Pidätkö sekarotuisten koirien, kissojen, muiden eläinten omistajia noh vähän
Kommentit (75)
Anna ku mä arvaan. Ap:lla on joku chihuahua tai vastaava ihqu pikkupiski :D
Olen itsekin maaseudulta ja tiedän tasantarkkaan kuinka niitä eläimiä kohdellaan. Tiedän ettei ketään kiinnosta eläinten hyvinvointi. Turhaa on valittaa sukurutsauspennuista, jos ei kanneta vastuuta maatilaneläimistä. Maksaa se kissan leikkauttaminen kaupungissakin.
En täysin ymmärrä tuotakaan, ettei seropeista voi muka saada "vakavastiotettavia" harrastuskoiria. Totta on se, ettei joitain harrastuksia pääse kilpailuttamaan ilman papereita (en kyllä ymmärrä miksi, pitäähän se soveltuvuus todistaa muutenkin kuin vain sukutaulua vilauttamalla), mutta esimerkiksi kahta metsästysrotua risteyttämällä voi saada ensiluokkaisen metsästyskoira.
En itse ole seropeitakaan jättänyt sohvakoiriksi vain siksi, ettei mitalleja ja ruusukkeita voi kerätä... Harrastaa voi muutenkin, kuin palkinnot silmissä kiiluen.
Usein juurikin hyväosaiset, koulutetut tai varakkaat ottavat näitä löytykoiria -tai kissoja. Tämän olen huomannut 19 vuoden eläinyhdistyksissä toimimisen aikana.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:38"]
Pidän normaalia fiksumpana. Sekarotuinen eläin on sisäsiittoista rotueläintä terveempi ja älykkäämpi.
[/quote]tämä on kyllä myytti.... jos sekoitat kahta sairasta rotua, niin ei se ole sitten terveempi vain koska se on sekarotu... yhtä perinnölliset ne sairaudet on, vaikka kuinka sekoittaisi niitä.
Se ett löytyy ihan puhkijalostettuja rotuja on sitten asia erikseen, eikä kukaan tyäsipäinen niitä otakaan.....
[/quote] '
99% roduista on liikaa jalostettu. Koirat ovat huomattavasti sairaampia kuin sudet vaikka niitä hoidetaan pennusta asti lääkkeillä ja muilla hoidoilla. Koska niiden geenit on niin huonot.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:30"]
Olen itsekin maaseudulta ja tiedän tasantarkkaan kuinka niitä eläimiä kohdellaan. Tiedän ettei ketään kiinnosta eläinten hyvinvointi. Turhaa on valittaa sukurutsauspennuista, jos ei kanneta vastuuta maatilaneläimistä. Maksaa se kissan leikkauttaminen kaupungissakin.
[/quote]
VÄhänpä siis tiedät.
Minä en tiedä ketään joka antaisi kissojen pyöräytellä pentuja koko ajan.
Mekin olemme leikkauttaneet kissat. 2kpl niitä löytyy.
T.maatilan emäntä
Itse otin kissat eläinsuojeluyhdistykseltä, ihan ammattikoulupohjalta. Eiköhän se ole ihan ihmisen perusluonne, jos välittää esim. kaltoinkohdelluista eläimistä. Koulutuksella ei ole merkitystä.
Maatilan emännälle, en tarkoittanut loukata! Yleistin kyllä :-( Valitettavasti enemmän on tullut vastaan näitä kaltoinkohteluita. Hyvä että teillä päin asiat on paremmin :-) T. 31
En pidä, mutta niitä näyttelyihin eli koirien "kauneuskilpailuihin" hurahtaneita pidän itseensä pettyneinä läskeinä, jotka haluavat koiriensa kautta kuvitella olevansa kauniita kun eivät itse ole(:(: t. nimim. Koirat ovat vain koiria!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:47"]
Maatilan emännälle, en tarkoittanut loukata! Yleistin kyllä :-( Valitettavasti enemmän on tullut vastaan näitä kaltoinkohteluita. Hyvä että teillä päin asiat on paremmin :-) T. 31
[/quote]
On oonneksi paljon paremmin asiat :)
Anoppini on kyllä kertonut että ennen ei leikattu kissoja, mutta nykyään tilallisetkin haluavat huolehtia kaikista eläimistään hyvin. Kissoistakin tulee parempia hiirestäjiä kun niistä huolehditaan oikein :)
Jotkut antavat kissan tehdä yhdet pennut ennen leikkausta mutta eivät sen enempää :)
Minä taas en ole niitä halunnut joten eläinlääkäri on leikannut heti kun on lupa tullut :)
Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja omistan sekarotuisen koiran. En arvioi muidenkaan koiranomistajien koulutustasoa sen perusteella, millainen koira on. Omistaja älykkyys ja koiran rotu eivat myöskään korreloi keskenään millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:50"]
En pidä, mutta niitä näyttelyihin eli koirien "kauneuskilpailuihin" hurahtaneita pidän itseensä pettyneinä läskeinä, jotka haluavat koiriensa kautta kuvitella olevansa kauniita kun eivät itse ole(:(: t. nimim. Koirat ovat vain koiria!
[/quote]
Sulla taitaa itsellä sitten olla monta näyttelykoiraa.
Kyllä pidän, samoin ihmislasten. Yäks. Ne on karseimpia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:33"]
En täysin ymmärrä tuotakaan, ettei seropeista voi muka saada "vakavastiotettavia" harrastuskoiria. Totta on se, ettei joitain harrastuksia pääse kilpailuttamaan ilman papereita (en kyllä ymmärrä miksi, pitäähän se soveltuvuus todistaa muutenkin kuin vain sukutaulua vilauttamalla), mutta esimerkiksi kahta metsästysrotua risteyttämällä voi saada ensiluokkaisen metsästyskoira.
En itse ole seropeitakaan jättänyt sohvakoiriksi vain siksi, ettei mitalleja ja ruusukkeita voi kerätä... Harrastaa voi muutenkin, kuin palkinnot silmissä kiiluen.
[/quote]
Voihan toki seropin kanssa harrastaa, jos seropikin on "teetetty" tiettyä "käyttötarkoitusta" silmällä pitäen. Kahden lintukoirarodun sekoitus on todennäköisesti myös toimiva lintukoira.
Kuitenkin keskiverto seropi, jonka vanhemmat voivat olla rodultaan mitä sattuu, harvemmin toimii niin hyvin harrastuskoirana.
Jos minkäänlaista rotujärjestelmää ei olisi, olisi toimivan harrastus-/työkoiran hankkiminen todella vaikeaa ja varsinaista hakuammuntaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:08"]
Hei juntit: LEIKKAUTTAKAA NE NAVETAN KULMILLA PYÖRIVÄT KISSAT!!! Oikeasti, ei tule sitten niitä ei toivottuja sairaita pentuja, joista kukaan ihminen ei kanna vastuuta. No tietysti eläinsuojeluyhdistykset, jos joku heille jaksaa ilmoittaa. Pistää vihaksi tämä välinpitämättömyys.
[/quote]
Tää saatta olla sulle järkytys, mutta ei niitä kissoja noin vain mennä kenenkään navetan nurkilta hakemaan leikattaviksi ja maajussia ei voisi vähempää kiinnostaa tuhlata rahaa niin vähäpätöisen eläimen eläinlääkärikuluihin. Ne kissat loukutetaan ja tapetaan, kun niitä alkaa liikaa olemaan. Yleensä kuitenkin talvi tai villieläimet tekevät tehtävänsä ja rajoittavat populaatiota hetkellisesti.