Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset vanhemmat pystyvät pyörittämään kolmen tai useamman lapsen perhettä?

Vierailija
16.08.2020 |

Lasten kasvettua esiteineiksi (13 ja 11) on tullut taas viime aikoina ajateltua niitä vuosia, kun vaimon kanssa vakavasti harkittiin kolmatta lasta. Asia oli tuolloin verrattain hankalakin ja kun päätös tehtiin ettei kolmatta haluta, meni oikeastaan parikin vuotta harmitellessa. Jälkeenpäin taas olen todennut, että meidän voimavaroilla kolme olisi ollut liikaa. Arki jo näiden kahden kanssa (molemmat vieläpä ihan rauhallisia ja kohtuullisen helppoja lapsia) on työntäyteistä ja kuormittavaa. Ja valitettavasti tuttavapiirissä monella näyttää olevan sama; homma meinaa levitä käsiin jatkuvasti, kaikilla hermo koko ajan kireällä ja kokonaisuutena kaikki tuntuu olevan enemmän ja vähemmän kaoottista. Sitten toisaalta tiedän joitakin perheitä, joissa on kolme tai jopa useampi lapsi ja kaikki osapuolet vaikuttavat tasapainoisilta ja onnellisilta.

Kertokaapa minulle, millaisia ominaisuuksia pitää olla isompien perheiden vanhemmilla, jotta homma toimii hyvin eikä sen paremmin vanhemmat kuin lapsetkaan tule hulluiksi?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pari suurperhettä ovat tälläisiä ne tietämäni: koko ikänsä työtön nainen joka työntä lapsensa aina muille hoitoon, nyt kasvattaa lisää lapsia tai siis yrittää, mies käy työssä ei viihdy kotona, matkustaa mielellään liputta koska rattailla saa mennä liputta vaikka olisi tyhjät rattaat. Toinen suurperhe: nainen työttömänä kasvattelee lapsia, ostaa vaatteet kirpputorilta jne, mies ei tee työtä ja yöt pois kotoa, äiti raivoaa lapsilleen koska ei uskalla raivota kurjalle lasten isälle. Ja kela maksaa elämisen. Aikovat tehdä niin kauan lapsia ja hoitaa lapsia niin kauan kotona kun vain pystyvät ja niin kauan kun kela elättää. Ilmeisestiu "kannattavaa".

Joo. Mutta äläpä yleistä. Erittäin paljon suurperheitä on akateemisilla ja hyvätuloisilla. Mun vuositulot 90ke ja puolisolla 60ke ja ihan itse maksetaan suurperheemme elanto. Maksan tuhansia euroja veroja kuukaudessa joten olen kyllä nettomaksaja.

Vierailija
42/48 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida: ison perheen lapsena voin sanoa, että kyllä meistä kaikki jäi vaille riittävää huomiota. Ei se riitä, että lykkäät lelut käteen ja vaadit lapsen tekevän kaiken itse. Ettet koskaan asetu lapsen tasolle. Älkää tulko kehumaan itseänne. Kysytään teidän lapsilta kun ovat 30 v. Sitten he uskaltavat kertoa totuuden.

Sinun kokemuksesi on sinun omasi. Eivät kaikki muutkaan yli 30-vuotiaat ole tyytyväisiä omiin kotitaustoihinsa. Eivät, vaikka olisivat ainoita lapsia. Mikään perhemuoto itsessään ei tuota onnettomia lapsia, paitsi luultavasti aukottomasti alkoholisti- ja narkkariperheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida: ison perheen lapsena voin sanoa, että kyllä meistä kaikki jäi vaille riittävää huomiota. Ei se riitä, että lykkäät lelut käteen ja vaadit lapsen tekevän kaiken itse. Ettet koskaan asetu lapsen tasolle. Älkää tulko kehumaan itseänne. Kysytään teidän lapsilta kun ovat 30 v. Sitten he uskaltavat kertoa totuuden.

Ehkä. Ja vastaavasti yksi / kaksilapsisten perheiden lapset on osaamattomia, epäsosiaalisia eivätkä kehitä normaalia empatiaa ja kykyä jakaa.

Et mikä sit on parempi😂

Mitä helv...? Sisarusten kanssa huomiosta tappeleminen verissäpäin vain opettaa sosiaaliseksi ja empaattiseksi?

Vierailija
44/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta ja ei kestäisi hermot yhtään enempään. Olen aivan loppu.

Vierailija
45/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se riippuu työnantajista, perhepalveluista jne.

Jos on veemäinen työnantaja ja kaupunki tempoo kouluasioissa ja kaikessa muussakin, jo yksi lapsi on kuormittava.

Mitähän on perhepalvelut.... kertaakaan mitään perhepalveluita saatu! No koulu ehkä. Mutta ne kaikki tukiperheet, perhetyö, kotiapu on vain lasu-perheille eikä meille normaaleille ihmisille.

T. Viiden äiti

.." meille 'normaaleille' ihmisille.." hohhoijjaa taas.

Vierailija
46/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kummastalen ap:n kommenttia raskaasta arjesta, jos on kaksi helppoa lasta. Meillä suunnilleen saman ikäiset helpot lapset ja arki on helppoa.

Vierailija
47/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on koulut ja päivähoito kaaoksessa, terveyspalvelut keskitetty. Ennen kaikki oli omassa kaupunginosassa, lapset sai käydä itse hammaslääkärissä jne. Nyt niitä joutuu hakemaan hankalasti monen mutkan takaa. Lapset hyvässä lykyssä kaikki eri kouluissa. Siinä kun kuskaa Munkkiniemestä sen päiväkoti-ikäisen päivittäin Mellunmäkeen tai Jollakseen, yhden lapsen kouluun Haagaan ja kolmannen keskustaan ja käyt hammasoionnoissa, vasuissa ja vanhempainvarteissa ja se hammaslääkärikin on aina keskellä päivää Viiskulmassa ja astmahoidot Töölössä jne niin alkaa kyllä hymy hyytyä aika äkkiä.

Vierailija
48/48 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tosi eri asia jos lapset on pitkän ikäeron tai lyhyen ikäeron sisaruksia. Vanhemmuus on toisenlaista jos lapset on syntyneet koko kolmen porukka kolmen vuoden sisällä tai kolmentoista vuoden sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi