Miksi jotkut keittävät makaronin ennen uuniin laittamista makaronilaatikon kohdalla?
Olen ihmetellyt tätä. Se kypsyy siellä uunissakin, miksi tuhlata kattila, aikaa ja saada lopputulokseksi löllöjä makaroneja?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mä tein ystävää varten vegaanista makaronilaatikkoa, siihen ei ohjeen mukaan keitetty makaronia. Tavalliseen olen aina keittänyt. En tiedä johtuiko ohjeesta vai tuosta ettei makaronia keitetty, niin makaroni oli jotenkin muhjuisempaa kuin tavallisesti.
Me tehdään vegaanista makaronilaatikkoa ja keitetään makaronit. Makaronit on uuninkin jälkeen ihan sopivan kiinteistä, mutta koska laatikkoon ei tule munamaitoa vaan pelkkää kasvimaitoa, niin ne makaronit jää irrallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tein eilen, makaroonia keittämättä, lihaa ruskistamatta, sipulisilpun pakasteena.
Parfeeta tuli.
Keittiössä tehdään muutenkin paljon ihan turhia taikoja.
🤢
Ehkä sen takia että haluan makaronien olevan super pehmeitä, en halua rikkoa hampaitani rouskuviin nappuloihin.
Makaroni esikeitetään jotta siitä lähtee tärkkelystä pois ja makaroni "kykenee" imemään enemmän makua itseensä. Tähän riittää tosiaan 7 minuuttia.
Paistamisen niksi on siinä, että lihalla on ominaisuutena karamellisoitua kuumalla pannulla paistaessa, joten siitä tulee paljon maukkaampaa.
Yksinkertaista kemiaa.
Jos tekee laatikon raaoista makaroneista niin sitä seost pitää sekoittaa välillä.
Itse en keitä ihan laiskuuttani, mutta kyllähän esikeitettyjen makaronien kanssa makaronilaatikosta tulee hieman erilaista. Vähän mössöisempää, mutta se ei missään nimessä ole huono juttu. Molemmilla tavoilla tulee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ohjeessa sanotaan niin? Keitän al denteksi enkä koe että olisi löllöä. Mut jos jollain on näyttöä että keittämättä tulee hyvää laatikkoa niin todellakin mielelläni kuulisin.
Minulla on yli 20 vuoden näyttö. Olen tehnyt laatikko sekä etukäteen keittämällä että etukäteen keittämättä. Ei merkittävää eroa lopputuloksen kannalta.
Ai, minun mielestäni merkittävä ero. Tykkään pureskella pastaa, en pyöritellä mössöä suussa.
makuja on monenlaisia. Minustakin siinä on merkittävä ero. Minä taas tykkään, että makaroni on sellaista tosi pehmeää. Jos sitä ei keitä, se on sellaista sitkeää ja liimamaista. Välillä en keitä itsekään, jos on kiire.
Mössöinen makaronilaatikko, makaronit esikypsennettynä, jauheliha ruskistettuna ja munamaitoa joukkoon, se on mun lohturuokaa. 🥰
Taidankin tehdä tänään.
Vierailija kirjoitti:
Ja länkyttäjille tiedoksi, makarooniakin on kovin erilaista. Esim. kuitupitoista kauramakaroonia,
Ja suuri osa maailman väestöstä voi hyvin kun saa riittävästi vehnää. Vain Suomisuoli tarvitsee ruista.
Ei kun meidän vehnä on erilaista.
No kypsyyhän se jauhelilihakin siellä uunissa, niin miki sekin sitten pitää paistaa ennen uuniin laittamista?
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu edes tekee epäterveellistä makaronilaatikkoa?
Minä teen makaronilaatikkoa, nam, koko perheen herkkua!
(Paljon juustoraastetta ja ketsuppia päälle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttään. Jauhelihaakaan ei tarvitse paistaa ennen uuniin laittamista.
Jauheliha kannattaa paistaa, muuten siitä tulee löllöä kun kypsyy litkussa.
Lihasnesteet valuvat sisältä pois, jamaku huonompi.
Makaronit vuokaan. Sipulin kanssa paistettu jauheliha sekoitetaan joukkoon. Paistinpannulla lämmitetään vettä kaksi kertaa makaronien määrä tai vähän enemmän. Liuotetaan veteen kaksi lihaliemikuutiota ja kaadetaan neste vuokaan. Sitten uuniin. Noin puolessa välissä paistoa joko sekoitetaan tai painetaan pintaa nesteen alle. Ei ole kuivia eikä ylikypsiä makaroneja vaan juuri parahultaisia.
Soijarouhe kuuluu nykyään laittaa maustaen sekaan.
Riittävästi mausteita käyttävä lihoo sopivasti, kun annoskoko on oikea.
Kuka keitetyn paistaa, se makean maistaa sanoi mummu aikoinaan.
Tulee siis parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ohjeessa sanotaan niin? Keitän al denteksi enkä koe että olisi löllöä. Mut jos jollain on näyttöä että keittämättä tulee hyvää laatikkoa niin todellakin mielelläni kuulisin.
Minulla on yli 20 vuoden näyttö. Olen tehnyt laatikko sekä etukäteen keittämällä että etukäteen keittämättä. Ei merkittävää eroa lopputuloksen kannalta.
Toisessa versiossa menee enemmän nestettä ja saa enemmän kovia makaroneja. Kuka tykkää mistäkin. T: 30 vuoden näyttö
Lapsenlapsen kehut , kuultu kylältä, neuvoi tätiään. Mummun makaroonilaatikko on parasta, mummu keittää makaronit, ei laita niitä tolleen. Paljon sipulia makaronin kanssa hetken kiehumassa. Ruskistettu jauheliha jauhelihamausteella. Kasvisrasvakermaa purkki ja tarpeen mukaan. Ei munaa. Uunissa sopivan aikaA, ettei makaro init muutu muussiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pasta + jauheliha + kananmunat kelpaavat kyllä palstan "fitnessläskeille" mutta jos ne yhdistää kammottavaksi makaronilaatikoksi niin eivät enää kelpaa. Huvittavasti makaronilaatikko kyllä sitten kelpaa loistavasti oikeille urheilijoille.
Koska nopeat hiilarit.
Kerran kokeilin enkä tykännyt.