Opintosuoritusten vanheneminen ja kandidaatin tutkinto
En millään löytänyt yliopiston nettisivuilta yhteistietoja opintoasioista vastaavalle henkilölle, joten koetan kysyä nyt ensimmäiseksi apuja täältä. Eli olen aloittanut opinnot 10 vuotta sitten ja nyt tuttava kertoi opintosuoritusten vanhenevan tänä vuonna. Yliopiston sivuilta löysin lomakkeen, jolla kandidaatin tutkintoa haetaan, mutta siinä kerrotaan, että tutkinto kannattaisi suorittaa suppeana. Jatkaisin jossakin vaiheessa opinnot loppuun maisterintutkintoon asti, mutta nyt askarruttaa, että laitanko kaikki opintosuoritukset tuohon kandintutkintoon vai enkö ja ehtiikö ne sitten vanhentua. Osaako joku jotain neuvoa antaa?
Kommentit (31)
Suoritusten vanhenemiselle saa yleensä melko helposti haettua vuoden tai enemmänkin lisäaikaa, jos on hyvä syy, kuten syöpä (vaikea keksiä parempaa syytä! Se ei ainakaan johdu itsestä eikä ole ennustettavissa.) tai vanhempainvapaat. Buukkaa tapaaminen opintoneuvojan kanssa, kuulostaa siltä, että noiden asioiden selvittely on vähän työläämpi juttu eikä suju ihan yhdellä ex tempore -käynnillä.
15, Mutta mitä käytännön merkitystä sillä on jos kirjataan suoritetut opintojaksot ja kirjatut opintopisteet ja arvosanat kandidaatintutkielmaan eikä maisterin? Tarkoitan siis, että täytyykö esimerkiksi jotkut tietyt opintojaksot sisällyttää maisterinopintoohjelmaan ja tutkintoon. Kaikilta kysyn. Jos aiot vastata, että kysy yliopistostasi, niin älä turhaan vaivaudu kirjoittamaan mitään. ap
Meillä kielten puolella vanheni ihan muutamassa vuodessa ellei saanut kikonaismerkintää. Onneksi sain kandin lopulta tehtyä. Meni 9v.
Useammallakin kaverilla tuli tuo 10 vuotta täyteen ja he myös stressasivat kurssien paketointia ennen aikarajan umpeutumista. Kannattaa kysyä rajan siirtämisestä. Jos ei onnistu, niin kaikki vanhenevat kurssit pakettiin vain.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:52"]Meillä kielten puolella vanheni ihan muutamassa vuodessa ellei saanut kikonaismerkintää. Onneksi sain kandin lopulta tehtyä. Meni 9v. [/quote]Niin, eihän sitä mietintämyssyä voi ikuisuuksia päässään pitää, vaan pitäisi alkaa toimia. Mutta kun ei sitten millään jaksais. :) ap
No syventävät opinnot pääaineesta tietysti on pakko sisällyttää maisteriopintoihin. Loput saavat sitten olla sivuaineopintoja. Maisteriopintoihin vaaditaan kuitenkin 120 op, joista 80 op on juurikin niitä syventäviä. Jos voit jättää noista opinnoistasi jo osan liittämättä kandiin, niin maisteriksi ei ole enää pitkä matka. Tietysti nykyinen systeemi, että opintojen pitää muodostua kokonaisuuksista vaikeuttaa tätä vähän, ainakin jos on kiinnostunut monista aineista ja aloista.
Se 120 pinnaa voisi muodostua vaikka:
80 pinnaa pääaineen syventäviä opintoja
25 pinnaa sivuaineen perusopintoja tai 35 pistettä aiemmin aloitetun sivuaineen aineopintoja
5 tai 15 pistettä muita sekalaisia opintoja, riippuen mitä valitsit yllä
Itse otin yhteyttä oman laitoksen amanuenssiin, joka ohjasi opintosihteerille, joka sitten yhdessä tiedekunnan opintosihteerin kanssa katsoivat miten minun kannattaisi suorittaa opintoni. He nimenomaisesti halusivat, että asiat hoidetaan puhelimitse ja sähköpostitse. Heillä olisi ollut myös vastaanottoaika, mutta he sanoivat, että asia hoituu helpoiten muuten.
Miten opinnot voivat vanhentua? Kukaan ei ainakaan ole minulle moisesta puhunut. Opintojen alusta on yli 10 vuotta ja joudun tekemään puuttuvat kurssit ja täydentämään muutamaa, jonka op määrä on muuttunut. Ja olen siis nyt suorittamassa opinnot loppuun usean vuoden tauon jälkeen
Itse otin yhteyttä oman laitoksen amanuenssiin, joka ohjasi opintosihteerille, joka sitten yhdessä tiedekunnan opintosihteerin kanssa katsoivat miten minun kannattaisi suorittaa opintoni. He nimenomaisesti halusivat, että asiat hoidetaan puhelimitse ja sähköpostitse. Heillä olisi ollut myös vastaanottoaika, mutta he sanoivat, että asia hoituu helpoiten muuten.
Miten opinnot voivat vanhentua? Kukaan ei ainakaan ole minulle moisesta puhunut. Opintojen alusta on yli 10 vuotta ja joudun tekemään puuttuvat kurssit ja täydentämään muutamaa, jonka op määrä on muuttunut. Ja olen siis nyt suorittamassa opinnot loppuun usean vuoden tauon jälkeen
18, Tuolta itsestäni myös tuntuu, parhaimmalta ratkaisulta. Pitänee käydä neuvottelemassa asiasta, mutta asioilla on tapana järjestyä, joten no problem at all. :) ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:47"]
Mutta mitä käytännön merkitystä sillä on jos kirjataan suoritetut opintojaksot ja kirjatut opintopisteet ja arvosanat kandidaatintutkielmaan eikä maisterin?
[/quote]
Jos kirjaat jonkin opintojakson kandidaatin tutkintoon, niin et voi käyttää tätä kurssia enää maisterin tutkinnossa. Sinulla on kertomasi mukaan 267 opintopistettä. Jos käytät kaikki nämä opintopisteet kandidaatin tutkintoon, täytyy sinun suorittaa vielä 120 opintopistettä lisää saadaksesi maisterin tutkinnon. Jos sen sijaan käytät kandidaatin tutkintoon tuosta vain 180 opintopistettä, niin sinulle jää vielä 87 op käytettäväksi maisterin tutkintoon.
Parhaassa tapauksessa sinulle riittäisi maisterin tutkintoon se, että tekisit enää gradun vanhojen opintojen päälle ja saisit sillä maisterin tutkinnon. Käytännössä tilanne ei välttämättä ole ihan näin hyvä, sillä maisterin tutkintoon voidaan hyvinkin vaatia joitakin sellaisia pakollisia kursseja, joita et ole vielä suorittanut. Tai et ole vielä suorittanut tarpeeksi laudatur-tason kursseja saadaksesi pääaineestasi laudaturin suoritetuksi. Parhaan käsityksen vielä vaadittavista kursseista saat katsomalla oman tiedekuntasi opinto-opasta.
9
20, Onko sitten töitä hakiessa kovin suurta merkitystä, onko tietyt opinnot suorittanut kandi-vaiheessa eikä maisteriopinnoissa? Paperiahan se vain on? ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:57"]
[/quote]
Kuten täällä on jo aikaisemmin sanottu, eri yliopistoilla on erilaiset vanhenemiskäytännöt. TKK:ssa kurssit eivät periaatteessa vanhenneet koskaan (tosin tutkintosäännön vaihtuessa vaadittavat kurssit saattoivat muuttua), sen sijaan HY:llä oli jo 90-luvulla sellainen käytäntö, että yksittäiset kurssit vanhentuivat 10 vuodessa. Sen sijaan opintokokonaisuudet (appro, cumu, laudatur) eivät siihen aikaan vanhenneet.
9, Kiitos hyvästä tarkennuksesta, nyt ymmärsin tuon opintosuorituksen jaottelun merkityksen, sitähän se tutkintorakenne on. ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:05"]
Onko sitten töitä hakiessa kovin suurta merkitystä, onko tietyt opinnot suorittanut kandi-vaiheessa eikä maisteriopinnoissa? Paperiahan se vain on? ap
[/quote]
Tuskin tällä on töitä hakiessa mitään merkitystä, kunhan opinnot on suoritettu. Toki saattaa periaatteessa olla niin, että jos kandi- ja maisterivaiheen kurssit ovat eri papereilla, niin työnantaja tulee vilkaisseeksi vain toista.
Lähinnä asialla voi olla merkitystä silloin, jos haet kandin papereiden perusteella maisteriopiskelupaikkaa jostain toisesta yliopistosta eikä papereissasi ole syystä tai toisesta tietoa niistä opinnoista, jotka olet suorittanut kandivaiheen jälkeen.
9
Eipä ole tullut vastaan tilannetta, että töitä hakiessa olisi kukaan opintorekisteriotetta edes vilkaissut. Ainoastaan sillä on tosiaan tässä vaiheessa merkitystä, että pääaineen syventäviä opintoja ei voi kandiin liittää.
29, Ymmärrän tuon nyt, kiitos sinulle. :) ap
Ap: heti pikimmiten yhteys amanuenssiin ja hän sitten auttaa. Itse kävin juuri hyväksyttämässä 11 vuotta vanhoja opintoja ilman ongelmaa.
Ps. 2:n kaltaisille älypäille tiedoksi: miksi minun opintoni viivästyivät EI kuulu teille tipan tippaa.
9, Tällä hetkellä en ole hakemassa toiseen koulutusohjelmaan, vaan jatkaisin nykyisessä, tosin mielenkiintoa psykoterapeutinkoulutusta kohtaan on. ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 13:57"]
En millään löytänyt yliopiston nettisivuilta yhteistietoja opintoasioista vastaavalle henkilölle, joten koetan kysyä nyt ensimmäiseksi apuja täältä. Eli olen aloittanut opinnot 10 vuotta sitten ja nyt tuttava kertoi opintosuoritusten vanhenevan tänä vuonna. Yliopiston sivuilta löysin lomakkeen, jolla kandidaatin tutkintoa haetaan, mutta siinä kerrotaan, että tutkinto kannattaisi suorittaa suppeana. Jatkaisin jossakin vaiheessa opinnot loppuun maisterintutkintoon asti, mutta nyt askarruttaa, että laitanko kaikki opintosuoritukset tuohon kandintutkintoon vai enkö ja ehtiikö ne sitten vanhentua. Osaako joku jotain neuvoa antaa?
[/quote]
Kuinka tyhmä pitää olla jos kuluttaa kandin tutkintoon 10 vuotta???? Haloo!
2, Onko nyt hyvä mieli? Toivottavasti mietit seuraavan kerran ennen suuren suusi avaamista, mitä aiot sanoa. Asiasta kärrinyörään. Osasin kirjautua yliopiston sivuille ja tarkistin opintosuoritukseni, eikä ainakaan siellä ollut mitään mainintaa niihen mahdollisesta vanhenemisesta. Opintopisteitä 267, eikös se ole aika paljon? ap