Miten olla mukavampi puoliso ?
Kertokaas nyt miten olla mukavampi puoliso toiselle ? đ€
Etenkin kriittisyyden kanssa kamppailleet ihmiset, kertokaa kokemuksianne miten pÀÀsitte eroon kriittisyydestÀ ?
Minulla on (omasta mielestÀni) ihana parisuhde ja mahtava kumppani, mutta viimeisen puolen vuoden ajan ongelmaksi on muodostunut minun tapani kritisoida miestÀ kokoajan.
Siis tĂ€mĂ€ on aivan hirvittĂ€vÀÀ. Pahinta on se etyĂ€bmielessĂ€ni en edes kritisoi, joten ensimmĂ€iset puoli vuotta en reagoinut mitenkÀÀn siihen kun mies sanoi ettĂ€ aina vain kritisoin ja âvalitanâ. Ja mieskin sieti tavallaan toimintaani paremmin.
Nyt ollaan tilanteessa jossa riidat on viikottaisia ja aihe on kokoajan tapetilla. Ja noin 3kk ajan olen sitten kiinnittĂ€nyt huomiota puhetapaani ja kommunikointityyliini ja olen jĂ€rkytyksekseni huomannut, ettĂ€ totta se on: 95% keskusteluista mieheni kanssa alkaa minun puoleltani tai ensimmĂ€inen kommentti miehelleni vastatessa on kriittinen. Tyyliin mies on tekemĂ€ssĂ€ kastiketta, menen sanomaan etten haluan kastiketta ruoalle. Mies pesee perunoita, menen sanomaan ââmiksi niitĂ€ peset tĂ€nÀÀn piti syödĂ€ porkkanatâ, âtiesitkö ettĂ€ tuo pannu ei ole yhtĂ€ hyvĂ€ kuin xâ jne. Tai jos mies kertoo jostain asiasta ensimmĂ€inen kommenttini on etsiĂ€ ko asian kaikki negatiiviset puolet ja sanoa ne/ sanoa ettĂ€ asia ei tule onnistumaan jne.
TÀmÀ on toimintamallini niin pienissÀ kuin isoissa asioissa. Asia on alkanut jo masentaa minua koska vaikka yritÀn kiinnittÀÀ asiaan huomiota, teen sitÀ silti. Kokoajan. MitÀÀn mitÀ mies tekee en ikinÀ sano aidosti kiiitos tai olipa ihana, hyvÀ idea jne. NykyÀÀn sanon noita asioita mutta ne eivÀt kuulosta luonnolliselta koska teen ne pÀÀlle liimatusti.
Ahdistavinta on se ettÀ sisimmÀssÀni olen todella kiitollinen ja onnellinen ja rakastan miestÀni! Mutta aina kommunikaationi on sellasta ettÀ minÀ tiedÀn paremmin, tiesitkö sitÀ tai tÀtÀ jne.. siis saivartelen koko ajan joka asiasta. MikÀ minussa on vikana?
Auttakaa. En halua ettÀ suhde kariutuu.
Mietin, kuinka voin parantaa puolisoni elÀmÀn laatua ja puhun sen mukaan.