Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, te opiskelijoiden curling-vanhemmat!

Vierailija
20.08.2013 |

Mainitkaapa opintojen ohessa töitä tekeville sydänkäpysillenne, että ehkä ei ole viisasta ihan kaikkea paljastaa yksityiselämästään.

Minulla on osa-aikatöissä alan opiskelija, joka on kertoillut elämästään mm. sen, että hän asuu vanhempien ostamassa ja omistamassa asunnossa, ei maksa vuokraa (mutta jollain kommervenkillä nostaa silti asumislisää), ja että isä hoitaa hänen puolestaan mm. laskuihin liittyvät epäselvyydet, polkupyörän vuosihuollot ja hankkii opiskeluvälineet. Mainitsi myös että ei itse osaisi eikä edes haluaisi hoitaa omia asioitaan.

Ikävä kyllä näiden puheiden vuoksi en tule palkkaamaan häntä vakituiseksi (toivottavasti hän ei sitä edes toivo, tällä hetkellä en tiedä miten on). Meille on jonoksi asti myös sellaisia tulijoita, jotka elävät itsenäisesti ja sekä osaavat että haluavat hoitaa oman elämänsä tärkeät asiat! Uskon tällaisen henkilön hoitavan itsenäisemmin myös työnsä.

Säälittää tuo tyttö, joka lienee niin pumpulissa pidetty että ei edes itse ymmärrä millaisen kuvan hän luo itsestään puheillaan.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 19:55"]

no et kovin fiksua kuvaa itsestasi anna, kun annat moisten seikkojan vaikutta otatko jonkun toihin vai et. jos olisit tyytyvainen omaan elamaasi ja olemiseesi ei muiden elamat ja tyylit sinuun vaikuttaisi. mika on jaanyt hampaankoloon kaivelemaan hyvin toimeentulevista nuorista joita vanhemmat avustavat?  

[/quote]

Surkea kommentti. Totta helvetissä kaikki vaikuttaa kaikkeen ! Minäkään en palkkaisi jotain iskän ja äitylin ikuista teiniprinsessaa. Mieleummin jonkun , joka selviää itsekin .

[/quote]

Otatteko laskujen maksamisen ja muun "selviämisen" puheeksi työhönottotilanteessa? Minulta ei koskaan ole moisia kyselty.

Vierailija
22/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä ensisijaisesti minulla vaikuttaa se, miten joku tekee työnsä, jos hän kerran on jo osa-aikaisena töissä. Jos hän tulee töihin ajallaan ja työt hoituvat mallikkaasti, ei minua kiinnosta työntekijän asumisjärjestelyt ja se, kuka hänen kustannuksistaan vastaa. Vaikka tulijoita onkin jonoksi asti, miksi vaihtaisin työntekijää, jos häneltä työt hoituvat? Ja ottaisin riskin, että seuraava ei ehkä pärjäisi yhtä hyvin.

Palkkaustilanteessa hän saattaisi hävitä muuten tasavertaiselle työntekijälle tuollaisen takia, mutta ap kertoi, että tyttö on jo hänellä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15. no on se aika onnetonta jos ammattitaitonen tyohonhaasttattelija antaa vanhempien tuen tulla tyohontulon esteeksi. kannattaa valita se jolla on paras tyokokemus ja vaadittava koulutus (ei se asuuko vanhempie kampassa). ei tyon ulkopuolisen elaman tule vaikuttaa valintaan!

Vierailija
24/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:39"]

10, aivan niin. Minusta ap kuulostaa jopa hieman katkeralta. Millainen lapsuus ja nuoruus mahtoikaan hänellä olla? Itse olen huomannut, että eniten "arvostavat" kaikenlaista itsenäisyyttä ne, jotka eivät ole kotoaan mitään saaneet. Ei mulle, siis ei sullekaan-periaate.

[/quote]

Hyvä huomio! ja tämä "itsenäisyyden" korostaminen on kyllä suomalainen kansantauti. Oikein ylpeillään sillä, että joku 18-v kotoa muuttanut on itsenäinen. Ja kun nuorelle itselleenkin on tällainen vaikutelma annettu, että pärjää keskenäs, niin eipä hän apuakaan silloin pyydä.

Minä olen iloinen aina kun kuulen nuorista, joilla on välittävät vanhemmat. Curling-touhu on eri asia, mutta tämä ap:n esimerkki on normaalia elämää perheissä, joissa lapsista välitetään senkin jälkeen kun ovat muuttaneet pois kotoa.

Vierailija
25/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa, jossa ei tulisi kuuloonkaan lykätä lapsia jonnekin omillaan toimeen tulemaan alle 20-vuotiaana. Monissa maissa on laissa määrätty lasten taloudellinen tukeminen heidän vielä opiskellessa, opintotuki on vain varattomille. Moni ostaa sijoitusasuntoja, joissa opiskelevat nuoret asuvat. Suomessa on todella outo asenne nuoria aikuisia kohtaan.

Vierailija
26/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ei ollut kesällä lastensa kanssa Linnanmäellä. Siellä kun on töissä tyttäreni, jonka asuu ilmaseksi isin hänelle ostamassa asunnossa Töölössä, ei koskaan maksa laskujaan (sitä varten on pankki, kai ne siellä osaa, kun tilillä on rahaa?), ei edes tiedä, että fillari pitää vuosihuoltaa eikä viitsinyt kertoa kavereille, että se feikiksi luultu Vuittonin laukku oli aito. Kukaan asiakas ei oksentanut moisen kauheuden tavatessaan! Ja ensi vuodeksikin häntä on kyselty töihin.

Vierailija
27/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole kamalaa, että vanhemmat ostavat asunnon lapselleen ja hoitavat lapsen laskut, mutta antaa lapsesta jotenkin vajaan kuvan, jos brassailee näillä asioilla. 

Vierailija
28/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tämä aihe on herättänyt intohimoja.

Tyttö on kyllä minulla töissä, samoin kuin muutama muukin osa-aikainen. Vain yksi on mahdollista ottaa kokopäiväiseksi. Arviooni siitä, kenet otan, vaikuttaa periaatteessa ainoastaan näiden ihmisten työsuoritus ja asenne töissä, ei muu elämä. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, kiinnitän varmaankin enemmän huomiota tämän tytön oma-aloitteisuuden puutteeseen kuin kiinnittäisin, jos hän olisi pitänyt nämä juttunsa omana tietonaan. Puutteet eivät ole mitenkään hirmu silmiinpistäviä, mutta kyllä niitä on kun osaa katsoa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhemmat auttavat lapsiaan, mutta kyllä valitettavasti se heikentää 25-vuotiaasta työntekijästä saamaani kuvaa, että hän kertoo työpaikalla kaikille miten hankalaa on kun hänellä on kotona nettiliittymä suljettu ja "pitää" odottaa että isä soittaa sinne palveluntarjoajalle ja selvittää, mistä on kysymys. Kyseessä siis tytön liittymä, ei isän. Tämä on vain yksi esimerkki.

Olemme pieni yritys ja meillä jokaisen työntekijän työhön kuuluu joskus vaikeiden ja monimutkaistenkin asioiden hoitamista. Eräs työntekijän tärkeä ominaisuus meillä on se, että hän tarttuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti toimeen. Tämän työntekijän taloon tulemisen jälkeen ei ole vielä sattunut sellaista ajanjaksoa, jossa se oma-aloitteisuus tulisi selkeästi ilmi työtehtävien hoidossa. Epäilen, että hän ei sellaisena aikana pärjää täällä yhtä hyvin kuin muut, ja siinä on syy miksi en ota kokopäiväiseksi ainakaan häntä. Koska asia ei ole vielä tullut kuin vähäisessä määrin ilmi työsuorituksessa, epäilyksen syntymiseen ja täten myös päätökseeni vaikuttavat nämä muut, työelämän ulkopuoliset asiat.

Tässä on hieman samantapainen asia kyseessä kuin Ilkka Kanervan luottamuspulassa. Ministerin työtehtävien hoitoon ei toki kuulu tai vaikuta se, pettääkö hän vaimoaan tai tekstaileeko muille naisille, mutta koska hän valehteli asiasta sekä vaimolleen että Suomen kansalle, hänen ammattitaitonsa ministerinä joutui kyseenalaiseksi. Jos hän on valmis valehtelemaan yhdessä tilanteessa, tuskinpa hän muuttuu täysin eri ihmiseksi Arkadianmäelle astuessaan. Sama mies sinne kävelee ja hänellä on edelleen se sama taipumus epärehellisyyteen.

Noista katkeraksi syyttelyistä voitte pohtia keskenänne, mistä idea lienee peräisin. Olen itsekin saanut nuorena vanhemmiltani apua eikä minulla ole mitään sellaista vastaan.

ap

Vierailija
29/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä lauseella tiivistettynä: Ap on kateellinen.

Vierailija
30/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:28"]

[/quote]

Sinussa on herttänyt, kun tänne aiheesta kirjoitat pitkästi ja kertoilet netissä työntekijästäsi tunnistettavia asioita. Ehkä on paras että sanot mikä se firmasikin on, niin tietää useammat varoa moista lörppö työnantajaa.

Vierailija
31/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on kyllä minulla töissä, samoin kuin muutama muukin osa-aikainen. Vain yksi on mahdollista ottaa kokopäiväiseksi. Arviooni siitä, kenet otan, vaikuttaa periaatteessa ainoastaan näiden ihmisten työsuoritus ja asenne töissä, ei muu elämä. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, kiinnitän varmaankin enemmän huomiota tämän tytön oma-aloitteisuuden puutteeseen kuin kiinnittäisin, jos hän olisi pitänyt nämä juttunsa omana tietonaan. Puutteet eivät ole mitenkään hirmu silmiinpistäviä, mutta kyllä niitä on kun osaa katsoa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhemmat auttavat lapsiaan, mutta kyllä valitettavasti se heikentää 25-vuotiaasta työntekijästä saamaani kuvaa, että hän kertoo työpaikalla kaikille miten hankalaa on kun hänellä on kotona nettiliittymä suljettu ja "pitää" odottaa että isä soittaa sinne palveluntarjoajalle ja selvittää, mistä on kysymys. Kyseessä siis tytön liittymä, ei isän. Tämä on vain yksi esimerkki.

Olemme pieni yritys ja meillä jokaisen työntekijän työhön kuuluu joskus vaikeiden ja monimutkaistenkin asioiden hoitamista. Eräs työntekijän tärkeä ominaisuus meillä on se, että hän tarttuu aktiivisesti ja oma-aloitteisesti toimeen. Tämän työntekijän taloon tulemisen jälkeen ei ole vielä sattunut sellaista ajanjaksoa, jossa se oma-aloitteisuus tulisi selkeästi ilmi työtehtävien hoidossa. Epäilen, että hän ei sellaisena aikana pärjää täällä yhtä hyvin kuin muut, ja siinä on syy miksi en ota kokopäiväiseksi ainakaan häntä. Koska asia ei ole vielä tullut kuin vähäisessä määrin ilmi työsuorituksessa, epäilyksen syntymiseen ja täten myös päätökseeni vaikuttavat nämä muut, työelämän ulkopuoliset asiat.

Tässä on hieman samantapainen asia kyseessä kuin Ilkka Kanervan luottamuspulassa. Ministerin työtehtävien hoitoon ei toki kuulu tai vaikuta se, pettääkö hän vaimoaan tai tekstaileeko muille naisille, mutta koska hän valehteli asiasta sekä vaimolleen että Suomen kansalle, hänen ammattitaitonsa ministerinä joutui kyseenalaiseksi. Jos hän on valmis valehtelemaan yhdessä tilanteessa, tuskinpa hän muuttuu täysin eri ihmiseksi Arkadianmäelle astuessaan. Sama mies sinne kävelee ja hänellä on edelleen se sama taipumus epärehellisyyteen.

Noista katkeraksi syyttelyistä voitte pohtia keskenänne, mistä idea lienee peräisin. Olen itsekin saanut nuorena vanhemmiltani apua eikä minulla ole mitään sellaista vastaan.

ap

[/quote]

Siis se tyttökö saisi hoitaa yksityisasioitaan siellä työaikana? Roikkua vaikka kaksi tuntia puhelimessa odottamassa, että DNA tai Elisa vastaa? Vai olisiko sittenkin fiksumpaa, että eläkkeellä oleva isä hoitaa nettiliittymään liittyvät asiat, koska hänellä on enemmän aikaa.

Ja kerro nyt ihmeessä, kumpi on pahempi asia: työntekijän rehellisyys vai Ilkka Kanervan epärehellisyys? Pidät molempia vääränä toimintana.

En haluaisi olla töissä yrityksessä, jossa työntekijältä edellytetään ensisijaisesti epärehellisyyttä.

Vierailija
32/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole kamalaa, että vanhemmat ostavat asunnon lapselleen ja hoitavat lapsen laskut, mutta antaa lapsesta jotenkin vajaan kuvan, jos brassailee näillä asioilla. 

[/quote]

Tässäpä koko asian ydin hienosti tiivistettynä!

ap

Vierailija
33/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien omistamassa asunnossa asuva opiskelija saa asumistukea maks, 58.87 euroa/kk, jos maksaa vanhemmilleen vuokraa. Helppo nakki, kelan sivuilta löytyy laskuri ja erittäin helppo laskea. 

Mutta onko curlingia opettaa 21-vuotiasta nuorta, joka on saanut lievän erityislapsidiagnoosin, tekemään perunamuusia itse?

Vierailija
34/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö nyt jo huomaa? Arvioit työntekijää, oikein kaivamalla kaivat hänestä vikoja ja ominaisuuksia sen perusteella, mitä kuulit sattumalta hänen perheestään. Lähdit tekemään oletuksia ja arviointeja työntekijän ominaisuuksista näiden tietoosi tulleiden seikkojen perusteella.

Ota nyt selvää muidenkin työntekijöittesi perheoloista. Voit yllättyä, mitä sieltä löytyy, voit joutua vaikeiden ratkaisujen äärelle.

Haluatko töihin alkoholistin lapsen, mielenterveyden ongelmista kärsivän jälkeläisen, haluatko töihin lapsen, jonka vanhemmat olivat lastensuojelun asiakkaita, haluatko töihin sellaisen, joka jäi kiinni ala-asteella näpistyksestä? Haluatko töihin tytön, joka jakeli tavaraansa pitkin metsiä 14-vuotiaana, haluatko töihin kaljaporukoissa teininä pyörineen pojan, haluatko töihin....

Joo, sulla on paljon selvittelytöitä edessäsi. JOS siis haluat olla tasapuolinen, reilu työnantaja. Haluat varmaankin?

Vierailija
35/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. Olin tyrmistynyt, kun täysi-ikäisen äiti soitteli lapsensa pääsykoetuloksista ja kyseli tietoja, jotka oli hänen lapselleen lähetetty samoin kuin sadoille muille.

Edelleen olen ollut täysin sanaton, kun äiti on hakenut aikuiselle lapselleen työpaikkaa, soitellut sairaspoissaoloista ja haukkunut lapsensa esimiehen, kun tämä oli antanut negatiivista palautetta.

On eri asia tukea lasta aikuisen elämän alussa ja hankalissa vaiheissa kuin tehdä kaiken tämän puolesta. Täysi-ikäisen on kyettävä hoitamaan monenlaisia arjen ongelmia ja kertoo paljon tästä ihmisestä, jos hän ei tajua pitää saamaansa paapomista edes hiukan nolona.

On minuakin tuettu. Sain ruokakasseja mukaani ja joskus rahaakin. Äiti tuli mukaani lääkärille, kun olin 27-vuotias. Mutta mieleenkään ei tullut kehua asialla  vaan tunsin itseni noloksi, kun en kyennyt olemaan näissä asioissa aikuinen.

Vierailija
36/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän tukea kaikin tavoin omia tulevia opiskelija-lapsiani. Voimme ostaa jopa asunnon, MUTTA aion tukea itsenäisyyteen.

Olen itse opettajan ominaisuudessa saanut niin käsittämättömiä puheluita ja kyselyitä vanhemmilta heidän täysi-ikäisiltä lapsiltaan, että ette uskoisi. Ja joka hemmetin asiaan voin vastata, ettei minulla ole missään nimessä lupaa keskustella täysi-ikäisen lapsenne asioista. On tullut kyyneleitä ja haukkuja. Lisäksi en voi tietää mitä opiskelijalle kuuluu, koska näen häntä luentosalissa 2 kertaa viikossa.

Luulen ymmärtäväni kyllä ap:n pohjimmaisen motiivin.

Se, että auttaa lastaan ei tarkoita sitä, että tekee kaikki hänen puolestaan ja salaa, vaan että tutustuttaa nuorta tähän maailmaan.

Vierailija
37/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:44"]

Ap, etkö nyt jo huomaa? Arvioit työntekijää, oikein kaivamalla kaivat hänestä vikoja ja ominaisuuksia sen perusteella, mitä kuulit sattumalta hänen perheestään. Lähdit tekemään oletuksia ja arviointeja työntekijän ominaisuuksista näiden tietoosi tulleiden seikkojen perusteella.

Ota nyt selvää muidenkin työntekijöittesi perheoloista. Voit yllättyä, mitä sieltä löytyy, voit joutua vaikeiden ratkaisujen äärelle.

Haluatko töihin alkoholistin lapsen, mielenterveyden ongelmista kärsivän jälkeläisen, haluatko töihin lapsen, jonka vanhemmat olivat lastensuojelun asiakkaita, haluatko töihin sellaisen, joka jäi kiinni ala-asteella näpistyksestä? Haluatko töihin tytön, joka jakeli tavaraansa pitkin metsiä 14-vuotiaana, haluatko töihin kaljaporukoissa teininä pyörineen pojan, haluatko töihin....

Joo, sulla on paljon selvittelytöitä edessäsi. JOS siis haluat olla tasapuolinen, reilu työnantaja. Haluat varmaankin?

[/quote]

Huomaan kyllä, että et ymmärtänyt.

Olen täysin tasapuolinen työntekijöitäni kohtaan. Kenestäkään en kaivele enkä utele heidän yksityisasioitaan.

En sanoisi, että "kuulin sattumalta", vaan kuulen jatkuvasti, lähes päivittäin ja en sattumalta vaan työntekijän omasta tahdosta. En "lähtenyt tekemään oletuksia", vaan minulle syntyi työntekijästä tietty kuva. Niin syntyy sinullekin jokaisesta tapaamastasi ihmisestä. En myöskään jättänyt tätä kuvaa kyseenalaistamatta, vaan nimenomaan pidin huolen siitä että tarkkailin työntekijän käytöstä ja oma-aloitteisuutta töissä, voidakseni todistaa itselleni vääräksi minulle syntyneen kuvan (että hän ei ole oma-aloitteinen). Valitettavasti olin oikeassa. Jos työntekijä itse ei olisi saanut huomiotani kiinnittymään asiaan, en olisi huomannut sitä yhtä nopeasti.

Ja kyllä, jos se henkilö jonka päätän vakinaistaa, osoittautuisi joksikin tuossa lopussa luettelemistasi, mutta asia ei vaikuttaisi siihen miten hän tekee työnsä, niin edelleen vakinaistaisin hänet.

Ymmärsitkö nyt?

ap

Vierailija
38/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:32"]

[/quote]

Sinussa on herttänyt, kun tänne aiheesta kirjoitat pitkästi ja kertoilet netissä työntekijästäsi tunnistettavia asioita. Ehkä on paras että sanot mikä se firmasikin on, niin tietää useammat varoa moista lörppö työnantajaa.

[/quote]

Minä sanoisin sinun kirjoitustyylisi perusteella, että suhtaudut asiaan minua intohimoisemmin. Itse kirjoitan aivan asiallisesti, moni muu ketjussa ei edes lue kunnolla mistä on kysymys (kuinkakohan moni mm. edelleen väittää että tyttö olisi oikeutettu asumislisään), alentuu solvaamaan minua jne.

ap

Vierailija
39/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä keskittyisin siihen, että miten kukakin työntekijä tekee työnsä. Se miten hoitaa yksityiselämänsä ongelmat on täysin yhdentekevää firman kannalta, jos hommat hoituu. Tuollaisella pelillä, että antaa omien tunteiden vaikuttaa henkilöstöpolitiikkaan, menee jossain vaiheessa metsään niin että rytisee. Tulos se on mikä lasketaan. Ellei työ nyt sitten ole sellaista, että apinakin sen pystyy tekemään, mutta mitä väliä sillä sitten on kenet siihen palkkaa, vaikka palkkaisi suulaan lörpön.

Vierailija
40/82 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:32"]

Siis se tyttökö saisi hoitaa yksityisasioitaan siellä työaikana? Roikkua vaikka kaksi tuntia puhelimessa odottamassa, että DNA tai Elisa vastaa? Vai olisiko sittenkin fiksumpaa, että eläkkeellä oleva isä hoitaa nettiliittymään liittyvät asiat, koska hänellä on enemmän aikaa.

Ja kerro nyt ihmeessä, kumpi on pahempi asia: työntekijän rehellisyys vai Ilkka Kanervan epärehellisyys? Pidät molempia vääränä toimintana.

En haluaisi olla töissä yrityksessä, jossa työntekijältä edellytetään ensisijaisesti epärehellisyyttä.

[/quote]

Kuten sanoin, tuo oli vain yksi esimerkki monista. Palveluntarjoajille voi kyllä soittaa meidän työaikamme ulkopuolellakin, ei myöskään ole ongelma jos joskus hoitaa jonkin asian työaikana, eikä tytön isä ole eläkkeellä.

En myöskään toivo työntekijöiltäni epärehellisyyttä minulle kuuluvissa asioissa, vaan ainoastaan ehdotin että joskus voisi miettiä, mistä asioista kannattaa töissä puhua suureen ääneen. Niinhän teet itsekin, jos hetken mietit. Harva puhuu työkavereiden ja pomon edessä kaiken yksityiselämäänsä liittyvän - siis jonkinlainen suodatin ihmisillä yleensä on. Tämän tytön olisi kannattanut suodattaa nämä jutut tai ainakin suurin osa niistä. Pieni kommentti silloin tällöin ei vielä olisi aiheuttanut hänelle haittaa.

ap