Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lukiolaisen pitää kustantaa omat kirjansa?

Vierailija
25.08.2013 |

Tänä syksynä tullut esiin että lasten kaverit joutuvat kustantamaan omat opiskelunsa.

Millaiset vanhemmat vaatii että 16-vuotias maksaa lukiokirjat.

Tuon ikäiset harvemmin saa edes kesätöitä ja jos saa ne ovat parin viikon pituisia pätkiä joista tulo 300-400 euroa.

Mistä lapsi saisi rahaa noihin hankntoihin? Pitääkö myydä seksiä, varastaa vai millä ihmeellä tuo onnistuu.

Vaikka olen köyhä olen hankkinut lapsille kirjat, hakenut avustuksia jos omat rahat eivät riitä. Soskusta voi saada kirja-avustuksen ja on muitakin tahoja mistä hakea avustusta. Kahdelta muulta taholta on saatu yhteensä 400 euroa lukiokirjoihin.

Milestäni vanhemman velvollisuus huoltajana on vastata kirjaostoihin tarvittavista rahoista.

Järkyttää monen nuoren kohtalo. Jääkö opinnot kesken kun ei pysty hankkimaan kirjoja tai sitten opintomenestys kärsii jos ei ole kirjoja.

Mielipiteitä haluaisin muiltakin tähän kirja-asiaan.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:11"]

Kannattaa mennä sellaiseen lukioon, missä saa ilmaiset kirjat, niin ei tarvi tätäkään pohtia.

[/quote     

Hirveen hyvä idea! Sievistä tai Merikarvialta saa sitten vissiin sen asunnonkin nuorelle ilmaiseksi, ja kulkemisen kodin ja opiskelupaikan välille... Tai ehkä koko perhe muuttaakin mukana, työttömäksi pyörimään paikkakunnalle jolla on tämä kirjaetu... (:

Vierailija
22/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä matikassa pärjää myös tavallisella funktiolaskimella, kustannus n. 15€ tai Lidlistä hinta n. 4€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 12:38"]

Kannattaa mennä sellaiseen lukioon, missä saa ilmaiset kirjat, niin ei tarvi tätäkään pohtia.

[/quote     

Hirveen hyvä idea! Sievistä tai Merikarvialta saa sitten vissiin sen asunnonkin nuorelle ilmaiseksi, ja kulkemisen kodin ja opiskelupaikan välille... Tai ehkä koko perhe muuttaakin mukana, työttömäksi pyörimään paikkakunnalle jolla on tämä kirjaetu... (:

[/quote]

No miten olisi joku muu kuin Sievi tai Merikarvia?

Täytyyhän työttömänkin voida muuttaa työn perässä (ihan sama vaikka puolison töiden takia ei voisi), niin miksi ei sitten lukiolaisen kirjojen perässä!

Vierailija
24/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisella googletuksella löytyi ainakin Honkajoki, Utajärvi, Haapajärvi, Sievi, Merikarvia ja Kolari. Siitäpä valitsemaan. Tontitkin on halpoja, joten koko perheellä vaan muuttamaan.

Vierailija
25/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki on sitä varten, että sillä voi ostaa opiskeluun tarvittavat kirjat ja muut tarvikkeet. Jos ei rahat riitä, niin on ostettava käytettyjä kirjoja. Ei ole mikään ongelma, jos ei tee siitä ongelmaa.

Vierailija
26/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 12:38"]

[/quote     

[/quote]

No miten olisi joku muu kuin Sievi tai Merikarvia?

Täytyyhän työttömänkin voida muuttaa työn perässä (ihan sama vaikka puolison töiden takia ei voisi), niin miksi ei sitten lukiolaisen kirjojen perässä!

[/quote]

Oletko siis ihan tosissasi? (: Mites taloudenpito noin muuten, onko kunnossa?

