Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut keittävät makaronin ennen uuniin laittamista makaronilaatikon kohdalla?

Vierailija
16.08.2020 |

Olen ihmetellyt tätä. Se kypsyy siellä uunissakin, miksi tuhlata kattila, aikaa ja saada lopputulokseksi löllöjä makaroneja?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ohjeessa sanotaan niin? Keitän al denteksi enkä koe että olisi löllöä. Mut jos jollain on näyttöä että keittämättä tulee hyvää laatikkoa niin todellakin mielelläni kuulisin.

Minulla on yli 20 vuoden näyttö. Olen tehnyt laatikko sekä etukäteen keittämällä että etukäteen keittämättä. Ei merkittävää eroa lopputuloksen kannalta. 

Ai, minun mielestäni merkittävä ero. Tykkään pureskella pastaa, en pyöritellä mössöä suussa.

Mitäs laitat litra kaupalla nestettä sinne. 

Ihan on sama miten makaronin laittaa vuokaan samaan lopputulokseen pääsee, joko lölleröksi tai kiinteäksi.

Vierailija
62/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jauheliha ruskistuu, se pitää jättää ensin pinnalle ja kun se on ruskistunut noin puolessa tunnissa laatikon ainekset sekoitetaan kaikki keskenään. Hyvää tulee.

Vanha ketju, mutta typerää aukoa uunia turhan takia, sähkö on kallista, uunista karkaa nopsaan lämpö kun luukkua auotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään nesteessä kypsytetty jauheliha on mielestäni ällöttävää, joten esipaistan aina pannulla. Sen jälkeen kypsyminen ja mureutuminen saa jatkua uunissa, mutta en ikinä laittaisi jauhelihaa raakana mihinkään ruokaan, en laatikoihin enkä keittoihinkaan.

Vierailija
64/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu edes tekee epäterveellistä makaronilaatikkoa?

En hulluista tiedä, mutta normaaleista ihmisitä tekee monikin. Kaikki eivät pyhitä elämäänsä terveyshulluudelle. 

Jos lapsilta kysyy suosikkiruokaa, se on makaroonilaatikko!

Vierailija
65/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko ei ole edes hyvää, miksi kukaan tekisi sitä vapaaehtoisesti.

Vierailija
66/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko ei ole edes hyvää, miksi kukaan tekisi sitä vapaaehtoisesti.

Jos ruokaa osaa laitta on makaronilaatikko hyvää.

Vierailija
67/80 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronit keittämättä vuokaan, jauheliha ruskistetaan, lopuksi sipulit ja valkosipuli jauhelihan sekaan ja paistetaan vielä hetki. Sitten lisään mausteet.

Kaadan jauhelihan makaronien sekaan ja sekoitan hyvin. Keitän lihaliemen valmiiksi ja kaadan kiehuvana lihamakaroniseoksen päälle. Pinnalle raastan parmesaania.

Uuniin vartiksi tai 20 minuutiksi. Asteita n. 200- 220. Hyvää tulee, koko perhe tykkää.

Vierailija
68/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä keitän makaronit jotain 2_3 min. ja kevyesti ruskistan j. lihan. sipulit raakana sekaan ja 30-40min. 175 ja hyvä tulee. tietysti punaiseen maitoon.

Punaista maitoa ei ole olemassakaan. Punaisessa tölkissä on täysmaitoa ja siitä maidosta ei ole separoitu kermaa pois. Kermasta valmistavat voita.

Vierailija
69/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon makaronilaatikkoon makaroni keitetään, mutta ei yli. Jos paketin kyljessä lukee 8 min. niin seitsemän minuuttia riittää.

Jauhelihaan otetaan väri kuumalla pannulla. 

Ja ei se ole pelkkä väri, ruskistaessa pannulla tulee siihen myös makua jota pelkästään uunissa (laatikon nesteissä) ei siihen tulisi. Kts. Maillard-reaktio.

Vierailija
70/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu edes tekee epäterveellistä makaronilaatikkoa?

En hulluista tiedä, mutta normaaleista ihmisitä tekee monikin. Kaikki eivät pyhitä elämäänsä terveyshulluudelle. 

Toiset taas eivät halua olla läskejä ja tehdä lapsistaan samanlaisia läskejä.

Vierailija
71/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistan makaronilaatikon sen makaroni pussissa olevan ohjeen mukaan. Tänään valmistin laatikon ja laitoin vuoan pohjalle reunoja myöten leivinpaperin ja eipä tarvinnu vuokaa pestä suurella työllä puhtaaksi paiston jälkeen. Makaronilaatikko ei tarttunut kiinni yhtään leivinpaperiin.

Vierailija
72/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, se on sitten lähdettävä jauhelihan hakuun. Jostain syystä tekee mieli saada makaronilaatikkoa. Enkä aio keittää makaroneja etukäteen :)

No ei tartte. Makaronilaatikkoon ei tule jauhelihaa.

Kait te hyvät ystävät tiedätte että on olemassa kaksi eri ruokaa; makaronilaatikko sekä (jauhe)lihamakaronilaatikko?

No nyt tiedätte.

Vierailija
73/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska wanha suomalainen sananlasku kuuluu: joka keitetyn paistaa, se makeimman maistaa.

Niin, paistaa. Ei uunista puhuta mitään. 

Vierailija
74/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ohjeessa sanotaan niin? Keitän al denteksi enkä koe että olisi löllöä. Mut jos jollain on näyttöä että keittämättä tulee hyvää laatikkoa niin todellakin mielelläni kuulisin.

Minulla on yli 20 vuoden näyttö. Olen tehnyt laatikko sekä etukäteen keittämällä että etukäteen keittämättä. Ei merkittävää eroa lopputuloksen kannalta. 

Ai, minun mielestäni merkittävä ero. Tykkään pureskella pastaa, en pyöritellä mössöä suussa.

Mössöt ja litkut on helppo buklata

Vierailija
75/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän edelleen makaronit makaronilaatikkoa varten, koska perheessämme on yksi, joka ei voi syödä makaronilaatikkoa, mutta voi syödä paistettua jauhelihaa ja keitettyä makaronia. On siis se ja sama, keitänkö makaronit vai en laatikkoon, keitän sitä makaronia joka tapauksessa tälle yhdelle.

(ja teen tämän vapaaehtoisesti, koska itse omakohtaisesti tiedän, miltä tuntuu, kun ei voi syödä tarjolla olevaa ruokaa).

Vierailija
76/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitän vaan vähän, niin että ovat vain kevyesti pehmeitä. Sama lihalle, nopea kevyt ruskistus.

Vierailija
77/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronit keittämättä vuokaan, jauheliha ruskistetaan, lopuksi sipulit ja valkosipuli jauhelihan sekaan ja paistetaan vielä hetki. Sitten lisään mausteet.

Kaadan jauhelihan makaronien sekaan ja sekoitan hyvin. Keitän lihaliemen valmiiksi ja kaadan kiehuvana lihamakaroniseoksen päälle. Pinnalle raastan parmesaania.

Uuniin vartiksi tai 20 minuutiksi. Asteita n. 200- 220. Hyvää tulee, koko perhe tykkää.

Vesi kiehumaan. Sinne makaronit samalla kun paistaa jauhelihaa ja sipulia. Sipuli kunnolla kypsäksi. Makaroni kiehautetaan js otetaan levy pois päältä, saa jäädä puolikypsäksi. Makaroni ja jauheliha vuokaan. Munamaito tehdään kattilassa. 1l maitoa ja 4 munaa. Koskenlaskijasiivuja laatikkoon tasaisesti. Mausteena curry, savupaprika, valkosipuli, pippuri ja suola, munamaitoon muskottia.. Uuniin 200 astetta n 45 minuuttia. Hyvää tulee, koko perhe tykkää.

Vierailija
78/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistan makaronilaatikon sen makaroni pussissa olevan ohjeen mukaan. Tänään valmistin laatikon ja laitoin vuoan pohjalle reunoja myöten leivinpaperin ja eipä tarvinnu vuokaa pestä suurella työllä puhtaaksi paiston jälkeen. Makaronilaatikko ei tarttunut kiinni yhtään leivinpaperiin.

Meillä sen vuusn pesee tiskikone. Ei esitiskausta.

Vierailija
79/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liemessä ei ole kananmunaa, niin makaronia ei tarvitse keittää. Voi olla vaikka sulatejuustoliemi, niin onnistuu kyllä.

Vierailija
80/80 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse keitä makaronia. Raa'at makaronit vuokaan, sekaan paistettua jauhelihaa, kinkkua tms., jotain maissia tai porkkanaa ja sitten lihaliemeen sulatettua sulatejuustoa. Olen joskus koettanut tehdä perinteistä, mutta siitä tulee jotain hirveää löllöliejua, en tykkää siitä muidenkaan laittamana. Makuja on monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme