En jaksa käyä ees suihkussa...
Oon masentunut, enkä jaksa käydä edes suihkussa kuin neljän päivän välein. Se, koiran ulkoilutus ja tiskaaminen on melkein ylivoimasia. Haittaako, jos alakertaa ei pese kuin 4pvän välein? Tiiän, et haisen kilsan päähän...
Kommentit (29)
Toi kukkaruukku juttu oli aika hauska. :) Multa meni kyky puhua pahimpaan aikaan psykoosissa. Olin osastolla mutta en puhunut kellekään ja pelkäsin muita. Joo en stalkannut ketään, paitsi että en meinannut päästää miestä töihin ja seksi oli taivaallista. ;) Itseäni vahingoitin hieman mutta tajusin sitten että en pysty siihen. Viilsin siis kättä. Ei tuntunut missään. Pelottavaa. En ihmettele kun osastolla joku oli viiltänyt ranteesta olkapäähän asti auki. KUn ei tosiaan psykoosissa tuntenut kipua. En saanut unta ja sen takia meninkin psykoosiin. Valvoin monta päivää. En muista kuin monta.
t:8
Ihme ja kumma, paranin melko yks kaks kaikista harhoista. Lääkitys osu sillo kohilleen. En saanu ku diagnoosin akuutti psykoosi, vaikka mitä oon netistä lukenu, niin jos on yli kk harhoja, niin sillon on skitsofrenia. Mullahan oli harhoja jossain määrin ainaki 3 kk ja kerroin niistä jossain määrin lääkärillekin kun olin toipunut, mutta se ei sanonu siihe mitään ja pisti papereihin akuutti psykoosi. Nyt menee vain 300mg Seroquel prolongia iltaisin ja sitte masennuslääke. Eli aika pienellä määrällä tässä heilutaan terveenä. Paitsi tosiaan se masis...
-Ap
Joo, mä yritin kanssa olla puhumatta sairaalassa yhessä vaiheessa, kun kuvittelin että jos mä puhun itsestäni, niin ne alienit kuulee missä mä sillä hetkellä olen ja ne tulee noutamaan yöllä. Se meniki myös silleen, että jos mun oli pakko puhua niinä päivinä, niin mitä enemmän puhuin, niin sitä voimakkaammin mua piinas yöllä ne alien- harhat ja äänet voimistu. Mut jos onnistuin olemaan päivän juuri puhumatta, niin saatoin nukkua jopa yöni melkein rauhassa. On se ihmeellinen se ihmisen mieli! En ole uskovainen enkä ole ollut enkä varmaan tule olemaankaan, mutta jossain vaiheessa ahdinko oli niin suuri, että otin potilaskirjahyllystä illalla raamatun ja luin sitä. Sen vaikutus oli todella omituista, saatto olla ollu aivan hirveä harhapäivä, mutta kun illalla luin vähän raamattua, niin saatoin nukkua yöni melko rauhassa. En usko tosiaan et se tarkotti mitään et Jumala auttaa mua, mutta ihmisen mieli on muokkautunu niin, että ateistillekin Jumala voi merkitä jotakin suurempaa ja edustaa rauhaa, niin jospa mun mieleni jotenkin rauhoittui siitä, että luin raamattua. Tai sitten se oli vain sattumaa. Myös sairaalapapin ryhmätunnilla kuulin rauhoittavaa ja rakastavaa puhetta pöydällä olevasta radiosta :D... Se sai rauhottumaan, niin kummalliselta kuin se tuntuukin nyt.
-Ap
Niin mieli on jännä. Itselleni psykoosi jätti kamalan kuoleman pelon. En siis halua kuolla. Mikä toisaalta läheisille hyvä. En tiedä kauan psykoosini kesti. En pelkää enää skitsofreniaa, sairaus siinä kuin muutkin. Minulla papereissa tosiaan psykoottinen masennus. Vaikka ahdistuksesta lähti. Papereitani en ole kyllä lukenut enkä varmaan haluakaan. Tiedän vain diagnoosin.
Minulle oli vaikea antaa diagnoosia sairaalassa ja se jäi auki, sen takia lätkäistiin vain tuo akuutti reaktiivinen psykoosi masennus. Olin sairaalassa 3viikkoa ehkä? Olen myös toiste joutunut sairaalaan ja silloin ehkä 2 viikkoa? En muista enkä halua.
Nyt viimeksi oli keväällä nukkumattomuus jakso ja silloin pääsin vain lääkkeillä ja kotona lepäämällä ohi sen ajan.
Syön siis thyroxinia ja puolikas abilify. En syö masennuslääkettä nyt. Voi olla että joudun syksyllä aloittamaan kun tulee pimeää ellen hanki kirkasvalolamppua. Mieluummin se.
Luulen että minulla psykoosin laukaisi hoitamaton kilpirauhanen. Sitä myös terapeuttini luulee. Toisella kerralla sairaalassa diagnosoitiin.
Jos teet listan, jonka suoritat joka päivä?
Esimerkiksi näin:
1. Käy suihkussa.
2. Käy ulkona haukkaamassa happea.
3. Lähetä viesti kaverille.
Mulle ei sopinu Abilify ollenkaan, aloin käymään ylikierroksilla sairaalassa ja vähäsetki yöunet kärsi. Miten ihmeessä sulle ei nro8 oo annettu Seroquelia tai Ketipinoria? Varsinkin niitten "ei-prolog"-versiot auttaa nukkumaan. Seroqueliahan käytetään nimenomaan unettomuuden hoidossakin tosi pienillä annoksilla menestyksekkäästi. Toimii myös ahdistukseen, lievään masennukseen ja psykoosia estävästi isommilla annoksilla.
Itse en käsitä, mikä mun psykoosin laukasi... Että sikäli ei olla reaktiivinen, miten mä nyt ton sanan käsitän.
Mulle annettiin sairaalassa olantsepiiniä mikä lihotti yli 10kg. Nyt yritän laihduttaa ja sen takia abilify. Olantsepiini auttoi kyllä nukkumiseen. Mutta pitää kysyä lääkäriltä noita Seroquelia tai Ketipinoria. En halua ollenkaan lihoa enää.
Noi voihan nyt VI**U, eli TAAS unohin, viesti #18 on Ap:n!!!