Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lyhyestä lomasta töissä ilmoittaa vasta paria päivää aikaisemmin?

Vierailija
11.12.2025 |

Ihmettelen kun työkaveri ilmoitti vasta 2 päivää aikaisemmin että pitää pari päivää lomaa, matka oli kuitenkin ollut jo jonkin aikaa tiedossa. Olin ollut siinä luulossa että palkanlaskennan pitää tietää hyvissä ajoin tyyliin ainakin paria viikkoa ennen lomasta. Kyseinen henkilö on kyllä yleensäkin tottunut tekemään mitä huvittaa ja on esimiesten suosiossa niin eivät sano mitään vastaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat on työntekijän ja esihenkilön välinen asia, ei palkanlaskijan, eikä varsinkaan työkavereille ole mitään ilmoitusvelvollisuutta. 

Vierailija
2/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelen lomani esimieheni kanssa, en sinun tai palkanlaskijan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu sitten ihan pärstäkertoimesta ja suhteista ylempiin tahoihin. 

Vierailija
4/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanlaskijalle? 

Vierailija
5/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkanlaskija päätä kenenkään lomista. 

Vierailija
6/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu työpaikasta, itse pidän osan kesälomastani niin, että saatan edellisenä päivänä ilmoittaa, että pidän huomenna vapaata (jos ok). Vapaapäiviä pidän oman työtilanteen mukaan, jos on kiireitä tai muita työhön liittyviä velvollisuuksia, en pidä vapaapäivää, ja siksi tällaiset vapaapäivät on aina olleetkin ok myös esimiehelleni. 

Teen näin sen vuoksi, että olen huomannut sen itselleni sopivaksi, yksinäisenä ihmisenä en tarvitse pitkää kesälomaa, ja lyhyet päivän tai parin vapaat auttaa jaksamaan paremmin pitkän sykyn, talven ja kevään. 

En tunne palkanlaskentaa tarkemmin, mutta jos vapaapäivä on kirjattu liian myöhään ehtiäkseen kuluvaan palkanmaksukauteen, niin se varmasti korjataan seuraavassa. 

Mutta ymmärrän, ettei tällainen sovi kaikkeen työhön, kaikille työpaikoille tai kaikille ihmisille. Minun kohdallani se on sekä minun että työnantajan etu, tällä tavalla vapaapäivät tulee tarpeeseen ja auttava jaksamaan työssä paremmin.

Vierailija
7/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisihan se hyvä ilmoittaa. Ehkä on ilmoittanutkin? Tai siis hakenut lomaa järjestelmän kautta ajoissa.

Välillä käy niin, esim. jos äkillinen poissaolo kuun vaihteessa, ettei se ehdi mukaan palkkalaskelmaan. Palkan määrään se harvoi kuitenkaan vaikuttaa ellei ole palkatonta vapaata.

Vierailija
8/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne loma-ajan palkat voi hoitaa myös seuraavassa tilissä. Kun eihän se ole kuin normaali palkkarivi, korjausrivi lomapäivien verran ja sitten lomapäivärivi. Näin meillä tehdään yleensäkin lomien kanssa, että ne tulee seuraavaan tiliin. Summahan on +/-0 euroa verrattuna normaaliin kuukausipalkkaan. Ainakin siis meillä kuukausipalkkaisilla.

Vierailija
9/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt saldovapaat mieluiten niin, että tiedän mikä on työtilanne ja paljonko saldoa voi lyhentää. Silloin olen hakenut ne yleensä pari päivää ennen. Reilusti etukäteen haetut vapaat on saattanut joutua perumaan, jos onkin tullut töissä yllättäviä kiireitä.

Vierailija
10/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisihan se hyvä ilmoittaa. Ehkä on ilmoittanutkin? Tai siis hakenut lomaa järjestelmän kautta ajoissa.

Välillä käy niin, esim. jos äkillinen poissaolo kuun vaihteessa, ettei se ehdi mukaan palkkalaskelmaan. Palkan määrään se harvoi kuitenkaan vaikuttaa ellei ole palkatonta vapaata.

Niin muistelin että joku aiempi esimies on minulle sanonut että lomaa pitää hakea järjestelmän kautta hyvissä ajoin että se ehtii näkymään seuraavassa palkkalaskelmassa ja esmies ehtii sen hyväksyä ja kyseinen henkilö sanoi ettei ollut hakenut lomaa järjestelmän kautta vasta kuin paria päivää aikaisemmin.

Vierailija
11/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt saldovapaat mieluiten niin, että tiedän mikä on työtilanne ja paljonko saldoa voi lyhentää. Silloin olen hakenut ne yleensä pari päivää ennen. Reilusti etukäteen haetut vapaat on saattanut joutua perumaan, jos onkin tullut töissä yllättäviä kiireitä.

Onko teillä järjestelmä mihin lomat tulee itse kirjata tai keskustelu esihenkilön kanssa riittää?

Vierailija
12/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijalle? 

Siis tarkoitan että meillä on järjestelmä mihin lomat pitää itse kirjata ja seuraavaassa palkkalaskelmassa näkyy onko ollut töissä vai lomalla ja aiemmin sanottiin että kirjaus pitää tehdä hyvissä ajoin, säännöt on kaiketi sitten muuttuneet. ap

Vierailija
13/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset saa lomia ihan vaan ilmoitusluontoisella omalla ilmoituksella, toiset ei saa edes neuvottelemalla asiasta viikkoja, jopa kuukausia etukäteen. Kyllä on mätä ja korruptoitunut systeemi koko työelämä Suomessa, favoritismia ja perseennuolentaa, ei ihme ettei tällä maalla ole ollut taloudellista menestystä enää vähintään kahteenkymmeneen vuoteen!! 

Vierailija
14/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijalle? 

Siis tarkoitan että meillä on järjestelmä mihin lomat pitää itse kirjata ja seuraavaassa palkkalaskelmassa näkyy onko ollut töissä vai lomalla ja aiemmin sanottiin että kirjaus pitää tehdä hyvissä ajoin, säännöt on kaiketi sitten muuttuneet. ap

Niin ja lomarahat meillä myös maksetaan silloin kun loman pitää.

Vierailija
15/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä huolehdit ihan vääristä asioista. Huolehdi siitä omasta työstäsi.

Ihan turhaa stressiä alat saada siitä, että huolehdit toisten asioista.

Kateuttahan tuo on.

Vierailija
16/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toki mutta lomarahat maksetaan pidetyistä lomapäivistä.

Vierailija
17/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla niin, että kaikkea ei kerkeä tai muista tehdä silleen ajoissa.

Mikäli ei se loma nyt niin kauheesti vaikuta sinne koko talon toimintaan niin, ehkä se on ok?

Vierailija
18/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijalle? 

Tai sitten teidän esimies sallii asioita ohi prosessien. Onhan se sekin mahdollista. Et voi myöskään tietää, mitä he ovat keskenään keskustelleet aiemmin niiden lomapäivien pitämisestä. On meilläkin tietty prosessi ja lomien säästäminen kesälomakauden ulkopuolelle ei periaatteessa kuuluisi prosessiin, mutta kyllä mun esimies on sallinut lomien jakamisen ja pitämisen silloin, kun on rauhallisempaa. Varsinkin, kun esim. mun on aina pätkittävä lomani, en voi ikinä olla kesällä 4 viikkoa putkeen lomalla (koska kuunvaihteessa on aina oltava töissä).

Vierailija
19/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki mutta lomarahat maksetaan pidetyistä lomapäivistä.

Palkanlaskenta osaa kyllä reagoida. Ne korjataan seuraavissa palkoissa, tuollaiset nopeat poikkeamat.

Vierailija
20/27 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset saa lomia ihan vaan ilmoitusluontoisella omalla ilmoituksella, toiset ei saa edes neuvottelemalla asiasta viikkoja, jopa kuukausia etukäteen. Kyllä on mätä ja korruptoitunut systeemi koko työelämä Suomessa, favoritismia ja perseennuolentaa, ei ihme ettei tällä maalla ole ollut taloudellista menestystä enää vähintään kahteenkymmeneen vuoteen!! 

Tääkin on aika pitkälle ammatinvalintakysymys,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi