Kanien arvostus
Voi kunpa saataisiin joskus kanien arvostus kohdalleen. Mari Valosaari esittelee YouTubessa lapselleen lahjaksi ostamaa kania häkissä. Onneksi kommenteissa oli kuitenkin hyviä asiallisia hoito-ohjeita, toivottavasti näitä noudatetaan.
Ja, pupu oli lähtöisin perheestä johon halutaan metsästyskoira, siksi pupu sai lähteä. Arvostus taas nähtiin tässäkin... harmittaa.😔
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Kani on parempi kuin koiranpentu, koska se ei menetä söpöyttään eikä sitä tarvitse opettaa. Valitettavasti. Siksi se on helppo pistää seuraavaan perheeseen.
Kani myös oppii sisäsiistiksi huomattavan paljon nopeammin kuin koira.
Meillä kaneilla on 4,5m2 tilat ja joskus harmittaa kuinka pienet nekin on, häkkiin en telkeäisi ikinä.
Onneksi häkkiin telkeäminen alkaa olla nykyään yhä harvinaisempaa. Minulla oli kani 90-luvulla ja jo silloin se oli vapaana aina kun olimme kotona, paitsi öisin. Toki siinäkin oli monta tuntia paikallaan nököttämistä, mutta kuitenkin iltapäivät ja illat sai olla irti. Kamalaa, kuinka joistakin on ok pitää todella aktiivista loikkijaa vuorokaudet läpeensä teljettynä aloilleen. :(
Minulla oli kani joskus vuosina 2008-2010, muistaakseni. Kyllä se silloin oli vapaana kaikki päivät, hienosti kävi häkissä asioillaan ja välillä syömässä ja tuli sitten taas ulos. Öisin pidin sitä häkissä, ettei satu mitään. Ja jos lähdin pois, laitoin häkkihuoneeseen, jossa ei ollut sähköjohtoja ym. Todella nopeasti kani alkoi itse iltaisin mennä häkkiinsä ja nukkui aina koko yön, oppi tuohon rytmiin.
Kani olikin aivan leimautunut minuun, se oli aivan kuin koira. Jos minä lähdin jonnekin kotoa, muut perheenjäsenet sanoivat, että 2min ennen kuin tulin ovesta sisään, kani oli rynnännyt ovelle odottamaan. Se olikin aina vastassa ovella, jos joku muu oli kotona ja se sai olla vapaasti asunnossa. Se myös joskus näykki tai puri muita, mutta minua ei koskaan ja minä olin ainoa, jonka sylissä se nukkui ja viihtyi kauemmin kuin 2 minuuttia. Se oli kyllä mahtava otus, joskus mietin jos hankkisi taas kanin, mutta luulen että tuo oli ainoa laatuaan. Kaikki muut kanit joita olen tavannut, ovat olleet todella kiukkuisia ja purreet herkästi. Ja nykyään meillä on kissoja, joten kanin ei voisi antaa olla kovin vapaasti.
Olen monesti haaveillut kanista lemmikkinä mutta heinäallergiani taitaa estää sen. :(
Joskus hoidin naapurin kaneja ja uroskani aina murisi, hyökkäili ja kerran murtautui ulos häkistään. :D Se oli vähän pelottava otus mutta tytöt oli mukavia.
Naapurin metsästyskoira tappoi molemmat kanini. Oli rikkonut ulkona olleen häkin verkon ja mennyt siitä. Jäljelle jäi vain kasa karvoja ja irtonainen jalka 😔
Kani on parempi kuin koiranpentu, koska se ei menetä söpöyttään eikä sitä tarvitse opettaa. Valitettavasti. Siksi se on helppo pistää seuraavaan perheeseen.