Mistä voin saada apua kun on pahat kuukautiskivut eikä äiti anna minkäänlaista särkylääkettä, koska ne ovat hänestä myrkkyä
Jopa lämpötyynyni takavarikoi koska siitä menee kuuleemma suolet mahassa solmuun. Hänellä on muutenkin ihmeellisiä vainoharhoja ja tuo ei ole niistä pahin. Se lämpötyyny oikeasti auttoi. Omaa rahaa minulla ei ole. Olen 13-vuotias ja haluaisin vastauksia aikuisilta. Jos kerron terveydenhoitajalle niin pelkään että hän soittaa kotiin ja äiti suuttuu ja joudun johonkin lastenkotiin. Mistä apua ilman että äiti saa tietää minun kertoneen tästä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään normaalia että sinun ikäiselläsi ei ole _yhtään_ rahaa käytössä. Mihin äitisi käyttää kaikki rahat jos ei ole edes 5€ viikossa antaa?
En tiedä. Ei hän juo usein mutta polttaa paljon. On meillä kuitenkin aina ruokaa kaapeissa ja vaatteita on. Ei mitään merkkivaatteita mutta puhtaita ja ehjiä kuitenkin.
T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat kovin aikuismaisesti ollaksesi
13-vuotias. 13-vuotias ja tyttö ei osaa käyttää sellaisia sanoja kuin sinä.
Hassua että päädyit kysymään neuvoa vauvapalstalta etkä ihmisiltä jotka ovat lähelläsi.Suoralta kädeltä sanon että olet väh. parikymppinen mies, jolla ei ole oikein mitään
tekemistä.
Mikäs sana tuolla nyt oli sellainen ettei tyttö sitä osaisi🤔
Ja mitä parikymppinen mies tietää lämpötyynyn käytöstä menkkojen aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan vajaaälyiset mammat uskovat jokaisen vähänkin säälittävämmän tarinan aivan täysillä, epäilyksittä.
Jokainen joka lukee tekstejä runsaasti, huomaa heti, ap:n juttu on pelkkää palturia.
Samat pässit jotka jakaa kerjäläisille rahaa ja lankeaa nigerialaisiin jenkkisotilaisiin.
Missä kaupungissa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isä tai joku muu sukulainen? Voiko kukaan kaveri auttaa? Onko sinulla rahaa käydä ostamassa?
Isä kuoli kun olin lapsi ja sukulaiset ovat katkaisseet välit meihin äidin vaikean luonteen takia. Yhdeltä kaverilta saan siteitä jos ei ole ollut varaa ostaa tai kotona ei ole.
Rahaa en saa yhtään mutta joskus saan palauttaa kaverin pullot ja lisäksi kerään ja niistä olen säästänyt. Mutta se ei silti riitä sekä siteisiin että lääkkeisiin.
t. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Et sinä lastenkotiin päädy mutta jos elämä on noin hankalaa, voisit kyllä päätyä/päästä sijaiskotiin. Eli normaaleille vanhemmille, jotka ottavat lapsen kotiinsa kasvamaan ja pitävät hänestä huolta. Sinuna puhuisin kyllä kouluterveydenhoitajan kanssa. Kerää pulloja ja osta itse vaikka Ibutabs 400mg pakkaus apteekista. Saa ilman reseptiä ja maksaa ehkä 7-8 e.
Miksi ehdotat noin kallista lääkettä rahattomalle, ibumaxia saa alle 2 €
Olen ollut itse samassa tilanteessa lapsena. Äitini ei antanut särkylääkettä, vaikka kärsin kovista kuukautiskivuista. Kerran pyörryin lattialle, kun oli niin kovat kuukautiskivut. Siihen aikaan särkylääkettä ei myyty lapsille, mutta nähtävästi nyt on toisin. Halvin särkylääkepakkaus maksaa apteekissa noin 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että päädyit kysymään neuvoa vauvapalstalta etkä ihmisiltä jotka ovat lähelläsi.Suoralta kädeltä sanon että olet väh. parikymppinen mies, jolla ei ole oikein mitään
tekemistä.Minulle tuli myös mieleen, että lapset kirjoittavat eri tavalla ja toisille palstoille.
Näitä sadistisesti virittyneitä psyykkisesti häiriintyneitä äitejä on kyllä oikeasti olemassa oikeasti, mutta ei ap:n tapauksessa.
Nämä lapset ja nuoret nykyäänkin istuvat koulussa äidinkielen tunneilla ja oppivat siellä yleiskielistä kirjoittamista. Kyllä kai me aikuisetkin kirjoitamme eri tavoin eri yhteyksissä. Vai kirjoittaako jokainen tämän aloituksen kirjoitustyyliä kritisoinut vaikka kaverille whatsappissa samoin kuin esimiehelle työsähköpostissa? Kyllä itse ainakin muutan kirjoitustyyliä tilanteen mukaan.
Ja aloitus voi olla provo ja voi olla olematta provo. Sen voi olla kirjoittanut "Jonne 15 v" pilailumielessä tai oikeasti joku 13-vuotias tyttö, jolla on ongelmia kotona. Sitä ei vain välttämättä kirjoitustyyli kerro.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isä tai joku muu sukulainen? Voiko kukaan kaveri auttaa? Onko sinulla rahaa käydä ostamassa?
Isä kuoli kun olin lapsi ja sukulaiset ovat katkaisseet välit meihin äidin vaikean luonteen takia. Yhdeltä kaverilta saan siteitä jos ei ole ollut varaa ostaa tai kotona ei ole.
Rahaa en saa yhtään mutta joskus saan palauttaa kaverin pullot ja lisäksi kerään ja niistä olen säästänyt. Mutta se ei silti riitä sekä siteisiin että lääkkeisiin.
t. Aloittaja
Tampereella.
- Aloittaja
Tämä on se sama kuukautishullu, joka kyselee kuinka monta sidettä pitää ottaa mökille, jonne mennään sukulaisten autolla, eikä sieltä pääse välillä kauppaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Kouluterveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus. Voit siis huoletta käydä juttelemassa hänen kanssaan.
Lastensuojeluilmoituksen tekovelvollisuus ajaa tuon vaitiolovelvollisuuden yli. Ja pitääkin ajaa, sillä tälläisessäkään tilanteessa ei oikein kouluterkkarin auttamiskeinot riitä.
Toki terkkari ei pikkujutuista lasua tee (ja osa ei tee isommistakaan vaikka pitäisi), mutta nyt kyllä vähän vaikuttaisi että lasulle olisi töitä jos ainoa läheinen aikuinen on tuollainen äiti. Koska ei todellakaan ole normaalia että vanhempi ei lääkitse lapsen kipua ym.
Mutta käy aloittaja rohkeasti vaan juttelemassa terveydenhoitajan kanssa, pyydä häneltä kipulääkettä ja kerro muutenkin samoja asioita, mitä tänne kirjoitit, että äiti on ainoa läheinen aikuinen ja muuta. Voi olla että terkkari auttaa sinua itse, tai sitten hän tekee lastensuojeluilmoituksen ja saatte vähän apuja sieltä lastensuojelusta äitisi kanssa. Kuulostaa nimittäin siltä, että äidilläsi voisi esimerkiksi olla jotain lääkärin hoitoa vaativaa mielen sairautta, sillä tuollainen käytös ei ole vanhemmalle ok. Vanhemman kuuluu huolehtia että lapsella on tarvittavat lääkkeet, käyttörahaakin pitäisi vähän olla ja muuta. Jos ei vanhempi itse tälläisiä kykene hoitamaan, niin sitten lastensuojelusta autetaan. (ja nyt kaikki palstan lasutrollit voisi mennä itseensä ja miettiä että tässä voi olla oikeasti lapsi asiaa kyselemässä ja tuollaisessa elämäntilanteessa, jättäkää ne "meilläkin lapset huostattiin rikkinäisten sukkien vuoksi, yhyy kamala-lasu"- horinanne johonkin toiseen hetkeen ja ketjuun, jookos?)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se sama kuukautishullu, joka kyselee kuinka monta sidettä pitää ottaa mökille, jonne mennään sukulaisten autolla, eikä sieltä pääse välillä kauppaan jne.
Näitä avauksiahan tällä tyypillä riittää:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2763290/menkat-alkoi-ei-siteita?page=1
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä tehty provo.
Mitaliko sulle pitäis antaa, kun näin omaperäisesti vastasit?
Mun äiti kertoi, että hänen kaverillaan oli niin kamala äiti, että kun kaverin kuukautiset alkoivat, hän juoksi äitini äidille kertomaan ja kysymään, miksi häneltä tulee verta.
Ei parka uskaltanut omalle äidilleen kertoa. Häne isänsä oli kuollut sodassa. Ja hän oli ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä lastenkotiin päädy mutta jos elämä on noin hankalaa, voisit kyllä päätyä/päästä sijaiskotiin. Eli normaaleille vanhemmille, jotka ottavat lapsen kotiinsa kasvamaan ja pitävät hänestä huolta. Sinuna puhuisin kyllä kouluterveydenhoitajan kanssa. Kerää pulloja ja osta itse vaikka Ibutabs 400mg pakkaus apteekista. Saa ilman reseptiä ja maksaa ehkä 7-8 e.
Miksi ehdotat noin kallista lääkettä rahattomalle, ibumaxia saa alle 2 €
Miksi säkään ehdotat yleensäkään mitään maksavaa lääkettä, kun sanottu, ettei rahaa ole.
Ei sitä ibumaxiakaan apteekista vaan voi hakea. Se tosiaan maksaa, eikä rahaton sitä ulos sieltä saa.
Terkkarilta on varmaan särkylääkettä kaapissaan.
Tai sitten yhteys isäsi vanhempiin. Älkää kertoko äidillesi.
Voi olla provo tai sitten ei, valitettavasti Suomessa on paljon äitejä ja isiä jotka eivät huolehdi lapsistaan. Pelkät puhtaat vaatteet ja ruuat kaapissa eivät ole hyvän vanhemmuuden mittari.
Kerro tilanteestasi terkkarille tai jonkun hyvän kaverisi äidille tai jollekulle aikuiselle johon luotat.
Vierailija kirjoitti:
Onko kotipaikkakunnallasi Tyttöjen taloa? Niissä on usein mahdollista päästä maksuttomasti ja luottamuksellisesti keskustelemaan terveydenhoitajan kanssa. Muutenkin sieltä saa monenlaista apua ja tukea.
On muistaakseni Tampereella tyttöjen talo.
Sitten on myös joku apu palvelu, jota mainostetaan Helmessä vai onko Tampereella siirrytty jo Wilmaan. Sellainen joku tukipuhelin kouluikäisille. Soita sinne huolesi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kallis. Ibumax maksaa noin 2e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekemistä.Mikäs sana tuolla nyt oli sellainen ettei tyttö sitä osaisi🤔
Ja mitä parikymppinen mies tietää lämpötyynyn käytöstä menkkojen aikaan?
Nonii.
Arvasin että tähän tartutaan.
13 > viittaa kielen käytön kypsyyteen
tyttö > viittaa tekstin muihin piirteisiin joista näkee kirjoittajan sukupuolen.
Mikawaltarit ja sirpakähköset jotka pystyvät esiintymään kenenä vain eivät haaskaa aikaansa täällä.
Tämän palstan vajaaälyiset mammat uskovat jokaisen vähänkin säälittävämmän tarinan aivan täysillä, epäilyksittä.
Jokainen joka lukee tekstejä runsaasti, huomaa heti, ap:n juttu on pelkkää palturia.