Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tyttäresi jo päättänyt, ottaako HPV-rokotteen?

Vierailija
26.08.2013 |

Suomen lain mukaan tyttäresi saa itse päättää vanhempien mielipiteestä riippumatta, ottaako HPV-rokotteen vai eikö ota. Onko teidän perheessä jo keskusteltu asiasta?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin, että ei ota. Kuten olen kaikki muutkin rokotukset päättänyt.

Vierailija
2/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ??!?!? Ja millähän kummin perustein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, eikös noi anneta 11-vuotiaille?

Vierailija
4/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos perheessä on poikia. Jätetäänkö heidät ilman rokotteen tarjomaa puutteellisenakin hyvää suojaa? Kuten tiedetään pojista kasvaa miehiä ja jossain elämänsa vaiheessa varmasti käyntännössä ainakin 98% miehistä antaa naiselle suuseksiä suojatta. Tällöin mies voi saada kurkkuunsa HPV viruksen joko voi aiheuttaa kurkkusyövän joka on syövistä vaarallisimpia. Tietysti saman riski on naisellakin mikäli antaa suojatta suuseksiä miehelle tai naiselle jolla on tartunta.

Vierailija
5/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisi mitä, joka tota rokotetta saa? Eikö sitä anneta 12 ja 14 vuotiaille?

Vierailija
6/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin tyttäresi? Entäs poikasi?

Ainakin meille tuli jo pari vuotta sitten molemmille pojille kutsu hpv-rokotukseen. Asiasta puhuttiin poikien kanssa ja kahdestaan vanhemmat keskenään ja lopputulos oli se, että pojat eivät menneet rokotukseen. (Oli myös poikien oma kanta, heti alusta alkaen.)

Mutta pointtini oli se, että en ymmärrä ap:n aloitusta. Eli miksi hpv-rokote olisi vain tyttöjen asia.

Vierailija
7/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on otettu (jo jokin aikaa sitten, omalla kustannuksella) kummallekin, sekä tytölle että pojalle.

Vierailija
8/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rokotteet ovat mitä suurimmissa määrin vanhempien päätettävissä. Ei ne tenavat rokotuksia googlaa ja opiskele?

Vierailija
9/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori ja olisin voinut ottaa rokotteen itse, olin neitsyt vielä vähän aikaa sitten. En ottanut. En luota sen pitkäaikaiseen tehoon ja en muutaman vuoden sisällä usko haalivani paljoa seksikumppaneita.

Vierailija
10/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipähän tuota ole vielä edes päätetty, että kuka rokotteen ottamisesta edes päättää :D Tyttö itse vai vanhemmat. 

Vierailija
11/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meidän tytöt ainakin ottaa ja poika saa ottaa myös

Vierailija
12/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On päättänyt: ei ota. Kysehän on samasta asiasta kuin muissakin rokotuksissa eli kun riittävän moni sen ottaa, pienenee muidenkin riski sairastua. Jos ei ota rokotusta, säästyy myös rokotuksen sivuvaikutuksilta.

Rokotushan ei suinkaan suojaa syövältä saati estä sitä. Rokote on virusta vastaan, ei syöpää. Paras suoja on pitää sukupuolipartnerien määrä pienenä ja vaatia kumin käyttöä.

Vierailija
13/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa rokotuksista luovutaan niiden sivuvaikutusten takia, joten meillä tyttö ei halua rokotusta, joka voi hyvinkin lisätä syöpäriskiä.

Vierailija
14/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotten teho kestää tutkimusten mukaan 5 v. Aika maksimointia rokottaa ihan pikkutytöt? Eikö parikymppiset olisi parempi kohderyhmä?

Vierailija
15/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:32"]

On päättänyt: ei ota. Kysehän on samasta asiasta kuin muissakin rokotuksissa eli kun riittävän moni sen ottaa, pienenee muidenkin riski sairastua. Jos ei ota rokotusta, säästyy myös rokotuksen sivuvaikutuksilta.

Rokotushan ei suinkaan suojaa syövältä saati estä sitä. Rokote on virusta vastaan, ei syöpää. Paras suoja on pitää sukupuolipartnerien määrä pienenä ja vaatia kumin käyttöä.

[/quote]

Onpas tyttärelläsi hieno asenne! Viilettää vapaamatkustajana ja saa hyödyn, kun muut ympärillä olevat suostuvat ottamaan riskin. Ei siinä siis mitään, jos ei halua rokotetta ottaa, mutta tuo että laskee mäkeä toisten takapuolella ja tietoisesti haluaa hyötyä muiden työstä tekemättä itse mitään on väärin! Ja laumasuojasta en tämän rokotteen yhteydessä puhuisi; rokote on aivan uusi jolloin valtaosalla sitä ei ole ja sen teho on ihan yhden käden sormilla laskettavissa. Mutta kunnon malli kansalaista olet ap kasvattamassa, varmaan olet ylpeä :)

Vierailija
16/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ROKOTETA! mun lapset saa luvan oppia, että vain kondomi suojaa sukupuolitaudeilta. Väärää turvallisuudentunnetta rokottaa joltain tietyltä papillomalta, kun niitä kuitenkin on satoja.

Vierailija
17/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkennusta. siis rokotusohjelmaan tulee uusi ilmainen rokotus HPV-virusta vastaan, jota aletaan antamaan marraskuussa. aikaisemmin äiti on päättänyt lapsen rokottamisesta, mutta lain mukaan 11-12 vuotias päättää asiasta itse. onko tämä yllätys?

Vierailija
18/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, kummallista? Ehkä vaan THL:n uusi yritys saada rokotuksiaan läpi?

Vierailija
19/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikapiikin jälkeen meillä ei oteta mitään ylimääräisiä rokotuksia.

Vierailija
20/181 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:47"]

tarkennusta. siis rokotusohjelmaan tulee uusi ilmainen rokotus HPV-virusta vastaan, jota aletaan antamaan marraskuussa. aikaisemmin äiti on päättänyt lapsen rokottamisesta, mutta lain mukaan 11-12 vuotias päättää asiasta itse. onko tämä yllätys?

[/quote]

Ei ole, mutta meidän perheessä käytetään maalaisjärkeä. 11-vuotias lapsi ei osaa arvioida rokotteiden vaikutuksia ja eri näkökulmia niin hyvin, että voisi itse tehdä päätöksensä rokotteen ottamisesta. Siksi meillä äiti päättää edelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi