Lapsi siirtyi toiseen kouluun musiikkipainotteiseen opetukseen. Kaikki hälinä ja häslinki luokassa loppui!
Näin se vaan menee, ja siinä syy ns. koulushoppailuun. Jos mahdollista, niin totta kai vanhemmat haluavat lapselleen rauhallisemman koululuokan ja sellaisen oppimisympäristön, jossa saa olla hyvä ja saa tykätä koulusta.
Enää ei viereen laiteta istumaan sitä hälisevää, mölisevää poikaa, joka ei anna mitään rauhaa toiselle keskittyä opetukseen ja tehtävien tekoon. Enää ei tarvitse lukea omaa pulpettikirjaa aina puolet jokaisesta tunnista, kun opettajan aika menee saman asian jankkaamiseen niille, joilla ei ole kykyä olla normaalissa luokassa.
Se, että "erityis"lapset (luoja miten inhoan tuota sanaa) päätettiin integroida tavallisiin luokkiin, vain lisää koulushoppailua ja myös asuinalueiden eriytymistä toisistaan.
Kommentit (19)
Sinun lapsesko sen hälinän aiheutti, jos hälinä loppui hänen lähtöönsä?
Meidän lapsi meni musiikkiluokalle, jossa on koko ajan hälinä päällä. Aiempi luokka oli hiljainen.
Meilläkin lapsi siirtyi musiikkiluokalle eri kouluun. Ihanaa kun ne höselöt tuntihäiriköt ei ole enää kuvioissa mukana. Saa keskittyä lapsi opiskeluun!
Yleisessä tiedossa, että kannattaa valita musiikki- tai matikkapainotteinen, niin pääsee niistä opintoja terrorisoivista kiusaajista, häiriökäyttäytyvistä integroiduista, ja syrjäytyneiden jo uransa aloittaneista pikkurikollisjälkeläisistä.
Valitettavasti.
Tukea heillekin toivoisi, mutta ainoa mitä voi tehdä on pelastaa lapsensa opinnot minkä voi.
Vierailija kirjoitti:
Yleisessä tiedossa, että kannattaa valita musiikki- tai matikkapainotteinen, niin pääsee niistä opintoja terrorisoivista kiusaajista, häiriökäyttäytyvistä integroiduista, ja syrjäytyneiden jo uransa aloittaneista pikkurikollisjälkeläisistä.
Valitettavasti.
Tukea heillekin toivoisi, mutta ainoa mitä voi tehdä on pelastaa lapsensa opinnot minkä voi.
Näitähän ei vain valita, vaan niihin pyritään. Mikä on vielä parempaa, sillä siten kukaan ERITYISlapsen vanhempi ei voi vain ilmoittaa lastaan musiikkiluokalle ja kuvitella, että sieltä se paremmuus sitten tarttuu omaankin lapseen.
Ylipäätään mikä tahansa painotus karsii häiriköitä ja tuottaa luokan vanhempiin enemmän sellasiia jotka panostavat lapsensa koulunkäyntiin.
Kuopukseni on nyt kuvispainotuksessa, koko luokka pelkkiä rauhallisia itsenäisiä kympin tyttöjä.
Itse kävin Sibelius-lukion ja se oli itähelsinkiläisen yläasteen jälkeen minulle taivas :)
Minunkin lapseni meni musiikkiluokalle. Vielä on vaikeaa sanoa mitään luokasta, mutta kuulemma pari tyttöä aika lailla koettelee opettajan hermoja.
Varmastikaan näillä luokilla, joille täytyy erikseen pyrkiä, ei ole surullisimpia sosiaalitapauksia. Mutta niin sanottujen hyvienkin perheiden lapsilla voi olla monenlaista kompleksia ja ongelmaa, jotka näkyvät luokkakaverien työrauhassa.
Aloittaja on täysin oikeassa ja loppua tälle eriytymiselle ei näy, koska osa oppilaista on sairaalakamaa mutta sinne he eivät pääse. Jokainen järkevä huoktaja haluaa pelastaa lapsensa koulumenestyksen. Myös vieraskieliset painotusluokat karsii oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin Sibelius-lukion ja se oli itähelsinkiläisen yläasteen jälkeen minulle taivas :)
Se oli sinulle taivas, koska Sibelius-lukion sanakirjamerkitys on taivas. Käytin itse Sibelius-lukiosta sanaa taivas käydessäni sen. Minä vuonna kirjoitit?
Myös Sykkiin meno takasi opiskelurauhan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kannattaa aina käydä yksityiskoulu, jonne on pääsykokeet ja testit.
Minkä tahansa instrumentin soitonharjoittely vaatii sinnikkyyttä ja pitkäjännitteisyyttä, tämä luonnollisesti karsii pois ne kärsimättömät tyypit.
Tämä on yleisessä tiedossa opettajapiireissä... aion itsekin hakea omalle lapselleni paikkaa painotetulta luokalta. Ihan sama, mikä painotus (paitsi ei liikunta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kannattaa aina käydä yksityiskoulu, jonne on pääsykokeet ja testit.
Kyllä👍 Samaa mieltä, molemmat lapseni ovat Sykistä 3.- koko lukio. Suosittelen lämmöllä!
Minäkin olen enemmän kuin onnellinen, että lapseni pääsi aikoinaan musiikkipainotteiselle. Lapsi oli niin erilainen koulupäivien jälkeen, iloinen ja rentoutunut. Introverttinä oli ahdistunut aikaisemmin jatkuvasta hälinästä ja hälläväliä meiningistä. Olen varma, että jos musiikkiluokalle ei olisi päässyt, olisi muukin koulunkäynti kärsinyt ja tällä olisi ollut vaikutuksia lapseni nykyiseen tilanteeseen, nyt se on jatko-opiskelemassa haluamaansa ammattiin ja todella kivasti menee. Kiitos kohtalolle.
Opettajana olen kyllä opettanut montakin kertaa painotettuja luokkia, jonne on integroitu yksi tai kaksi erityisoppilasta, yleensä vielä ne levottomimmat tapaukset, koska tarvitsevat kuulemma rauhallisen oppimisympäristön.
Musiikkiluokilla taitaa olla joltinenkin yliedustus tyttöjä, ja varsinkin kympin tyttöjä.
Mistä sitten johtuneekaan - onnea teille että lapselle osui koulurauha.