Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onhan tämä niin noloa ja huonoitsetuntoista, kun uusilta asuinaluilta poistetaan suomenkieliset nimet, koska ruotsinkieliset on "myyvempiä"!

Vierailija
17.08.2020 |

Helsinki poisti Itäsalmen, koska Östersundom on fiinimpi (itä = ankea paikka).

Ja nyt Espoo poisti Suomenojan (oja = ankea paikka) ja se on nyt Finnoo.

Enpä usko, että missään muualla maailmassa väheksytään ja hävetään omaa kieltä tällä tavalla.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, kyllä tänne jää tosi paljon ihan suomenkielisiäkin paikannimiä

22/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa sama ongelma toisin päin. Vakiintuneet nimet on väen vängällä yritetty suomentaa. Kukaan ei vaan tajua, missä on Kumpyöli. Gumböle olisi vapaasti suomentaen mitä, Eukonkylä?

Entä Bemböle, ikivanha teiden risteyspaikka? Voisiko olla Pölhölä? Sille ei kai toistaiseksi ole väännetty suomen kielistä nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Östersundom on Östersundom, ei mikään muu. Suomenoja taas voi olla hyvin Finnoo, koska Tsinne menevä tiekin on Finnoontie. Minulle asia on ainakin ihan ok. Asun Espoossa ja en kyseenalaista asiaa ollenkaan.

Ap:lla on nyt joku isompi ongelma päällä, mania?

Sopiiko sinulle sitten se, että poistetaan kaikki ruotsinkieliset nimet, jotka pohjautuvat vanhaan suomenkieliseen nimeen?

Vierailija
24/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Espoossa sama ongelma toisin päin. Vakiintuneet nimet on väen vängällä yritetty suomentaa. Kukaan ei vaan tajua, missä on Kumpyöli. Gumböle olisi vapaasti suomentaen mitä, Eukonkylä?

Entä Bemböle, ikivanha teiden risteyspaikka? Voisiko olla Pölhölä? Sille ei kai toistaiseksi ole väännetty suomen kielistä nimeä.

Haa! Oletko Gumbölen suunnalta? Minä myös. :) Pidän mielelläni ne nimet. Hölmölää ehdotettiin aikanaan Bemskin nimeksi ainakin leikillään, mutta onneksi se ei tullut.

Vierailija
25/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Östersundom on Östersundom, ei mikään muu. Suomenoja taas voi olla hyvin Finnoo, koska Tsinne menevä tiekin on Finnoontie. Minulle asia on ainakin ihan ok. Asun Espoossa ja en kyseenalaista asiaa ollenkaan.

Sopiiko sinulle sitten se, että poistetaan kaikki ruotsinkieliset nimet, jotka pohjautuvat vanhaan suomenkieliseen nimeen?

Jankuti jankuti.. keksi parempaa.

Vierailija
26/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti.. keksi parempaa.

No onhan tämä "kaksikielisyys" aika kummallista, kun se on rikkaus vain silloin, kun keksitään turhia ruotsinkielisiä nimiä tai tuputetaan pakkoruotsia suomenkielisille.

27/29 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Haa! Oletko Gumbölen suunnalta? Minä myös. :) Pidän mielelläni ne nimet. Hölmölää ehdotettiin aikanaan Bemskin nimeksi ainakin leikillään, mutta onneksi se ei tullut.

Olen joskus asunut Espoossa Perkkaalla ja Viherlaaksossa. Isä asui Leppävaarassa, josta muutti Kiloon. Tuttuja seutuja. Bembölen kahvituvassa usein poikettiin.

Vierailija
28/29 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä tämä ap:n edellinen maniayrjö.

Vierailija
29/29 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme