Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10-12 vuotiaiden poikien pleikkariippuvuus - äiti ei halua asiaan muutosta

Vierailija
16.08.2020 |

Isänä on murheellista seurata omien 10-12 vuotiaiden lasten kehitystä. Mitään muuta eivät halua enää tehdä kuin pelata pleikkaa tai tuijottaa kännykästä tictoc videoita. Haluaisin tehdä poikien kanssa mielestäni normaaleja asioita. Käydä kalassa, pelata futista, maastopyöräillä yms. Pojat eivät kuitenkaan halua enää olla ulkona tai tehdä mitään. Jos heidät saa ulos, on se korkeintaan 15 minuuttia kun ”päätä särkee” tai ”maha niin hemmetin kipeä” ettei ulkona voi olla. Ei puhettakaan että haluaisivat tehdä mitään.

Omasta mielestä tilanteeseen on johtanut se, ettei lapsilla ole mitään rajoja kännykän tai pleikan käyttöön. Eli täysin vapaasti saavat olla 8-12 tuntia päivässä ruudun ääressä. Olisin vuosikausia halunnut tätä rajoitettavan. Esim aiemmin kännyköissä oli screentime mutta lasten äiti oli sitä mieltä että tiukat rajat kännykän käytössä rajoittavat lasten vapautta kommunikoida kavereiden kanssa. Screentimen käyttö jäi pois. Ja pleikassa sama juttu. Pelaaminen on sosiaalista kavereiden kanssa vietettävää aikaa eikä sitä pidä rajoittaa.

Eilenkin yritin kysyä, maanitella poikia maastopyörälenkille. Vastaus oli vain, ”ehkä joskus myöhemmin”. Ja taas eilinen hieno aurinkoinen päivä meni heillä omassa pimeässä huoneessa pleikan kanssa. Toisinaan katkaisen kotoa wifi-yhteyden, toivoen että se saisi heitä lähtemään pleikan äärestä ulos. Niin ei kuitenkaan tapahdu vaan siinä tilanteessa pleikka vaihtuu kännykkään.
Olen yrittänyt vuosia vääntää tästä lasten äidin kanssa, että eikö ruutuaikaa voi jotenkin rajoittaa. Ihan hyödytöntä ja riitaannumme tästä keskenään aina.
Tänäänkin aamusta kysyin, haluaako pojat lähteä kalaan. Eipä tietenkään. Pleikkaa pimeässä huoneessa. Väkisinkään ei voi viedä, kun riitelyn jälkeen omakin fiilis asiasta mennyt. Joten näin se vaan näköjään menee.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua mutta varmaan nykyajan kuva. Etenkin koronakaranteeni aikana monelle käynyt näin.

Vierailija
2/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastaminen = Istua hiljaa odottamassa, että jotain tapahtuisi

Fillarointi = Istua satulan päällä ja tehdä jaloilla samanlaista liikettä tuhansia kertoja

Pelaaminen = Suunnitella kavereiden kanssa taktiikoita, joilla voitetaan vastustajajoukkue

Ei ole kauhean vaikea nähdä mikä noista on stimuloivinta sosiaalisessa ja älyllisessä mielessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vaan lapset väkisin ulos, lapsen eteen pitää tehdä asioita, mistä ei itse nauti, mutta lapsen aivot tarvitsee happea ja muuta virikettä kuin pelit...

Vierailija
4/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin alan kallistua siihen, että vie lapset ulos väkisin. Meillä aivan sama tilanne, mutta niin, ettei lasten isää kiinnosta noiden rajojen asettelu saati valvominen. Olen aivan satavarma, että poikamme tulee aikuisena olemaan vihainen siitä, miten pinetä elämää eli lapsuutensa, kun kaikki jäi kokematta.

Meillä se estää pakottamisen, etten itsekään nauti lasten kanssa olemisesta, mutta toisin kuin mies sentään tajuan, että se olisi hyvä heille. Lasten isän mielestä ilmeisesti juuri se, että lapsi saa tehdä sitä, mitkähäntä huvittaa, on lapselle hyväksi...

Vierailija
5/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkään kiltimmälle pojalle tuo on ainut tapa tuntea elämässä iloa ja onnea :(

Vierailija
6/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kysy, haluavatko lähteä. Sovi hyvissä ajoin, että silloin ja silloin mennään tekemään sitä tai tätä juttua.

Sanot "lasten äiti", eli oletan, että olette eronneet. Siksi voit luoda omassa kodissasi omat säännöt. Ne toki kannattaa luoda yhdessä lasten kanssa. Mutta sun toki täytyy osata perustella lapsille, miksi sinä aikuisena olet sitä mieltä, että lasten pitää tehdä muutakin kuin pelata. Lasten täytyy siis itsekin ymmäryää, miksi haluat rajoittaa pelaamista, jotta heillä olisi siihen motivaatiota. Eli sun täytyy kertoa, että heidän silmiensä, aivojensa ja lihaksistonsa kehitys on vaarassa, jos he ovat vain sisällä laitteiden ääressä. Peleille on aikansa ja paikkansa.

Vierailija
7/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin alan kallistua siihen, että vie lapset ulos väkisin. Meillä aivan sama tilanne, mutta niin, ettei lasten isää kiinnosta noiden rajojen asettelu saati valvominen. Olen aivan satavarma, että poikamme tulee aikuisena olemaan vihainen siitä, miten pinetä elämää eli lapsuutensa, kun kaikki jäi kokematta.

Meillä se estää pakottamisen, etten itsekään nauti lasten kanssa olemisesta, mutta toisin kuin mies sentään tajuan, että se olisi hyvä heille. Lasten isän mielestä ilmeisesti juuri se, että lapsi saa tehdä sitä, mitkähäntä huvittaa, on lapselle hyväksi...

Olen nyt 32v ja enemmän olen vihainen siitä, että faija pakotti mut mm. pyöräilemään. Olisin halunnut vain olla rauhassa mutta ei. Oli pakko osallistua joka hemmetin juttuun rippikouluikään asti.

Vierailija
8/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi kyllä käy näitä nykyajan lapsia. Itse olin lapsena ihan koukuttunut siihen yhteen nintendo DS-peliin minkä sain 12-vuotislahjaksi ja olisin sitäkin pelannut päivät läpeensä jos äiti ei olisi kieltänyt. Tuohon verrattuna jonkun älypuhelimen addiktiopotentiaali on ihan käsittämätön. Ei tietenkään ole tervettä, että tuon ikäiset lapset vaan istuvat sisällä. Itse muistan, että juuri 10-12 vuotiaana tapahtui kaikki parhaat lapsuuden seikkailut ja lähdin isän kanssa telttaretkille onnesta soikeana.

Sinä olet kuitenkin toinen vanhempi. Sinullakin on oikeus vaikuttaa tilanteeseen. Ja sanoisin, että 10-12-vuotiaille lapsille pitää vaan ilmoittaa, että jotain tehdään. Jos lapsen antaa valita kotisohvan+pleikkarin ja luonnossa liikkumisen väliltä, niin onhan ss sohva houkuttava, etenkin jos ei ole tottunut pyöräilyyn yms aktiviteetteihin.

Vierailija
9/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko jos pyöräilyllä olisi joku kohde? "Ajetaan ostarille ja ostetaan sinulle huppari" tmv.

Ehka myös hyppy pelimaailmasta kalaan on liian suuri, ehdota ensin lautapelien pelaamista (vaikka pihalla) ja kun se sujuu niin kynnys "istua vain veneessä" kalassa laskee.

Vierailija
10/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti pääsee tuossa helpolla, niin ei halua rajoittaa.

Vierailija
11/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman kanssa niistä aikarajoista tapellaan sinun vai äidin?

Vierailija
12/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken moninpeliä töpseli pois seinästä niin oppivat. Tuo kuvailemasi ei ole kasvatusta.

Vierailija
13/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapuri valitti kerran samaa. Kysyin, että missä sinä olit silloin, kun pojat oli päiväkodissa, montako kertaa veit heidät sinne tai hait iltapäivällä pois. Et kertaakaan! Missä olit, kun pojat alakoulussa kävi jalkapalloharrastuksessa, et ainakaan kentän laidalla, koska minä olin siellä (vein samalla oman poikani). Montako kertaa luit iltasadun ja miten monesti lähdit mukaan metsäretkelle, kun pojat oli vielä pieniä. No et kertaakaan, koska minä - naapurin yh-nainen - olin se, joka oli apuna, kun naapurin mies taas kerran oli harrastamassa, lenkillä, kuntosalilla, kavereitten kanssa kalassa. Jotta perheen äiti sai edes hetken hengähtää, hän antoi lasten pelata. Jostain syystä asia ärsyttää vallan kamalasti naapurin miestä aina silloin, kun hän sattuu armollisesti olemaan kotona.

Pakota ihmeessä lapset kanssasi pyöräilemään ja kalaan, he halveksivat sinua jo nyt aika lailla enemmän kuin mitä teinit keskimäärin tekevät. "Isä ryhtyi taas isäilemään" on heidän tapansa ilmaista, että nyt se taas keksi, että kieltämällä ja vaatimalla on hyvä vanhempi.

Vierailija
14/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kipu on vain kestettävä, kun lapset känisevät ja omakin fiilis menee. He ovat addikteja, on tehtävä hartiavoimin töitä tilanteen muuttamiseksi. Ilmoitettava jo etukäteen, että äkkisairastuminen johtaa x päivän kännykieltoon.

Olet ollut liian lepsu, nyt on opittava pitämään kiinni tavoitteista muidenkin edestä. Muista, lapsesi katsovat koko ajan toimintaasi ja ottavat siitä mallin. Haluatko heidän kasvavan miehiksi, joilla olisi kyllä omakin näkemys muttei tarmoa pitää siitä kiinni, paitsi kun haluavat maata pimeässä känny kädessä.

Vierailija
15/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti pääsee tuossa helpolla, niin ei halua rajoittaa.

Onko äiti vastuussa lapsusta lähes 24/7 ? Isän ollessa töissä ja urheilemassa?

Vierailija
16/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kysy, haluavatko lähteä. Sovi hyvissä ajoin, että silloin ja silloin mennään tekemään sitä tai tätä juttua.

Sanot "lasten äiti", eli oletan, että olette eronneet. Siksi voit luoda omassa kodissasi omat säännöt. Ne toki kannattaa luoda yhdessä lasten kanssa. Mutta sun toki täytyy osata perustella lapsille, miksi sinä aikuisena olet sitä mieltä, että lasten pitää tehdä muutakin kuin pelata. Lasten täytyy siis itsekin ymmäryää, miksi haluat rajoittaa pelaamista, jotta heillä olisi siihen motivaatiota. Eli sun täytyy kertoa, että heidän silmiensä, aivojensa ja lihaksistonsa kehitys on vaarassa, jos he ovat vain sisällä laitteiden ääressä. Peleille on aikansa ja paikkansa.

Kuulostaa lähinnä siltä, että äiti hoitaa arjen js isä kauhistelee jossain kaukana taustalla.

Vierailija
17/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ainoa jolle välittyy aloituksesta, että isä on joku sivustaseuraaja, eikä aktiivinen toimija lastensa elämässä? Kanna nyt hyvä mies vastuusi ja ala kasvattamaan niitä lapsia haluamaasi suuntaan.

Vierailija
18/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäsin pienenä lukea ja pyöriä sisällä. Ihan ilman älylaitteita ja nettiäkin.

Silti mut pakotettiin ulos joka päivä tunneiksi. Myös kipeänä. 

Jouduin aikuisena ottamaan koiran, että saisin pakotettua itseni ulos useaan kertaan joka päivä. Hyvin harvoin on semmoinen olo, että nautin ulkona olemisesta. Varsinkin Suomessa, melkein aina on liian kylmä  (tämä kesä tosin on ollut siunaus! :D)

Vierailija
19/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä siltä, että äiti hoitaa arjen js isä kauhistelee jossain kaukana taustalla.

Sitä emme voi tietää, ellei aloittaja kerro. Harvemmin omaa puolisoa tosin kutsutaan termillä lasten äiti/isä.

Vierailija
20/74 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 32v ja enemmän olen vihainen siitä, että faija pakotti mut mm. pyöräilemään. Olisin halunnut vain olla rauhassa mutta ei. Oli pakko osallistua joka hemmetin juttuun rippikouluikään asti.

Nimenomaan, teinivaihe jää päälle kun mitään muuta sielunrakennetta ei ole päässyt syntymään. Eikä se kotona maatessa kehitykään, vihaisuus vain vähitellen yltyy.

Mitäs jos lopultakin antaisit faijalle anteeksi. Ne hemmetin jutut olisivat olleet sinulle hyväksi, mutta asennevammaasi ei kukaan osannut puuttua. Toivottavasti ap pystyy siihen, tai värvää jonkun joka pystyy.

Lapset ovat anteeksiantavaisia kunhan älyävät, että toinen oikeasti miettii heidän parastaan. Siitä huolimatta, että ymmärtää mitä he haluaisivat tehdä ja kuinka ikävältä tuntuu tulla raahatuksi vapauteen.