Pianonsoiton aloitus musiikkiopistossa
Lapseni aloitti tänään pianonsoiton musiikkiopistossa. Viikon kuluttua saamme kuulemma ostettavaksemme pari vihkosta, joista soitetaan. Opettaja on jo iäkäs ja mietin osaako ottaa opetukseensa tämänpäivän lasten suosikkikappaleita, vai eteneekö vain aaronin pianokoulua sivu sivulta.
Pelkään, että lapseni kiinnostus tyssää, kuten omani aikoinaan tuohon aaroniin... Lapseni ei ole aikaisemmin vielä soittanut pianoa lainkaan. Aistin opettajan puheesta rivien välistä, että menee vanhan kaavan mukaan. Soitteli ensimmäisellä kerralla päiväkoti-ikäisten suosimia lastenlauluja, joita poikani ei edes välitä lauleskella.
Eli vinkkejä nyt mammat - voiko musiikkiopiston pianotuntien sisältöihin mitenkään vaikuttaa?
Kommentit (8)
Lapseni soittaa viulua ja kyllä siellä tietyn vihkon mukaan mennään eikä valita mitään lempikappaleita. Pakko oppia tietyt jutut tietyssä järjestyksessä. Mutta esityskappaleiden suhteen on sitten enemmän valinnanvaraa, monasti lapsilla on toiveita sen suhteen, mitä haluavat harjoitella huolellisemmin.
Itse olen soittanut Aaronia, eikä siinä ollut mitään vikaa. Jos haluaa lähinnä oppia säestämään, voi soitella mitä biisejä vain, mutta musiikkiopistossa lapsesta koulutetaan muusikkoa tai musiikinopettajaa, eli perusjutut pitää hallita.
Lapseni soittaa viulua ja kyllä siellä tietyn vihkon mukaan mennään eikä valita mitään lempikappaleita. Pakko oppia tietyt jutut tietyssä järjestyksessä. Mutta esityskappaleiden suhteen on sitten enemmän valinnanvaraa, monasti lapsilla on toiveita sen suhteen, mitä haluavat harjoitella huolellisemmin.
Itse olen soittanut Aaronia, eikä siinä ollut mitään vikaa. Jos haluaa lähinnä oppia säestämään, voi soitella mitä biisejä vain, mutta musiikkiopistossa lapsesta koulutetaan muusikkoa tai musiikinopettajaa, eli perusjutut pitää hallita.
Ei musiikkiopistossa mennä oppilaan musiikkimaun suhteen, vaan ohjelmisto on varsin "konservatiivista".
Lapsemme soittaa myös pianoa musiikkiopistossa ja eka kirja oli Pianon avain 1.
no ehkäpä niiden suosikkibiisien aika on sitten kun lapsi jollain tapaa hallitsee soittamisen alkeet ja perusteet. Vai ajattelitko oikeasti, että perusjutut jätetään väliin ja soitellaan mitä lapsi haluaa?
Ne suosikkibiisit kun harvoin ovat helpoimmasta päästä soittaa.
Soittoharrastus aloitetaan alkeista ja ne lastenlaulut nyt sattuvat olemaan hyvin perusjuttuja soittaa, paljon toista ja yksinkertaisia sävelkuvioita.
Ihan varmasti saa toivoa myöhemmässä vaiheessa niitä suosikkibiisejä - siinä vaiheessa kun taidot edes jollain tasolla niihin riittää.
Veikkaisin, että musaopiston opettajat ovat sen verran pedagogeja, että ymmärtävät motivoinnin merkityksen (ja niitä kiinnostaviakin biisejä soitellaan kunhan ne taidot nyt ensin ovat karttuneet). Mutta alkuun joutuu soittamaan alkeita. Jos se on liian tylsää lapsellesi (huom. niitä pitää harjoitella myös kotona) niin luopukaa musaopistopaikasta, jotta joku joka oikeasti haluaa oppia soittamaan saisi sen paikkanne.
Meidän lapsella on Suomalainen pianokoulu. Hassua, että täällä on tällanen alotus kun meidänkin poika aloitti just soittamisen.
En kyllä oo olettanu, et heti aloitettas soittamaan sitä, mitä lapsi haluaa.
Olen muuten myös soittanut aikoinaan mus.opistossa ja kiinnostus tyssäsi minullakin. Ei tosin samasta syystä kuin sinulla.
Kyllä, opetus on edelleen konservatiivista, varsinkin kun valitsee soittimekseen pianon. Ihanko oikeasti ajattelit, että musiikkiopistossa soitetaan lapsen lempimusiikkia?? Ei ikinä.
Purskahdin nauruun kun luin tämän aloituksen. Ei taida mamma ymmärtää musiikin opiskelusta mitään. Kai nyt olet harmitellut lapsellekin, miten kurjaa on ettei saa heti soittaa lempikappaleita? Mikset anna lapselle mahdollisuutta nauttia tasokkaasta opetuksesta? Jos et ymmärrä klassista musiikkia niin sitten kannattaa tosiaan vaihtaa johonkin jazz-opistoon tai keskittyä vaikka lätkään...
Tuskin voit. Ainahan sitä voi toivoa jotain tiettyä musiikkia, mutta luultavasti opettaja haluaa itse päättää sisällöstä. Me valitsimme Pop&Jazz-opiston ja siellä vaikuttaa kyllä olevan tosi hyvä meininki. Nyt alkuun meilläkin soittimena piano, joulun jälkeen vaihtuu.