Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se alkaa: lapsella nuha (ei, emme mene heti koronatestiin)

Vierailija
16.08.2020 |

Johan siellä päiväkodissa ehdittiin viikko olla. Lapselle tuli eilen 1.päiväkotiviikon päätteeksi nuha.

Korona neuvontapuhelimessa elämäänsä kyllästyneen kuuloinen nainen sanoi että jos lapsi vain vähän niiskuttaa, voin itse päättää haluanko testata. Päätin siis olla testaamatta kun ei ole mitään tiedettyä altistusta eikä muita oireita kuin nuha.

Lapsethan on syksyllå/talvella vähän väliä flunssassa kun ovat päiväkodissa. Ei kai heitä nyt parin viikon välein joka niiskauksesta voi testiin raahata?

Minä aion nyt siis pitää lapsen kotona ja katsoa pahenevatko oireet vai menevätkö pois. Jos menee pois, vien päiväkotiin jos saan luvan. Jos pahenee tai tulee lisää oireita, mennään testiin. Miten te toimisitte?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioin, että testeihin viedessä olisi hyvin todennäköistä SAADA tartunta. Mieluummin pysyisin eristyksissä nuhaisen lapsen kanssa kuin säntäisin tällaiseen https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10221724854004917

Helsingissä lapsille on drive-in testaus Lastensairaalassa. Sieltä ei koronaa saa. Myös yksityisillä on drive-in testausta, ainakin Pihlajalinnalla Munkkivuoressa. 

Miten voimakkaasti vastusteleva 4-v. testataan autossa? Nää jotka ehdottaa pienille lapsille drive-in testausta, eivät varmaan itse ole vanhempia. 

Kun me vietiin meidän 7-v. testiin uuden lastensairaalan drive-inniin, katselin kun edessä olevan auton pienemmältä lapselta yritettiin saada näyte auton ikkunasta. Useamman kerran yrittivät, ei onnistunut. Lopulta äiti tuli ulos, nosti lapsen syliin ja kävelivät vieressä olevan sermin taa jossa oli tuoli, ja näyte otettiin siinä.

Ovat siis varautuneet rimpuileviin pikkulapsiin.

Jee, tosi kiva lapselle. Ja parin viikon päästä uudestaan? Ja siitä taas jatkuvasti kuukausia eteenpäin? Tuosta kehittyy joillekin lapsille varmaan hirveät traumat, lapsen näkökulmasta tilanne voi olla hyvin pelottava, vaikka pienestä asiasta kyse. Omat lapset omat olleet tähän mennessä aika sopeutuvaisia eri toimenpiteisiin ja ihan reippaasti on mennyt kaikki. Mutta itselle kehittyi pienenä paha pelko, jota vielä aikuisena joutui käsittelemään. Ymmärrän hyvin mitä se on.

Vierailija
82/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin lapsella (koululainen) alkoi sunnuntaina nenä vuotaa. Ei muita oireita. Su soitti päivystykseen, josta kehotettiin soittaa maanantaina terveyskeskikseen. Maanantaina jonotti sitten puhelimessa 1,5h päästäkseen läpi terveyskeskukseen. Testiajan saivat keskiviikoksi, eli tulos tulee ehkä perjantaina.

Pikkunuhan takia koko viikko poissa koulusta ja töistä, kyseessä siis ekaluokkalainen joka ei voi jäädä yksin kotiin päivisin. Kiva.

Juu, tätä sit koko syksy? Eikä muuten ole halpaa tuo testaus... En tiedä mistä rahat revitään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, parempi olla menemättä testeihin ollenkaan. Parempi kun antaa vaan flunssien ja koronan levitä. Parempi kun entistä useampi saa flunssan ja joutuu olemaan pois töistä, koulusta ja päiväkodista - onpahan  vähemmän väkeä paikalla.

Ja se testin ottaminen estää flunssaa tai koronaa leviämästä? Jos nyt jokainen vaan käyttäis järkeensä, vie testiin pienestä oireesta tai sitten ei. Kunhan vaan sairastetaan ne oireet kotona, eikä koulussa tai päiväkodissa.

Vierailija
84/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen labrahoitaja ja aikoinani ottanut esim influenssanäytteitä polilla, jotka siis otetaan täysin samalla tavalla nenänielusta kuin koronanäytteetkin. Joka kerta varoitin potilasta/asiakasta, että tuntuu todella inhottavalta, ettei ylläty ja vedä päätä sitten pois. Näyte täytyy saada hyvin, koska siihen tarvitaan tarpeeksi soluja, jotta on labrassa jotain, mitä tutkia. Pelkkä sipaisu ei siis riitä.

Ja lapselle tämä on varmasti hirveä kokemus. Lapsen nenänielun ”käytävät” ovat pienemmät, eikä lapsi osaa olla paikoillaan vaikka ymmärtäisikin. Aikamoinen pulloharjahan se näytteenottotikku on. En siis aijo omaa 1. luokkalaista viedä pienestä nuhasta testiin. Sitten jos on flunssan oireet ym niin totta kai.

Eikä siis todellakaan ole helppoa viedä pientä lasta drive-in pisteelle ottamaan tuosta vain näytettä vaikka näytteenottajilla onkin asiasta kokemusta.

Vierailija
85/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä lapset pysyy kotona vaikka koko vuoden, jos flunssaoireita tulee eikä pääse päivähoitoon. En todellakaan lähde joka nuhasta koronatestiin viemään. Onneksi voin tehdä etätöitä ja julkisella sektorilla ei haittaa vaikka työteho lasta hoitaessa olisi nolla.

Vierailija
86/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä varmaan lapsille kannata sanoa et tuntuu "todella inhottavalta", tai kellekään. Miksei voi sanoa et tämä nyt tuntuu hetken ajan? Se on normaalia ja yritä pysyä rentona, niin homma on kohta ohi.

Itse olen monesti mennyt jonnekin rentona, avoimin mielin ja kun on sanottu et tuntuu pahalta, ni siinähän sitä vasta hermostuu. Sit lopuksi ei välttämättä ollutkaan niin paha. Ei kaikille kaikki tunnu yhtä pahasti... Mutt hermoilu yleensä pahentaa. Hyvä on varautua toki siihen, että jotain on nyt edessä, ettei tule yllättäen. Mutta älkää pliis pelotelko myöskään. Varsinkaan lapsia.

Vierailija
87/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asta kirjoitti:

Meillä ihan sama. Paitsi että ehdittiin olla 2 päivää vain hoidossa. Ihan pientä nuhaa vaan ollut muutaman päivän, nyt jo vähemmän. Ja muka testiin pitäisi viedä? Eli siis tästä lähtien vähintään kerran kuussa koronatestiin? Haloo. Tiedän jo mitä tässä käy. Nyt kun oireet loppuu ja sit pitää olla vielä 2 oireetonta päivää. Jos sit vien lapsen taas hoitoon, niin se nuha alkaa varmasti uudestaan. Eli kai sitten tämä syksy ja talvi mennään näin, että 2 päivää hoidossa ja sitten 1-2 vkoa himassa eristyksissä. Ok. Mutta testiin en kyllä vie mun 3 v. parin viikon välein. Miten se muka edes onnistuisi? Ei ainakaan autossa, kun eihän siellä pysty kunnolla pitämään kiinni. Eli raahaisin lapseni johonkin koronapotilaiden sisätilaan altistumaan monta kerta kuussa, pelkän nuhan takia, joka kesti viime syksynäkin kuukausitolkulla? No thanks.

Koronatestausta kehitetään koko ajan siihen suuntaan Suomessakin, että testin voi tehdä vaikka kolme kertaa viikossa, jos on tarve.

Testaus on Suomen koko koronan torjunnan pääväline! Rajoituksia ei ole, eikä ole tarkoitus enää säätää kevään malliin, lukuunottamatta maskien käyttöä, joka on testauksen ohella maamme koronatoimi.

Jos ihmiset eivät mene testiin, koko maan koronastrategia kusee ja virus leviää.

Uusi-Seelanti torjui koronan sillä, että oli drive in pikatestipisteitä, joissa ihmiset pystyivät käymään testissä vaikka joka aamu, jos oli mitään oireita. Suomi pyrkii nyt samaan.

Eli te, jotka ette vie oireilevaa lasta testiin, ette ole mitään sankareita, vaan vesitätte koko koronan tukahduttamisen strategiaa.

Tämä väite on niin koominen nykytilanteen valossa, ettei edes naurata. Suomessa testaaminen sakkaa pahiten koko Euroopassa. Tänne ei ostettu keväällä automaattisia analysointilaitteita. Muut Euroopan maat ostivat niitä. Täällä analysointi tehdään edelleen käsin, tai lähetetään Viroon tai Ruotsiin analysoitavaksi. Myöskään näytteenottajia ei ole koulutettu lisää. Tehohoitohenkilökuntaa saatiin kyllä keväällä pikakoulutettua, mutta paljon yksinkertaisempaan tehtävään, eli näytteenottoon ei ole saatu henkilökuntaa koulutettua.

Että se siitä testaamiseen "panostamisesta".

Suomessa on kehitetty myös pikatesti, jossa alustavan testituloksen saisi muistaakseni jopa alle tunnissa, mutta THL ei anna lupaa käyttää sitä edes kokeilumielessä.

Vierailija
88/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen testaus on kyllä yks iso vitsi.

Vierailija
89/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun jätätte menemättä testiin mutta älkää myöskään tuoko räkänokkianne muita tartuttamaan. Lapset sairastavat paljon nuhia, ei pitäisi tulla yllätyksenä kellekään että aina silloin tällöin on pakko olla pois töistä sen takia.

Vierailija
90/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi aloitti ekaluokan. Sunnuntaina alkoi valitella kurkkua ja eilen heräsi kuumeisena. Ei olla vielä menty testiin.

Vierailija
91/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "en suostu viemään lasta testiin" -valopäät ottaa siis mielellään vastuun siitä, että he itse ja lapsensa levittävät koronaa. Vaikka todennäköisyys koronatartuntaan on pieni, ainoa keino estää taudin leviäminen on, että sen saaneet menevät testeihin, jolloin tartuntaketjut saadaan pysäytettyä.

Miten niin? Oireiset ovat kotona. Ja siinäkin tapauksessa että olisi ihan aiheellinen koronaepäilykin, niin positiiviseen testitulokseen asti kukaan muu kuin oireinen tai altistunut ei olisi karnateenissa. Joten perheenjäsenet saavat ja joutuvat käymään normaalisti töissä, koulussa, jne.

Meidän alueella tartuntoja 0,0,1,0,0,2,0,0 jne.. iso paikkakunta.

En lähtis viemään testeihin.

No on varmaan 0, 0.. tartuntaa jos testiin ei mennä. Ja kuten itse sanoit, perheenjäsenet kiertävät levittämässä tautia kouluissa jne kun positiivista testitulosta ei ole. Eikä tule, kun ei testiin mennä.

Vierailija
92/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ensimmäinen uutinen koronaan kuolleesta suomalaispikkulapsesta ehtii nettiin te parveilette hysteerisinä vaatimassa testiä vaikkei olisi edes nuhaa.

Eihän testi kuolemalta suojaa. Sairaanhoito pelastaa vakavasti sairaan, eikä aina sekään.

Vierailija
93/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi (7 v) sairastuu altistumisen jälkeen, niin sitten testaamme. Tai jos tulee vakavat oireet.

Pelkän rään valumisen takia en pistä noin kamalaan testiin, koska sitten sitä ei saa enää ikinä tehtyä uudestaan. Olisi edes vain nielunäyte.

Vierailija
94/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nämä testiruuhkat kertovat siitä, että suurin osa testaa nuhansa. Eli mikään ei kyllä siitä jää kiinni, että muutama lapsi ei testissä käy. Jos on mahdollista olla kotona oireettomuuteen asti, niin on ihan hyvä ollakin ruuhkauttamatta noita testauspaikkoja.

Eli omaa järkeä saa tietysti käyttää! Testaaminen on kyllä varmasti kaiken kannalta paras strategia, kun verrataan mikä on missäkin maassa toiminut. Ja se testaaminen kyllä toimii, kun suuri osa testaa flunssansa. Kaikkien ei täydy.

Vierailija
95/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi (7 v) sairastuu altistumisen jälkeen, niin sitten testaamme. Tai jos tulee vakavat oireet.

Pelkän rään valumisen takia en pistä noin kamalaan testiin, koska sitten sitä ei saa enää ikinä tehtyä uudestaan. Olisi edes vain nielunäyte.

Minun lapseni ei edes irvistänyt kunnolla testiä. En pelotellut, sanoin että tuntuu siellä nenän yläosassa.

Aika paljon merkitsee sekin, miten asiasta puhuu lapselle. Itse testaus on nopealta tuntuu vain epämiellyttävältä, jos lapsi ei laita vastaan.

Verikoe tuntuu pahemmalta, oman kokemuksen mukaan.

Vierailija
96/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "en suostu viemään lasta testiin" -valopäät ottaa siis mielellään vastuun siitä, että he itse ja lapsensa levittävät koronaa. Vaikka todennäköisyys koronatartuntaan on pieni, ainoa keino estää taudin leviäminen on, että sen saaneet menevät testeihin, jolloin tartuntaketjut saadaan pysäytettyä.

Miten niin? Oireiset ovat kotona. Ja siinäkin tapauksessa että olisi ihan aiheellinen koronaepäilykin, niin positiiviseen testitulokseen asti kukaan muu kuin oireinen tai altistunut ei olisi karnateenissa. Joten perheenjäsenet saavat ja joutuvat käymään normaalisti töissä, koulussa, jne.

Meidän alueella tartuntoja 0,0,1,0,0,2,0,0 jne.. iso paikkakunta.

En lähtis viemään testeihin.

No on varmaan 0, 0.. tartuntaa jos testiin ei mennä. Ja kuten itse sanoit, perheenjäsenet kiertävät levittämässä tautia kouluissa jne kun positiivista testitulosta ei ole. Eikä tule, kun ei testiin mennä.

Niin levittävät nekin perheenjäsenet, joiden joukosta se korona todetaan. Edelleen, perheenjäsenet kun ei ole siinä karanteenissa.

Ja täällä on kyllä testijono useita päiviä, että siitä ei ole kiinni.

Vierailija
97/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ei edes irvistänyt kunnolla testiä. En pelotellut, sanoin että tuntuu siellä nenän yläosassa.

Aika paljon merkitsee sekin, miten asiasta puhuu lapselle. Itse testaus on nopealta tuntuu vain epämiellyttävältä, jos lapsi ei laita vastaan.

Verikoe tuntuu pahemmalta, oman kokemuksen mukaan.

Riippuu todella paljon lapsesta, joten ei nyt kannata leijua omilla taidoillasi. Itsellä lapset ovat kuin päivä ja yö. Toinen on vaan aina varautunut kaikkea uutta kohtaan ja pelokas. Toki ajattelen, että enemmänhän tämä lapsi tarvitsee sitä kokemusta, että näistäkin selvitään eli todella rohkaisen ja kannustan ja autan ja itse esiinnyn luottavaisena turvallisena aikuisena. Mutta jatkuvat testaukset testausten perään eivät taatusti ole hyväksi hänelle ja lisäävät epäluottamustaan. Toinen lapsista menee tilanteisiin huomattavasti iisimmin.

Vierailija
98/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu näin lapsettomana jotenkin hämmentävältä, miten uusavuttomia ihmiset ovat. Ettekö tosiaan osaa erottaa selkeästi flunssamaista nuhaa jostain ohimenevästä aivastuksesta, kun lapsella menee katupölyä nokkaan?

Ne "flunssamaiset" oireet voi olla koronaa tai todennäköisesti olla olematta, mutta on käsittämätöntä, jos ihmiset ovat tosissaan näiden "oi voi, kun joka niiskahduksesta ja aivastuksesta pitäisi mennä testeihin" -valitusten kanssa.

Jos lapsella on ihan oikeasti nenä tukossa ja räkä lentää, niin fakta on, että ilman testiä on ihan mahdoton tietää, onko kyseessä korona vai ei. Vaikka lapsen äidin oma mutuilu-arvio taudista olisi mitä tahansa. Voitte kiittää tilanteesta sitä, että tartuntaketjut riistäytyivät täällä hallinnasta kesän aikana, ja suurimmassa osassa tartunnoista ei ole tartunnan lähde enää selvillä (toisin kuin keväällä). Vaikeammaksi vain menee, mikäli tartuntamäärät nousevat reippaasti syksyllä. Kuka tahansa voi olla kantaja, kuka tahansa niiskuttaja voi olla sairas. Kiva siinä sitten kenenkään meistä mennä töihin.

Vierailija
99/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä varmaan lapsille kannata sanoa et tuntuu "todella inhottavalta", tai kellekään. Miksei voi sanoa et tämä nyt tuntuu hetken ajan? Se on normaalia ja yritä pysyä rentona, niin homma on kohta ohi.

Itse olen monesti mennyt jonnekin rentona, avoimin mielin ja kun on sanottu et tuntuu pahalta, ni siinähän sitä vasta hermostuu. Sit lopuksi ei välttämättä ollutkaan niin paha. Ei kaikille kaikki tunnu yhtä pahasti... Mutt hermoilu yleensä pahentaa. Hyvä on varautua toki siihen, että jotain on nyt edessä, ettei tule yllättäen. Mutta älkää pliis pelotelko myöskään. Varsinkaan lapsia.

Ei se ole pelottelua sanoa, että tuntuu inhottavalta, koska tikku menee syvälle. Monelle voi tulla reaktiona jopa tarttua näytetikkuun, kun se inhottavuuden tunne yllättää ja sitä säikähtää. Ihan normaalia reagointia ihmiseltä. Ei varmasti kaikilla tunnu yhtä pahalta, mutta sitähän ei näytteenottaja tai itse potilas voi tietää.

Lasta ei tietenkään pelotella, mutta lapselle on tärkeää sanoa etukäteen, jos jokin toimenpide tuntuu inhottavalta. Se, että sanoo ”tämä on nopeasti ohi, ei tunnu pahalta” vie lapsen luottamuksen, kun se sitten sattuukin. Seuraavalla kerralla ei uskalla tehdä pientäkään toimenpidettä, kun pelkää eikä luota siihen, ettei sattuisi. Kun lapselle on rehellinen, mutta ei liioittele tai pelkää, hän luottaa hoitajaan ja vanhempiin jatkossakin, eikä synny ylitsepääsemättömiä pelkoja. Sama verinäytteiden oton kanssa.

Vierailija
100/123 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pelottelua sanoa, että tuntuu inhottavalta, koska tikku menee syvälle. Monelle voi tulla reaktiona jopa tarttua näytetikkuun, kun se inhottavuuden tunne yllättää ja sitä säikähtää. Ihan normaalia reagointia ihmiseltä. Ei varmasti kaikilla tunnu yhtä pahalta, mutta sitähän ei näytteenottaja tai itse potilas voi tietää.

Lasta ei tietenkään pelotella, mutta lapselle on tärkeää sanoa etukäteen, jos jokin toimenpide tuntuu inhottavalta. Se, että sanoo ”tämä on nopeasti ohi, ei tunnu pahalta” vie lapsen luottamuksen, kun se sitten sattuukin. Seuraavalla kerralla ei uskalla tehdä pientäkään toimenpidettä, kun pelkää eikä luota siihen, ettei sattuisi. Kun lapselle on rehellinen, mutta ei liioittele tai pelkää, hän luottaa hoitajaan ja vanhempiin jatkossakin, eikä synny ylitsepääsemättömiä pelkoja. Sama verinäytteiden oton kanssa.

Koronatesti ei kuitenkaan satu. (Kävin itse viime viikolla.= En tiedä, miten sen parhaiten kuvailisi lapselle. Ehkä voisi sanoa, että se kutittaa ikävästi nenän sisäpuolelta, mutta kestää vain pari sekuntia.

Aikuisenakin ihmisenä jännitti kyseinen testi, kun tutut ovat sanoneet, miten se oli niiiiiiin kamalaa. No eihän se oikeasti ollut. Tuntui vähän samalta kuin se, että suihkussa menee vettä nenään. Ei kivalta, ei kamalaltakaan, vähän ärsyttävältä.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan