Miksi et ala säästää lapsellesi syntymästä asti vaikka 20e kuussa?
Jos säästät aina lapsilisistä 20e niin tenava saa kivat säästöt teini-ikään mennessä. Voi ostaa vaikka läppärin sitten. Ja jää vähän pesämunaa kun muuttaa pois kotoa.
12x20 =240
240x17 (ikä johon asti lapsilisää maksetaan)= 4080
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Se menee baareihin kun lapsi täyttää 18.
Höpsis.
Vanhempi kontrolloi sitä, neuvottelee sit lapsen kanssa, käytetäänkö ajokorttiin, läppäriin, vuokratakuisiin vai mihin. Ihan normikulutukseen ei käytetä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee lapsen tilille 30€/kk. Just ylittyi 1000€. Ideana se että voidaan sitten isompia kuluja maksaa tuolta.
Joku voi ajatella että ei siitä saa säästää koska se on tarkoitettu toimeentulemiseen, mutta eihän se tarkoita etteikö niitä voi siihen käyttää tulevaisuudessa. Esim. Vanhempien työtilanne muuttuu ja tulot pienenee, mutta lapsi saa jatkaa harrastuksiaan koska lapsilisiä on säästetty.
Ja jos niistä nyt jää ns yli,voi lapsi maksaa sieltä vaikka takuuvuokran kun muuttaa opiskelemaan.
Mutta et voi lapsen tilillä olevilla rahoilla maksella mitä sattuu. Itse säästän ihan vain omalle tilille ja sillä ostan ja annan rahaa lapsille tarvittaessa.
Sehän nyt riippuu tilin tyypistä ja lapsen iästä. Tällä hetkellä mulla on täysi käyttöoikeus tiliin, ja se jatkuu lapsen täyttäessä x vuotta.
Et silti voi käyttää niitä mihin itse haluat. Vaikka olet ne rahat sinne itse säästänyt ja sulla on käyttöoikeus tilille, sulla ei ole mitään oikeuksia lapsen rahaan. Niitä saa käyttää, mikäli sen käyttö kohdistuu lapseen ja se pitää tarvittaessa myös pystyä osoittamaan maistraattiin jos selvityksen haluavat.
Siksi, koska isovanhemmat on panneet joka kuukausi 90 euroa lapsien tileille. Maksamme luonnollisesti lapsien käyttömenot itse, mutta tuosta isovanhempien rahallisesta avusta on tulevaisuudessa paljonkin iloa, kun ajokortit, mopot, autot, vaihto-oppilasvuodet ym tulee ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Vanhempi kontrolloi sitä, neuvottelee sit lapsen kanssa, käytetäänkö ajokorttiin, läppäriin, vuokratakuisiin vai mihin. Ihan normikulutukseen ei käytetä joka tapauksessa.
Ensin säästetään lapsen tilille ja sitten määräillään mihin saa käyttää😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä ei edes huomioida korkoa korolle -ilmiötä. Vaikka siis korot ei ole nyt kummoiset tällä hetkellä.
No jollain pankkitilillä makuuttamalla nyt ei koko ilmiötä käytännössä edes synny.
Pörssissä sen sijaan voi puhua jo summista joilla tekeekin jotain.
No kyllä se 17 vuodessakin korko kasvaa.
Tällä hetkellä kai on jotain 0,7-0,9 korkoja tarjolla, jos valkkaa vähän tarjontaa.
Kyllä korkoa korolle -ilmiöllä pitäisi tulla pari sataa tuohon lisää.
https://www.sijoittaja.fi/sijoittaminen/paranna-tuottoa/korkoa-korolle-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Kyllä. Jos vanhemman motiivi säästämiseen on se, että lapsi voi tehdä jonkun hankinnan säästöillä, ei sitä rahaa vain mällätä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Kyllä. Jos vanhemman motiivi säästämiseen on se, että lapsi voi tehdä jonkun hankinnan säästöillä, ei sitä rahaa vain mällätä johonkin.
Ja minkäs teet, jos aikuinen haluaa säästöillään ostaa vaikka pakettiautollisen viinaa Virossa? Voit vaan osoittaa mieltäsi, et muuta.
Säästäminen lapsen tilille makaamaan ei kannata. Rahan reaaliarvo heikkenee niin paljon parissakymmenessä vuodessa. Lisäksi mukula voi törsätä ne hölmösti.
Sijoittaminen jo voikin kannattaa. Me olemme sijoittaneet kyllä ihan koko perhettä ajatellen eikä erikseen lapsille tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Lapsi päättää itse tilillään olevista rahoista. Jos haluat määritellä mihin raha käytetään, sitä ei kannata laittaa toisen tilille, vaan kannattaa perustaa oma tili omiin nimiisi niille rahoille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät on tarkoitettu toimeentuloon. Ellei niitä siihen tarvita, kysymyksessä on tarpeeton etuus joka tulisi poistaa.
Höpö höpö nyt taas. Ei ne ole sulle senkin itsekäs hyväksikäyttäjä. Varsinkaan Suomessa kukaan ei ole niin köyhä, ettö tarvitsee ne toimeentuloon. Lapsilisät on nimensä mukaisesti lapselle ja kaikkia niitä hankintoja varten, mitä lapsi tarvitsee. Minä olen säästänyt lapsilisät lasteni tileille. Sitten jos on ollut jotain hankittavaa lapsille, niin niitä on sellaisiin käytetty. Mutta suurin osa on lapsille säästössä.
Koska eroperheessä ei voi tehdä lapselle tiliä, johon toinen vanhempi ei pääsisi käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä opetettiin lapset itse säästämään. Ovat nyt 15 ja 17 v. Rahaa molemmilla on noin 13000€ säästössä.
Vanhempi on käyttänyt enemmän, joten siksi lähes sama määrä nykyisin tilillä.
Mistä rahasta tuon ikäiset ovat säästäneet tuollaisia summia? 😮 Tonni per synttärit ja riittävän pitkä vieraslista rippijuhliin?
Synttärit, joulu ja ne rippijuhlat.
Ei ollut isot rippijuhlat, vain lähimmät ihmiset. Vajaa 30 vierasta ja niistäkin osa lapsia.
Isovanhemmilta on aina tullut lahja ja lisäksi rahaa synttäreillä ja jouluna. Meiltä myös usein samalla lailla. Toki vanhempana lapsilla on ollut kalliimpia toiveita ja silloin ei me vanhemmat ole enää rahaa annettu, vaan esim. puhelin.
Myös tädit ja sedät on usein laittaneet rahaa, kuin eivät oikein ole tienneet mitä ostaa. Äkkiä noista yhteenlaskettua se tonni per vuosi tulee.
Rippilahjaksi molemmat on saaneet mm. sekä meiltä, että toisilta isovanhemmilta 1500€.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitäisi tehdä noin, niin sitten ei tarvitsisi valittaa että miten saa lukiokirjat yms. maksettua. Helposti, kun on säästänyt rahat niitä varten etukäteen.
Lukiokirjat nyt ei maksa paljon mitään.
Säästin juuri noin. Mutta nyt kun tuli uusi ajanjakso elämässä ja pitäisi saada toimeentulotukea, se säästö pitää syödä ensin. Näinhän se kuuluu mennäkin, mutta vähän ketuttaa.
Toimeentulotuesta ei saa säästää eikä sijoittaa. Nämä katsotaan varoiksi, jotka tulee ensin käyttää. Säästäminen on pätkätyöläisellä tai työttömällä siis aivan turhaa, suorastaan typerää.
Sukanvarteen ollaan toki säästetty pienempiä summia, mutta niillä on sitten ostettu tarpeen mukaan esim. tietokone, tabletti, polkupyörä yms.
Tein noin mutta rahoja ei säästetty lapselle annettavaksi vaan rahoilla maksettiin isompia hankintoja kuten läppäri lukioon, ajokortit ja pienenpänä hajotetut ikkunat. Näistä puhuttiin aina että hänellä on omaa rahaa tilillä säästettynä koska ei meidän palkoilla yhtäkkiä maksella tuollaisia kuluja. Lapsi oppi samalla säästämisen ja rahan merkitystä kun sai itse harkita, ajaako mopokortin ja ostaa mopon vai säästääkö autokorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät on tarkoitettu toimeentuloon. Ellei niitä siihen tarvita, kysymyksessä on tarpeeton etuus joka tulisi poistaa.
Tämä on vähän kyseenalainen peruste. Jos joku ostaa lapselleen Gugguun haalarin 150 euroa ja toinen tyytyy käytettyyn 50 euron haalariin, miksi toisen pitäisi saada enemmän rahaa, kun tarvitsee elämiseenkin enemmän. Nämä ovat valintoja, joku säästää jostain muusta, että saa laitettua lapselle vähää rahaa säästöön tulevaisuutta varten, eikä siitä pidä rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Säästin lapsen tilille kaikki lapsilisät. Lapsen isä sit päätti maksaa ylinopeussakkonsa lapsen tililtä eikä ole tähän päivään mennessä maksanut niitä takaisin. Aikaa olisi ollut 14 vuotta. Tuon jälkeen olen säästänyt kaikki säästöt omalle säästötilille. Käytän niitä rahoja sit ku lapsi muuttaa omilleen ja tarvitsee kaikenlaista. Niin ja ei olla lapsen isän kanssa yhdessä
Meillä kävi samalla tavalla että isä otti lapsen säästöjä ja käytti omiin menoihinsa, Oli puhe lainasta, mutta ei koskaan maksanut takaisin oma-aloitteisesti. Kun erottiin, maksoi käteisellä ja otti kaverin todistajaksi siitä "kuinka hän elättää minua" :D Tuon jälkeen marssinkin sitten pankkiin neuvottelemaan miten tämä asia estetään vastaisuudessa ja pankkivirkailija ymmärsi ja uskoi tilanteen (tottakai kun näki kaikki pankkitietoni koneeltaan, säästin säännöllisesti lapselleni, isä ei koskaan senttiäkään). Molemmilla olisi siis käyttöoikeus tiliin. Niinpä tili muutettiin vain minun nimiin, isältä kysymättä. Lapsi kun muutti omilleen sai useamman tonnin pesämunan, jotka on muuten edelleen säästössä. Jos isänsä olisi tästä tilistä ja käyttöoikeudesta tiennyt, rahaa olisi ollut jäljellä tasan 0 euroa. Minun säästämiäni rahoja. Neuvoksi muillekin että älkää luottako niihin lastenne isiin vaan avatkaa itse se tili lapselle, erityisesti jos isä ei koskaan säästä lapselleen mitään.
Koska minulla ei ole lasta.
Jos olisi, en hakisi lapsilisää, jos minulla olisi varaa laittaa siitä säästöön. Silloin en tarviis koko lisää.
Kaikkien pitäisi tehdä noin, niin sitten ei tarvitsisi valittaa että miten saa lukiokirjat yms. maksettua. Helposti, kun on säästänyt rahat niitä varten etukäteen.