Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
Kommentit (461)
45.lle, että mihin sä vedät rajan? Siihen, että sata kertaa istutaan "palavereissa" ja mitään ei tapahsu, sittenkö saa lapsellekin sanoa suoraan? Vai onko raja kymmenessä vai viidessä kerrassa? Mitä sitten kun se palaveeraus ei tehoa? Annetaanko pojan vaan jatkaa hommiaan ja todetaan että kun se on koulun alueella niin mitään ei voi tehdä?
Kuinka moni meistä on synnyttänyt tänne lapsia jotta niitä voisi joku räkänokka kiusata? Kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on puuttua asiaan eikä odottaa että joku opettaja teke asialla jotain. Myös minun lapsilleni voi sanoa suoraan jos ne käyttäytyvät huonosti.
Sana oli selvästi kiertänyt että puhuminen ei auta. Tämä äiti sitten päätti jättää sen kuukausien hyödyttömän vatvomisen väliin. Peukkua lähtee täältäkin, toivottavasti itselläni on vastaavaa munaa jos tarve vaatii.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:10"]
45.lle, että mihin sä vedät rajan? Siihen, että sata kertaa istutaan "palavereissa" ja mitään ei tapahsu, sittenkö saa lapsellekin sanoa suoraan? Vai onko raja kymmenessä vai viidessä kerrassa? Mitä sitten kun se palaveeraus ei tehoa? Annetaanko pojan vaan jatkaa hommiaan ja todetaan että kun se on koulun alueella niin mitään ei voi tehdä?
Kuinka moni meistä on synnyttänyt tänne lapsia jotta niitä voisi joku räkänokka kiusata? Kyllä jokaisen vanhemman velvollisuus on puuttua asiaan eikä odottaa että joku opettaja teke asialla jotain. Myös minun lapsilleni voi sanoa suoraan jos ne käyttäytyvät huonosti.
[/quote]
Jos se äiti oikeasti olisi halunnut hoitaa asiat hyvin, hän olisi marssinut ap:n pakeille, eikä uhkailemaan lasta. Muttei tainnut olla munaa tuota vertaa. Helpompihan sitä on lasta uhkailla kuin selvittää asiaa kiusaajan vanhemman kanssa, ymmärrän hyvin tuon - mutta se ei totta vie tee toimintamallista millään tasolla HYVÄÄ!
HÄN tuskin edes tietää ap:n pojan menneisyyttä, koska oma lapsensa on kaksi luokkaa nuorempi. Tätä emme voi tietää, tiesikö vai ei. Koetetaan erottaa siis se, mitä hän tietää ja mitä ME tiedämme, koska ap on rehellisesti sen meille myöntänyt (lapsensa häröilystä).
Joka tapauksessa se on kerrottu, että hänen tytärtään kiusattiin eka kertaa, ja hän ei edes jäänyt odottamaan opettajan vastausta samana päivänä lähettämäänsä viestiin, vaan hyökkäsi saman tien koululle.
Tässä on moni lukenut asian niin, että ko. äiti tietäisi, että poikaa on yritetty saada siistimään tapansa, eikä se ole onnistunut - mutta tämä on nyt teidän omaa tulkintaansa, yhtä hyvin voi olla, ettei tiedä mitään tuollaista.
Niin tai näin - myös ne kiusaajat saattavat joutua syntipukiksi syyttä suotta. Aina pitäisi ensin jaksaa joka tapaus setviä puolueettomasti: kuka sanoi tai teki ja mitä ja mitä se toinen osapuoli teki sitä ennen ja sen jälkeen.
Ei voi automaattisesti lähteä siitäkään, että "toi on ennenkin kiusannut, se on syypää nytkin".
Ja juuri tuon selvittämisen takia pitäisi jaksaa kierrättää asia opettajan kautta. Toisen osapuolen vanhempi harvoin kykenee siihen objektiivisuuteen, jota selvittäminen vaatisi.
Kuten olen koko ajan sanonut, en hyväksy kiusaajan toimia, ja kehotan ap:ta hyödyntämään lapsen säikähdystä kiusaamistaipumusten kitkemiseksi. Mutta en puhu siitä, vaan sen kiusatun äidin toiminnasta, joka ei sekään ole oikein ja hyvää.
45
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:50"]
No äitinä mun tehtävä on suojella lastani kaikenlaisilta kiusaajilta. Ei mua kiinnosta ne kiusaajien tilanteet tai erityisominaisuudet, traumat tms.vaan se, että kukaan, ei kukaan, kiusaa lastani. Ja sama vastuu mulla on suhteessa lapseeni, en ikinä antaisi hänen kiusata ketään. Jos jokainen vanhempi puuttuisi kiusaamiseen vakavasti, ei maassamme olisi tällaista kiusaamisongelmaa.
Montako Kauhava tapausta tarvitsemme, että aikuiset avaa silmänsä?
Ei opettajia noin lähtökohtaisesti kiinnosta, ei ennen kuin heidän on pakko puuttua. Luulen, etteivät uskalla ottaa vastuuta ja lähde viemään esim.kiusaamistapauksia eteenpäin.
Mielestäni on vanhemman tehtävä suojella lastaan, kasvattaa lapsi, huolehtia ja välittää!!
[/quote]
Eli sinun lapsellesi on lupa mennä raivoamaan välitunnilla, jos hän kommentoi jotakuta koulussa ilkeästi? Oletko nyt ihan, ihan varma tästä?
Mistä lähtien se muka on ollut niin, ettei "opettajia kiinnosta"? Kyllä ainakin pitäisi kiinnostaa, mutta tuo äiti ei ap:n kertoman mukaan jäänyt odottamaan mitään reaktiota koululta, vaan toimi samana päivänä jolloin oli kertonut wilmaviestissä kiusaamisesta.
Minusta tällainen omankädenoikeus-toiminta johtaa anarkiaan. Mieti nyt itsekin, vanhempia pomppii välitunnilla lasten kimppuun huutamaan ja uhkailemaan, mitä siitä seuraa.... kuka valvoo, ettei ketään syytetä ja uhkailla syyttä suotta? Tietävätkö vanhemmat aina varmuudella, ettei heidän oma pilttinsä ole todellisuudessa se, joka on aloittanut kärhämän?
Ei kuulkaa....
45
[/quote]
KYLLÄ! Jos lapseni olisi mollannut (pienempiä) koulussa niin tottakai lapsen vanhemmalla on siitä oikeus sanoa, ja hyvä jos sanoisi! Ja itsekin puuttuisin.
Mutta kaikki ei osaa kasvattaa lapsiaan, eikä kaikki oikeasti välitä vaikka omaa lasta kiusataan. Saati jos oma lapsi kiusaa
[/quote]
Minäkin, joka olen puolustanut tuon kiusatun äidin toimintatapaa, soisin omalle lapselleni tehtävän niin.
JOs noinkin iso lapsi kiusaa systemaattisesti muita, on ihan oikein, että hän saa kerran säikähtää ja hävetä oikein kunnolla. Josko se vihdoin auttaisi, kun nuo lässytykset ja pääntaputukset ei selvästikään auta.
Käsiksi ei tietenkään saa käydä, mutta mielipiteensä saa todellakin käydä sanomassa, kunhan on ensin varma siitä mitä on tapahtunut.
Ap:n sietäisi hävetä itsensä ja lapsensa puolesta. Aika paskaa jengiä, eikä loppua näy, kun tämäkin menee ap:lla selvästi oman kiusaajapennun hyysäykseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:11"]
Jos nyt ajatellaan ihan vaan kylmästi kiusatun lapsen äidin näkökulmasta, että mikä voisi saada kiusaamisen loppumaan, niin kyllähän tuo tytön äidin toiminta on ihan kokeilemisen arvoinen idea. Varsinkin kun nämä palaverit ym. eivät ole auttaneet.
Itse voisin hyvin kuvitella tekeväni noin, ensin kuitenkin varmistuisin kiusaajasta ja siitä, että kiusaaminen on ollut toistuvaa eikä lapseni liioittele. Ihan turha vetää mitään yleviä periaatteita ("omankädenoikeus on aina väärin") tähän, mä ainakin tekisin kaikkeni, että lapseni kiusaaminen loppuisi. 45:n lasta ei takuulla ole koskaan kiusattu ainakaan toistuvasti.
Se on sitten toinen asia, auttaako tuo kiusaajan pelottelu, mutta mielestäni ihan kokeilemisen arvoinen keino.
Ymmärrän kyllä hyvin myös ap:ta. Se, että oma lapsi on kiusaaja on varmasti todella vaikea asia, eikä siitä voi aina syyttää vanhempia. Ehkä on tosiaan parempi, ettette tapaa tuon äidin kanssa vaan yrität kääntää tilanteen voitoksi ja teet omalta osaltasi parhaasi, että poikasi ei enää kiusaa.
[/quote]
Sori, olet väärässä. Sekä minua itseäni yläasteella että kuopustani on kiusattu toistuvasti. Silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että koulupihalle ei ole vanhemmilla asiaa uhkailemaan ja haukkumaan.
Jos äidillä olisi ollut munaa, hän olisi mennyt selvittämään asiaa mieluummin vaikka ap:n kanssa suoraan, jos ei usko koulun osaavan tai haluavan puuttua asiaan.
45
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Jos se äiti oikeasti olisi halunnut hoitaa asiat hyvin, hän olisi marssinut ap:n pakeille, eikä uhkailemaan lasta. Muttei tainnut olla munaa tuota vertaa. Helpompihan sitä on lasta uhkailla kuin selvittää asiaa kiusaajan vanhemman kanssa, ymmärrän hyvin tuon - mutta se ei totta vie tee toimintamallista millään tasolla HYVÄÄ!
HÄN tuskin edes tietää ap:n pojan menneisyyttä, koska oma lapsensa on kaksi luokkaa nuorempi. Tätä emme voi tietää, tiesikö vai ei. Koetetaan erottaa siis se, mitä hän tietää ja mitä ME tiedämme, koska ap on rehellisesti sen meille myöntänyt (lapsensa häröilystä).
Joka tapauksessa se on kerrottu, että hänen tytärtään kiusattiin eka kertaa, ja hän ei edes jäänyt odottamaan opettajan vastausta samana päivänä lähettämäänsä viestiin, vaan hyökkäsi saman tien koululle.
Tässä on moni lukenut asian niin, että ko. äiti tietäisi, että poikaa on yritetty saada siistimään tapansa, eikä se ole onnistunut - mutta tämä on nyt teidän omaa tulkintaansa, yhtä hyvin voi olla, ettei tiedä mitään tuollaista.
Niin tai näin - myös ne kiusaajat saattavat joutua syntipukiksi syyttä suotta. Aina pitäisi ensin jaksaa joka tapaus setviä puolueettomasti: kuka sanoi tai teki ja mitä ja mitä se toinen osapuoli teki sitä ennen ja sen jälkeen.
Ei voi automaattisesti lähteä siitäkään, että "toi on ennenkin kiusannut, se on syypää nytkin".
Ja juuri tuon selvittämisen takia pitäisi jaksaa kierrättää asia opettajan kautta. Toisen osapuolen vanhempi harvoin kykenee siihen objektiivisuuteen, jota selvittäminen vaatisi.
Kuten olen koko ajan sanonut, en hyväksy kiusaajan toimia, ja kehotan ap:ta hyödyntämään lapsen säikähdystä kiusaamistaipumusten kitkemiseksi. Mutta en puhu siitä, vaan sen kiusatun äidin toiminnasta, joka ei sekään ole oikein ja hyvää.
45
[/quote]
Mä en ole kanssasi samaa mieltä mutta mä ehdotankin ap:lle että seuraavana kerran kävelee sinne ap:n ovelle ja kertoo kiusaavan äitiä niin kauan kuin tämän pentu kiusaa lasta. Tämä toimi meillä, hakkaaminen jäi yhteen kertaan kun mies teki tuon tempun. Koulu ei saanut lapsen vanhempiin edes mitään yhteyttä.
[/quote]
45
[/quote]
Lopeta jo nyt tuo lässytyksesi. Mielipiteesi on tullut selväksi, tosin 9/10 on eri mieltä kanssasi, ja hyvä niin. Onpahan vielä jotain järkeä tässä maailmassa. Vielä kun yhä useampi vanhempi toimisi kuten tuon tytön äiti, niin saataisiin ne kiusaajaperkeleet vähän paremmin peloteltua lopettamaan se kusipäinen toimintansa.
45, komppi täältä. Tää on niin tätä. Kukaan ei osaa eikä halua kuvitellakaan että hänen oma lapsensa saattaa kiusata muita, sen takia ollaan valmiita käymään kiusaajan päälle. Kandeis tajuta, että juur tollanen ajattelutapa synnyttää kiusaamista, "ei meidän Vieno-Väinö ainakaan, vaan ne naapurin kakarat, ja niitä kuuluukin mennä jyräämään maanrakoon".
Kiusaaminen on turhauttava ja vaikea ongelma, muttei se yksinkertasilla poppakonsteilla hoidu.
Myös 174 sallisi oman lapsensa kohdalla toimittavan noin, jos lapseni kiusaisi (tuo äidin toiminta oli vielä aika lievää).
Olen ennenkin seurannut tällaista 45:n tyyppistä argumentointia, ja sitä leimaa sellainen (anteeksi nyt) huvittava yksinkertaisuus, joka on tyypillistä ekan vuoden filosofian opiskelijoille. Siinä eettisiä ongelmia ratkotaan tiukasti sääntömoraalin avulla eli on tiettyjä periaatteita, joista ei poiketa koskaan millään tavalla, olivat olosuhteet mitä tahansa. Elämä nyt vain on paljon monimutkaisempaa, kuin mitä tämä ajattelutapa sallii, ja joskus se, mikä toimii (tai millä on hyviä seurauksia), on oikein. Eli hienommin sanottuna utilitaristisen moraalin hyödyntäminen on joskus myös ihan oikein ja "hyvää".
Muuten, jos oma lapseni olisi kiusattu, niin olisin voinut ihan harkitusti ja kylmän rationaalisesti käydä "pelottelemassa" kiusaajaa, en välttämättä tunnekuohun ohjaamana.
Ap:ta on mielestäni kuitenkin turha näin joukolla suomia ja nöyryyttää. Hän on varmasti tehnyt parhaansa pojan kanssa ja on ymmärrettävää, että tilanne tuntuu hänestä pahalta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:29"]
[/quote]
45
[/quote]
Lopeta jo nyt tuo lässytyksesi. Mielipiteesi on tullut selväksi, tosin 9/10 on eri mieltä kanssasi, ja hyvä niin. Onpahan vielä jotain järkeä tässä maailmassa. Vielä kun yhä useampi vanhempi toimisi kuten tuon tytön äiti, niin saataisiin ne kiusaajaperkeleet vähän paremmin peloteltua lopettamaan se kusipäinen toimintansa.
[/quote]
Ai että yksin tässä vain muka kinaan, niinkö? Olet/te tehneet jo minusta päätelmät. että olen koulukiusaajien äiti, itse entinen koulukiusaaja, en piittaa lapsistani ja annan heitä kiusata jnejne. Vain siksi, että minusta tuo äiti toimi väärin.
Enkä edes saisi sanoa mielipidettäni tai vastata, kun minua mollataan. Ihan lässytystä se on...
Ihan kummasti tulee fiilis, että jos tässä nyt joku tässä ketjussa harrastaa kiusaamista, niin se en kylläkään ole minä. Mietipä, kuka se voisi siinä tapauksessa olla, mieti... Ole hetki rehellinen itsellesi ja sille, millä tavalla keskustelet tuntemattomien ihmisten kanssa netissä.
45, joka nyt oikeasti päättää jättää tämän kammottavan ketjun. Ihailkaa rauhassa aikuista naista, joka uhkailee lasta, minusta se on kauheaa.
En ole ehtinyt kaikkia viestejä lukea, mutta siis poika on tätä tyttöä nimitellyt nyt muutamana päivänä välitunneilla. Ei siis ollut eka kerta, mutta sitä ihmettelin, että äiti meni ENSIMMÄISENÄ lapselle ja valvojalle reuhaamaan, eikä ottanut yhteyttä minuun tai pojan omaan opettajaan.
Ap
Sama täällä, samaa mieltä 45:n kanssa. Kuten tässä jokainen on sanonut, kiusaaja tietenkin ansaitsee rangaistuksen, mutta aikuisen lapseen kohdistuva hallitsematon haukkuryöppy ei auta yhtään mitään. Käy sääliksi sitä kiusattua raukkaa, joka on todennäköisesti nyt paitsi nolattu luokkatovereiden silmissä myös täysin ulalla siitä, miksi sama toiminta on kiellettyä toisilta mutta sallittua toisille.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:37"]
En ole ehtinyt kaikkia viestejä lukea, mutta siis poika on tätä tyttöä nimitellyt nyt muutamana päivänä välitunneilla. Ei siis ollut eka kerta, mutta sitä ihmettelin, että äiti meni ENSIMMÄISENÄ lapselle ja valvojalle reuhaamaan, eikä ottanut yhteyttä minuun tai pojan omaan opettajaan.
Ap
[/quote]
No niin eli kuuten suurin osa, paitsi 45, arvasikin.
189, ohiksena huomautan, että asiahan päinvastoin oli just kuten 45 sanoi eli että äiti saatuaan asiasta tietää hyökkäsi lapsen puheille, ei odottanut koulun toimia.
Ap - tiesitkö sinä että poikasi on nimitellyt jotain tyttöä ennen kuin kuulit äidin reuhanneen sun pojallesi? Oliko kukaan opettaja puhunut pojallesi sitä ennen eli oliko kukaan opettaja yrittänyt saada poikaasi lopettamaan?
Ap
[/quote]
Oletko puhunut pojan kanssa nyt juuri tästä kiusaamisesta? Millä sanoilla poika on tyttöä nimitellyt? Jos nimittely on ollut tosi törkeää tai uhkailevaa, on helpompi ymmärtää toisen äidin reaktio.
Ap
[/quote]
Mistä tiedät ettei ole ottanut yhteyttä? Entä jos siihen ei vain ole reagoitu?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:42"]
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
[/quote] Ihan oikein on mielestäni tehnyt - jos et itse saa poikaasi kuriin, on hyvä että joku edes puuttuu vajakkisi käytökseen!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:56"]
Vielä lisäys, että äiti ei ollut koskenut poikaani, eikä huutanut. Kuitenkaan en ymmärrä. Ja oli sanonut poikaani pelkuriksi, joka haukkuu pienempiään. AP
[/quote]
No mutta sun poikasihan on pelkuri joka haukkuu ja kiusaa pienempiään. Ilmeisesti ei myöskään kedon kaunein kukka?
Uskotteko oikeasti, että aikuisten tapaamiset ja keskustelut vaikuttavat tuon taivaallista kiusaavan lapsen toimintaan?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 10:50"]
No äitinä mun tehtävä on suojella lastani kaikenlaisilta kiusaajilta. Ei mua kiinnosta ne kiusaajien tilanteet tai erityisominaisuudet, traumat tms.vaan se, että kukaan, ei kukaan, kiusaa lastani. Ja sama vastuu mulla on suhteessa lapseeni, en ikinä antaisi hänen kiusata ketään. Jos jokainen vanhempi puuttuisi kiusaamiseen vakavasti, ei maassamme olisi tällaista kiusaamisongelmaa.
Montako Kauhava tapausta tarvitsemme, että aikuiset avaa silmänsä?
Ei opettajia noin lähtökohtaisesti kiinnosta, ei ennen kuin heidän on pakko puuttua. Luulen, etteivät uskalla ottaa vastuuta ja lähde viemään esim.kiusaamistapauksia eteenpäin.
Mielestäni on vanhemman tehtävä suojella lastaan, kasvattaa lapsi, huolehtia ja välittää!!
[/quote]
Eli sinun lapsellesi on lupa mennä raivoamaan välitunnilla, jos hän kommentoi jotakuta koulussa ilkeästi? Oletko nyt ihan, ihan varma tästä?
Mistä lähtien se muka on ollut niin, ettei "opettajia kiinnosta"? Kyllä ainakin pitäisi kiinnostaa, mutta tuo äiti ei ap:n kertoman mukaan jäänyt odottamaan mitään reaktiota koululta, vaan toimi samana päivänä jolloin oli kertonut wilmaviestissä kiusaamisesta.
Minusta tällainen omankädenoikeus-toiminta johtaa anarkiaan. Mieti nyt itsekin, vanhempia pomppii välitunnilla lasten kimppuun huutamaan ja uhkailemaan, mitä siitä seuraa.... kuka valvoo, ettei ketään syytetä ja uhkailla syyttä suotta? Tietävätkö vanhemmat aina varmuudella, ettei heidän oma pilttinsä ole todellisuudessa se, joka on aloittanut kärhämän?
Ei kuulkaa....
45
[/quote]
KYLLÄ! Jos lapseni olisi mollannut (pienempiä) koulussa niin tottakai lapsen vanhemmalla on siitä oikeus sanoa, ja hyvä jos sanoisi! Ja itsekin puuttuisin.
Mutta kaikki ei osaa kasvattaa lapsiaan, eikä kaikki oikeasti välitä vaikka omaa lasta kiusataan. Saati jos oma lapsi kiusaa