Vierailija
27/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tuntunut ottavan kantaa siihen, miksi lukiolaisen on kustannettava omat kirjansa ynnä muut opiskeluvälineet. Syy on selvä: lukio on vapaa-ehtoinen koulu, mikään laki ei päkota opiskelemaan lukiossa. Nyt joku tietysti sanoo, että niinhän amiskin on vapaa-ehtoinen ja siellä ei tarvitse montakaan kirjaa ostaa. Ei niin, mutta kuluja on amksestakin. Ja sitten vielä yksi syy: Suomessa ei arvosteta yleissivistävää koulutusta, ei ainakaan, kun vertailee eri koulumuotojen saamaa rahoitusta. Monet lukiot ovat kitkutelleet aina vähillä varoilla, yleensä kunta on leikannut vielä laskennallisista määrärahoita pois paksun siivun. Eli koulu ei ainakaan pysty yleensä ostamaan kirjoja oppilaille. Joitakin harvemmin tarvittavia kirjoja saattaa olla lainattavissa koulun kirjastossa.

Ja kannattaako enää kovin paljon ainakaan paperikirjoja hankkiakaa, kun kustantajat ovat alkaneet julkaista e-kirjoja. Ja monet lukiot ovat alkaneet kustantaa oppilaille tabletit, aikaisemmin edulliset kannettavat, jotka oppilaat saattoivat lunastaa itselleen myöhemmin. Sama koskenee tabletteja.

Vierailija
28/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hommattiin lapselle tabletti. Kirjalista saatiin kauan aikaa sitten ja kirjastosta saatiin lähes kaikki kirjat etukäteen. Ainoastaan kielten kirjat hommattiin kun saatiin ne tosi halvalla.

Kustannut on tähän mennessä ollut n 150 e. Mm laskin maksoi 3 e kirppiksellä.

Vierailija
29/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut kaikki lukiokirjat itse ja luulen, että niin teki suurin osa kavereistanikin. Ei tullut mieleenkään ruinata äidiltä rahaa kirjoihin, kun olin jo useamman vuoden muutenkin hoitanut itse raha-asiani ja kävin töissä.

Mä en kyllä ymmärrä tällaistä pullamössöttämistä, että omista raha-asioista pitäisi ruveta huolehtimaan vasta 21-vuotiaana. Eikö silloin ole jo aivan liian myöhäistä?

Olen syntynyt -86

Vierailija
30/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut kaikki lukiokirjat itse ja luulen, että niin teki suurin osa kavereistanikin. Ei tullut mieleenkään ruinata äidiltä rahaa kirjoihin, kun olin jo useamman vuoden muutenkin hoitanut itse raha-asiani ja kävin töissä.

Mä en kyllä ymmärrä tällaistä pullamössöttämistä, että omista raha-asioista pitäisi ruveta huolehtimaan vasta 21-vuotiaana. Eikö silloin ole jo aivan liian myöhäistä?

Olen syntynyt -86

Vierailija
31/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 11:13"]

Minä olen itse maksanut omat lukiokirjani kesätöiden ansioilla ja arvostan sitä vanhempieni tekemää päätöstä. Opin rahan arvon ja työnteon merkityksen juuri sopivan ikäisenä ja tänäkin päivänä tekisin itse niin, mikäli lapseni saisi kesätöitä tulevaisuudessa -siis lukioikäisenä...

[/quote]

Minä jouduin kustantamaan myös ja en arvosta vanhempieni päätöstä. Jouduin myös maksamaan asumiseni ja matkat kotiin. Energiaa meni todella paljon siihen,e ttä mietin, millä selviän eteen päin ja mistä saan rahaa. Olin todella tiukilla ja onneksi asuin asuntolassa, että sain ruoan. Muuten olisin nähnyt nälkää.

Opin jopa varastamaan, että sain käytyä kouluni ja kaikki siihen tarvittavat tarvikkeet. Jatkuva alemmuudentunne omasta köyhyydestä, kun kavereista vanhemmat piti huolen. Oli ankeaa 15 vuotiaalle, kun ei voinut ja kehdannut sanoa opettajille, että mulla ei ole varaa ostaa heti kirjoja. 15v ei saanut niin paljoa töitä, että olisi heti syksyllä pystynyt maksamaan asumisen ja kirjat tuosta noin vain.

Vanhemmillani rahaa olisi riittänyt, mutta koska olin se kauan kaivattu iltatähtivauha, kun vauvat on niin ihania, ei energiaa riittänyt enää siihen, että kasvoin isommaksi. Mielenkiinto minuun loppui jo paljon aiemmin ja enää odotettiin, että muuttaisin pois, jotta pääsisi elämään omaa parisuhde-elämää. Kun lopulta 15v lähdin lukioon ja muutin pois, vanhemmat huokaisi helpotuksesta ja lähti heti ulkomaille talveksi viettämään vapaata, kun pääsivät vihdoin siitä iltatähden kahleista eroon.

Vierailija
32/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tarvitaan graafinen laskin pitkään matematiikkaan ja sitä ei saa muutamalla eurolla. Kukaan ei myy kirppiksellä graafista laskinta muutamalla eurolla.

Mieluummin itse pummin, se on minun tehtävä ja vastuu hoitaa lapselle kirjat tavalla tai toisella. Olen työtön, työt loppuivat keväällä ja nyt olen ansiosidonnaisella. Olen hakenut aktiivisesti töitä.

Lasta en meidän köyhyydellä stressaa. Toki tietävät rahatilanteen, en kasvata pumpulissa.

Vierailija
33/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:03"]

Pikaisella googletuksella löytyi ainakin Honkajoki, Utajärvi, Haapajärvi, Sievi, Merikarvia ja Kolari. Siitäpä valitsemaan. Tontitkin on halpoja, joten koko perheellä vaan muuttamaan.

[/quote]

Ja varmasti löytyy työpaikatkin vanhemmille helposti noista paikoista :)

Vierailija
34/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:14"]

Kukaan ei tuntunut ottavan kantaa siihen, miksi lukiolaisen on kustannettava omat kirjansa ynnä muut opiskeluvälineet. Syy on selvä: lukio on vapaa-ehtoinen koulu, mikään laki ei päkota opiskelemaan lukiossa. Nyt joku tietysti sanoo, että niinhän amiskin on vapaa-ehtoinen ja siellä ei tarvitse montakaan kirjaa ostaa. Ei niin, mutta kuluja on amksestakin. Ja sitten vielä yksi syy: Suomessa ei arvosteta yleissivistävää koulutusta, ei ainakaan, kun vertailee eri koulumuotojen saamaa rahoitusta. Monet lukiot ovat kitkutelleet aina vähillä varoilla, yleensä kunta on leikannut vielä laskennallisista määrärahoita pois paksun siivun. Eli koulu ei ainakaan pysty yleensä ostamaan kirjoja oppilaille. Joitakin harvemmin tarvittavia kirjoja saattaa olla lainattavissa koulun kirjastossa.

Ja kannattaako enää kovin paljon ainakaan paperikirjoja hankkiakaa, kun kustantajat ovat alkaneet julkaista e-kirjoja. Ja monet lukiot ovat alkaneet kustantaa oppilaille tabletit, aikaisemmin edulliset kannettavat, jotka oppilaat saattoivat lunastaa itselleen myöhemmin. Sama koskenee tabletteja.

[/quote]

Juu ei, kun tässä ketjussa ei ollut lainkaan kyse tuosta asiasta vaan siitä että ap ihmetteli miksi jotkut vanhemmat laittavat ne oppikirjat lapsen maksettavaksi, eivätkä siis kustanna niitä itse.

Vierailija
35/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen on laitonta. Toivottavasti lukion opettajat tekevät lastensuojeluilmoituksen. Vanhempien pitää kustantaa alaikäisen opiskelut ja itse asiassa vielä täysi-ikäisenkin.

Vierailija
36/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tässä mietin miten joidenkin hoivavietti loppuu kun lapsi pääsee leikki-iän yli. Lapset joutuu oman onnensa nojaan.

Tuo iltatähden kertomus on surullinen esimerkki tästä. Hienoa kun olet kuitenkin hengissä ja pärjännyt.

Moni vanhempi ihminen vetoaa omiin kokemuksiinsa, silloin töitä sai helposti ja niitä oli tarjolla. Nykyajan realiteetit ovat toisenlaiset.

Mielestäni minulla vanhempana on velvollisuus yrittää saada lapsilleni hyvä tulevaisuus ja koulutus on osa sitä. Annan mahdollisuuden ja on heidän asia kuinka mahdollisuutensa käyttävät.  Ainakin saan arvostusta heiltä, ilmaisevat sen sanoin ja teoin.

Vierailija
37/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:57"]

Tuollainen on laitonta. Toivottavasti lukion opettajat tekevät lastensuojeluilmoituksen. Vanhempien pitää kustantaa alaikäisen opiskelut ja itse asiassa vielä täysi-ikäisenkin.

[/quote]

Ap tässä, näin minäkin ajattelen. Monet nuoret eivät ymmärrä itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Jos nuoret menisi sosiaalivirastoon ja kertoisivat tilanteensa uskon että sitä kautta saisivat apua.

Vierailija
38/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:51"]

Nykyään tarvitaan graafinen laskin pitkään matematiikkaan ja sitä ei saa muutamalla eurolla. Kukaan ei myy kirppiksellä graafista laskinta muutamalla eurolla.

[/quote]

Näin juuri! Ei kukaan myy pitkän matikan laskinta parilla eurolla. Ei todellakaan! Vuosi sitten ostin lukiolaiselle laskimen, muistaakseni maksoi 189 euroa. (vai oliko 198 euroa? no, sinne päin eli vähän vaille pari sataa)

Lisäksi kaikki kirjat.

Ja aion rahoittaa lasteni opiskelua mahdollisimman paljon, mikäli vain kykenen (töitä riittää). Eli lähtivät lukion jälkeen sitten yliopistoon tai muualle opiskelemaan, yritän antaa avustusta.

Ja turha tässä on kenenkään tulla huutamaan, että lapset eivät opi rahan arvoa. Lasten opiskelu on sellaista pääomaa, johon olen valmis satsaamaan. Minä olen lapset halunnut ja heihin sijoitan myös rahojani.

Vierailija
39/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:57"]

[/quote]

Ap tässä, näin minäkin ajattelen. Monet nuoret eivät ymmärrä itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Jos nuoret menisi sosiaalivirastoon ja kertoisivat tilanteensa uskon että sitä kautta saisivat apua.

[/quote]

Onhan sellaisiakin päätöksiä tehty että etäisä joutuu maksamaan lapselle opiskelutukea jopa 21-vuotiaaksi asti. Kyllä itse tekisin tuollaisesta ilmoituksen sosiaalitoimeen, jos vanhemmat eivät auta jälkikasvuaan. Kyllähän näitäkin on jotka ala-ikäisenä päätyvät myymään seksiä saadakseen kirjarahat. Miehet maksavat kuulema mukavasti päästessään korkkaamaan nuoren tytön.

Vierailija
40/45 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:03"]

Opintotuki on sitä varten, että sillä voi ostaa opiskeluun tarvittavat kirjat ja muut tarvikkeet. Jos ei rahat riitä, niin on ostettava käytettyjä kirjoja. Ei ole mikään ongelma, jos ei tee siitä ongelmaa.

[/quote]

Mikä opintotuki?

Ei kaikki saa edes sellaista.

Esim. meidän lukiolaisella opintotuki on pyöreät 0 euroa, ihan Kelan laskemana. Ei sillä kauheasti kirjoja, edes käytettyjä osteta. Lukiolaisellamme on useampi kaveri, jotka saa 9,50 euroa/kk. Sillä voi saada yhden käytetyn kirjan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan