Miksi työttömän töihin pääsemisestä on tehty tosi vaikeaa?
Olen joutunut irtisanotuksi, niinkuin tässä maassa moni muukin.
Jotta saisin töitä mun pitäisi pystyä lisäkouluttamaan itseäni, mutta kolmen pienen lapsen äitinä en voi ottaa sitä taloudellista riskiä että tuet putoaisivat niin paljon kuin putoaisivat opiskelun tai keikkatyön myötä.
Miksei opintotuki ole suurempi kuin työttömyyskorvaus? Miksi se on näin päin? Eikö opiskelua pitäisi tukea enemmän kuin työttömyyttä. Nyt on sellainen olo etten uskalla evääni liikuttaa (opiskella, tehdä keikkatyötä...) ettei perhe joudu enempää taloudellisiin vaikeuksiin.
Tahtoisin opiskella edes avoimessa, mutta sekin on "kiellettyä"!
Mikä logiikka tässä on?
Kommentit (49)
Te-toimistosta ei ole tähän maahan mitään käytännön hyötyä! Yhtään työpaikkaa sieltä ei työttömille löydy ja aika ja raha palaa turhapäiväiseen byrokratiaan. Mitään järkiajattelua te-toimisto ei harrasta, ihmisiä kyllä kyykyttävät.
Perustulo
En edelleenkään ymmärrä miksi opintotuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus ja miksi työttömän opiskeluja avoimessa rajoitetaan?
Kun on pieniä lapsia elätettävänä, eikä säästöjä, on pakko miettiä tarkkaan paljonko kuussa jää käteen.
ap
Todennäköisesti tuollainen koulutus ei lisää työnsaantimahdollisuuksia. Kyseessä on ala, jossa työttömyys kasvaa muutenkin. Kunnat ja valtio joutuvat rahapulassaan säästämään taiteista.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:18"]
20, en ymmärtänyt pointtiasi?
ap
[/quote]
Olette alun perin ottaneet itsellenne liian suuren lainan, jos takaisinmaksu on välittömästi työttömäksi jäätyäsi kiinni ylihintaisesta lainaturvasta/ sadasta eurosta!
Tiesitte kai, että pankin kanssa voi neuvotella uuden maksuohjelman tai ottaa lyhennysvapaata tai ns. lyhennysjoustoa? Pankkihan toki mielellään myy kalliita vakuutustuotteita hyväuskoisille..
On hullua, jos jätät opiskelumahdollisuuden käyttämättä siksi, että olette maksaneet itsenne kipeäksi pankin maksullisesta lainaturvasta, ja sille on sitten saatava vastinetta. Huomioithan sen, että vuoden päästä sinulla ei enää ole ansisidonnaisen päiviä yhtä paljon jäljellä, ja ns. omaehtoiseen opiskeluun et enää saa yhtä paljon rahaa pidemmällä aikavälillä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:26"]
Todennäköisesti tuollainen koulutus ei lisää työnsaantimahdollisuuksia. Kyseessä on ala, jossa työttömyys kasvaa muutenkin. Kunnat ja valtio joutuvat rahapulassaan säästämään taiteista.
[/quote]
Juu, mutta ap:n kannattaisi vakavasti miettiä jotain koulutusta, jolla todella _parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan_. Taidealan tutkinnolla tuskin vuoden päästäkään helposti töitä saa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:16"]
Mulle työvoimatoimistossa nimenomaan sanottiin ettei avoimessakaan saa opiskella.
Ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella ymmärtääkseni poistaisi asuntolainan takaisinmaksuturvan.
Olen taidealalla ja haluaisin opiskella pedagogisia taitoja.
[/quote]
Avoimessa voit opiskella vapaasti paitsi siinä tapauksessa, että opinnot katsotaan päätoimisiksi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:20"]
Te-toimistosta ei ole tähän maahan mitään käytännön hyötyä! Yhtään työpaikkaa sieltä ei työttömille löydy ja aika ja raha palaa turhapäiväiseen byrokratiaan. Mitään järkiajattelua te-toimisto ei harrasta, ihmisiä kyllä kyykyttävät.
Perustulo
[/quote]
Luepa hieman TE-toimistojen palveluista kertovaa lakia, ei siellä edellytetä, että ne keksii sinulle työpaikan. Se on työ- ja elinkeinotoimisto, jossa mielellään lopetettaisiin esim. lausuntojen kirjoittaminen työttömille ja ohjattaisiin heidät käyttämään kassan palveluja. Saattaa olla, että karenssien määrä triplaantuisi, kun maksaja itse lähtisi siitä, että kaiken on oltava kunnossa.
Otsikon mukaan työttömän töihinpääseminen on vaikeaa, tekstillä itket opintojen perään. Jos on 3 pientä lasta, lienee takana 3 vanhempainvapaata eli on ollut aikaa opiskella avoimessa vaikka miten paljon. Miten se vasta nyt mieleen tuli?
Onko se sinne työkkäriin pakko ilmoittaa että opiskelee enemmän kuin sen 5 opintoviikkoa (vai miten se nyt oli) ? Ei kai ne noita mistään saa tietää jos niille ei kerro..
Irtisanominen tuli nyt. Ja en tässä avauksessa puhu vain itsestäni. Kerroin vain tässä samassa oman tilanteeni. Elämäntilanteita on erilaisia eikä niitä voi sivusta katsoja koskaan täysin ymmärtää. Ehkäpä minullakin on omat yksityiskohtani joita en tahdo juuri sinulle kertoa.
Pääpointtini on että työttömyys järjestelyissä olisi kehityksen varaa. Töihin menemisen ja sitä varten opiskelemisen olisi hyvä olla kannattavampaa kuin mitä se nyt on.
ap
Ap hyvä: opiskelu alalle, jolla ei ole työpaikkoja on myös oma valinta. Voit valita NYT alan, joka työllistää.
Aikuinen ihminen ymmärtää kyllä, että työ ei ole aina hauskaa ja kivaa. Joskus se on myös hampaat irvessä vääntämistä. MUTTA: siitä saatava säännöllinen tulo helpottaa kovasti hyväksymään asian.
Kuvataiteen opettajana tulet saamaan satunnaisia tuntitöitä. Valinta on ilmeisen huono.
Ap, kyllä voit opiskella avoimessa. Minä suoritin gerontologian perusopinnot samalla, kun opiskelin hoiva-avustajaksi. Jyväskylän yliopistossa ainakin on sellaisia opintokokonaisuuksia, jotka voi suorittaa sähköisesti. Luennot voi kuunnella netin kautta ja oppimistehtävät lähetetään sähköisesti. Opinnot voi suorittaa juuri silloin kun itselle parhaiten sopii. Työkkärissä kysyttiin kyllä näistä opinnoista, mutta sain sitten lausunnon, etteivät vaikuta opiskeluun eikä mahdollisiin töihin. Siitä vain Jyväskylän yliopiston sivuille hakemaan sopivaa opintolinjaa. Ja muuten siellä näyttää olevan niin, että avoimen luennot pidetään viikonloppuisin. Siispä nekään eivät vaikuta muihin opintoihin tai työntekoon. Nyt ajattelin alkaa sosiaalipuolen opintoja pikkuhiljaa.
32, tuli mieleen, että hoiva-alalla on huutava työvoimapula ja koska ap:lla on myös taiteellisia kykyjä, hänen kannattaisi opiskella sosiaalialaa ja hoiva-alaa ja näin hän voisi työllistyä paremmin. Vanhusten virkistystoimintaakin kaivattaisiin käsipareja, eli hänen kannattaisi mielestäni hakeutua vaikka vapaaehtoistyöhön johonkin hoivakotiin. Näin voisi sitten opintojen myötä aueta myös palkallisia työpaikkoja. Kannattaa aina miettiä kaikki väylät, joiden avulla voi työllistyä. AP, toivottavasti luet tämän, vaikka en vastannutkaan sinulle suoraan.
Olen 34, jäi vielä sanomatta, että noita mainitsemiani asioita opiskelemalla hän voisi yhdistää tuon taidepuolen ja hoiva- alan. Hänen kannattaisi myös kysellä mahdollisuuksia oppisopimukseen.
Kiitos 33, en ollut ajatellut Jyväskylää, mutta jos opintoja voi tehdä myös etänä se voisi ollakin tosi hyvä vaihtoehto!
Ja hoiva-alasta en ole kiinnostunut. Pidän myös tärkeänä omaa terveyttä, hyvinvointia ja jaksamistani ja sen mukaan myös valitsen alani. Kun nautin työstäni on minulla myös enemmän annettavaa sen kautta. En siis valitse tulevaa työtäni vain sen mukaan kuinka paljon paikkoja on avoinna. Toivon että hoiva-alalle hakeutuvat ihmiset todella tahtovat tehdä sitä työtä, eivätkä valitse sitä ainoastaan työllistymisen kannalta.
Oppisopimuskin voisi olla hyvä väylä alalle kuin alalle.
ap
Miksi opintotuki ei ole suurempi kuin työttömyyskorvaus. No työttömyyskorvaus on alunperin tarkoitettu tilapäistueksi, opintotuki vuosiksi. VAlitettvasti tämä on nykyän vääristynyt. Toisekseen, eihän opintotuki oli opiskelijasta valtiolle aiheutuva suurin kulu. Jokainen opiskelija kustantaa valtiolle opintotuen päälle tuhansia euroja vuodessa, joten ei kaikki voi kouluttaa. Mutta oletko kysynyt työkkärin rahalla kouluttautumista? Sen suosio on tosin yllättänyt viranomaiset, joten saa nähdä kuinka käy. Minua sen suosio ei yhtään yllättänyt.
Ottakaa ihmiset ap:sta oppia. Selvästikään hänkään ei ole kuvitellut joutuvansa työttömäksi..näitä tarinoita on Suomi pullollaan, missä "kyllä töitä saa" -tyypit joutuvat kilometritehtaalle. samalla he eivät olekaan valmiita juuri mihinkään, mitä aiemmin ovat olleet vailla muilta.
Nimimerkillä työllistyin kun tein töitä sen eteen ja raha ja materia jätettiin toisarvoiseksi asiaksi elämässä.
38, mihin en ole valmis mitä vaadin muilta?
Teen koko ajan töitä työllistymiseni eteen ja mielestäni lasten ruoka ei ole materiaa.
Ihmiset ovat täällä kovia arvostelemaan muita kasvottomina, tuntematta kuitenkaan toistensa elämää.
Taidan olla huolissani myös siitä...
ap
AP, olen 33 ja tuli vielä mieleen, oletko katsonut läpi mitä koulutusta työvoimaviranomaiset järjestävät. Minä pääsin hoiva-avustajakoulutukseen vain 3 kuukautta sen jälkeen, kun olin ilmoittanut työkkäriin. Kun kerroin virkailijalle haluavani vaihtaa alaa ja kerroin suunnitelmistani, hän löi hyppysiini esitteen hoiva-avustajakoulutuksesta ja hakemuksen. Antoipa vielä pilke silmässä ohjeeksi järjestää itseni siihen koulutukseen ja minä tein sen. Hakijoita oli yli 80 ja pääsin 19 onnellisen joukkoon, jotka aloittivat koulutuksen. Selvitä myös tuota oppisopimushommaa työkkärinkin kautta. Mutta voit varautua siihen, että aloille, joilla ei ole työvoimapulaa, ei välttämättä pääse. Ne taitavat olla juuri niitä, jotka ihmisiä houkuttaisivat eniten.
20, en ymmärtänyt pointtiasi?
ap