Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintosuoritusten vanheneminen ja kandidaatin tutkinto

Vierailija
26.08.2013 |

En millään löytänyt yliopiston nettisivuilta yhteistietoja opintoasioista vastaavalle henkilölle, joten koetan kysyä nyt ensimmäiseksi apuja täältä. Eli olen aloittanut opinnot 10 vuotta sitten ja nyt tuttava kertoi opintosuoritusten vanhenevan tänä vuonna. Yliopiston sivuilta löysin lomakkeen, jolla kandidaatin tutkintoa haetaan, mutta siinä kerrotaan, että tutkinto kannattaisi suorittaa suppeana. Jatkaisin jossakin vaiheessa opinnot loppuun maisterintutkintoon asti, mutta nyt askarruttaa, että laitanko kaikki opintosuoritukset tuohon kandintutkintoon vai enkö ja ehtiikö ne sitten vanhentua. Osaako joku jotain neuvoa antaa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:05"]

Kuinka tyhmä pitää olla jos kuluttaa kandin tutkintoon 10 vuotta???? Haloo!

[/quote]Ööh, viisi vuotta meni vaikean ja ärhäkän syövän taltuttamisessa. Olisiko jollakin toisella järkevämpää vastausta kuin tämä kakkosen esittämä asiaan täysin kuulumaton kommentti? ap

Vierailija
22/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia syitä joiden vuoksi opinnot saattavat venyä (sairauksia, kuolemantapauksia, taloudelliset syyt, ura ja työ, toiset samanaikaiset opinnot, lapset ja perhe jnejne). Aika mustavalkoinen tuo kakkosen ivallinen kommentti: kannattaisi varmaan mennä pikkuisen itseensä ja miettiä asennevammojaan ennen kuin katsoo asiakseen kommentoida av-palstalla...

AP:lle en muuta osaa sanoa, kuin että kannattaa ottaa tutkinto ulos mahd. nopeasti. Saat sentään jotakin mustaa valkoiselle opinnoistasi eivätkä katoa kuin tuhka tuuleen. Mun mielestä opintojen vanhenemisaika olisi jopa lyhyempi kuin tuo 10 vuotta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mutua mutta vastaan kuitenkin: onko sinulla kaikki tarvittavat suoritukset kasassa ja olet hakenut kokonaisuusmerkinnät pää- ja sivuaineista? Luulisi, että saisit kandin, jos opinnot menevät vuoden loppuun mennessä vanhaksi ja ehdit kuitenkin tän vuoden puolella hakea.

Vierailija
24/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitä ne opinnot kandiin, jos ne ovat vanhenemassa kuitenkin. Et ainakaan millään saa niitä maisteritutkintoon enää liitettyä. (olettaen, että maisteriopintoja on paljon vielä tekemättä)

Vierailija
25/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yliopisto? Itse hain juuri kandinpapereita, laitoin hakemuksen paripäivää sitten ja vastausta en vielä ole saanut, mutta siis. ei meillä lue tuollaista sääntöä missään mielstäni huom! ja tiedekuntani opintoneuvojaan olen ollut kyllä yhteydessä, monta kertaa nyt kun kandia varten opintojani koottiin. joten rohkeasti vain yhteyttä nyt johonkuhun laitoksella tai tiedekunnassa joka ainakin ohjaa sut eteenpäin. Itsellä myös opintojen aloitus 11-10 vuotta sitten ja lasten kanssa olen ollut kotona välillä myös opintoja tehden. Nyt sain lopulta kandista puuttuvan osion ja liitin siihen myös sivuaineopintoja lähtien sieltä vanhimmasta päästä, ettei ne nyt vanhentuisi. syventävistä ei puutu kuitenkaan niin paljon ja loput sivuaineopinnotkin tehty myöhemmin gradua teen nyt.Mutta siis ennen kuin todella panikoidut otappa yteyttä sinne sähköpostilla samantien ja vain selität tilanteesi ja tsemppiä opintojen pariin jatkossa!

Vierailija
26/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suoritetut opintosuorituksen mihinkään häviä, ainakaan kun olet alkanut opiskelemaan vanhan lain aikaan ennen vuotta 2005. Osasuoritukset kyllä vanhenevat. 

Vierailija
27/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:46"]

Ei ne suoritetut opintosuorituksen mihinkään häviä, ainakaan kun olet alkanut opiskelemaan vanhan lain aikaan ennen vuotta 2005. Osasuoritukset kyllä vanhenevat. 

[/quote]

Eri yliopistoilla on tässä suhteessa eri käytäntöjä. Esimerkiksi HY:llä yksittäiset kurssit ovat vanhentuneet jo aikaisemminkin 10 vuodessa. Ap:n ei nyt auta muu kuin ottaa yhteys omaan yliopistoonsa ja kysyä sieltä, mikä on sen käytäntö. Jos nettisivuilta ei löydy oikean henkilön yhteystietoja, niin ainakin yliopiston keskukseen soittamalla löytyy varmasti joku, johon voi ottaa yhteyttä.

Vierailija
28/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää neuvoista, jotka auttoivat asiassa eteenpäin. Taidan ihan käydä kampuksella lähipäivinä enkä soittaa tai viestitellä, niin tulee ainakin hoidettua asia kerralla kuntoon.

Vierailija
29/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt heti yhteyttä tiedekuntasi opintopäällikköön. Jokaisella tiedekunnalla sellainen on ja voit "hätätapauksessa" kysyä vaikka naapuritiedekunnasta. Pyydä audienssa ja katsokaa yhdessä opintosuoritusotettasi ja tehkää jatkosuunnitelma.

Siten saat parhaat neuvot ja pääset asiassasi eteenpäin. Näin tein itse ja kaikki ongelmat ratkesivat enempiä miettimättä.

Vierailija
30/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin tähän nyt pikaisesti sen, että ne suoritukset vanhenevat (jos ovat vanhentuakseen) tämän kuun lopussa, eli 31.8., eli ei niin kuin joku tuossa sanoi vuoden loppuun mennessä. Sikäli ap:n kannaatta kyllä todella pikaisesti selvittää oma tilanne.

Lukuvuosi on 1.9.-31.8.

Et voi suorittaa mitään nyt syksyllä, jos et saa opinto-oikeutta ja maksa lukuvuosimaksua.

Ainakin näin on minun kohdallani luonnontieteellisessä tiedekunnassa Helsingissä. Elokuun loppu oli annettu määräajaksi.

Vierailija
31/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa vielä: Jos olet tosiaan sairastanut syöpää 5 vuotta, niin pitäisin hyvin todennäköisenä, että saat tällä perusteella lisäaikaa kurssisuoritusten voimassaoloaikaan. Olen itse töissä yliopistossa ja en tietenkään voi luvata mitään oman tai muiden yliopistojen puolesta, mutta kyllä ainakin omassa yliopistossani on yleensä suhtauduttu aika joustavasti erityisjärjestelyihin silloin, kun opintojen viivästymiselle on näin hyvä syy. Kannattaa heti aluksi asioita selvitellessä (sitten, kun olet saanut kiinni oikean henkilön) mainita pitkäaikaisesta vakavasta sairaudesta. Se vaikuttaa yleensä henkilökunnan suhtautumiseen selvästi.