Miksi hilloja kannattaisi vamistaa itse?
Onko hillojen valmistuksessa itse oikeastaan mitään järkeä? Onko itse tehty hillo terveellisempää kuin kaupasta ostettu vai mikä idea tuossa on?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pilata terveelliset ja hyvänmakuiset marjat ja hedelmät sokerilla?
Onko sinulla isokin pakastin? Sukulaisillani on vanha pihapiiri jossa on ihania omenapuita. Miten säilöisit kolmesataa kiloa omenaa? Ja koko muun sadon sen lisäksi?
Lahjoittaisin halukkaille. Ei tuollaista määrää omaan käyttöön tarvitse. Vai ovatko hilloajat kiukkuisuuden lisäksi myös ahneita ja pihejä?
tuttavallani oli paljon hyviä syöntiomenoita, useita lajikkeita. hän keräsi niitä isoon tuohiseen pyykkikoriin ja vei tien varteen, laittoi lapun "saa ottaa". no, joku oli kaatanut omput maahan ja vienyt korin. ei ne omenat kelpaa.
Koska pakkaseen ei mahdu kaikki marjat. Koska itsetehdyssä marjapitoisuus on korkea, sokeria vähemmän eikä vettä tai lisäaineita. Koska voi tehdä vaikka minkälaisia yhdistelmiä.
Normien marjasekoitusten lisäksi teen mm päärynä-rosmariini, pihlajanmarja-omena, persimon-omena ja persikkahilloa. Piti tehdä ananaskirsikkahilloakin kun satoa tulee niin paljon mutta olemme syöneet kaikki ja tulemme syömään niin kauan kun marjoja kypsyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudointa on mielestäni se suomalaisten marjojen pakastus vimma. Ymmärrän toki jos on itse marjat poiminut, mutta miksi ostaa marjoja vain jotta saisi pakastaa ne? Jos kerta ostaa täytyy joka tapauksessa, niin eikö kannattaisi ostaa suoraan pakasteena, sitten kun tarvitsee marjoja?
Takuuvarma tuoreus ja kotimaisuus. Sekä tietysti hinta. Pakastemansikka 11e/kg, tuore mansikka selvästi alle.
400g pussi pakastemansikoita talvellakin maksaa n. 2€. Ihan hyviä ovat, kun kaurapuuroon laitan. En tod. ala itse leikkimään pakastusten kanssa.
Mulla on itsetehtyä luomuhilloa mansikoista, vadelmasta ja puolukasta.
Oletko lukenut valmishillojen tuoteselosteita?? Niissä on marjapitoisuus jotain 5-10 %?!! Kaikki muu on sokeria, mehua, aromivahvennetta, esanssia.
Itsetehdyssä marjahillossa marjapitoisuus on 90%.
Ja voi lisätä aitoa vaniljaa ja sokeria maun mukaan.
Lisäksi minulle ravintoterapeutti kertoi että itsetehdyssä hillossa on jäljellä hyviä flavonoideja ja vitamiinia. Ne ovat siis terveellisempi kuin kaupan esanssihillot.
Lisäksi teollisuus valmistaa hillot huonoimmasta Marja-aineksesta. Hyi, epäkypsää marjaa, tai ylikypsää Marja-ainesta, ei todellakaan 1. Luokan marjoista!
Itsetehty marjahillo on hyvää, ihan eri makuista kuin teollinen hillo.
Meillä lapset syö hilloa jäätelön, lettujen ja pannukakun kanssa. Lisään sitä kakkuihin ja kääretorttuihin, eli leipomisessa tarvitaan usein hilloa.
Meillä on omenapuu josta tulee vähän puolikuntoisia omenoita. Tänä vuonna ei ollut pihlajanmarjojakaan joten omenoissa enemmän öttiäisiä. Ei tule sellaisenaan syötyä kun kaupasta saa niitä virheettömiä. Ei niitä viitsisi kuitenkaan kompostiinkaan kantaa, joten huonot kohdat poistamalla saa tehtyä hilloa tai sosetta.
Sokeroimatonta sosetta teen jos pakastimessa on tilaa, riippuen muusta marjasadosta. Jos tilaa ei ole niin teen hilloa joka säilyy kellarissakin.
Hillo käy puuron ja pannarin kanssa, piirakkaan jne jne. Teen joka vuosi sen verran kuin huvittaa, yleensä noin 5-10 purkkia ja kyllä ne talven aikana tulee helposti syötyä. Eipä tarvii kaupasta kantaa. Ja jos ei huvita niin en stressaa asiasta. Kyllä ne peuroillekin maistuu jossain määrin.
Rakastan säilömistä ja saan laadukkaampaa tuotettta kuin mitä kaupasta ikinä saa.
Vierailija kirjoitti:
Oudointa on mielestäni se suomalaisten marjojen pakastus vimma. Ymmärrän toki jos on itse marjat poiminut, mutta miksi ostaa marjoja vain jotta saisi pakastaa ne? Jos kerta ostaa täytyy joka tapauksessa, niin eikö kannattaisi ostaa suoraan pakasteena, sitten kun tarvitsee marjoja?
Iso perhe, ja marjoja syödään päivittäin. Marjoja tulisi syötyä paljon vähemmän, jos joka kerta pitäisi erikseen kaupasta ostaa ne marjat. Marjojen kilohinta on parhaaseen sesonkiaikaan torilla halvempia kuin kaupan pakastealtaassa. Ja kaikkia marjoja ei edes saa pakasteena. Joitakin marjoja saa vain marjasekoituksissa. Joissakin marjoissa pakkauskoko on todella pieni.
Kaupan pakastemarjoissa on usein ulkomaalaisia marjoja seassa, joten ne pitää kuumentaa ennen kuin syö ne. Itse pakastetut voi syödä vaikka jäisinä, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso perhe, ja marjoja syödään päivittäin. Marjoja tulisi syötyä paljon vähemmän, jos joka kerta pitäisi erikseen kaupasta ostaa ne marjat. Marjojen kilohinta on parhaaseen sesonkiaikaan torilla halvempia kuin kaupan pakastealtaassa. Ja kaikkia marjoja ei edes saa pakasteena. Joitakin marjoja saa vain marjasekoituksissa. Joissakin marjoissa pakkauskoko on todella pieni.
Kaupan pakastemarjoissa on usein ulkomaalaisia marjoja seassa, joten ne pitää kuumentaa ennen kuin syö ne. Itse pakastetut voi syödä vaikka jäisinä, jos siltä tuntuu.
Monet myös keräävät marjat itse, metsästä tai omasta pihasta. Meillä ei nyt tule mansikkamaasta mansikkaa, mutta käydään tilalla poimimassa itse, se tulee paljon halvemmaksi.
Mutta ei kenelläkään tosiaan ole mitään velvollisuutta pakastaa. Sen kun tekee niin kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes käyttää hilloja niin paljon, että pitäisi oikein itse valmistaa? Hirvittävä määrä sokeria. Mielummin marjat sellaisenaan terveellisesti pakastimesta.
Meillä saisi punaherukat kiikuttaa suoraan kompostiin, josta niistä ei saisi tehdä hilloa. Sokeria ei tarvita todellakaan paljon. Keitän marjat kokoon pienen sokerimäärän kanssa ja pakastan hillon (liian vähän sokeria, jotta säilyisi pakastamatta kovin kauan). Hillona kelpaa tuoreiden marjojen ja hedelmien kera mysliin, rahkaan, jugurttiin, piirakoihin, kakkuihin.
Kuten aiemmin on jo tuotu esiin, kaupan hillopurkkien kylki on karua luettavaa. Omatekoisessa hillossa on tosiaankin marjapitoisuus 80-90 % ilman kaiken maailman lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osti hilloja Ranuan torilta. Laitoin ne pakasteeseen ihan sellaisenaan, ilman sokeria tai mitään muutakaan "valmistamista". Kypsänä poimitut lapin hillat ovat parhaita juuri sellaisenaan.
Makuasia. Minusta ne eivät ole hyviä mitenkään.
Nämä hillojen sokeria kauhistelevat on varmaan niitä samoja jotka vetävät palmuöljysokerisuklaata levyn kerrallaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla isokin pakastin? Sukulaisillani on vanha pihapiiri jossa on ihania omenapuita. Miten säilöisit kolmesataa kiloa omenaa? Ja koko muun sadon sen lisäksi?
Lahjoittaisin halukkaille. Ei tuollaista määrää omaan käyttöön tarvitse. Vai ovatko hilloajat kiukkuisuuden lisäksi myös ahneita ja pihejä?
Voi kuule, sielläpäin on kaikilla omenapuita. Ei ne kenellekään kelpaa. Kaupunkilaiset ostavat kauniita virheettömiä omenoita kaupasta. Ihan oikeasti, ei sinne mene kukaan niitä poimimaan, ei vaikka kuinka kauniisti tarjoaisivat. Tykkäävät muutenkin marjastaa ja sienestää kun siellä niitä antimia riittää metsät pullollaan.
Eli ahneita ovat. Kahmitaan yli oman tarpeen.
Sinun mielestäsi olisi parempi jättää omeat mätänemään puihin? Marjat ja sienet metsiin? Hassua, yleensä moititaan laiskoja jotka eivät viitsi poimia. Ja kyllä se mitä ei voi pakastaa tilanpuutteen vuoksi juuri siksi mehustetaan ja hillotaan. Kyllä ne vuoden aikana kuluvat ja riittää lahjoitettavaksikin kaupunkilaissukulaisille. Ihanaa että joku viitsii!
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut valmishillojen tuoteselosteita?? Niissä on marjapitoisuus jotain 5-10 %?!! Kaikki muu on sokeria, mehua, aromivahvennetta, esanssia.
Ja voi lisätä aitoa vaniljaa ja sokeria maun mukaan.Lisäksi minulle ravintoterapeutti kertoi että itsetehdyssä hillossa on jäljellä hyviä flavonoideja ja vitamiinia. Ne ovat siis terveellisempi kuin kaupan esanssihillot.
Lisäksi teollisuus valmistaa hillot huonoimmasta Marja-aineksesta. Hyi, epäkypsää marjaa, tai ylikypsää Marja-ainesta, ei todellakaan 1. Luokan marjoista!
Meillä lapset syö hilloa jäätelön, lettujen ja pannukakun kanssa. Lisään sitä kakkuihin ja kääretorttuihin, eli leipomisessa tarvitaan usein hilloa.
Tämä marjojen laatu on hyvä huomio. Televisiossa oli kuvaa tuontityövoiman mustikanpoiminnasta. Olihan siinä sankossa myös mustikoitakin mutta enimmäkseen lehtiä ja varpuja. Luulisi että raaka-aine kelpaa korkeintaan mehuksi tai joksikin muuksi jalosteeksi missä roskat ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes käyttää hilloja niin paljon, että pitäisi oikein itse valmistaa? Hirvittävä määrä sokeria. Mielummin marjat sellaisenaan terveellisesti pakastimesta.
Mikään laki ei määrää, että hilloon pitäisi laittaa hirvittävä määrä sokeria. Ei oikeasti pidä. Itse asiassa, jos teet itse hilloa, voit tehdä sen vaikka kokonaan ilman lisättyä sokeria. Silloin se kyllä kannattaa säilöä pakastamalla.
Mutta jos et tykkää hillosta rakenteeltaankaan, ei sinun kyllä kannatakaan sitä valmistaa.
Isoäitini teki umpioituja luumuja. Itse en tykkää luumuista niin paljon, että viitsisin alkaa niitä säilömään yhtään millään tavalla.
Ennenvanhaan mustikoita säilöttiin kuivattamalla. Nykyisin kai aika harva tekee sitä. Jotain isokokoisia pensaspuolukoita voisin kyllä kokeilla kuivattaa. Tulisi vähän saman kaltaisia kuin kaupassa myytävät kuivatut karpalot.
Sen takii et ois massii (hilloo).
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, tosin siinä vaiheessa kun pakastin on jo täynnä, tekee mieli loput säilöä hilloina. Mutta kun en hilloja koskaan käytä niin en tee vaan lahjoitan marjat ja omenat pois. Edes mehuja ei tule enää juotua. Pakastimesta sitten syön sokerittomia marjoja jogurtin tai puuron kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja voi lisätä aitoa vaniljaa ja sokeria maun mukaan.Lisäksi minulle ravintoterapeutti kertoi että itsetehdyssä hillossa on jäljellä hyviä flavonoideja ja vitamiinia. Ne ovat siis terveellisempi kuin kaupan esanssihillot.
Tämä marjojen laatu on hyvä huomio. Televisiossa oli kuvaa tuontityövoiman mustikanpoiminnasta. Olihan siinä sankossa myös mustikoitakin mutta enimmäkseen lehtiä ja varpuja. Luulisi että raaka-aine kelpaa korkeintaan mehuksi tai joksikin muuksi jalosteeksi missä roskat ei haittaa.
Eiköhän ne ulkomaalaisten poimijoiden marjat mene enimmäkseen teolliseen jalostukseen. Torilla myytävät mustikat ovat enimmäkseen paikallisten poimijoiden saaliita.
Esimerkiksi Dronningholmin mansikkahillossa on sadassa grammassa 35 grammaa marjaa ja 46 grammaa sokeria, eli enemmän kuin itse marjaa! Sokeria itse mansikassa, tuoreessa marjassa siis, on 7 grammaa. Näin ollen lisättyä sokeria on 39 grammaa sadassa grammassa.
Hilloreseptejä on varmasti yhtä monta kuin tekijää, mutta esimerkiksi Martat neuvovat laittamaan sokeria noin puolet marjojen painosta. Tämä on minusta jo aika hyvä peruste tehdä hilloa itse. Ja itse kukin voi laittaa sen verran kuin tykkää. Ja jos ei taloudessa hilloa mene - älä tee!
Tässä kaupan mansikkahillon sisältö:
Sokeri, mansikka, vesi, sakeuttamisaine (E 440), happamuudensäätöaine (E 330), säilöntäaine (E 202). 100 g tuotetta sisältää 35 g marjaa.
Vierailija kirjoitti:
Mustikka- mustaviinimarjahillo eli mumuhillo. Vain ripauksella sokeria, on todella hyvää.
Luumuhillo itsetehtynä.
Kaupan hilloissa on kaikkea moskaa eli lisäaineita. En söisi!
Kaupan hilloissa on samoja säilöntäaineita kuin itse tehdyssä hillossa eli sokeria, pektiiniä ja kaliumsorbaattia. Näitä aineita on myös hillosokerissa. Kaupan hilloissa voi olla myös sitruunahappoa, mutta ei kai sekään nyt kovin vaarallista ole.
Ymmärrän hilloamisen vain silloin kun esim. omenia on omassa pihassa ja niitä ei halua roskiinkaan heittää. Mansikoiden pakastamista tai hilloamista suuri määriä en ymmärrä, koska mansikoita saa läpi vuoden kaupan pakastealtaasta ja hilloa voi tehdä tilanteen mukaan. Itse tehty hillo maistuu paremmalla ainakin omasta mielestäni.
Syön hilloa päivittäin puuron kanssa sekä myös suoraan purkista. Viikossa menee ainakin puoli litraa hilloa itselläni. Hillon tekeminen itse on aika työlästä erityisesti matoisten omenoiden perkauksessa menee tunteja. Siksi aloin kyseenalaistamaan homman järkevyyttä.
Ap
Mieheni osti hilloja Ranuan torilta. Laitoin ne pakasteeseen ihan sellaisenaan, ilman sokeria tai mitään muutakaan "valmistamista". Kypsänä poimitut lapin hillat ovat parhaita juuri sellaisenaan.