Perhe hajoamispisteessä
Lopen uupuneena alan tajuta, että perheemme ei tule pysymään kasassa kovin pitkään. Mies ei osallistu mihinkään, arvostelee kuitenkin rajuinkin sanoin minun toimiani. Lapset kohtelevat minua kuin kynnysmattoa. Olen niin väsynyt, että saan pinnistellä etten purskahda itkuun. En ole valittaja tyyppiä vaan yritän aina tulla toimeen itsekseni. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut rankkaa, eikä parannusta näy tulevan. Keskutelua kokeiltu, turhaa. Viikot mies puuhailee omiaan,nyt iskenyt kuntoilu into, viikonloput kiskoo kaljaa. Minulla ei ole ollut ns. omaa aikaa vuosikausiin. Esim. kampaaja käynnin jälkeenkin mies kehtasi narista kuinka kauan siellä kesti.. Mielummin olisin rehellisesti yh, kuin yh avioliitossa.
Kommentit (50)
Entäs jos nyt ihan ekana järjestäisit itsellesi viikonloppu vapaan. Kirjoita lista miehelle mitä pitää viikonloppuna tehdä ja lähde ystäviesi kanssa käymään Tallinnassa tai varaat itsellesi hotellihuoneen vaikka jostain lähikaupungista, menet käymään ystäväsi/sukulaisesi luona. Ilmoitat, että nyt sinä lähdet vuorostasi kaljalle ja palaat sunnuntaina klo 17.
Ja toteat, että et ole tavoitettavissa tänä aikana. Panet kännykän pois päältä. Jos hätä tulee laittaa viestin äidillesi/luotetulle ystävällesi. (Jolle kerrot matkakohteesi. Hotellinrespa saa sinut kiinni, jos jotain vakavaa kotona sattuu.)
Näin saat itsellesi vähän aikaa. Normikuvio vähän rikkoutuu.
Ja sitten palaat hehkeänä lomaltasi.
Totta, olen nykyään aika pahalla päällä en kuitenkaan marttyyri. Kasvatusasioissa ollaan eri linjoilla, minä kiellän, mies kumoaa ja lupaa, eli yhtenäistä linjaa ei ole.Tai toisinpäin, minä lupaan ja mies kieltää. En ole korvannut miestä arjen suorittamisella. Arki on saatava toimimaan yhteisillä pelisäännöillä, mutta jos yhteisiä sääntöjä ei pystytä luomaan..
-ap
Hyvä idea toi vapaa viikonloppu.. älä nyt mitään listaa tee vaan annat miehelle vastuun lasten ja kodin huolehtimisesta ja lähdet tuulettautumaan
Entä jos ystäviä ei ole tai ei onnistu vk- loppuna poislähteminen rahan takia. Sama tilanne.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:28"]
Hyvä idea toi vapaa viikonloppu.. älä nyt mitään listaa tee vaan annat miehelle vastuun lasten ja kodin huolehtimisesta ja lähdet tuulettautumaan
[/quote]
Ja ET sitten siivoa poissaoloajallasi aiheutuneita sotkuja takaisin tultuasi. Mies hoitakoot.
Jos eroatte, niin helpottaisiko arki yhtään? Eroa oireilevat lapset olisivat silloin sinulla 24/7 eli se mikä nyt näyttää oikotieltä onneen ja mitä kaikki ketjuun vastanneet sinulle lyhytnäköisesti ehdottavat saattaakin olla menolippu ojasta allikkoon.
Tuo kuullostaa ihan normaalilta lapsiperheen arjelta. Molemmat väsyvät jatkuvaan kitinään/kotitöihin ja sitten se huono olo ja väsymys puretaan kumppaniin. Näin kävi myös meillä. Tuntui, että minä teen kaiken. Mies tosin osallistui lasten hoitoon hyvin. Aloin ottamaan omaa aikaa. Tein ja teen vieläkin ruuan, mutta en laita tiskejä pois. Jos mies tekee ruuan, laitan tiskit. Siivoaminen joko yhdessä tai sitten vuorotellen. Muistan kun olin myös tosi väsynyt lapsiarkeen, saatoin lähteä omille asioille heti kun mies tuli töistä ja jätin koko sakin hänen kontolleen. Hyvin hoitui! Olen myös alkanut harrastaa. Käy sinäkin lenkillä tai kävelyllä, että saat muutakin ajateltavaa kuin koti ja velvollisuudet. Kyllä se mies pärjää niiden lasten ja kodin kanssa kun on pakko.
Ja koska olet jo eroa ajatellut, voitte myös miehesi kanssa sopia, että otatte vuoroviikonlopuin vastuun lapsista. Tämä tarkoittaa sitä, että joka toinen viikonloppu voit itse suunnitella ja tehdä ihan mitä haluat ja levätä. Joka toinen viikonloppu on taas miehesi vuoro ottaa rennosti. Tämän siis voi aloittaa vielä kun asutte yhdessä. Ehkä miehesi myös herää todellisuuteen, että ero voi olla edessä ja alkaa tekemään asian parantamiseksi jotain. Ja jos ei, niin ainakin on harjoitellut miten hoitaa lapsikatrasta YKSIN joka toinen viikonloppu.
Kaunis ajatus tuo vuoroviikonloppu systeemi. Meillä ei onnistu, koska mies kaljoittelee viikonloput enkä voi jättää lapsia humalaiselle/krapulaiselle isälle.
Viikonloppureissu olisi upea ajatus, mutta kuten joku jo mainitsikin, rahat ei kyllä riitä ja sukulaiset n. 500km päässä.
Ainoa olisi esim. kävelylenkit, täytyy vaan olla nopea että ehtii karata ovenraosta ennenkuin mies lähtee omiin juttuihinsa.
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:35"]
[/quote]
Ja ET sitten siivoa poissaoloajallasi aiheutuneita sotkuja takaisin tultuasi. Mies hoitakoot.
Jos eroatte, niin helpottaisiko arki yhtään? Eroa oireilevat lapset olisivat silloin sinulla 24/7 eli se mikä nyt näyttää oikotieltä onneen ja mitä kaikki ketjuun vastanneet sinulle lyhytnäköisesti ehdottavat saattaakin olla menolippu ojasta allikkoon.
[/quote]
Tuliko mieleesi, että ap voisi löytää arvoisensa elämänkumppanin sen sijaan, että elää kynnysmattona?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 11:35"]
[/quote]
[/quote]
Ei varmasti helpottuisikaan, ainakaan aluksi. Olisin kuitenkin omasta tahdostani yh, enkä avioliitossa ja käytännössä yh. Sehän tässä tilanteessa jurppiikin, kun meitä on kaksi vanhempaa, mutta homma ei toimi. Ehkäpä yksin, omilla säännöillä olisi lopulta helpompaa.
-ap
Jos aloitus ei ole Porvoosta, niin pitäisi kuulla se miehenkin näkökulma.
Kuvitellaan tilanne, että
- nainen on korvannut miehen ja parisuhteen arjen suorittamisella
- seksissä mättää
- paha tiukkapipoinen rajoihin uskova, mutta kasvatusasioissa naisen lannistama mies antaa naisen suosiolla "kasvattaa" lapset naisen periaatteilla
- nainen aina marttyyri ja aina pahalla päällä
-jne jne
niin yksi mahdollinen toimintatapa reagoida on yritää olla läsnä mahdollisimman vähän ja alkaa esim . himourheilu, purkaa vitutus ja paha olo itsensä rääkkäämiseen ja turruttaa mielensä viikonloppuna vaikka alkoholilla