Lihavat naiset (BMI yli 23), vilpitön kysymys teille
Miksi te syötte niin paljon, jos ei liikunta maita?
p.s. Kohta joku tulee saarnaamaan kuinka hänellä on BMI 24 ja on timmissä kunnossa, joojoo, niinhän se on mutta teitä on korkeintaan 1/100:ta yli 23:n painoindeksin naisista. Eikun nytkun kirjoitin tämän ei tulekaan, mutta sensijaan saamme nauttia nerokkaista vastauksista, hienoa!
Kommentit (70)
""Normaali painoindeksin alue on välillä 18,5–25. " - Lääkärikirja Duodecim.10.12.2012.Sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki."
Aivan. Normaalin väli on tuo. Mutta lihavuuden raja alempi, jos silmiään käyttää.
ei ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 22:49"]
No koska mulla on nälkä. Ja koska olen yleensä ihan liian väsynyt, nukun siis liian vähän, mikä sotkee aineenvaihduntaa.
Mun elämä on vähän rankkaa, kun koitan olla hyvä äiti kolmelle lapselle, hyvä töissäni, kasvaa ihmisenä, hoitaa kodin työt edes kohtuullisesti. Aika paljon energia on mennyt viime vuosina ihan selviytymiseen normielämästä, en oikein ehdi panostaa itseeni.
Muutama vuosi vielä ja helpottaa. Sitten ehdin ehkä liikkua, kun tekee mieli. Tai huomata vatsamakkaran ja miettiä, haluanko tehdä sille jotain. Vai haluanko mieluummin tehdä väitöskirjan, vai onnistuuko molemmat.
Jos olet maisteri, miksi et kasva ihmisenä? Sinä voisit. Etkö halua?
Terveisin jojo painoindeksillä jotain 28
[/quote]
HIeno vastakommentti ap:n aloitukseen:) Tosiaan tuolla älykkyysosamäärällä (no, keskinkertainen se vain oli) pitäisi osata ajatella vähän laajemmin asioita.
BMI 23,63 kommentoi.
En ole mallinmittainen, mutta mulla ei ole tarvetta olla tän hoikempi.
Miksikö? Nykyinen paino on sellainen, ettei se ole terveysriski, se ei myöskään ole toiminnallinen este millekään. Lihavana en itseäni pidä, en tosin myöskään hoikkana.
Aloitus oli typerä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 22:48"]
Kylläpä jotkut jaksaa väsäillä näitä huonoja ja kuluneita provoja. Häpykarvoituksesta ei ole tainnut olla aloituksia vähään aikaan, koitas seuravaksi vaikka sitä.
[/quote]
Häpykarvoituksesta ei onneksi tarvitse enää tehdä aloituksia sillä nuorten naisten parissa on empiiristen havaintojen perusteella häpykarvoitettujen osuus pienentynyt lähes olemattomiin.
Toi "saamme nauttia nerokkaista vastauksista" -lause osoitti jo todellista sosiaalisten taitojen ja älyn juhlaa. Mä en ole eläissäni hävennyt näin paljon, koska olen itsekin valmistunut Treen yliopiston yhteiskuntatieteellisestä.
Mutta sen verran voin sanoa, että noi nettitestit näyttää takuulla yläkanttiin sellaiset 20-30 pinnaa. Niitä on sen verran kavereiden kanssa tahkottu vuosien varrella. Minäkin olen saanut aina 140-150 kieppeillä olevia tuloksia niistä ja todellisuus tuskin on sitä luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:06"] 75cm vyötärössä on kyllä jo ylimääräistä, on naisia jonka rinnanympäryskin on alle tuon 75cm ja vyötärö 55-65cm, eli pakko siinä on olla ylimääräistä rasvaa vyötäröllä [/quote] Painoindeksini on 19, rintakehänympärykseni on 86 cm ja kylkiluut näkyy ihon läpi. Lantion ympärys on 100 cm eikä rasvaa paljoa ole. Kokonaisrasvaprosenttiani en muista, mutta lääkärin mukaan se on alhainen. Vyötärönympärykseni on 75 cm, koska kuten rotevasta mallistani ehkä osaat päätellä, pienempi vyötärönympärys on vaan fyysisesti mahdotonta. Kylkiluiden ja lantioluun välissä ei montaa kymmentä senttiä ole pituutta, joten miten ihmeessä esimerkiksi minun mallisella naisella voisi vatsalihakset tehdä sellaisen kuroutuman, että päästäisiin "hoikan vyötärön mittoihin" eli johonkin 60 cm. Vatsalihakset ovat timmit, mutta ei ne mitenkään korsettina osaa toimia. Ei vyötäröllä välttämättä ylimääräistä ole, vaikka vyötärönympärys on 75-80 cm. Jotkut vaan on tälläisiä harteikkaampia ja rotevampia naisia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:18"]
""Normaali painoindeksin alue on välillä 18,5–25. " - Lääkärikirja Duodecim.10.12.2012.Sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki."
Aivan. Normaalin väli on tuo. Mutta lihavuuden raja alempi, jos silmiään käyttää.
ei ap
[/quote]
Jos silmiään käyttää!!! Tää on hyvä!!! Eli laihdutetaan kunnes kaikkien silmät sanoo ettei oo lihava!!! Jee!!!! Toivotaan et myös anorektikot ottaa osaan silmäilyyn!!!!
Minun kaksi kaveria joilla on ylipainoa, eivät syö enempää mitä muut mutta syövät vääränlaista ruokaa ja ennenkaikkea juovat alkoholia paljon.
Suomalaisilla naisilla ehdottomasti suurin ylipainon aiheuttaja on alkoholi, joten mielestäni voitaisiin jättää pois tämä vanhanaikainen ja tietämätön näkemys että lihavat syövät enemmän. Aineenvaihdunta hidastuu etenkin naisilla kun he täyttävät 30, ja jos siihen asti on elänyt syöden ja juoden miten sattuu, ei edes liikunnan lisääminen auta jos energiaa tulee esim. alkoholista niin paljon. Kuivan viinin tai kevytsiiderin nauttiminen ei pelasta pöhötykseltä ja nesteen kerääntymiseltä, ja nekin sisältävät silti paljon energiaa. Joka iltainen saunaolut ja siideri, tai vknloppuiset viini/naposteluillat jäävät muistoiksi kehoon.
Mä jätin kokonaan pois saunasiiderit ja viinin nauttimisen arkena kun täytin 30v. Jo kolmena iltana peräkkäin nautittu saunasiideri turvotti ja huomasin sen heti. Kasvot olivat pöhöttyneemmät yms. Mä olen siis niin pienikokoinen että minussa näkyy heti kun tulee yhtään nestettä, ja se myös tuntuu.
Monille naisille tämä tulee kuitenkin huomaamatta.
En ymmärrä näitä vilpittömiä kysymyksiä miksi jotkut syö niin paljon, yms paskaa koska ei näiden tarkoitus ole muuta kuin huomauttaa toisille painosta.
Uskon että taustalla on ihan oikeasti tietämättömyys ja myös kilpirauhasen vajaatoiminta on tosi monen +30v naisen syy painon lisääntymiseen jos ei ymmärrä muuttaa elintapoja. Kaikki eivät edes halua. Mun kaveri aikoo kuulema bilettää joka vknloppu edelleen ja nauttia arkena viiniä, se urheilee kuitenkin ja on terve (paitsi kilpirauhasen vajaatoiminta) eikä tupakoi, joten en usko että se nyt siitä itse kärsii. Tottakai kaikki haluavat olla aina laihempia, mutta luulen että se paine tulee yhteiskunnalta eikä niinkään itsestä. Jos itsetunto ja minäkuva on terve, niin ihminen kyllä tietää voiko hän hyvin ja vaikka joka iltainen viinilasillinen luokitellaankin alkoholiongelmaksi, en ymmärrä miksi se ketään häiritsee jos ihminen ei tee kenellekään pahaa eikä siitä määrästä vielä maksakaan pilalle mene. Se että minä elän eri tavalla, ei oikein anna mulle meriittejä arvostella toisia. Jos ihminen voi huonosti ja on selittämättömiä kipuja, niin olisi hyvä että ensiksi tarkkailisi painoindeksiä ja sitä miten voisi itse vaikuttaa asiaan, jättämällä pois alkoholin ja epäterveellisen ruuan tms. Mutta jos ihminen läpäisee terveystarkastuksen ja kaikki veriarvot ja kehon sisäinen rasvaprosentti on normaalin rajoissa, niin miksi muutta elintapojaan vain siksi että yhteiskunta painostaa siihen. Olen kuullut myös tätä että pitkällä aikavälillä se kostautuu, mutta ei se kyllä niin mene, kyllä ne merkit on ilmassa jo aiemmin jos ihminen kehonsa tuntee.
Voisi jo lopettaa tällaisen piilovittuilun ja nämä aloitukset ja kaikki lihavia kritisoivia ihmisiä voisi muistuttaa siitä, että annatte itsestänne tosi tyhmän kuvan ja julistatte omaa tietämättömyyttänne.
Jos tällaisen aloituksen motiivina on ylipainoisten ihmisten laihtuminen, on tapa on väärä. Mutta kaikki tietää ettei näin ole. Ja todella usein saa myös lukea näitä argumentteja että verorahoilla hoidetaan kakkostyypin diabetestä ja uutisissakin syyllistettiin, että kakkostyyppi johtuu vääristä elintavoista. TAAS yksi syyllistävä taho. Eikö ihmiset älyä että kyse on tietämättömyydestä? Leipää on tuputettu sota-ajoista saakka, meillä leivotaan sokerijauhopullia ja joka paikassa on jauhoja. Sitten meillä on viljasta tehtyä viinaa, sitä juotu iät ja ajat. Kaikessa pitää olla ruista ja hiivaa ja vehnää ja voita. Suolaa ja voita. Sokeria.
Suomalaiset perinneruuat ovat tärkkelystä, viljaa ja vehnää. Olutta saunassa.
Miksei missään opeteta että suomalaisten diabetes ei johdu Mäkkäristä eikä se johdu karkeista, se johtuu meidän ruokavaliosta? Ei tietenkään opeteta. Kun Suomessa pitää syödä LEIPÄÄ!!! Viinin kanssa patonkia. Suolakeksejä. Oluen kanssa jauhomakkaraa. ?? Ei voida olettaa että sota-ajan vanhempien lapset kasvavat niin viisaiksi ILMAN FAKTATIETOUTTA esim.vehnän vaarallisuudesta, että ymmärtävät välttää sen liiallista käyttöä. Ei kukaan halua diabetestä, eikä sydänkohtausta 50-vuotiaana, mutta se tieto on jossain kiven alla ja jos ihmiset oikeasti älyäisivät mitä tämä meidän rakas ruokavaliomme meille tekee, söisimme kuin kiinalaiset. Mutta tietenkin, kiinalaisessa ravintolassa suomalaiset syövät FRITEERATTUJA persesilmiäkin kunhan vain on se rasvassa uitettu vehnäkuori päällä. Ja tietysti pitsa venhäpohjalla.
Mua ei ärsytä ihmisten tietämättömyys vaan se ettei tätä asiaa nosteta esille, sille se tappaisi suomalaisen leipätehtailun . Olihan täällä tämä karppausbuumi, mutta sekin osattiin pilata rasvan ylensyönnillä ja kun luvan kanssa sai pekonia syödä, niin sitten kanssa syötiin. Tässäkin tapauksessa tietoa ei ole jaettu riittävästi. Näyttäisi siltä että Iltalehden varassa on meidän tietous asioista, ja varsinkin kun kyseessä on +45vuotiaat suomalaiset.
Koska se laihuus ei ole niin tavoiteltava juttu kuitenkaan?
48 jatkaa vielä että painoindeksillä ei ole hevonvitun väliä vaan kehon sisäisellä rasvamäärällä ja tämän pitäisi olla kyllä jo tullut kaikille selväksi, on siitä jo puhuttu. Ihminen voi olla hyvinkin tukeva mutta täysin terve. Sen sijaan kauneusihanteena ja terveyden perikuvana pidetään ihmistä jonka keho on rasvaton ja lihakset erottuvat selvästi, tai sitten alipainoista naista. Ei läppärinkään ominaisuuksia ja kapasiteettia arvioida sen perusteella onko se kansi kromia vai muovia, se saattaa ulkonäöstään huolimatta olla ihan paska vehe sisältä ja se ruma taas pitää sisällään ihan hirveän hyvät ominaisuudet ja tehot. Ihmiset on niin tyhmiä, ärsyttää.
Yksinkertaista, mä syön ja juon enemmän kuin mitä kulutan.
Mä tykkään ruoasta. Ja viinistä. Ja oluesta. Ja ruoasta. Ja ruoasta.
Siitä huolimatta tykkään myös liikunnasta, juoksen 10km:n lenkin kolme kertaa viikkoon ja siihen päälle käyn pyörällä töissä miltei päivittäin (13km/suunta). Tykkään myös vaeltaa, juuri olin kesällä viikon Lapissa.
Mutta kun mä tykkään siitä ruoasta myös ja sen takia sitten läskiä riittää vaikka liikunkin ihan kohtuullisesti.
Hauskaa toki on se, että mun ruumiinrakenne on sellainen, että jos olisin tuon painoinen kuin Ap:n mielestä mun pitäisi olla, niin näyttäisin ihan hirveältä luiselta hevoselta. Mutta sitähän on niin äärimmäisen vaikea ymmärtää, että ihmisillä on erilainen ruumiinrakenne ja harteikkaasta ja rotevarakenteisesta naisesta ei vaan saa millään tehtyä linnunluista ja siroa.
Joo myönnän että 75cm vyötärö voi olla ihan sopiva pitkälle tai rotevalle naiselle. Mutta harvoin 150-160cm pitkälle.. Pituus vaikuttaa ja luuston rakenne.
Lihakset ovat pienikokoisia ja siksi lihaksikkailla on korkeampi BMI.
BMI 25 asti nainen on vähälihaksisenakin vielä mukiinmenevä, mutta lihaksikkaalla 25 voi olla oikein kauniskin kroppa. Eli BMI:llä ei ole juuri mitään merkitystä niin kauan kun ei ole tiedossa henkilön rasva-% ja lihasmassa-%. Lisäksi BMI pitäisi laskea mielummin tällä uudella kaavalla:
http://yle.fi/uutiset/laske_uusi_painoindeksisi_taalta/6476582
Mutta uudellakaan kaavalla ei tee yhtään mitään niin kauan kun lihaksen ja rasvan osuudet on mittaamatta.
Painoindeksini on yli 26 mutta ei kukaan voi väittää etteikö liikunta maistuisi! Maistuu vaan tuo ruokakin juomasta puhumattakaan. Ruoka on pääosin terveellistä, en syö karkkeja tai mitään limsoja, saliharjoittelun takia syön paljon, viini ja olut ovat paheet jotka helposti nostavat viikon syötyjä energiamääriä ylös niin että kilot pysyvät. Mutta ei se minua häiritse vaikka olenkin vähän "tankki", ei kuitenkaan muffinssit pursuile farkun vyötäröstä.
Kyllä juurikin meinasin, että suuresta lihasmassata johtuen se on 23-25, ja ihan rasvattoman rupelo en haluaisi olla, koska se vanhentaa naista, siis kun ajtellaan kilpakuntoa.
Miksi sinua kiinnostaa muiden läskit? Syön liikaa, koska pidän hyvästä ruuasta. Liikun vähän, koska on nivelsairaus. Aineenvaihdunta ei ole ihan mallilaan, hypotyreoosi. On perhe, työ, puutarha ja mökki, eli monta hyvää tekosyytä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 22:24"]
Olet jo muutaman päivän tehnyt näitä lihavuusaloituksia eri variaatioina, joten eikö jo ala kyllästyttämään sinua itseäsikin? Huomaatko, että täällä ei jakseta juurikaan vastata provoihisi. Kerropa nyt meille, mikä sinua ajaa tähän. Onko tästä asiasta sinulla jonkinlainen pakkomielle vai mitä. Mitä sinussa on niin ylivertaista meihin muihin nähden kuin se laihuutesi - esim. mikä on koulutuksesi ja sinun ÄO? Ihan kaikella hyvällä, nämä provot eivät tosin ole suosikkejani. Mutta pitäähän sitä ymmärtää, että meitä on moneen junaan.
[/quote]
Tämä oli ainoa lihavuusaloitukseni ainakin elokuussa. Usko tai älä, mutta näin se on. Kyllä näen, että nyt on muitakin lihavuusaloituksia, eivät ole minun tekemiäni.
Olen valmistunut yliopistosta (Tampereen yhteiskuntatieteellinen) ja ÄO:ta en tiedä kun ei ole virallisesti testattu, joskus oli joku nettitesti ja sain muistaakseni 119.
ap
[/quote]
119, eli aika tyhmä?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:27"]
Toi "saamme nauttia nerokkaista vastauksista" -lause osoitti jo todellista sosiaalisten taitojen ja älyn juhlaa. Mä en ole eläissäni hävennyt näin paljon, koska olen itsekin valmistunut Treen yliopiston yhteiskuntatieteellisestä.
Mutta sen verran voin sanoa, että noi nettitestit näyttää takuulla yläkanttiin sellaiset 20-30 pinnaa. Niitä on sen verran kavereiden kanssa tahkottu vuosien varrella. Minäkin olen saanut aina 140-150 kieppeillä olevia tuloksia niistä ja todellisuus tuskin on sitä luokkaa.
[/quote]
Jos harjoittelee testien logiikkaa pääsee korkeampiin tuloksiin kuin ensimmäisellä ja siis oikealla yrittämällä.
Mulla bmi 25 eli olen normaalipainoinen, en lihava:D Ja jopa lihaksikas, treenaan salilla aktiivisesti. Mutta - olen myös tehnyt 4 lasta joten nahka ei ole ihan kireä vatsan kohdalta, sallitaanko se??
Rakastan ruokaa ja ruuanlaittoa, syömme joka päivä hyvin emmekä mässytä roskaruokaa. Kakut, jäätelöt ja jälkiruuat on mun herkkua. Kolmekymppisenä painoin 52 kiloa ja olin tosi ruipelo, nyt olen naisellisen mallinen 50+
Mutta tosiaan mielummin vahva itsetunto kuin ap:n kapeakatseisuus:) Lihavuus on ihan eri asia...