Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hilloja kannattaisi vamistaa itse?

Vierailija
16.08.2020 |

Onko hillojen valmistuksessa itse oikeastaan mitään järkeä? Onko itse tehty hillo terveellisempää kuin kaupasta ostettu vai mikä idea tuossa on?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Dronningholmin mansikkahillossa on sadassa grammassa 35 grammaa marjaa ja 46 grammaa sokeria, eli enemmän kuin itse marjaa! Sokeria itse mansikassa, tuoreessa marjassa siis, on 7 grammaa. Näin ollen lisättyä sokeria on 39 grammaa sadassa grammassa.

Hilloreseptejä on varmasti yhtä monta kuin tekijää, mutta esimerkiksi Martat neuvovat laittamaan sokeria noin puolet marjojen painosta. Tämä on minusta jo aika hyvä peruste tehdä hilloa itse. Ja itse kukin voi laittaa sen verran kuin tykkää. Ja jos ei taloudessa hilloa mene - älä tee!

Tässä kaupan mansikkahillon sisältö:

Sokeri, mansikka, vesi, sakeuttamisaine (E 440), happamuudensäätöaine (E 330), säilöntäaine (E 202). 100 g tuotetta sisältää 35 g marjaa.

E440 =pektiini

E330=sitruunahappo

E202=kaliumsorbaatti

Sitruunahappoja lukuunottamatta nämä aineet löytyvät myös hillosokerista.

Ap

Vierailija
62/65 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänpä ainakin mistä marjat on poimittu. Ja senkin, että lakkaämpärin painoa ei ole lisätty kusemalla siihen, kädet on pesty paskalla käynnin jälkeen ja että marjoihin ei ole niistetty eikä syljetty.

Lisäksi omatekoisessa hillossa ei ole puolet selluloosaa ja muita lisäaineita.

Kaiken lisäksi tykkään marjastaa ja tehdä hilloja. Toki suurimman osan sadosta pakastan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omatekoiset hillot ovat parempia kuin kaupasta saatavat, olemme ahkeria marjastajia ja  myös marjapensaita ja omenapuita löytyy omasta pihasta. Teen myös sellaisia hilloja, joita kaupassa ei myydä. Esimerkiksi mehustan karviaisia ja teen mehusta hillosokerin avulla marmeladia. Vaikka suuren osan marjoista syömme tuorepakasteina, niin hillojakin kyllä perheessä kuluu. Esimerkiksi paahtoleivän päällä nämä ovat mainioita.

Vierailija
64/65 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudointa on mielestäni se suomalaisten marjojen pakastus vimma. Ymmärrän toki jos on itse marjat poiminut, mutta miksi ostaa marjoja vain jotta saisi pakastaa ne? Jos kerta ostaa täytyy joka tapauksessa, niin eikö kannattaisi ostaa suoraan pakasteena, sitten kun tarvitsee marjoja?

Takuuvarma tuoreus ja kotimaisuus. Sekä tietysti hinta. Pakastemansikka 11e/kg, tuore mansikka selvästi alle.

Pakastemansikka 9 € / kg (Pakastemarja, Prisma) ja tänä vuonna ainakaan en muista nähneeni 5 kg laatikkoa alle 35 €. Toki jos se kaksi euroa on niin iso raha että sen takia kannattaa niitä pilkkoa ja silppua ja varata tilaa pakastimesta niin mikä ettei. Itse ostan jatkossakin kaupasta kun tarvitsen.

Vierailija
65/65 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itsetehtyä luomuhilloa mansikoista, vadelmasta ja puolukasta.

Oletko lukenut valmishillojen tuoteselosteita?? Niissä on marjapitoisuus jotain 5-10 %?!! Kaikki muu on sokeria, mehua, aromivahvennetta, esanssia.

Itsetehdyssä marjahillossa marjapitoisuus on 90%.

Ja voi lisätä aitoa vaniljaa ja sokeria maun mukaan.

Lisäksi minulle ravintoterapeutti kertoi että itsetehdyssä hillossa on jäljellä hyviä flavonoideja ja vitamiinia. Ne ovat siis terveellisempi kuin kaupan esanssihillot.

Lisäksi teollisuus valmistaa hillot huonoimmasta Marja-aineksesta. Hyi, epäkypsää marjaa, tai ylikypsää Marja-ainesta, ei todellakaan 1. Luokan marjoista!

Itsetehty marjahillo on hyvää, ihan eri makuista kuin teollinen hillo.

Meillä lapset syö hilloa jäätelön, lettujen ja pannukakun kanssa. Lisään sitä kakkuihin ja kääretorttuihin, eli leipomisessa tarvitaan usein hilloa.

Ei itse tehdyssä hillossa ole marjapitoisuus 90 %. Muutenhan sokeria ei olisi juuri yhtään, eikä hillo säilyisi. Normaalistin hillosokeria on yksi kolmasosa aineksista, jos ohjeen mukaan valmistaa. Sen lisäksi on vettä noin desin verran kiloa sokeria kohti. Maksimissaan marjapitoisuus on 66 % myös itse tehdyssä hillossa, ellei vähennä sokeria niin paljon, ettei hillo säily.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi