Miten olla mukavampi puoliso ?
Kertokaas nyt miten olla mukavampi puoliso toiselle ? 🤔
Etenkin kriittisyyden kanssa kamppailleet ihmiset, kertokaa kokemuksianne miten pääsitte eroon kriittisyydestä ?
Minulla on (omasta mielestäni) ihana parisuhde ja mahtava kumppani, mutta viimeisen puolen vuoden ajan ongelmaksi on muodostunut minun tapani kritisoida miestä kokoajan.
Siis tämä on aivan hirvittävää. Pahinta on se etyäbmielessäni en edes kritisoi, joten ensimmäiset puoli vuotta en reagoinut mitenkään siihen kun mies sanoi että aina vain kritisoin ja ”valitan”. Ja mieskin sieti tavallaan toimintaani paremmin.
Nyt ollaan tilanteessa jossa riidat on viikottaisia ja aihe on kokoajan tapetilla. Ja noin 3kk ajan olen sitten kiinnittänyt huomiota puhetapaani ja kommunikointityyliini ja olen järkytyksekseni huomannut, että totta se on: 95% keskusteluista mieheni kanssa alkaa minun puoleltani tai ensimmäinen kommentti miehelleni vastatessa on kriittinen. Tyyliin mies on tekemässä kastiketta, menen sanomaan etten haluan kastiketta ruoalle. Mies pesee perunoita, menen sanomaan ”’miksi niitä peset tänään piti syödä porkkanat”, ”tiesitkö että tuo pannu ei ole yhtä hyvä kuin x” jne. Tai jos mies kertoo jostain asiasta ensimmäinen kommenttini on etsiä ko asian kaikki negatiiviset puolet ja sanoa ne/ sanoa että asia ei tule onnistumaan jne.
Tämä on toimintamallini niin pienissä kuin isoissa asioissa. Asia on alkanut jo masentaa minua koska vaikka yritän kiinnittää asiaan huomiota, teen sitä silti. Kokoajan. Mitään mitä mies tekee en ikinä sano aidosti kiiitos tai olipa ihana, hyvä idea jne. Nykyään sanon noita asioita mutta ne eivät kuulosta luonnolliselta koska teen ne päälle liimatusti.
Ahdistavinta on se että sisimmässäni olen todella kiitollinen ja onnellinen ja rakastan miestäni! Mutta aina kommunikaationi on sellasta että minä tiedän paremmin, tiesitkö sitä tai tätä jne.. siis saivartelen koko ajan joka asiasta. Mikä minussa on vikana?
Auttakaa. En halua että suhde kariutuu.
Mietin, kuinka voin parantaa puolisoni elämän laatua ja puhun sen mukaan.