Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömän töihin pääsemisestä on tehty tosi vaikeaa?

Vierailija
22.08.2013 |

Olen joutunut irtisanotuksi, niinkuin tässä maassa moni muukin.

Jotta saisin töitä mun pitäisi pystyä lisäkouluttamaan itseäni, mutta kolmen pienen lapsen äitinä en voi ottaa sitä taloudellista riskiä että tuet putoaisivat niin paljon kuin putoaisivat opiskelun tai keikkatyön myötä.

Miksei opintotuki ole suurempi kuin työttömyyskorvaus? Miksi se on näin päin? Eikö opiskelua pitäisi tukea enemmän kuin työttömyyttä. Nyt on sellainen olo etten uskalla evääni liikuttaa (opiskella, tehdä keikkatyötä...) ettei perhe joudu enempää taloudellisiin vaikeuksiin.

Tahtoisin opiskella edes avoimessa, mutta sekin on "kiellettyä"!

Mikä logiikka tässä on?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 ja 34 ja sanoisin vielä, että nyt teen keikkoja vanhusten hoivakodissa. Pakko sanoa, että rankkaa on, mutta onpahan ainakin jalka jo tukevasti oven raossa. Tänään oli tosi kova päivä, olin kakkossaunottajana ja voin sanoa, että kyllä kävi voimille, mutta antoi myös paljon. Siinä kun avustin vanhuksia riisuutumisessa ja myös peseytymisessä ja pukeutumisessa, pääsin myös juttelemaan vanhusten kanssa aivan eri tavalla, kuin osastotyössä, jossa juostaan tukka putkella, jotta ehditään kaikki hommat hoitamaan työvuoron aikana.

Vierailija
2/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston opinnot ovat sivutoimisia. Niitä voi siis tehdä työttömänä huoletta kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä.

Olethan myös tietoinen omaehtoisen opiskelun mahdollisuudesta työttömyysetuudella? Tuettavan kokopäiväisen opiskelun täytyy toki parantaa työllistymisedellytyksiäsi.

Mikä tutkinto sinulla on? Mitä haluaisit opiskella lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Tietyin edellytyksin on tosiaan mahdollista opiskella työttömyyskorvauksella + päälle saa vielä verottoman ylläpitokorvauksen n. 200€/ kk (ihan kotipaikkakunnalla opiskelustakin). Tähän pitää saada TE-toimiston lupa etukäteen.Tukiaika on 2 kalenterivuotta, jonka jälkeen voi saada opintotukea normaaliin tapaan.

Itse opiskelen omaehtoisia opintoja  AMK:ssa.

Vierailija
4/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työvoimatoimistossa nimenomaan sanottiin ettei avoimessakaan saa opiskella.

Ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella ymmärtääkseni poistaisi asuntolainan takaisinmaksuturvan.

Olen taidealalla ja haluaisin opiskella pedagogisia taitoja.

Vierailija
5/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4=ap

Vierailija
6/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidealalle on kohtuullisen vaikea työllistyä, joten opeksi kannattaisi ehdottomasti opiskella!!!

Vierailija
7/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa tuo käsite "työmarkkinoiden käytettävissä". Saattaa olla niin, että vuosikausiin ei yksikään työnantaja ole kiinnostunut siitä, oletko työmarkkinoiden käytettävissä vai et. Sitten, kun alat opiskella avoimessa yliopistossa ja lipsautat sen vahingossa TE-toimistossa (sitähän ei ole pakko kertoa!), joudut tekemään perusteellisen selvityksen opintopistemääristä (että varmasti olet "työmarkkinoiden käytettävissä" edelleen). Vieläkään yksikään työnantaja ei osoita minkäänlaista kiinnostusta palkkaamiseesi... Tällaista työttömyys on.

Vierailija
8/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paha taloudellinen isku tuon turvan menetys olisi? Onko siitä mahdollista neuvotella ennalta pankin/vakutuusyhtiön kanssa? Voihan se olla että hekin katsovat asiaa kokonaisuutena, eli saavat paremmin rahansa takaisin henkilöltä jonka työllisyys näkymät ovat paremmat.

Vierailija
9/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asuntolainan takaisinmaksuturva nyt on vihoviimeinen syy jättää opiskelumahdollisuus käyttämättä, jos se muuten olisi mielekästä, taloudellisesti mahdollista JA parantaisi työllistymistäsi!

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:16"]

Mulle työvoimatoimistossa nimenomaan sanottiin ettei avoimessakaan saa opiskella.

Ja omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella ymmärtääkseni poistaisi asuntolainan takaisinmaksuturvan.

[/quote]

Vierailija
10/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa yliopistossa saa työttömänä opiskella sivutoimisesti (sivutoimisesti tarkoittaa, että alle tietyn opintopistemäärän). Vuodenvaihteen jälkeen kokonaisharkinta poistui sivutoimisesta opiskelusta päätettäessä, joten voit käydä luennoilla vaikka ihan keskellä päivää, opiskelu katsotaan aina automaattisesti sivutoimiseksi, kunhan se ei ylitä sallittua opintopistemäärää. 

Vierailija
11/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen varmaan hullu, mutta mun mielestä on aika hauskaa lähetellä työhakemuksia.

Vierailija
12/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:19"]

Minua huvittaa tuo käsite "työmarkkinoiden käytettävissä". Saattaa olla niin, että vuosikausiin ei yksikään työnantaja ole kiinnostunut siitä, oletko työmarkkinoiden käytettävissä vai et. Sitten, kun alat opiskella avoimessa yliopistossa ja lipsautat sen vahingossa TE-toimistossa (sitähän ei ole pakko kertoa!), joudut tekemään perusteellisen selvityksen opintopistemääristä (että varmasti olet "työmarkkinoiden käytettävissä" edelleen). Vieläkään yksikään työnantaja ei osoita minkäänlaista kiinnostusta palkkaamiseesi... Tällaista työttömyys on.

[/quote]

Juuri näin. Sama se on ex-yrittäjillä. Yritys ei ollut enää fyysisesti olemassa ja oli sen tyyppistä toimintaa että sitä ei voi kotoa käsin tehdä. Kuitenkin kun papareissa oli että on kyseisen yrityksen osakas niin työkkäri päättää että ei ole oikeutta työttömyysturvaan koska on työllistynyt yrityksen palveluksessa.

Kyllä pistää naurattamaan ja itkettämään samaan aikaan. Yrityksessä ei voi olla töissä koska sitä ei ole olemassa ja sieltä ei myöskään tule tai voi tulla pennin hyrrää. Kuitenkin olen tykkärin mielestä työllistynyt yrityksen palveluksessa. Näin se byrokratia jylllää. Olen ollut täysin valmis vastaanottamaan vaikka 10h päivätyön ja hain työkkärin kurssille minne minua ei valittu mutta sillä ei ole väliä. Vain sillä on väliä että he itse ovat päättäneet että työllistyn kyseisessä yrityksessä. Voi kun olisivat edes palkanneet yksityisetsivän sitten kyttäämään olenko oikeasti töissä kyseisessä yrityksessä (jota ei ole enää olemassa muuta kun paperilla)

Vierailija
13/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:20"]

Tuo asuntolainan takaisinmaksuturva nyt on vihoviimeinen syy jättää opiskelumahdollisuus käyttämättä, jos se muuten olisi mielekästä, taloudellisesti mahdollista JA parantaisi työllistymistäsi!

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:16"]

[/quote]

[/quote]

Täysin samaa mieltä tästä!!! Mikä järki tuossa takaisinmaksuturvassa muutenkaan on?

Vierailija
14/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, kun se nimenomaan ei ole taloudellisesti mahdollista.

ap

Vierailija
15/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei olisi mahdollista, vaikka voisit opiskella ns. työttömän omaehtoisina opintoina päätoimisesti?

Saisit siis sitä päivärahaa, mitä muutenkin + siihen päälle n. 200 eur verotonta/ kk + vielä ekat 200 pv korotettua päivärahaa (työllistämistoimenpiteiden ajalta maksetaan joka päivärahalajista).

9

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 14:47"]

9, kun se nimenomaan ei ole taloudellisesti mahdollista.

ap

[/quote]

Vierailija
16/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takasinmaksuturva maksaa vuoden ajan yli 400€ asuntolainasta/kk

Ja tässä perheessä 100€ heitto on jo paljon.

ap

Vierailija
17/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olethan tietoinen, että on myös mahdollista neuvotella lainaan esim. lyhennysvapaata tai lyhennysjoustoa? Itse opiskelen myös noita omaehtoisia (täydennän yliopistotutkintoa), ja työttömyyskorvauksella opiskelu (+lyhennysjousto) ollut ainoa tapa, jolla taloudellisesti opiskelu on ollut mahdollista. Ja meillä on melko iso laina, mutta mitään ongelmia pankin kanssa ei ollut. Opiskelu kun ainakin omalla kohdallani parantaa työllistymismahdollisuuksia huomattavasti.

Vierailija
18/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, ettet työllisty sen paremmin taidealan opettajana.

Mitäs, jos opiskelisit toisen asteen ammatillisen tutkinnon sellaiselta alalta, jolla riittää töitä? Se olisi satsaus tulevaisuuteen. Voisit sitten vapaa-ajallasi harrastaa taidetta ja tehdä myös opettajan tuntitöitä.

Vierailija
19/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tehdä opettajan tuntitöitä kun mulla ei ole minkäänlaista pedagogista koulutusta. Mutta sille alalle sopisin ja tekisin sitä mielelläni.

Tuntuisi tyhmältä jättää vakuutuskorvauksiaan nostamatta kun on niistä kuitenkin paljon myös maksanut. 

Ja tuon avoimen selvitin nyt toiselta virkailijalta. Avoimessa saa tosiaan opiskella jos opiskelee vain alle 5 opintopistettä/kk tai 3 opintoviikkoa/kk

Eli ehkä järkevintä olisi nyt opiskella avoimessa niin kauan kuin tuota takaisinmaksuturvaa saa ja sen jälkeen hakea sen muutosturvan piirissä opiskelemaan? Mutta mitä tahansa en halua opiskella/tehdä työkseni. Työn on oltava myös itselleni mielekästä ja sellaista jossa pystyn aidosti antamaan jotain itsestäni. Taideopettajan /-kasvattajan työ olisi kohdallani sitä.

ap

ap

Vierailija
20/49 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se voi, kun sillä on se lainan takaisinmaksuturva.. Melko turha avaus ap:lta.

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 15:03"]

Voi olla, ettet työllisty sen paremmin taidealan opettajana.

Mitäs, jos opiskelisit toisen asteen ammatillisen tutkinnon sellaiselta alalta, jolla riittää töitä? Se olisi satsaus tulevaisuuteen. Voisit sitten vapaa-ajallasi harrastaa taidetta ja tehdä myös opettajan tuntitöitä.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän