Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin aikuinen lapsi! Kun jouduit katkomaan välit narsistiin, menetitkö samalla sen ”terveen” vanhempasi?

Vierailija
17.08.2020 |

Mä menetin, ja tää surettaa valtavasti. Jouduin oman henkeni/terveyteni takia laittamaan välit poikki väkivaltaiseen narsistivanhempaan. Tämä vaati sitten toiselta vanhemmalta sitä, että hän valitsee ”narsistin puolen” ja lopettaa kaiken yhteydenpidon lapseen ja lapsenlapseen. Eli pakotti sen normaalin vanhemman laittamaan käytännössä täydellisen kommunikaatiosulun päälle. Näin mennyt jo aika pitkän aikaa ja surettaa. Se normaali vanhempi oli ainoa isovanhempi (miehen puolella ei elossa olevia isovanhempia) ja tosi kurjaa että hän taistelutta luopui minusta ja perheesräni miellyttääkseen narsistia.
Välirikko ei ollut sitten kevyin perustein tehty vaan sitä edelsi ihan minuun kohdistunut rikos.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuo, että aikuisenakin sisarukset puolustaa vielä tuota narskuvanhempaa, jotkut vaikka tajunneet itsekin sen narskuuden kirjallisuuden kautta. Ja saattavat haukkua eristettyä vainaja-vanhempaa yhä, narskusta eivät juuri poikkipuolista sanaa sano, etenkään se eniten Kultalapsena loistanut. En ymmärrä. Minua syntipukkia vihataan ja halveksutaan yhä syvästi, näkyy kaikessa kommunikaatioss ajoka kerta varsin hyvin. Kun syntipukki-puoliso on jo kuollut, siirtyi kai sekin vihan minuun sitten, syntipukki-puolison eniten samankaltaiseen syntipukki- lapseen?:(

Vierailija
22/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset kannustaa. Narsisti lannistaa, surkastuttaa, rapauttaa. Pitkän aikavälin nakerrus on tehnyt myös tervemmästä sairaan. Kukaan narsistin kanssa jäävä ei ole terve. Narsistille puoliso on kulissi, osa sisustusta kuin Marimekon verhot tai Iittalan astiat.

Googlaten narciccist abuse brain damage, kumppanin aivot on jotenkin sumuuntuneet. Henkinen väkivalta on niin huomaamatonta ja pitkällä aikavälillä rakennettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen aina kyynelsilmin Christina Aguileran Hurt, narskuäitykkä eristi minut rakkaasta isästäni mustamaalaten ja halveksuen häntäkin kuten pääosin minuakin koko ikänsä;( Pienenä nukuin isän sylissä, äitykkä muistaakseni ikinä pitänyt minua edes sylissään tai muutenkaan koskenut. Eron myötä menetin lähes kaiken yhteyden isääni jo pikkulapsena:( Nyt jo kuollut hän. Vaikeeta antaa narskulle anteeksi tuota vieraannuttamista, jonka tajusin vasta aikuisena:(

Vierailija
24/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tekemistä tuhoista puhutaan aika vähän, tarkoitan siis isompaa joukkoa kun vain uhri. Narsisti lapsuuskodissa tuhoaa aikuisten ja lasten keskinäiset välit ja vielä sisarustenkin välit. Varsinkin narsistin valitsema syntipukki liki aina eristetään ja hylätään ja suositummat lapsetkin alkaa kiusaamaan syntipukkisisarustaan,

Vierailija
25/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa millaista oli ennen. Narsisteja ja psykopaatteja on ollut aina. Ennen ei ollut sanoja ilmiölle, ei apua tai tukea edes olemassa, ja varmaan vuosikymmeniä sitten ei ollut edes sosiaaliapua naisille jotka halusivat pelastaa itsensä/lapsensa narsistin kynsistä.

Mun vanhemmat on boomereita ja niille kulissit on kaikki kaikessa. Nyt niillä molemmilla siis on tilanne että ei yhteyttä lapseen ja silti turuilla ja toreilla valehtelevat täyttä häkää miten niin ovat isovanhempia ja niin hoitavat lapsenlapsia ja niin osallistuvat lastenlsten elämää .

No, lapsenlapset ei tunne niitä. Valehtelevat vaan jotta kulissit olisi kunnossa.

Itse asiassa maailma on saattanut olla parempi paikka tässä asiassa. Sukua, ystäviä ja naapureita on ollut lähellä myös niitä jotka eivät ole vallan alla, kaikki ovat tienneet totuuden eikä teeskentely ole mennyt läpi. Ja niillä lapsenlapsilla on ollut täydet suhdeverkostot riippumatta kaheleista isovanhemmista. Toisen osapuolen suku on myös saattanut toimia pelotteena. On myös voitu helposti muuttaa muualle. Nyt laatikkoelämässä narsistien valta on vaikeammin väisteltävissä.

Vierailija
26/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ihmisten menettäminen narsismille vastaa oman kokemuksen mukaan aika samanlaista traumaa kuin läheisen kuolema. Jotain perustavanlaatuista siinä kuolee kun menettää läheisen narsismille ja joutuu jättämään toivon välittävästä ihmissuhteesta. Sillä vakavuudella siihen surutyöhön mielestäni ainakin kannattaa suhtautua.

Vierailija
27/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se menee yleensä välit kerralla koko lapsuusperheeseen. Narsisti pitää huolen että koko perhe ja suku käännetään häntä uhmannutta lasta vastaan.

Mua kiinnostaisi miksei narsistinen puolisoita juuri ole tutkittu. Paljon on tutkimusta narsisteista ja tiedetään jo miten ne toimii ja mitkä on motiivit. Mutta mitään tutkimustietoa ei ole niistä rinnalle jääneistä puolisoista! Siis että mitä niille käy, millaiseksi ne muuttuu, mitä sairauksia niille tulee.

Mulla välit poikki narsistiin mutta äitiä näen kerta vuoteen. On ihan eloton tahdoton ihmisen kuori. Toljottava katse, ei tässä maailmassa. Sitä se teettää kun häntä on narsisti pilkannut ja ivannut ja myös pahpinpidellyt vuosikymmeniä. En vaan tajua miten masokisti pitää olla että jää sellaiseen tilanteeseen.

Ei niillä ole omaa tahtoa. Minäkin vain odotin että joku pelastaisi ja hakisi väkisin pois ja kadottaisi minut. Sun äiti kituu siellä kemiallisesti sidottuna sijoilleen. Narsistin pahoinpitely kun muuttaa aivokemiat. Todella rajut, jopa psykoosiin johtavat oireet alkaa jos yrität lähteä. Et ikinä pääse pakoon ellet sekoa täysin tai tapa itseäsi.

Onko se jotain mielihyvähormonia? Riippuvuutta tekevää? Vaikea kuvitella että kiusatuksi tuleminen erittäisi mitään miellyttävää aivokemikaalia.

Vierailija
28/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun olisi ehkä helpompi, jos lakkaisit sovittelemasta itseäsi lehtien yms. tarjoamasn idylliseen maailmankuvaan. Et ole sellaisesta idyllisestä perheestä vaan narsistin lapsi.

Elämästä tulee muutenkin kivempaa kun tajuaa ettei tarvii elää kuin oletuksissa. Narsistin kanssa kasvaneelle tuo voi olla hankalaa.

Narsistiäitini katkaisi välit minuun ja siinä sivussa mulle läheinen isänikin lakkasi pitämästä yhteyttä. Tunsin jääneeni orvoksi mutta siitä lähti toipuminen ja vahvaksi kasvu. Nykyään olen jopa väleissä vanhempiini mutta olisin voinut elää heitä ilmankin, kun asiaan totuin. Välirikon aikana tajusin ekaa kertaa, ettei isänikään mikään syytön ole.

Vierailija
29/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että monet lapset, jotka ovat katkoneet välit, ovat itse narsisteja tai psykopaatteja.

Harva normaalisti tunteva katkaisee välit vanhempiinsa.

Vierailija
30/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa millaista oli ennen. Narsisteja ja psykopaatteja on ollut aina. Ennen ei ollut sanoja ilmiölle, ei apua tai tukea edes olemassa, ja varmaan vuosikymmeniä sitten ei ollut edes sosiaaliapua naisille jotka halusivat pelastaa itsensä/lapsensa narsistin kynsistä.

Mun vanhemmat on boomereita ja niille kulissit on kaikki kaikessa. Nyt niillä molemmilla siis on tilanne että ei yhteyttä lapseen ja silti turuilla ja toreilla valehtelevat täyttä häkää miten niin ovat isovanhempia ja niin hoitavat lapsenlapsia ja niin osallistuvat lastenlsten elämää .

No, lapsenlapset ei tunne niitä. Valehtelevat vaan jotta kulissit olisi kunnossa.

Itse asiassa maailma on saattanut olla parempi paikka tässä asiassa. Sukua, ystäviä ja naapureita on ollut lähellä myös niitä jotka eivät ole vallan alla, kaikki ovat tienneet totuuden eikä teeskentely ole mennyt läpi. Ja niillä lapsenlapsilla on ollut täydet suhdeverkostot riippumatta kaheleista isovanhemmista. Toisen osapuolen suku on myös saattanut toimia pelotteena. On myös voitu helposti muuttaa muualle. Nyt laatikkoelämässä narsistien valta on vaikeammin väisteltävissä.

Tää on totta. Olen myös huomannut itseni lisäksi (tuhoava marsistivamhempi mulla) että moni narsistin lapsi on yksinäinen. Sehän alkoi jo lapsena kun narsisti ei antanut ystävystyä, ei saanut tuoda kavereita kotiin.

Aikuisena on hirveä stigma siitä että on välit poikki lapsuuskotiin, sitä häpeää ja siitä saa ymmärtämättömien paskat niskaan ja syyllistämistä (tietenkin oletusarvona on se että lapsen vika jos välit on poikki)

Mulla(kaan) ei oikein ole oman perheen lisäksi ketään tai ylipäätään mitään tukiverkko. Narsistin kanssa tapahtuneen väkirikon myötä meni kaikki. Äiti, sisarukset, koko suku.

Tää todella surettaa ja ahdistaa.

Vierailija
31/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että monet lapset, jotka ovat katkoneet välit, ovat itse narsisteja tai psykopaatteja.

Sillälailla. Kivasti syyllistetty. Tietäsitpä mitä mun narsistivanhempi teki mulle. Jos tietäisit et nukkuisi pariin yöhön.

Vierailija
32/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*ttu mikä idari. Ei kukaan nyt hyviin vanhempiin välejä katko! Vaan hakkaja-rääkkääjä-sadistiin!

Vierailija
33/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun olisi ehkä helpompi, jos lakkaisit sovittelemasta itseäsi lehtien yms. tarjoamasn idylliseen maailmankuvaan. Et ole sellaisesta idyllisestä perheestä vaan narsistin lapsi.

Elämästä tulee muutenkin kivempaa kun tajuaa ettei tarvii elää kuin oletuksissa. Narsistin kanssa kasvaneelle tuo voi olla hankalaa.

Narsistiäitini katkaisi välit minuun ja siinä sivussa mulle läheinen isänikin lakkasi pitämästä yhteyttä. Tunsin jääneeni orvoksi mutta siitä lähti toipuminen ja vahvaksi kasvu. Nykyään olen jopa väleissä vanhempiini mutta olisin voinut elää heitä ilmankin, kun asiaan totuin. Välirikon aikana tajusin ekaa kertaa, ettei isänikään mikään syytön ole.

Kauan välirikko kesti?

Mulla kestänyt kohta 15 vuotta ja narsistin kierrokset van pahenee. En pysty mitenkään olemaan väleissä. Mua kiusataan kaikin tavoin edelleen joskin kiertotietä ja välikappaleita käyttäen.

Vierailija
34/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se on se kurja puoli joka näkyi vastaajassa 29. Eli aina syytetään aikuista lasta kylmäksi tai hulluksi jos on välit poikki vanhempiin.

Sen sijaan se vanhempi, joka on hakannut, alistanut, häpäissyt, nöyryyttänyt ja kiusannut ja haukkunut lastaan vuosikymmenet on normaali ja lämmin ja rakastava! Vain lapsessa voi olla vikaa!

Tässä syy miksi ikinä en kerro välirikosta tai narsistivanhemmasta kellekään. Salaam visusti asian.

Vierailija
35/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee juuri noin.

Vierailija
36/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeen poliisi tutkii pahoinpitelynä tapausta, jossa psykiatri epäilee potilaansa kumpaakin vanhempaa vieraannuttamisesta. Rikosilmoituksen on tehnyt lasta hoitanut psykiatri.

Vieraannuttaminen tarkoittaa sitä, että eroperheen lapsen vanhempi estää lasta tapaamasta toista vanhempaansa ja ehkä kokonaan pitämästä yhteyttä häneen tai vanhemman sukulaisiin. Syyttävät ja toista vanhempaa rankastikin moittivat puheet voivat olla osa vieraannuttamista.

Hämeen poliisi toteaa tiedotteessaan, että vieraannuttaminen voi olla pahoinpitelyä, vaikka vieraannuttaminen ei itsessään ole rikos. Kun vieraannuttaminen aiheuttaa lapsen henkiselle terveydelle haittaa, se täyttää rikoksen tunnusmerkistön samalla tavalla kuin henkinen väkivalta voi täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkistön ja olla siten rikos.

Poliisin saaman rikosilmoituksen taustalla on lapsen lähes koko eliniän jatkunut huoltajuuskiista ja riita lapsen asuinpaikasta. Lapselle on määrätty edunvalvoja.

Iltalehti on nähnyt rikosilmoituksen ja muita tapaukseen liittyviä asiakirjoja.

Vierailija
37/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on se kurja puoli joka näkyi vastaajassa 29. Eli aina syytetään aikuista lasta kylmäksi tai hulluksi jos on välit poikki vanhempiin.

Sen sijaan se vanhempi, joka on hakannut, alistanut, häpäissyt, nöyryyttänyt ja kiusannut ja haukkunut lastaan vuosikymmenet on normaali ja lämmin ja rakastava! Vain lapsessa voi olla vikaa!

Tässä syy miksi ikinä en kerro välirikosta tai narsistivanhemmasta kellekään. Salaam visusti asian.

Kertoisit vaan, eihän se sun syy oo.

Kyllä hiekkalaatikko äidit ymmärtää

Sanot vaan että  oot katkaissut välit vanhempiisi, koska ne pa.hoinpiteli sua henkisesti.

Mistä sä oikein juttelet ihmisten kanssa?

Säästä?

Vierailija
38/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi tuli vanhempien avioero sopivasti niin olen voinut pitää isän ja lapsellamme on isoisä ja hänen uusi vaimonsa mummona tältä puolen

Äiti tiedetään ja tunnetaan onneksi omassa suvussaan joten en ole menettänyt ketään. Useimmat äidin sisarukset eivät ole käytännössä ollenkaan tekemisissä kanssaan. Minun kanssa kyllä :)

Vierailija
39/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta. Olen myös huomannut itseni lisäksi (tuhoava marsistivamhempi mulla) että moni narsistin lapsi on yksinäinen. Sehän alkoi jo lapsena kun narsisti ei antanut ystävystyä, ei saanut tuoda kavereita kotiin.

Aikuisena on hirveä stigma siitä että on välit poikki lapsuuskotiin, sitä häpeää ja siitä saa ymmärtämättömien paskat niskaan ja syyllistämistä (tietenkin oletusarvona on se että lapsen vika jos välit on poikki)

Mulla(kaan) ei oikein ole oman perheen lisäksi ketään tai ylipäätään mitään tukiverkko. Narsistin kanssa tapahtuneen väkirikon myötä meni kaikki. Äiti, sisarukset, koko suku.

Tää todella surettaa ja ahdistaa.

älä täällä uli.se

mulla on tapahtunut sama ja pahempaakin

ihmiset sanoo: tosta on niin kauan..eikö toi unohdu

ihmiset sanoo: yrittäisit nyt korjata välit

ventovieraat katsoo kuin h7u.llua.

Olenkin alkanut nyt 50 vuotiaana pikkuhiljaa menettää järkeni

kun mieheni jättää minut..niin ennen kuin avioero läpi

t.apan itseni läälleillä, että hän saa kaiken

mies on rakastanut minua 30 vuotta, mutta olen ollut rikki vuoden

olen täynnä vihaa ja päässä heittää

en usko että lässytys ventovieraalle auttaa

en pysty/halua antaa ihmisille anteeksi

Uskon jumalaan ja v.ihaan häntä

Hän heittää minut kadotukseen

Sukuni menee taivaan iloon

Minä saan nähdä rakkaan isäni h.elvetissä:)

Vierailija
40/87 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisit vaan, eihän se sun syy oo.

Kyllä hiekkalaatikko äidit ymmärtää

Sanot vaan että  oot katkaissut välit vanhempiisi, koska ne pa.hoinpiteli sua henkisesti.

Mistä sä oikein juttelet ihmisten kanssa?

Säästä?

Mua pahoinpideltiin myös fyysisesti. Ja häpäistiin monin tavoin, pilkattiin kuukautisista, vessakäynneistä, rinnoista, estettiin vessassakäynt... kaikke sairasta. Ne kerrat kun olen kertonut tästä johti siihen että samantien mut suljettiin ulkopuolelle. Kuulija oli järkyttynyt. En kerro ikinä kellekään. Puhun sit vaan säästä.