Maksetaanko teidän työpaikoilla sijaistamisesta?
Eli jos joudut oman työsi lisäksi tuuraamaan jotakuta, esim. kk ajan. Eli käytännössä teet kahden ihmisen työt. Saatteko siitä korvausta ja minkä verran?
Kommentit (16)
Kyllä, yksintyöskentelylisä. En muista paljonko se on, kun harvoin tilanteeseen joutuu. Niin ja tietysti ylitöistä maksetaan, kun ei normaali työaika välttämättä riitä kahden ihmisen töiden tekemiseen.
Tessin mukaan tosiaan pitäisi jotain maksaa. Ei tosin suinkaan tuplapalkkaa. Onk maksettukin jos sijaisuus ylittää tietyin ajan (esim 2vkoa) ja vain yksi tuuraa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:51"]
PItäshän se TES:n mukaan maksaa mutta ei ole ikinä maksettu vaikka tässä 15v olen talossa ollut ja ikinä ei kesäduunareita saada vaan omin voimin pitää pärjätä. Tänäkin kesänä olen parin viikon ajan tehnyt 3 ihmisen hommat.. Tälläkin hetkellä kahden ihmisen..
[/quote]
Ei jumankautta. Ota nyt yhteys luottamusmieheen jos liittoon kuulut ja nosta asia esille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:51"]
PItäshän se TES:n mukaan maksaa mutta ei ole ikinä maksettu vaikka tässä 15v olen talossa ollut ja ikinä ei kesäduunareita saada vaan omin voimin pitää pärjätä. Tänäkin kesänä olen parin viikon ajan tehnyt 3 ihmisen hommat.. Tälläkin hetkellä kahden ihmisen..
[/quote]
Lapsiko olet?! Oman aseman selittäminen toisen kautta on itsensä typistämistä lapseksi. Ei kai se työnantajan vika ole, että et ole omista oikeuksistasi kiinni pitänyt. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi naisia ei ole enemmän esim. johtotehtävissä.
Hoitoalalla "sijaistetaan" useinkin, yksi puuttuu, mutta sijaista ei saada. Ei makseta.
Ei makseta. Ja ei tehdä. Meillä töissä jokaisella on omat asiakkaat ja heidän tilaukset tekee jokainen itse. Jälkityöt, laskutukset, toimitukset jne, tekee jokainen itse, siis jos minä olen poissa, kuka tahansa voi tehdä tilauksen ja kun tulen lomalta, teen kaikki laskut jne. Talohan tässä on häviäjä, jos puoli miljoonaa on laskuttamatta jatkuvasti.
Itse olen ns lomatuuraaja, eli heinäkuussa on lähes koko talo kiinni, vain muutama on aamuvuorossa ja olen ainoa iltavuorolainen. Koska silloin ei töitä ole muutenkaan juuri mitään, teen aina laskutuksia pois. Systeemi on aika simppeli ja virheitä ei juurikaan tule, esim nyt heinäkuussa tuli 1 virhe ja tein n 200 laskua.
Sitten kun lomat ovat loppu pari viikkoa menee että jokainen saa laskutuksen ajantasalle.
Koskaan ei minun laskuja tehdä vaikka itse teen niitä muille. No, oma mokahan se on kun työaikana olen ajatellut töitä tehdä.
Virkaehtosopimiksen mukainen korvaus. Jos teet oman työsi ohella myös toisen töitä, saat oto-korvauksen, noin 30% oman palkan päälle. Sijaistukset ovat yleensä hyvin lyhyitä Jos teet toisen ihmisen työt, mutta et omaa työtäsi, saat otu-korvauksen eli sijaistettavan palkan. Tämäkin on lyhytaikainen sijaistus. Pitempiin sijaisuuksiin pyritään hankkimaan sijainen, mikä ei tosin aina onnistu.
Kyllä maksetaan. Se on määritelty alan työehtosopimuksessa. Kuka idiootti nyt suostuisi ilman korvausta tekemään omien töidensä lisäksi muiden työt tai jopa vaativamman palkkaluokan hommia!!! Tuskinpa kukaan.
En ole minkään TES:n piirissä, vaan sopimuspalkalla oleva ylempi toimihenkilö. tuuraan välillä useampaakin ihmistä ja mitään ylimääräistä siitä ei makseta. En kyllä tee sen pidempää päivää sijaistustenkaan aikana, vaan silloin priorisoidaan asioita. Kukaan ei odota, että kun muuut on lomalla ja mulla on neljän työt, tekisin kaiken sen saman, mitä ne neljä ihmistä tekee työssäollessaan. Hoidan hommista ne, jotka ei todellakaan voi odottaa ja loput jutut odottaa.
Minä olen It-alalla eikä koskaan ole maksettu. Viime talvena tein 1,5kk kahden ihmisen hommat kun työkaveri oli saikulla ja vuosilomat menee samalla tyylillä.
koskaan kuullutkaan, kunta-alalla. juuri koskaan ei oteta sijaisia, mutta toisaalta meillä ei olekaan mitään omia töitä vaan tiimissä kaikki tekee suunnilleen samoja hommia.
kuuluisiko maksaa, kun esim. kesälomittajia ei oteta?
Ei makseta. Tessissä sanotaan vain ympäripyöreästi että mahdollisista sijaisuuskorvauksista sovittava etukäteen ennen sijaisuuden alkamista.
Mä olin it-alalla ja kyllä maksettiin kun oli kyse pitkäaikaisesta sijaistamisesta (siis useampi kuukaisi). MUTTA mun piti kyllä joka kerta ottaa asia itse esille. Aina korvaus hyväksyttiin kun sen esitin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:00"]
Ei makseta. Tessissä sanotaan vain ympäripyöreästi että mahdollisista sijaisuuskorvauksista sovittava etukäteen ennen sijaisuuden alkamista.
[/quote]
Ja olisi tyhmää jättää käyttämättä tätä korttia. Reippaasti sopimaan vaan.