Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hilloja kannattaisi vamistaa itse?

Vierailija
16.08.2020 |

Onko hillojen valmistuksessa itse oikeastaan mitään järkeä? Onko itse tehty hillo terveellisempää kuin kaupasta ostettu vai mikä idea tuossa on?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse hilloja mihinkään, joten en niitä osta enkä tee. Kerään kyllä marjoja pakkaseen ja omppujakin viipaloin pakkaseen, mutta ilman sokeria.

Vierailija
22/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilata terveelliset ja hyvänmakuiset marjat ja hedelmät sokerilla?

Onko sinulla isokin pakastin? Sukulaisillani on vanha pihapiiri jossa on ihania omenapuita. Miten säilöisit kolmesataa kiloa omenaa? Ja koko muun sadon sen lisäksi?

Lahjoittaisin halukkaille. Ei tuollaista määrää omaan käyttöön tarvitse. Vai ovatko hilloajat kiukkuisuuden lisäksi myös ahneita ja pihejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdään esim. mansikka-, raparperi-, omena-, mustikka- ja vadelmahilloa. Väliin myös kirsikoista ja vaikka mistä. Tehdään kosks näitä marjoja on saatavilla, tykkään itsetehdystä "lähiruuasta" ja aika paljon sitä kuluukin useampihenkisessä perheessä. Enkä kerro tätä nyt mitenkään äkeissäni, vastaan vain kysymykseen.

Vierailija
24/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla isokin pakastin? Sukulaisillani on vanha pihapiiri jossa on ihania omenapuita. Miten säilöisit kolmesataa kiloa omenaa? Ja koko muun sadon sen lisäksi?

Lahjoittaisin halukkaille. Ei tuollaista määrää omaan käyttöön tarvitse. Vai ovatko hilloajat kiukkuisuuden lisäksi myös ahneita ja pihejä?

Voi kuule, sielläpäin on kaikilla omenapuita. Ei ne kenellekään kelpaa. Kaupunkilaiset ostavat kauniita virheettömiä omenoita kaupasta. Ihan oikeasti, ei sinne mene kukaan niitä poimimaan, ei vaikka kuinka kauniisti tarjoaisivat. Tykkäävät muutenkin marjastaa ja sienestää kun siellä niitä antimia riittää metsät pullollaan.

Vierailija
25/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole kyllä vielä löytänyt ketään, kelle nuo mun vanhempien puutarhan hapankirsikat maistuisivat sellaisinaan.

Minä taas tiedän moniakin. Suurin osahan hapankirsikan lajikkeista ovat makeita ja ne kirpeimmätkin sellaisenaan syötäviä. Tietysti jos on tottunut lisättyyn sokeriin, niin sittenhän sitä pitää varmaan kaikkeen laittaa.

Vierailija
26/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että haluaa hilloa ja hilloon kuuluu sokeri. Onko sinulla muutenkin vaikeuksia ymmärtää asioita?

Vierailija
27/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudointa on mielestäni se suomalaisten marjojen pakastus vimma. Ymmärrän toki jos on itse marjat poiminut, mutta miksi ostaa marjoja vain jotta saisi pakastaa ne? Jos kerta ostaa täytyy joka tapauksessa, niin eikö kannattaisi ostaa suoraan pakasteena, sitten kun tarvitsee marjoja?

Vierailija
28/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, sielläpäin on kaikilla omenapuita. Ei ne kenellekään kelpaa. Kaupunkilaiset ostavat kauniita virheettömiä omenoita kaupasta. Ihan oikeasti, ei sinne mene kukaan niitä poimimaan, ei vaikka kuinka kauniisti tarjoaisivat. Tykkäävät muutenkin marjastaa ja sienestää kun siellä niitä antimia riittää metsät pullollaan.

Lisään vielä, että kyllä he minullekin lahjoittavat. Juuri nyt on minullakin menossa viimeset omppumehut ja -soseet viime sadosta.

Vierailija
29/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole kyllä vielä löytänyt ketään, kelle nuo mun vanhempien puutarhan hapankirsikat maistuisivat sellaisinaan.

Minä taas tiedän moniakin. Suurin osahan hapankirsikan lajikkeista ovat makeita ja ne kirpeimmätkin sellaisenaan syötäviä. Tietysti jos on tottunut lisättyyn sokeriin, niin sittenhän sitä pitää varmaan kaikkeen laittaa.

No nämä eivät ole makeita eivätkä kyllä kenenkään mielestä syötäviä sellaisenaan.

Vierailija
30/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilloajat vaikuttavat olevan ikävää ja kiukkuista porukkaa.

Aivan totta. Sen sijaan "kuka muka syö hilloja" -porukka vaikuttaa hirmu lupsakalta ja valmiita keskustelemaan itse aiheesta.

Missään ei ole noin sanottu.

Vierailija
31/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta. Sen sijaan "kuka muka syö hilloja" -porukka vaikuttaa hirmu lupsakalta ja valmiita keskustelemaan itse aiheesta.

Nro 4 kyseli, kuka edes syö hilloja.

Vierailija
32/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilloa ei kukaan lusikalla syö. 

Eikä sitä joka päivä syödä.

Sitä lisätään leivonnaisiin, ohukaisiin, vohveleihin, jälkiruokiin, ja moniin pääruokiin, marjakeittoihin, jäätelöihin jne. Vain mielikuvitus on rajana niiden käytölle.

Ei se sokeri sentäs mikään myrkky ole, tietyn määrän sokeri voi huoletta käyttää, aivan samoin kuin suolaa ja rasvaakin.  Elimistö tarvitsee niitä noita kaikkia aineita.

Näyttää vain siltä, että täällä hurskastellaan muka sokerilla, kun ei muuta vastaansanomista ole niille, jotka pysytyvät, osaavat ja viitsivät hyödyntää kaikenlaisen syyssadon monipuolisesti perheen käyttöön.

Vierailija
33/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä tulee mieleen kolme syytä miksi kannattaa tehdä itse hillonsa jos niitä käyttää.

1. Mansikkahillo on tehty mansikoista, eikä esim omenasta, mustikasta ja mansikan kaltaisesta aromista.

2. Jos kotipuutarha/lähimetsä puskee marjoja/hedelmiä siihen tahtiin ettei niitä ehdi tuoreena syödä, hillottuna ne säilyvät pidempään kuin tuoreina.

3. Saa itse valita käytetyt makuyhdistelmät, ei tarvitse tyytyä marketin valikoimaan.

Moni käyttää pätevänä syynä sitä että ei laita niin paljoa sokeria kuin mitä menee tehdasvalmisteisiin. Sinällään varmaan ihan ok syy, mutta käsi pystyyn, kuka oikeasti syö hilloa sellaisia määriä että tuolla on merkitystä? Hillo on hilloa, marja/hedelmäsose on sosetta.

Vierailija
34/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista ihmettelyä. Eikä sanottu kuka muka, kuten aiemmin väitettiin.

Vierailija
35/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista ihmettelyä. Eikä sanottu kuka muka, kuten aiemmin väitettiin.

No kerropas sitten, mitä siihen "asialliseen ihmettelyyn" pitää vastata? Nimiä vai mitä? 

Vierailija
36/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että haluaa hilloa ja hilloon kuuluu sokeri. Onko sinulla muutenkin vaikeuksia ymmärtää asioita?

Eli aloittajan kysymykseen vastaus kuuluu, että saa lisätä marjoihin sokeria? Selvä.

Vierailija
37/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajan kysymykseen vastaus kuuluu, että saa lisätä marjoihin sokeria? Selvä.

Vissiin hillon konsepti taitaa olla monelle tuntematon. Vai onko tämä yksi ja sama ihminen, joka kirjoittelee näitä kummallisia vastauksia tähän ketjuun? Jos et harrasta hilloamista, niin miksi pitää vastailla tähän ketjuun?

Vierailija
38/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ahneita ovat. Kahmitaan yli oman tarpeen.

Vierailija
39/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikka- mustaviinimarjahillo eli mumuhillo.  Vain ripauksella sokeria, on todella hyvää.

Luumuhillo itsetehtynä.

Kaupan hilloissa on kaikkea moskaa eli lisäaineita.  En söisi!

Vierailija
40/65 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa on mielestäni se suomalaisten marjojen pakastus vimma. Ymmärrän toki jos on itse marjat poiminut, mutta miksi ostaa marjoja vain jotta saisi pakastaa ne? Jos kerta ostaa täytyy joka tapauksessa, niin eikö kannattaisi ostaa suoraan pakasteena, sitten kun tarvitsee marjoja?

Takuuvarma tuoreus ja kotimaisuus. Sekä tietysti hinta. Pakastemansikka 11e/kg, tuore mansikka selvästi alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi