nostaa tätä ahteria tästä yhtään mihinkään" on ällöttävä!! 

Vierailija
45/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:32"]

God.

[/quote]

Joop. Ootkohan ees lukenu, mihin noi aikaisemmat kommentit on oikein viitannu.

Vierailija
46/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas täällä on näitä idiootteja, jotka on aivopesty neuvolan terkkojen taholta... Yli 90% ihmisistä HPV virus paranee jättämättä kehoon jälkeäkään. Rokotteen sijasta voitaisiin yrittää (siis ihan oikeasti) asennekasvattaa nuoria niin, ettei se pyrstön jakaminen ole niin jokapäiväinen juttu, jotta jokaiselle sitä pyytävälle annetaan.

Jokainen suu vaahdossa HPV-rokotteesta puhuva äiti taitaa itsekin olla super-hyper-vapaamielinen seksikumppaneiden suhteen. Meillä lapset kasvatetaan toisin. Rokote on turha, eikä sen antamaa suojaa tai sivuvaikutuksia ole tutkittu kolmea vuotta pidemmälle.

Rokotuttakaa vain pyrstöä jakavat tyttärenne kolmen vuoden välein, jos se on tarpeen. Meillä ei ole.

Vierailija
47/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:40"]

Ja taas täällä on näitä idiootteja, jotka on aivopesty neuvolan terkkojen taholta... Yli 90% ihmisistä HPV virus paranee jättämättä kehoon jälkeäkään. Rokotteen sijasta voitaisiin yrittää (siis ihan oikeasti) asennekasvattaa nuoria niin, ettei se pyrstön jakaminen ole niin jokapäiväinen juttu, jotta jokaiselle sitä pyytävälle annetaan.

Jokainen suu vaahdossa HPV-rokotteesta puhuva äiti taitaa itsekin olla super-hyper-vapaamielinen seksikumppaneiden suhteen. Meillä lapset kasvatetaan toisin. Rokote on turha, eikä sen antamaa suojaa tai sivuvaikutuksia ole tutkittu kolmea vuotta pidemmälle.

Rokotuttakaa vain pyrstöä jakavat tyttärenne kolmen vuoden välein, jos se on tarpeen. Meillä ei ole.

[/quote]

Juuri näin. Vain p-rsettään innokkaasti jakavat/jakaneet äidit (kai ne tytöt äitiinsä tulee) tässä hädissään ovat. Vähänkin muita asioita kuin seksiä normaaleille ihmisille tämä ei ole minkäänlainen ongelma.

Vierailija
48/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokun sen HPV:n voi saada ihan siltä omalta mussukalta jos se on edes yhtä horoa ennen av-mammaa erehtynyt polkasemaan. Siis vaikka tytär olisi luostarissa ennen naimisiinmenoa, ei hän ole turvassa HPV:ltä.

Vierailija
49/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hiukan epävarma. Tytölläni tuskin kantaa asiaan. Käsittänyt olen että vaikutusaika vain viitisen vuotta. Onko tästä parempaa tietoa kellään ?

Vierailija
50/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28-vuotias nainen, minulla on papilloomavirus (10 vuotta sitten tuli syylät, kun ne sain pois niin silti oli vuosia papa-kokeessa häikkää, nyt kaikki ok), ja lähes kaikilla kavereillani on virus myös, joiden kanssa olen tästä asiasta jutellut. Siltikin olen epäileväinen rokotuksia kohtaan ja ehkä mieluummin käyn vain papassa usein. Tai en tiedä, ehkä ottaisin jos olisin nuori.

Vierailija
51/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on HPV-rokote? Ei kyl kiinnosta niin paljoa että googlettaisin, mut jos joku sen tähän vaivautuu kertomaan niin ok.

T. pian 12v tytön äiti

Vierailija
52/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:32"]

On päättänyt: ei ota. Kysehän on samasta asiasta kuin muissakin rokotuksissa eli kun riittävän moni sen ottaa, pienenee muidenkin riski sairastua. Jos ei ota rokotusta, säästyy myös rokotuksen sivuvaikutuksilta.

Rokotushan ei suinkaan suojaa syövältä saati estä sitä. Rokote on virusta vastaan, ei syöpää. Paras suoja on pitää sukupuolipartnerien määrä pienenä ja vaatia kumin käyttöä.

[/quote]

Onpas tyttärelläsi hieno asenne! Viilettää vapaamatkustajana ja saa hyödyn, kun muut ympärillä olevat suostuvat ottamaan riskin. Ei siinä siis mitään, jos ei halua rokotetta ottaa, mutta tuo että laskee mäkeä toisten takapuolella ja tietoisesti haluaa hyötyä muiden työstä tekemättä itse mitään on väärin! Ja laumasuojasta en tämän rokotteen yhteydessä puhuisi; rokote on aivan uusi jolloin valtaosalla sitä ei ole ja sen teho on ihan yhden käden sormilla laskettavissa. Mutta kunnon malli kansalaista olet ap kasvattamassa, varmaan olet ylpeä :)

[/quote]

Luitko lainkaan koko viestiä? Parhaiten kohdunkaulan syövältä suojaa se, että ei harrasta monen kanssa seksiä ja kun harrastaa seksiä, käyttää kumia. Tuo on paljon, paljon rokottamista tehokkaampi tapa suojautua!

Ja toiseksi: jokainen nuori voi valita, ottaako rokotteen ja sen myötä mahdollisen lapsettomuuden vai ei ota rokotetta ja jatkaa elämäänsä kuten naisen ennen häntäkin. Ihan jokainen suomalainen tyttö voi sanoa, että ei ota rokotetta ja sen riskejä. Tätä oikeutta ei ole vain minun lapsellani vaan kaikilla.

Muissa maissa HPV-rokotteesta luovutaan, koska se ei suojaa.

[/quote]

Luin. Mutta kerrataan kun et itse näytä muistavan, mitä kirjoitit (tai osaa lukea tuosta yläpuolelta...) Siinä ensimmäisessä kappaleessa totesit, että tyttäresi ei ota rokotetta, koska hyötyy siitä laumasuojan ansiosta kun riittävän moni muu ottaa. Oksettava asenne!!!  

[/quote]

No menehän oksentamaan, niin helpottaa vanne pään ympärillä. Eiköhän anneta kaikille rauha ajatella mitä lystää. Mitä, nytkö sinun mielestäsi pitäisi mennä ottamaan rokote, kun tiedostaa tuon faktan? Että ymmärtämättömyys on jotenkin parempi? 

Vierailija
53/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:10"]

Olen 28-vuotias nainen, minulla on papilloomavirus (10 vuotta sitten tuli syylät, kun ne sain pois niin silti oli vuosia papa-kokeessa häikkää, nyt kaikki ok), ja lähes kaikilla kavereillani on virus myös, joiden kanssa olen tästä asiasta jutellut. Siltikin olen epäileväinen rokotuksia kohtaan ja ehkä mieluummin käyn vain papassa usein. Tai en tiedä, ehkä ottaisin jos olisin nuori.

[/quote]

Papassa täytyy käydä rokotteesta huolimatta. Ja en kyllä nykykulttuurin kanssa ihmettele yhtään jos kaikilla tuo virus on. Meillä sitä ei ole, enkä tiedä ketään kenellä olisi.

Jos lapsen voi opettaa olemaan varastamatta, sen voi myös opettaa olemaan jakamatta sitä p**settä vapaasti, kunnes vakikumppani löytyy. Kortsunhan voi jättää pois vasta kun sukupuolitesteissä on käyty, HPV:nkin voi testata. Maksan mieluummin yksityisen lääkäriaseman testin, kuin tyrkkään lähes tutkimattoman rokotteen lapselleni.

Ja varsinkin, kun Japanissa sitä ei todellakaan enää suositella esimerkiksi hedelmällisyysongelmien vuoksi, kiva jokeri saada tuo sitten kaupanpäällisiksi. Tietoa löytyy yllin kyllin, Japanin kannasta uutisoitiin jo vuosi sitten. Tutkikaa lähteitä, etsikää tietoa, päättäkää vasta sitten onko koko rokotteessa järkeä.

On isompi todennäköisyys saada melkein mikä muu tahansa tauti rokotteista huolimatta kuin vaikkapa kohdunkaulan syöpä ilman rokotusta. Niistä vajaasta 10% väestöstä, joiden kroppa ei paranna HPV:ta jälkiä jättämättä vain pari prosenttia saa minkäänasteisen solumuutoksen riesakseen. Aivan hemmetin idioottimaista rokotuttaa koko väestö sen muutaman prosentin suojan toivossa. Varsinkin jos tuon voi välttää muutenkin.

Ja joo, voihan sen saada siltä omalta hanimussultakin, mutta ainakaan meidän lapset eivät ole niin idiootteja, että menisivät harrastamaan seksiä testaamattoman ihmisen kanssa. 

Vierailija
54/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:59"]

olen hiukan epävarma. Tytölläni tuskin kantaa asiaan. Käsittänyt olen että vaikutusaika vain viitisen vuotta. Onko tästä parempaa tietoa kellään ?

[/quote]

Hae Emean sivuilta rokotteen tietolärpykkä, siellä sanotaan ettei tutkittavia ole edes seurattu kuin 3 vuotta rokotteen ottamisen jälkeen, ja ettei suojaa ole todennäköisesti kuin tuon 3 v per rokote. 

Vierailija
55/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viime vuonna 15 v on saanut jo sen kolmen rokotteen sarjan, nuoremman pitäisi kuulua ilmaisen rokotteen piiriin.

Vierailija
56/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV tarttuu myös kondomin kanssa. Kondomi ei peitä syyliä, jotka ovat peniksen juuressa tai sisemmissä häpyhuulissa, johon peniksen juuri osuu kondomista huolimatta.

Vierailija
57/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:37"]

HPV tarttuu myös kondomin kanssa. Kondomi ei peitä syyliä, jotka ovat peniksen juuressa tai sisemmissä häpyhuulissa, johon peniksen juuri osuu kondomista huolimatta.

[/quote]

Ja miksi sellaisen kanssa kukaan harrastaisi seksiä? Voi herranjestas sentään... 

Vierailija
58/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa tällä viikolla tuon rokotteen ottamaan (olen siis 18 tyttö). Nopeesti kun silmäilin keskustelua, näyttäisi silta että aikapaljon vanhemmat päättä?! Mulla on puolivuotias tytär joten nyt on ehkä vähän aikaista siitä puhua, mutta aion kyllä tottakai antaa hänen itse päättää tällaisesta asiasta. Ja tietysti siis mielellään ennen sukupuolielämän alottamista olisi paras ottaa, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. En ymmärrä miksi jotkuu vanhemmat "kieltää" tän lapsiltaan.. Rokotteen ottaminen tai ottamatta jättäminen vaikuttaa sen nuoren elämään ja terveyteen, ei teidän!!

Vierailija
59/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär ei ota rokotetta, se on meidän vanhempien päätös ja tyttö itse on ehdottomasti samaa mieltä.

Rokotteen takia moni tuudittautuu tulevaisuudessa sen tuomaan suojaan (joka ei ole kovin hyvä) ja kondomin käyttö vähenee, seurauksena muut sukupuolitaudit  ja ei-toivotut raskaudet lisääntyy ja samalla tietysti abortit lisääntyvät. Lisäksi pitkäaikaisvaikutuksista ei ole taaskaan mitään tietoa. Opetan kyllä mieluummin omalle tyttärelleni pidättäytymistä ja että sänkyyn mennään vasta kun tunnetaan toisensa erittäin hyvin, eli tietää että kumppani on myös koskematon tai juuri testattu.

Kukahan keksisi rokotteen elämän yllätyksiä varten? Sillekin tässä maassa riittäisi varmasti ottajia ihan jonoksi asti.

Vierailija
60/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian käynnistyy julkisuudessa HPV-rokotetta koskevat viestintä, joka toivon mukaan korjaa näitä monia väärinymmärryksiä, jotta nuoret ja vanhemmat pystyvät tekemään tietoon perustavan päätöksen rokottamisesta. HPV-rokotusviestinnän ydinviestit ovat:

Ihmisen papilloomavirus eli HPV aiheuttaa kohdunkaulan syöpää
HPV on yleinen: sen saa elinaikanaan noin kahdeksan ihmistä kymmenestä
HPV-rokote ehkäisee tehokkaasti kohdunkaulan syövän esiasteita ja sitä kautta syöpää
HPV-rokotetta on annettu maailmalla kymmeniä miljoonia annoksia. Vakavat haitat ovat hyvin harvinaisia

Korjaan myös muita ketjussa esiintyneitä väitteitä/väärinkäsityksiä:

* Kohderyhmän muodostaa ensimmäisenä rokotusvuotena 6.-9- luokkalaiset tytöt, myöhemmin rokote annetaan 6.lk:lla.

* HPV-rokotteen (Cervarix) antama suoja on ainakin 10 vuotta.

* HPV-rokote on ollut käytössä kehittyneissä teollisuusmaissa jo kahdeksan vuotta. Suomi on viimeisiä tähän ryhmään kuuluvia Euroopan maita, joissa rokotukset aloitetaan.

* Japania koskevaa uutisointia voi lukea esim. osoitteesta http://www.hs.fi/kotimaa/a1373335107314

* Papilloomaviruksia (HPV, eli human papilloma virus) tunnetaan noin 100. Tärkeimpiä syöpää aiheuttavia HPV-tyyppejä ovat HPV 16 ja 18. HPV-tyypit 6 ja 11 aiheuttavat myös sukuelinten syylämäisiä kondyloomia. Cervarix suojaa juuri näiltä virustyypeiltä.

*  Kondomin arvioidaan estävän noin 70 prosenttia HPV-tartunnoista. Esim. e-pillereitä käyttävät nuoret ymmärtävät kokemukseni mukaan hyvin kondomin merkityksen sukupuolitautien suojavälineenä.

Perustakaa päätöksenne vahvaan tietoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi