Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työongelma; miten kehittyä?

Vierailija
20.08.2013 |

Olen tehnyt jo yli 10 vuotta työtä sosiaalialalla. Asiakkani ovat päihdeongelmaisia ja vankeja. Ongelmani on se, että säännöllisesti asiakkaaksi tulee ihminen, jonka tyylinä on "alistaa" osoittamalla epäsuorasti, ettei arvosta minua tai työtäni pätkääkään. Asiat osoitetaan niin kierolla tavalla, että niihin ei pysty suoraan puuttumaan, eivätkä kesksutelut aiheuta muuta kuin epäuskoista alentavaa hymähtelyä ja näennäistä sääntöjen noudattamista. Ja puolihuolimaton huono käytös jatkuu. Ehkä tiedätte ihmistyypin?

Ongelmaksi asia muodostuu silloin, kun alan tuntemaan itseni epävarmaksi asiakkaan seurassa ja työn tekeminen kärsii. Huomaan, että alan tuntea itseni epäonnistuvaksi aloittelijaksi, jolla ei ole mitän kokemusta mistään, joka on tyhmä ja mistään mitään tajuamaton.

Toki järjellä ymmärrän, ettei tuollaisesta tule ottaa itseensä. Mutta tunnetasolla ongelma on silti olemassa.

Ongelma on myös työyhteisö, joka ei tuo työntekijöitään tällaisissa tilanteissa, vaan kaikki kilpailevat sillä, kuka on kivoin, pidetyin ja paras työntekijä. Kilpailu ei ole kovin näkyvää, mutta sellaista selvästi on. En siis saa työyhteisöstä tukea epävarmuuden tunteille, eikä sellaisia voida avoimesti keskustella.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NLP-kurssista tai -coachauksesta olisi aivan varmasti sinulle hyötyä, mutta jos aika tai rahat eivät tunnu riittävän, niin kokeile Tie onneen ja menestykseen -videovalmennusohjelmaa ja/tai lue Itsensä kehittämisen, menestyksen ja onnellisuuden pieni kirja. Löytyvät googlaamalla.

Vierailija
2/5 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlaisia ajatuksia, vaikken työskentelekään sosiaalialalla. Tämä varmaan liittyy jollakin tavalla ihan yleiseen itsetuntoon? Mulla tulee välillä päiviä, että ajattelen, että sovi alalle, en osaa mitään, pitäisi olla jämäkämpi eikä ottaa itseensä niin helposti. Mutta helpommin sanottu kuin tehty.

En oikein osaa auttaa. Onneksi suurin osa päivistä on sellaisia, että tunnen olevani hyvä ammattilainen ja varmaan näin sinullakin? Täytyy vain asennoitua niin, että aina ei voi onnistua - missään ammatissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tulla samalle viivalle asiakkaidesi kanssa. Käytä samaa kieltä, älä jaa ohjeita tuputtamalla jne. Minäkin olen ollut töissä alkoholistien parissa.

Vierailija
4/5 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko joku sosiodraamaryhmä? Niitähän on myös työväenopistoissa, aikuisopistossa jne. Muutenkin voit katsoa aikuisopiston tarjontaa, ainakin Helsingissä on tosi hyviä kursseja tarjolla - tai ainakin ennen oli, nyt en ole itse katsonut, mitä on tulossa. NLPstäkin voisi olla apua, mutta ne koulutukset on aika kalliita. Ja sitten on tietty erilaisia kirjoja, joissa on tee-se-itse-harjoituksia.

Vierailija
5/5 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NLP voisikin olla hyvä. Joskus olen siihen hiukan perehtynyt, mutta nyt jo unohtanut kaiken.

Joku kurssi olisi tosi kiva, mutta siihen ei taida aika nyt riittää.

Olisko heittää mitään kirjojen nimiä, jotka on hyväksi todettu? Mutta on aika hyvät kyvyt itsereflektioon ja kehittymiseen, joten varmaan ainakin vähän pääsisin eteenpäin itsekseni, vaikka ryhmä olisikin parempi.

ap