Te yksinhuoltajat! Paljonko saatte tukia kuukaudessa?
Olemme mieheni kanssa eroamassa ja muutan lokakuussa lapseni kanssa omaana asuntoon. Mietin tässä jo valmiiksi minkälaisia tukia minun on mahdollisuus saada, kun en vielä työelämään ole vähään aikaan menossa (lapsi 4kk).. Asumistuki, vanhempainpäiväraha, lapsilisä..?
Kommentit (31)
Saan täyden asumistuen ja työmarkkinatukea sekä lapsilisät kolmesta lapsesta + elatusavun isältä. Yht. noin 2500e kuussa käteen. Nuorin lapsista on juuri täyttänyt 3v. Pian lähden takaisin töihin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:20"]
Miksi ajattelit, että yh:t saisi jotenkin paljon enemmän? Saat sen äitiyspäivärahan minkä nytkin, lapsilisän minkä nytkin ja lisäksi isä maksaa elatusmaksua sopimanne summan. Siinäpä se on.
[/quote]
Lapsilisä ei ole sama mitä nytkin vaan lapsilisään tulee yh-korotus joka on n. 48€ per lapsi muistaakseni (Kelan sivulta voi tarkastaa sentilleen mitä on). Isä joutuu maksamaan mitä sovitte mitä hän voi maksaa omien tulojen perusteella. Jos isä on varaton ja ei voi maksaa elareita niin Kelalta saat elatustukea 152€ per lapsi. Ei kannata sopia elareita jotka on alle tuon 152€ koska muuten Kela ei maksa tuota elatustukea ja saat vain sen mitä olet sopinut elatussopimuksessa.
Niin ja tosiaan asumistukea tulee henkilömäärän ja tulojen mukaan. Kelan sivuilla on asumistukilaskuri joka antaa tarkan tuloksen jos osaa itse tiedot oikein laittaa. Muista että tuloina kysytään todellakin bruttotuloja joissa pitää olla mukana lomakorvaukset eli kk palkkasi on isompi kuin se mitä joka kk tulee. (Melko lähellä olet kun lasket kuukausipalkkasi kertaa 13 ja sen sitten jaettuna 12 jolloin saat keskimääräisen kuukausipalkan jossa on lomakorvaukset mukana) Vuokra hyväksytään asumismenoksi usein kokonaan jos neliömääräsi ja vuokrasi ei ylitä tiettyjä normeja jotka taas riippuu siitä monta henkilöä on taloudessa. Omistusasonnon menoista hyväkstyään vain yhtiövastike, vesi, lämmityskulut mutta ei tietenkään lainanlyhennystä.
Monesti voi olla niin että yksinhuoltajana ei ole yhtään tiukempaa kun parisuhteessakaan (varsinkin jos mies ei ole ollut hyvätuloinen) sillä jos olette ennen maksanut vuokran puoliksi niin helposti asumistuki korvaa tämän (asumistukea saa vielä hyvin pienillä tuloilla 2000€ ja alle bruttotuloilla jos on useampi lapsi) ja lisäksi tulee tietenkin ne lapsilisät jotka olet saanut aikaisemminkin, ja lisänä tulee sitten yksinhuoltajakorotukset (47€ per lapsi) ja elatustuki 152€ per lapsi. Ei moni isä parisuhteessakaan välttämättä kuluta omista tuloistaan enempää lapsiin kun tuo 152€ per lapsi.
Sain noin 1200€ muistaakseni kaikkineen. Elarit, kht, ll, asumistuki yms.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 14:32"]
Olemme mieheni kanssa eroamassa ja muutan lokakuussa lapseni kanssa omaana asuntoon. Mietin tässä jo valmiiksi minkälaisia tukia minun on mahdollisuus saada, kun en vielä työelämään ole vähään aikaan menossa (lapsi 4kk).. Asumistuki, vanhempainpäiväraha, lapsilisä..?
[/quote]
no sen yh-korotuksen lapsilisään, olisiko muutama kymppi.
Yksinhuoltajuushan ei ole mikään automaattinen syy saada tukia, tuen tarve lasketaan perheen tulojen mukaan.
En penniäkään.
Nuorin täytti juuri 17v, joten lapsilisä loppui.
Isänsä maksaa 150e / kk siihen saakka, kunnes täyttää 18v.
Molemmat lukiossa ja kulut suurimmillaan, omalla palkalla on maksettava niin lasten elatus kuin asuntolainakin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:39"]
Tästä nähdään, että Suomessa ei kannata käydä töissä, vaan hakea tukia. Minä käyn töissä ja käteen jää saman verran! Pitäis varmaan jäädä kotiin lorvimaan...
[/quote]
Siinäpä heittydyt yh:ksi. Pääset nauttimaan niistä suurista rahoista, joita tunkee ovista ja ikkunoista.
En ole akateemisesti koulutettu, asun velattomassa kodissa, maksan pojan kaikki menot, ts en saa tukia, mitä nyt kaupunki maksaa elatusmaksun.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:39"]
Tästä nähdään, että Suomessa ei kannata käydä töissä, vaan hakea tukia. Minä käyn töissä ja käteen jää saman verran! Pitäis varmaan jäädä kotiin lorvimaan...
[/quote]
Kyllä mulle vaan jää satasia enemmän käteen kun teen keikkatöitä kuin ilman niitä. Olen yh ja saan asumistuen, elatustuen, sovitellun päivärahan, lapsilisät.
Ei yksinhuoltajille ole mitään erityisiä tukia, muuta kuin hieman korkeampi lapsilisä. Yhdestä lapsesta se on vähän yli 150 euroa. Eli paljonko se nyt sitten on enemmän kuin muilla...
Siinäpä ne tuet sitten ovatkin. Lapsen isä maksaa jonkin verran elatusmaksua.
Noin muutoin yksinhuoltajilla on mahdollisuus toimeentulotukeen siinä kuin kenellä tahansa muullakin. Ja asumistukeen ja sellaisiin.
Mutta ainoa yksinhuoltajuuden perusteella tuleva lisä on korotus lapsilisään.
Itselläni se korotus on ainoa yhteiskunnan suunnalta tuleva lisätuki. Se on kai muutaman kympin kuussa enemmän.
Itselläni tulot ovat sen verran suuret (keskikokoiset), että niillä mennään.
Tällä hetkellä asumistuki, opintotuki, opintolaina, lapsilisä, elatusmaksu yhteensä suunnilleen 1200e, oisko vähän alle. Olisin oikeutettu saamaan toimeentulotukea melkein 100e kuussa mutta tällä olen pärjännyt ja kynnys sossun luukulle on kova. Vuokra mulla 450e että siihen voi suhteuttaa nuo tulot :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:20"]
Miksi ajattelit, että yh:t saisi jotenkin paljon enemmän? Saat sen äitiyspäivärahan minkä nytkin, lapsilisän minkä nytkin ja lisäksi isä maksaa elatusmaksua sopimanne summan. Siinäpä se on.
[/quote]
Hah, sanoinko mä että luulen yhtään mitään? :D Meikäläisellä vaan ei ole yksinkertaisesti käsitystä minkä verran tukia saa, kun en ole sossun rahoilla joutunut elämään ennen.
ap
[/quote]
... No tuosta kirjoituksesta poiketen lapsilisään saat kyllä sen vajaan 50 € yh-korotusta.