Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et ala säästää lapsellesi syntymästä asti vaikka 20e kuussa?

Vierailija
16.08.2020 |

Jos säästät aina lapsilisistä 20e niin tenava saa kivat säästöt teini-ikään mennessä. Voi ostaa vaikka läppärin sitten. Ja jää vähän pesämunaa kun muuttaa pois kotoa.
12x20 =240
240x17 (ikä johon asti lapsilisää maksetaan)= 4080

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vaikka 5 lasta, se on jo satanen kuussa. Ja jos lapsen saldo ylittää perusosamääränja ajautuu joskus toimeentulotuelle, lapsesta ei saa tukea koska katsotaan voivan elättää itse itsensä säästöillä.

Aika naurettava ajatus jättää säästöt tekemättä siksi, että lapsi saisi joskus toimeentulotukea. Itse ainakin ajattelen, että ne säästöt ovat sitä varten, että ei tarvitse tukia. Muutenkin toki lähtökohta se, että lapsi ei ikinä tt-tukea tarvitse. En ainakaan siihen ala etukäteen varautua. 

Aina tämä sama itku. Pienituloinen saa ihan vapaasti säästää. Fiksu toki säästää käteisenä.

Jos lapsella on vaikka 500€ tilillä ja hakee toimeentulotukea, sen saa muuten, muttei lapsen osalta koska katsotaan lapsen voivan elättää itse itsensä säästöillä. Eli pienituloiset ei saa säästää.

Vierailija
22/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee lapsen tilille 30€/kk. Just ylittyi 1000€. Ideana se että voidaan sitten isompia kuluja maksaa tuolta.

Joku voi ajatella että ei siitä saa säästää koska se on tarkoitettu toimeentulemiseen, mutta eihän se tarkoita etteikö niitä voi siihen käyttää tulevaisuudessa. Esim. Vanhempien työtilanne muuttuu ja tulot pienenee, mutta lapsi saa jatkaa harrastuksiaan koska lapsilisiä on säästetty.

Ja jos niistä nyt jää ns yli,voi lapsi maksaa sieltä vaikka takuuvuokran kun muuttaa opiskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en säästä. Muuten olen ostanut tarpeellista ja avustanut auton pidossa ym.

Vierailija
24/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee lapsen tilille 30€/kk. Just ylittyi 1000€. Ideana se että voidaan sitten isompia kuluja maksaa tuolta.

Joku voi ajatella että ei siitä saa säästää koska se on tarkoitettu toimeentulemiseen, mutta eihän se tarkoita etteikö niitä voi siihen käyttää tulevaisuudessa. Esim. Vanhempien työtilanne muuttuu ja tulot pienenee, mutta lapsi saa jatkaa harrastuksiaan koska lapsilisiä on säästetty.

Ja jos niistä nyt jää ns yli,voi lapsi maksaa sieltä vaikka takuuvuokran kun muuttaa opiskelemaan.

Mutta et voi lapsen tilillä olevilla rahoilla maksella mitä sattuu. Itse säästän ihan vain omalle tilille ja sillä ostan ja annan rahaa lapsille tarvittaessa.

Vierailija
25/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetettiin lapset itse säästämään. Ovat nyt 15 ja 17 v. Rahaa molemmilla on noin 13000€ säästössä.

Vanhempi on käyttänyt enemmän, joten siksi lähes sama määrä nykyisin tilillä.

Vierailija
26/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänytkin. Ensin 10 e kk (enempää ei pystynyt) ja nykyään 60 e kk. Rahastoon menee ja nyt koossa kummallakin lapsella joku 2700 euroa josta 500 euroa tuoton osuutta.

Lapsi voi käyttää rahat täysi-ikäistyttyään parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos se on baarit niin sitten se on baarit. Minulle aivan sama kunhan lapselle tuottaa iloa. Itse olen ikuisesti kiitollinen isälleni, joka oli säästänyt minulle johonkin säästövakuutukseen kun olin lapsi. Sain rahat kun lähdin opiskelemaan, noin pari tonnia nykyrahassa. Selvisin noiden rahojen ansiosta ilman opintolainaa. Toivon toki että myös omat lapset käyttäisivät rahat järkevästi, mutta uskon että säästöt tuovat hyvää mieltä joka tapauksessa.

Lapselle säästäminen on aina järkevää. Eikä se sulje pois talouskasvatusta kotona. Meillä puhutaan paljon rahasta ja korostan säästämisen tärkeyttä. Kyllä meillä lapset säästää myös omista viikkorahoistaan.

Vierailija
27/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et voi lapsen tilillä olevilla rahoilla maksella mitä sattuu. Itse säästän ihan vain omalle tilille ja sillä ostan ja annan rahaa lapsille tarvittaessa.

Sehän nyt riippuu tilin tyypistä ja lapsen iästä. Tällä hetkellä mulla on täysi käyttöoikeus tiliin, ja se jatkuu lapsen täyttäessä x vuotta.

Vierailija
28/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään syytä säästää rahaa hajautettuna lasteni tileille. Minulla toki on rahaa, voin ostaa sen läppärin tai maksaa jotain muuta lapsen tarvitsemaa/haluamaa, mutta miksi sitä pitäisi juuri lapsen tilillä hillota eikä minun? Olen realisti, en halua lahjoittaa lapselle tuhansia euroja esim. nuoruuden virheisiin (päihteisiin, seurustelukumppanin pelivelkoihin tms.) - virheitä saa tehdä ja autan kyllä, mutta jonkun kontrollin haluan säilyttää siinä missä tilanteissa milläkin tavalla.

Vierailija
29/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä opetettiin lapset itse säästämään. Ovat nyt 15 ja 17 v. Rahaa molemmilla on noin 13000€ säästössä.

Vanhempi on käyttänyt enemmän, joten siksi lähes sama määrä nykyisin tilillä.

Mistä rahasta tuon ikäiset ovat säästäneet tuollaisia summia? 😮 Tonni per synttärit ja riittävän pitkä vieraslista rippijuhliin?

Vierailija
30/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän nyt riippuu tilin tyypistä ja lapsen iästä. Tällä hetkellä mulla on täysi käyttöoikeus tiliin, ja se jatkuu lapsen täyttäessä x vuotta.

Se että on tilin käyttöoikeus ei vielä takaa että olisi lain mukaan oikeus käyttää tilillä olevia rahoja: esim. 15v alkaen lapsen työllä ansaitsemiin rahoihin ei ole koskemista vaikka kuinka olisi tilinkäyttöoikeus, ja lapsen perintöä et saisi käyttää miten sattuu vaikka käytännössä siihen pystyisit.

Vierailija
31/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt lapsilisät, kummallekin menee 95 e / kk, toinen lapsi saa lisäksi viikkorahaa 5 e / vk, jonka haluaa itse säästää.

Itselleni säästän 800 e - 1300 e kuussa. Välillä raha menee pelkästään säästötilille, välillä treidaan rahalla.

On kyllä hurja tajuta, ettei monikaan ikäiseni (30 v) halua edes säästää. Säästämisen ei edes tarvi olla kituuttamista ”ja tylsää - pystyynkuollutta ja elämyksistä tinkimistä”. Kyllä mekin matkustellaan, ajetaan kahdella autolla ja asutaan ok-talossa, vaikka myös säästetään. Mitä me sitten ei osteta? No kalliita merkkivaatteita tai muuta kalliita designtuotteita, paitsi kirpputorilta muutamilla euroilla. Olen ostanut Lokki - valaisimen useita vuosia sitten, ei tulisi mieleenkään ostaa kevään ja syksyn tulleen aina uusia designtuotteita vanhojen tilalle. Serkkuni on just tällainen, sisustukseen kuluu hitosti rahaa eikä hänen miehensäkään tienaa juuri mitään. Sitten ihmetellään kun rahat ei meinaa riittää. Isommat hankinnat aina velaksi.. oravanpyörä pyörii.

Lasten vaatteet ostan superaleista (hyviä merkkejä normaalilla hinnalla, esim. Ticketin haalarin ostin talveksi kaupasta 30 eurolla - sen ovh. 140 e). Kirpparilta löytää tosiaan merkkivaatteita jopa muutamilla senteillä 😅 Esikoisella aitoja Tommy Hilfigerin paitoja ostettu 0,50 - 1 eurolla, Vansin huppari 2 eurolla (uudenveroinen) jne.. eikä hän ajattele ”miksi ei ole uutta”.

Vierailija
32/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ei voi tehdä sitä.

Vierailija
33/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa kuitenkin, että jos säästätte tai olisi oikeampaa sanoa siirrätte lapsen tilille rahaa, niin  koska kyseessä on lapsen nimissä oleva tili, niin sille tilille laitetut rahat ovat myös lapsen. Te ette voi myöhemmin ottaa tätä rahaa oman käyttöönne, omin lupinenne tai vaatia lapsen käyttämään rahaa, johonkin haluamaanne kohteeseen vaikka esimerkiksi jäisitte työttömiksi, tai muutoin taloutenne ns sukeltaisi.     

Vierailija
34/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kauppaan ja ostin sen läppärin luottokortilla, luottokorttilaskun maksoin kerran kuukaudessa tulevasta palkastani. Ja tämä onnistui vaikka senttiäkään lapsilisistä ei ole mennyt säästöön, eikä mene.

Vierailija
35/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vaikka 5 lasta, se on jo satanen kuussa. Ja jos lapsen saldo ylittää perusosamääränja ajautuu joskus toimeentulotuelle, lapsesta ei saa tukea koska katsotaan voivan elättää itse itsensä säästöillä.

Aika naurettava ajatus jättää säästöt tekemättä siksi, että lapsi saisi joskus toimeentulotukea. Itse ainakin ajattelen, että ne säästöt ovat sitä varten, että ei tarvitse tukia. Muutenkin toki lähtökohta se, että lapsi ei ikinä tt-tukea tarvitse. En ainakaan siihen ala etukäteen varautua. 

Ohiksena sanon tämän: ei tuossa tarkoitettu oikeastaan sitä, että lapsi hakisi toimeentulotukea joskus kaukana tulevaisuudessa, vaan tuo perhe perheenä aiemmin.

Jos vanhempi hakee tt-tukea, ei lapsella saa olla säästöjä.

Vierailija
36/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät on tarkoitettu toimeentuloon. Ellei niitä siihen tarvita, kysymyksessä on tarpeeton etuus joka tulisi poistaa.

Tarvitaanhan ne siinäkin tapauksessa jos säästetään ja jopa kun sijoitetaan. Tarvitaan vaan myöhemmin ja isommissa kuluerisssä, kun lapsi käy kalliimmaksi. Lapset tulisi poistaa vanhemmilta, joiden lapsilisät menevät sen siliän tien heti kun tulevat tilille eikä minkäänlaisia puskurivaroja/-tuloja ole. Lasten ei kuuluisi tehdä lapsia vaan pitää ymmärtää myös talouden realiteetit. 

Kela ei olis kovin myötämielinen tollasiin selityksiin.

Vierailija
37/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säästetään molemmille lapsille 75 eur/kk. Lisäksi 1000 euron alkupääoma, kun avattiin tili. Lasten mummi luovuttaa lapsille kolmen vuoden välein osakkeita, näistä osingot lisäksi lapsille.

Meidän vanhempien tehtävänä on sitten opettaa lapsille järkevää rahankäyttöä, ettei kaikki rahat mene bailaamiseen, kun saavat tilien täyden käyttöoikeuden täysi-ikäisinä.

Vierailija
38/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen tai toimeentulotuki-asiakas säästää sukanvarteen.

Ja tuo säästäminen on nimenomaan JÄRKEVÄÄ. Lapsen tulevaisuutta ajatellen säästäminen pitäisi olla ensimmäisellä sijalla. Koskaan ei tiedä, miten tuet ynnämuut muuttuvat 16v, kun lapsi varttuu. Siksi pitäisi olla vaikka siellä sukanvarressa sitä rahaa säästössä, että jos lapsi tarvitsee jotain (vaikka koulutukseen liittyvää) niin voi sen sitten hankkia.

Vierailija
39/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infaaltio syö rahat jos ne lojuu tilillä. Vähintään osakkeisiin pitäisi sijoittaa.

Vierailija
40/78 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi säästää lapselle? Ennemmin opettaa lasta säästämään itselleen ja näyttää mallia järkevästä taloudenpidosta.

Ai nämä on toisensa poissulkevia?:)

Tietysti se vekara opetetaan itsekin säästämään. Mutta on melkoinen ero, että teini-ikäisenä voidaan lapselle kustantaa vaikka hyvä läppäri kuin että lapsi itse säästää johonkin kohteeseen, lapsi ei kuitenkaan lahjoitusvaroilla voi koskaan päästä sellaisiin säästöihin, että ostaisi jotain kalliimpaa. Tai no toki jos on rikkaita sukulaisia..Mutta voiko lapsi nyt helposti viikkorahoistaan säästää vaikka tonnin?