Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset lapset aina kiljuu, huutaa ja mekastaa?

Vierailija
23.08.2013 |

Olimme pari kuukautta reissussa ja pistn oikeen merkille, että suomalaiset lapset kiljuu, huutaa ja mekastaa. Muun maalaiset lapset osaavat olla nätisti, puhuvat rauhallisella äänellä kn suomalaiset lapset huutaa.

Kasvatuksessako vika vai missä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset lapsethan on maailman kauheinpia...DAA. Itse olen ajatellut kuinka fiksuilta ulkomailla aikuiset vaikuttaa. Luulen, että se johtuu kun en siellä ymmärrä mitä idioottimaisuuksia ihmiset puhuu. Bussissakaan en koskaan kuule kenenkään ihme selityksiä työpaikasta tai kaverista tms.

Vierailija
22/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin hyvällä omallatunnolla todeta että meidän lapset osaavat käyttäytyä, osaavat kätelä ja sanoa nimensä jos tilanne niin vaatii mutta kyläl ne ajoittain riehaantuukin. Minusta on väärin vaatia että lasten pitäisi olla miniaikuisia jotka osaavat olla aina ja iänkaikkisesti hiljaa ja liikkumatta. Kyllä meilläkin asioista saa sanoa kerta toisensa jälkeen mutta ihan hyvin noiden kanssa pystyy matkustamaan tai mennä vaikka hautajaisiin/häihin. Hirveästi siinä pitää vaan itse jaksaa toistaa ja toistaa ja tietysti pitää muistaa myös kannustaa vaikka aina ei kaikki sujuisikaan kuin oppikirjoissa. Ja kyllä kavereissa on näitä "ihan sama"-tyyppejä, ei osata tervehtiä, ei osata vastata mutta en mä siitä välitä, mulle riittää että omat osaavat käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaa, tuleppa tänne espanjaan käväisemään! Täällä mekastaa lasten lisäksi aikuisetkin! :D

Vierailija
24/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisisa ruokaravintoloissa näkee valitettavan usein perheitä, joissa lapset mekastavat, moittivat ruokia, menevät ruoka suussa leikkipaikalle ja pahimmillaan äiti menee lautasen kanssa lapsen perässä pallomereen tyyliin: "Syöpäs nyt Valtteri, niin saat jälkiruuaksi karkkia."Samaan aikaan italialainen perhe, jossa kolme poikaa (2-6v) syövät kaikessa rauhassa leppoisasti jutellen.

No, miten lapset osaisivat käyttäytyä julkisilla paikoilla, jos tapoja ei kotona opetella. Vai jättääkö osa vanhemmista tapakasvatuksen päivähoidon/ koulun tehtäväksi?

Vierailija
25/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan useimmiten matkivat vanhempien käytöstä.. Jos vanhemmat eivät osaa käyttäytyä rauhallisesti ravintolassa niin miten lapset osaisivat. Jos perheet eivät usein myöskään käy ravintoloissa niin missä lapset voisivat oppia käyttäytymään julkisesti? Tai olemaan sosiaalisia ja puhumaan järkevästi vieraiden kanssa? Monissa muissa maissa on esim. perinteenä syödä rauhallisesti illallista ja niin tekevät sekä lapset että vanhemmat. Suomessa  on ehkä aina kiire jonnekin, telkkarin eteen tai harrastuksiin? Omasta mielestäni (Ruotsissa asuvana) esim. laivalla on räikeä ero suomalaisten ja ruotsalaisten lasten JA vanhempien välillä. Suomalaisvanhemmat kiljuvat ja huutavat stressaantuneen näköisinä eikä kukaan hymyile. Ruotsalaisvanhemmat taas puhuvat rauhallisesti ja lapset tottelevat paremmin. Tästä ei "suomalaista vapaata kasvatusta" voi syyttää, koska Ruotsissa ollaan huomattavasta demokraattisempia ja "vapaampia". 

Vierailija
26/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vika.

Ei meidän lapset ainakaan saa mekastaa tai riehua tai kiljua kaupassa ja ravintolassa. Se kielletään. Kyllä jo aika pienille lapsille voi opettaa missä paikoissa on sopivaa huutaa tai riehua ja missä ei. Meillä opetetaan että muut pitää ottaa huomioon eikä muita saa häiritä. Eikä vaan heitetä käsiä ylös ja sanoa että kun ne on lapsia, lapset kiljuu.

Oltiin juuri matkalla ja lentokonneesa takanamme istui perhe jolla oli kolme lasta (noin 4-8v) jotka puhuivat todella kovalla äänellä ja parkuivat ja kiljuivat ja potkivat tuoliani koko lentomatkan ajan ja ei kertaakaan vanhemmat puuttuneet käytökseen. Todella ärsyttävää.

Vierailija
27/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:09"]

Mä voin hyvällä omallatunnolla todeta että meidän lapset osaavat käyttäytyä, osaavat kätelä ja sanoa nimensä jos tilanne niin vaatii mutta kyläl ne ajoittain riehaantuukin. Minusta on väärin vaatia että lasten pitäisi olla miniaikuisia jotka osaavat olla aina ja iänkaikkisesti hiljaa ja liikkumatta. Kyllä meilläkin asioista saa sanoa kerta toisensa jälkeen mutta ihan hyvin noiden kanssa pystyy matkustamaan tai mennä vaikka hautajaisiin/häihin. Hirveästi siinä pitää vaan itse jaksaa toistaa ja toistaa ja tietysti pitää muistaa myös kannustaa vaikka aina ei kaikki sujuisikaan kuin oppikirjoissa. Ja kyllä kavereissa on näitä "ihan sama"-tyyppejä, ei osata tervehtiä, ei osata vastata mutta en mä siitä välitä, mulle riittää että omat osaavat käyttäytyä.

[/quote]

Lasten pitää osata käyttäytä tai niitä ei saa viedä julkisiin paikkoihin. Muiden ei tarvitse kuunnella lasten vinkumista.

Vierailija
28/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:09"]

[/quote]

Lasten pitää osata käyttäytä tai niitä ei saa viedä julkisiin paikkoihin. Muiden ei tarvitse kuunnella lasten vinkumista.

[/quote]

Sanoinko että ne eivät osaa käyttäytyä? Lähinnä ajoin takaa sitä että yksikään lapsi ei ole "virheetön" mutta huonoon käytökseen, kiljumiseen ym. pitää sitten vain puuttua.

Vierailija
29/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapset saavat olla lapsia ja heistä saa lähteä ääniä, eikä tarvitse istua kuin tikku p..ssa jossain ravintolapöydässä. Meillä muksut syövät nätisti sen, minkä syövät ja liikkuvat kävellen pöytien ympärillä. Jos ruoka ei maistu, niin meillä ei lähdetä pöydästä juoksemaan pikku valtterin perässä lautanen kourassa :D,vaan lapsi voi lopettaa ruokailun ja mennä leikkimään leikkipaikkaan.Aikuinen voi tehdä valinnan, jos ei kestä lapsia, niin ei mene sitten ravintolassa syömään lapsiperheen viereiseen pöytään;)

Vierailija
30/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on nykyään valitettavan huonokäytöksistä sakkia eivätkä omaa mitään tilannetajua tai osaa suhteuttaa asioita. Sama opetetaan valitettavasti jälkikasvulle.

Esimerkki: Työkaveri valitti eilen että miten kauheaa ja ällöttävää kun joku nuori nainen oli toissapäivänä ottanut paikallisjunassa huulipunan ja peilin esiin laukustaan ja maalannut (hui!) julkisella paikalla huulensa että seuraavaksiko alkaa ajamaan kainalokarvoja siinä penkillä ennen pysäkkiä ja että hän tunsi myötähäpeää kun jonkun pitää tällätä itseään tuolla tavalla, mutta kun lähdin samalla junalla eilen kotiin päin samaa matkaa hänen kanssaan niin joku hänen tuttava soitti hänelle ja suorastaan kiekui kännyyn sellaisella äänellä joka varmasti kuului vaunun päästä päähän että miten "meidän Pentillä on niitä peräpukamaongelmia kun se ei oikein haluaisi taas lääkäriinkään mennä" ja että "meidän poika oli taas edellisyönä oksentanut portinpieleen, makaa parhaillaan kotona krapulassa mutta aikoo taas lähteä illalla taiteiden yöhön kavereiden kanssa ja tuhlaa minun rahoja viinaan! "

Arvatkaa tunsinko MINÄ erittäin paljon myötähäpeää tuollaisesta?!

Vierailija
31/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:38"]

Minusta lapset saavat olla lapsia ja heistä saa lähteä ääniä, eikä tarvitse istua kuin tikku p..ssa jossain ravintolapöydässä.

[/quote]

Muut kärsivät sitten siitä kun sinä et osaa kasvattaa lapsistasi kunnollisia, tai lapsesi eivät kunnioita ja tottele sinua tippaakaan? Eivätkä näinollen opi kunnioittamaan muitakaan ihmisiä.

Vierailija
32/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa ruotsalaismiehen kanssa ja meillä on lapsia, käymme usein Suomessa joten voin kertoa kokemukseni perusteella näin:

Ruotsalaiset opettaa lapset käyttäytymään kotona ruokapöydässä sekä vieraiden luona, ennen kuin menevät ravintolaan.

Suomalaiset ottaa pellossa kasvaneet lapsensa mukaan ravintolaan ja kuvittelevat että oppivat alkeellisetkin käytöstavat siellä paikan päällä.

Vierailija
33/66 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:11"]

Vai jättääkö osa vanhemmista tapakasvatuksen päivähoidon/ koulun tehtäväksi?

[/quote]

Joo, ne mutsit roikkuu täällä haukkumassa muita mieluummin kun tekevät lastensa kanssa jotain kivaa ja opettavaista, ja lapset tekee sillä välin mitä lystäävät kun äiti kyttää tätä palstaa.

Vierailija
34/66 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:11"]

Vai jättääkö osa vanhemmista tapakasvatuksen päivähoidon/ koulun tehtäväksi?

[/quote]

Joo, ne mutsit roikkuu täällä haukkumassa muita mieluummin kun tekevät lastensa kanssa jotain kivaa ja opettavaista, ja lapset tekee sillä välin mitä lystäävät kun äiti kyttää tätä palstaa.

[/quote]

Tämä tullut usein mieleen, taustalla pieni Erno-Tuulikki huutaa että haluaa lukea jotain kivaa kirjaa äidin kanssa, mutta äidillä on kiire availla tänne uusia penis- ja pimpsaketjuja, ja haukkua vielä parit bloggaajat siinä välissä!

Vierailija
35/66 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavista 'ulkomaalaisista' puhuvat ihmiset tarkoittavat varmaankin eurooppaalaisten valkoisten valkoisia ja eurooppalaisia (tai Amerikan ja Oseanian valkoisia) lapsia, mutta tämä kierretään sievästi yleistämällä tämä kaikkien hienoudeksi 'ulkomaalaisuudella'.

Katsoin vasta leffaa, jossa pahiksella oli fetissi "eurooppalaisiin naisiin". Leffassa oli sitten kohtaus, jossa oli huone täynnä tanssivia, alastomia, kauniita valkoisia naisia. Tällä tavalla siis saatiin leffalle lisää katsojakuntaa ja samalla vältettiin rasismisyytökset, kun valkoisia naisia kutsuttiinkin 'eurooppalaisiksi naisiksi'. Katsojat haluavat nähdä vain valkoisia naisia ja amerikkalaiset eivät ehdi epäillä mitään kun ajattelevat vaikka Kroatiaa ja Viroa.

Vierailija
36/66 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että suomalaiset aikuiset ovat suvaitsevaisia ja positiivisia! :D

Vierailija
37/66 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:33"]

Hah. Minusta suomalaiset lapset ovat sellaisia vesisilmäisiä möllöttäjiä jos niille erehtyy puhumaan jotain. Mitään vastausta ei saa, jotain vääntelehtimistä ja mutinaa korkeintaan.

[/quote]

Syö paskaa vitun hinttihuora paskanaama kusiaivo molopää.

[/quote]

Meneppäs Veeti-Santeri-Nico-Jasmin-Hermanni jo nukkumaan tältä päivältä! Mami neuvoo ystävällisesti :)

Vierailija
38/66 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten oli asiat paljon huonommin. Tässä on tultu huimaa vauhtia kohti eurooppalaista kasvatustyyliä.

Vierailija
39/66 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla esimerkiksi vanhemmat ei kiroile kuten Suomessa.

Vierailija
40/66 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:53"]Suomessa tämä nykyhomma kusee suoraansanottuna omille jaloille: harrastetaan vapaata kasvatusta eli ts. kun vanhemmat eivät jaksa tai viitsi kasvattaa itse, ja kuvittelevat että koulu ja yhteiskunta kasvattaa ne kuitenkin, mikä johtaa siihen että lapsista tulee levottomia "haastavia erikoishuomiolapsia" koska heille ei anneta käytösmalleja. Sitten kun lapsi riehaantuu ja aiheuttaa harmia ympäristölle niin syytetään kaikkia muita kieroon kasvusta ja otetaan adhd-lääkkeet ja muut kehiin, vaikka eivät olisi aiheellisia vaan saattavat tehdä enemmän harmia lapselle jonka aivokäyrätutkimuksista ei ole adhd:tä edes todettu.
[/quote]

En ymmärrä tätä. En ole itse törmännyt henk koht yhteenkään vapaakasvattajaan. Silti tuttavapiirissä on hyvin ja huonosti käyttäytyviä lapsia. Itseasiassa eräs kellä on todella mariseva ja tuhmia tekevä lapsi, on äiti tiukka kasvattaja ja omaan korvaani liian tiukka. Wt piireissä puhutaan miten hyvätuloiset eivät lapsistaan välitä, käyvät vaan töissä. He kuulemma osaavat kasvattaa ja nimenomaan heiltä olen nähnyt sitä kuria, kun huudetasn lasta ties mistä syystä. "Älä hidastele,kävele vierelläni koko ajan, lautanen tyhjäksi, ei saa jättää, älä juokse, älä kysy" jne. Heille se käskeminen ja huutaminen on sitä lasten kasvatusta ja heidän mielestä oikeaa.

Kun taas katsoo rauhallisia kasvattajia, joissa huuto ei kuulu ja otetaan se uhma lempeämmin vastaan. On hyvä koti, ei tarvi stressata rahasta, on vanhemmatkin hyvällä tuulella. On rajat, mutta on myös rakkautta eikä ketään huuda, ei äiti eikä lapset. Ketään ei uhata eikä lahjota vaan keskustellaan siitä mikä on oikea ja väärä ja käytetään tarvittaessa jäähyä. Heidän lapsensakin ovat usein hyvin käyttäytyviä.

Vai kuinka moni allekirjoittaa väitteen, että wt alueella lapset ovat huonosti käyttäytyvämpiä kuin hyvillä kalliimmilla alueilla? Minä ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi