Hei, te opiskelijoiden curling-vanhemmat!
Mainitkaapa opintojen ohessa töitä tekeville sydänkäpysillenne, että ehkä ei ole viisasta ihan kaikkea paljastaa yksityiselämästään.
Minulla on osa-aikatöissä alan opiskelija, joka on kertoillut elämästään mm. sen, että hän asuu vanhempien ostamassa ja omistamassa asunnossa, ei maksa vuokraa (mutta jollain kommervenkillä nostaa silti asumislisää), ja että isä hoitaa hänen puolestaan mm. laskuihin liittyvät epäselvyydet, polkupyörän vuosihuollot ja hankkii opiskeluvälineet. Mainitsi myös että ei itse osaisi eikä edes haluaisi hoitaa omia asioitaan.
Ikävä kyllä näiden puheiden vuoksi en tule palkkaamaan häntä vakituiseksi (toivottavasti hän ei sitä edes toivo, tällä hetkellä en tiedä miten on). Meille on jonoksi asti myös sellaisia tulijoita, jotka elävät itsenäisesti ja sekä osaavat että haluavat hoitaa oman elämänsä tärkeät asiat! Uskon tällaisen henkilön hoitavan itsenäisemmin myös työnsä.
Säälittää tuo tyttö, joka lienee niin pumpulissa pidetty että ei edes itse ymmärrä millaisen kuvan hän luo itsestään puheillaan.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 23:17"]
Itse kyllä keskittyisin siihen, että miten kukakin työntekijä tekee työnsä. Se miten hoitaa yksityiselämänsä ongelmat on täysin yhdentekevää firman kannalta, jos hommat hoituu. Tuollaisella pelillä, että antaa omien tunteiden vaikuttaa henkilöstöpolitiikkaan, menee jossain vaiheessa metsään niin että rytisee. Tulos se on mikä lasketaan. Ellei työ nyt sitten ole sellaista, että apinakin sen pystyy tekemään, mutta mitä väliä sillä sitten on kenet siihen palkkaa, vaikka palkkaisi suulaan lörpön.
[/quote]
Samaa mieltä, jos työt hoituisivat mutta nythän ne eivät hoidu, kuten ap sanoi tytön oma-aloitteisuus on huonolla tolalla
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:28"]
Kylläpä tämä aihe on herättänyt intohimoja.
Tyttö on kyllä minulla töissä, samoin kuin muutama muukin osa-aikainen. Vain yksi on mahdollista ottaa kokopäiväiseksi. Arviooni siitä, kenet otan, vaikuttaa periaatteessa ainoastaan näiden ihmisten työsuoritus ja asenne töissä, ei muu elämä. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, kiinnitän varmaankin enemmän huomiota tämän tytön oma-aloitteisuuden puutteeseen kuin kiinnittäisin, jos hän olisi pitänyt nämä juttunsa omana tietonaan. Puutteet eivät ole mitenkään hirmu silmiinpistäviä, mutta kyllä niitä on kun osaa katsoa.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhemmat auttavat lapsiaan, mutta kyllä valitettavasti se heikentää 25-vuotiaasta työntekijästä saamaani kuvaa, että hän kertoo työpaikalla kaikille miten hankalaa on kun hänellä on kotona nettiliittymä suljettu ja "pitää" odottaa että isä soittaa sinne palveluntarjoajalle ja selvittää, mistä on kysymys. Kyseessä siis tytön liittymä, ei isän. Tämä on vain yksi esimerkki.
Olemme pieni yritys ja meillä jokaisen työntekijän työhön kuuluu joskus vaikeiden ja monimutkaistenkin asioiden hoitamista. Eräs työntekijän tärkeä ominaisuus meillä on se, että hän tarttuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti toimeen. Tämän työntekijän taloon tulemisen jälkeen ei ole vielä sattunut sellaista ajanjaksoa, jossa se oma-aloitteisuus tulisi selkeästi ilmi työtehtävien hoidossa. Epäilen, että hän ei sellaisena aikana pärjää täällä yhtä hyvin kuin muut, ja siinä on syy miksi en ota kokopäiväiseksi ainakaan häntä. Koska asia ei ole vielä tullut kuin vähäisessä määrin ilmi työsuorituksessa, epäilyksen syntymiseen ja täten myös päätökseeni vaikuttavat nämä muut, työelämän ulkopuoliset asiat.
Tässä on hieman samantapainen asia kyseessä kuin Ilkka Kanervan luottamuspulassa. Ministerin työtehtävien hoitoon ei toki kuulu tai vaikuta se, pettääkö hän vaimoaan tai tekstaileeko muille naisille, mutta koska hän valehteli asiasta sekä vaimolleen että Suomen kansalle, hänen ammattitaitonsa ministerinä joutui kyseenalaiseksi. Jos hän on valmis valehtelemaan yhdessä tilanteessa, tuskinpa hän muuttuu täysin eri ihmiseksi Arkadianmäelle astuessaan. Sama mies sinne kävelee ja hänellä on edelleen se sama taipumus epärehellisyyteen.
Noista katkeraksi syyttelyistä voitte pohtia keskenänne, mistä idea lienee peräisin. Olen itsekin saanut nuorena vanhemmiltani apua eikä minulla ole mitään sellaista vastaan.
ap
[/quote]
Siis se tyttökö saisi hoitaa yksityisasioitaan siellä työaikana? Roikkua vaikka kaksi tuntia puhelimessa odottamassa, että DNA tai Elisa vastaa? Vai olisiko sittenkin fiksumpaa, että eläkkeellä oleva isä hoitaa nettiliittymään liittyvät asiat, koska hänellä on enemmän aikaa.
Ja kerro nyt ihmeessä, kumpi on pahempi asia: työntekijän rehellisyys vai Ilkka Kanervan epärehellisyys? Pidät molempia vääränä toimintana.
En haluaisi olla töissä yrityksessä, jossa työntekijältä edellytetään ensisijaisesti epärehellisyyttä.
[/quote]
Mistä sinä päättelet, että 25-vuotiaan tytön isä olisi jo eläkkeellä? Ja jos tuon ikäinen ei osaa/viitsi/halua hoitaa edes noinkin yksinkertaisia omia asioitaan, niin miten hän osaisi hoitaa työasioitaan itsenäisesti?