Miks ei uskontotietoa?
Toisesta uskontotopikista tuli mieleen, miksi ei voitaisi järjestää kaikille yhteistä uskontotieto-opetusta? Tunnustuksellisen uskon opettaminen ei kuulu kouluun, vaan se kuuluu kirkon ja kodin opetettavaksi. Eri uskontojen opettaminen kulttuurisen ja yleissivistyksen kannalta on toki tärkeää, mutta tunnustuksellinen uskonnonopetus ei.
Valtion tulisi olla täysin neutraali uskontojen kanssa.
Kommentit (8)
Tästähän ollaan jo keskusteltu, ja tähän ollaan väistämättä (onneksi) menossa. Minusta juuri oli uutisissa, että jossain koulussa tätä testataan siten, että osa uskonto/et-tunneista on yhteisiä kaikille - en vaan muista kuka uutisoi ja missä näin tehdään (muuta kuin että kyseessä oli koulu missä on runsaasti eri uskontoa edustavia lapsia).
Kristittynä olen pitkälti samaa mieltä. Valtio ei voi olla uskovainen, jokaisen on itse tehtävä valintansa uskonnon suhteen. Kouluopetuksen suhteen en ole varma, mikä olisi paras vaihtoehto. Kaikki kristitytkään eivät ole ev. lutteja, mutta eivät halua opiskella elämänkatsomustietoakaan. Nykylain mukaan uskonnon ja ET:n opetuksesta voi kuitenkin saada vapautuksen, jos kuuluu sellaiseen uskontokuntaan, jonka opetusta ei tarjota.
Itsekin olen törmännyt tällaiseen tilanteeseen, jossa papiksi vihitty nainen opettaa uskontoa. Kaikki kristityt eivät hyväksy naispappeutta. Lisäksi monen ev. lut. teologin suhtautuminen mm. homoseksiin on Raamatun vastainen.
Nykylain mukaan on onneksi mahdollista hakea vapautusta uskonnon opetuksesta ja hoitaa lapsen uskonnollinen kasvatus kokonaan itse. Toisaalta sekään ei olisi huono juttu, jos koulussa opetettaisiin vain esim. kirkkohistoriaa ja maailmankulttuureja neutraalilta pohjalta. Nämä voisi sisällyttää myös historian opetukseen ja poistaa uskonto-nimisen oppiaineen kokonaan.
Se koulu on Kulosaaren yhteiskoulu.
Moniko muslimi päästäisi lapsensa oppitunnille, jossa islamia käsiteltäisiin tasaveroisena "väärien" uskontojen kanssa? Koville se voisi ottaa eräillä kristityilläkin.
PÄÄKAUPUNKISEUDUN ATEISTIT RY TIEDOTTAA
MIELENOSOITUS KULOSAAREN YHTEISKOULUA VASTAAN (7.8.2013)
Pääkaupunkiseudun ateistit ry järjestää mielenosoituksen maanantaina 12.8.2013 klo 7.45-10.15 Kulosaaren yhteiskoulun (Ståhlberginkuja 1, Svinhufvudinkuja 6) liepeillä koulun lukuvuoden alkaessa. Koulu on metroradan varressa eikä kaukana Kulosaaren metroasemasta.
Mielenosoituksen syy on koulun päätös yhdistää yläkoulussa ainakin osittain elämänkatsomustiedon opetus uskonnonopetukseen. Sellainen on kuitenkin perusopetuslain vastaista ja rikkoo ateistien perus- ja ihmisoikeuksia.
Tein keväällä asiasta lehtitietojen perustalta kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle, mutta sitä ei otettu tutkittavaksi, koska kyse oli vasta koulun aikeista. Katso Kantelut-osaston kohta 1.18 ja
uutiset kantelusta Lehdet-osastossa.
Rehtori Lauri Hallan minulle aiemmin kertoman mukaan koulun johtokunta päätti 7.5.2013 katsomusaineita koskevasta opetussuunnitelman muutoksesta. Uusi opetussuunnitelma on kaiketi tullut voimaan elokuun alusta, mutta siitä ja opetusjärjestelyistä ei minulla vielä ole tarkempaa tietoa rehtorille osoittamastani pyynnöstä huolimatta. Joka tapauksessa uusi kanteluni on valmisteilla.
Kulosaaren yhteiskoulu on yläkoulun ja lukion käsittävä yksityinen koulu, jossa suomen ohella opetuskielenä on englanti. Koulu on Helsingin kaupungin sopimuskoulu, jonka oppilaaksiottoalue on Kulosaari. Kaupunki pystyisi painostamaan koulua taloudellisesti.
Jouni Luukkainen
puhjeenjohtaja
PÄÄKAUPUNKISEUDUN
ATEISTIT RY TIEDOTTAA
MIELENOSOITUS KULOSAAREN YHTEISKOULUA VASTAAN (7.8.2013)
Pääkaupunkiseudun ateistit ry
järjestää mielenosoituksen maanantaina
12.8.2013 klo 7.45-10.15 Kulosaaren yhteiskoulun (Ståhlberginkuja 1,
Svinhufvudinkuja 6) liepeillä koulun lukuvuoden alkaessa. Koulu on
metroradan varressa eikä kaukana Kulosaaren metroasemasta.
Mielenosoituksen syy on koulun päätös
yhdistää yläkoulussa ainakin
osittain elämänkatsomustiedon opetus uskonnonopetukseen. Sellainen
on kuitenkin perusopetuslain vastaista ja rikkoo ateistien perus- ja
ihmisoikeuksia.
Tein keväällä asiasta lehtitietojen
perustalta kantelun eduskunnan
oikeusasiamiehelle, mutta sitä ei otettu tutkittavaksi, koska kyse oli
vasta koulun aikeista. Katso Kantelut-osaston kohta 1.18 ja
uutiset kantelusta Lehdet-osastossa.
Rehtori
Lauri Hallan minulle aiemmin kertoman mukaan koulun johtokunta
päätti 7.5.2013 katsomusaineita koskevasta opetussuunnitelman
muutoksesta.
Uusi opetussuunnitelma on kaiketi tullut voimaan elokuun alusta, mutta
siitä ja opetusjärjestelyistä ei minulla vielä ole tarkempaa tietoa
rehtorille osoittamastani pyynnöstä huolimatta. Joka tapauksessa uusi
kanteluni on valmisteilla.
Kulosaaren
yhteiskoulu on yläkoulun ja lukion käsittävä yksityinen koulu,
jossa suomen ohella opetuskielenä on englanti. Koulu on Helsingin
kaupungin sopimuskoulu, jonka oppilaaksiottoalue on Kulosaari. Kaupunki
pystyisi painostamaan koulua taloudellisesti.
Jouni Luukkainen
puhjeenjohtaja
Näin. Kaikille yhteinen elämänkatsomustieto, jossa opetetaan miten missäkin uskonnossa uskotaan ja opetellaan eri kulttuurien tapoja ja näkemyksiä. Tämä opettaisi sitä suvaitsevaisuuttakin. Nykyinen malli jakaa oppilaat eri leireihin ja ruokkii suvaitsemattomuutta.
Tällä saataisiin säästöjä aikaan, kun ei tarvitse jokaiselle pikkuryhmälle olla opetusta järjestämässä, vaan kaikki olisivat samassa luokassa.
Tunnustavan uskonnon opetus on kodin ja seurakunnan asia huolehtia jäsenilleen.