Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi rotat ovat yleistyneet?

Vierailija
16.08.2020 |

Monessa kaupungissa on rottaongelma vaikka biojätteet ja kaatopaikat ovat tarkkaa hommaa.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottia oli jo viime syksynä aivan tuhottomasti, syövät myrkkyä kuin leipää.

Haluatteko täysjyväpaahtoleipänne rotanpaskalla vai ilman? Jos ilman niin sitten jatkan myrkkyjen syöttämistä.

t. maajussi

Vierailija
22/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin jotkut idiootit jopa ruokkii rottia!

Tässä sen näkee mitä tuo elämästä vieraantuminen ja eläinten inhimillistäminen aiheuttaa.

Olen itsekin nähnyt tätä, mutta ihan toisella paikkakunnalla. Kuulun Facebookissa rottaryhmään, koska minulla on kesyrottia. Siellä oli joku juuri kuvannut pienen pätkän villirotasta, joka ilmeisesti oli syönyt rotanmyrkkyä ja mietti mitä pitäisi tehdä. Siihen tuli paljon kommentteja ja yksi jäi mieleen. 

Se meni jotenkin näin; "Näin myös kerran rotanmyrkkyä syöneen rotan tallilla enkä osannut tehdä mitään 12-vuotiaana. Keräsin kuitenkin pois ne myrkyt ja sanoin tallin omistajalle että oli viiminen kerta kun laittaa tuollaista p*skaa nurkkiin. Hirveän kivulias kuolema eläimelle."

Ymmärrän sen, että varmasti on kivulias kuolema eläimelle, mutta se on vain ihan tosiasia, että rotat ja muut jyrsijät tekevät valtavasti tuhoja, varsinkin jossain tallilla. Onhan minullakin rottia ja ovat minulle rakkaita, sitä ei voi edes käsittää, millaisia rotat ovat ennenkuin niitä hankkii. Mutta kyllä minä silti loukutan omasta pihasta noita villirottia ja laitan hiirenloukkuja, vaikka minulla on myös kesyhiiriä. Tuntuuhan se hieman nihkeältä, mutta tiedostan todellakin niiden aiheuttamat ongelmat, eivätkä ne ole mitään pieniä edes omakotitalossa, saati sitten tallilla, joka on toisen elanto. 

Miten osasit kerätä ne myrkyt pois? Ei ne niissä hevosten heinissä ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyneet myös siksi että rotanmyrkkyjen ostaminen normaaleille ihmisille on kielletty joku aika sitten. Niitä saavat ostaa erityisluvalla vaan maanviljelijät ja tuholaistorjujat. Naurettava päätös tämäkin.

Tarkennetaan nyt sen verran, että ennen ostoa pitää suorittaa erityinen kasvinsuojelututkinto (pelkkä testi 50 e ja sitä ennen 100-200 e hintainen koulutus). Ja tämä 5v välein.

...joka on omituinen vaatimus koska se on nimenomaan KASVINsuojelukoulutus, siellä käsitellään pellolla käytettäviä ruiskutettavia torjunta-aineita. Rotanmyrkyistä ei ole hiiskuttu sanaakaan.

Vierailija
24/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se meni jotenkin näin; "Näin myös kerran rotanmyrkkyä syöneen rotan tallilla enkä osannut tehdä mitään 12-vuotiaana. Keräsin kuitenkin pois ne myrkyt ja sanoin tallin omistajalle että oli viiminen kerta kun laittaa tuollaista p*skaa nurkkiin. Hirveän kivulias kuolema eläimelle."

Olisinpa halunnut nähdä tallinomistajan ilmeet ja reaktiot. Itse olisin laittanut tytön laittamaan myrkyt takaisin ja sitten olisi saanut laputtaa tiehensä.

Voin nähdä tilanteen, kun 12v pieni tyttö huutaa pää punaisena tallin omistajalle, keski-ikäiselle miehelle tai naiselle, joka kuuntelee pöllämystyneenä läksytystä ja käskytystä.

Vierailija
25/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin jotkut idiootit jopa ruokkii rottia!

Tässä sen näkee mitä tuo elämästä vieraantuminen ja eläinten inhimillistäminen aiheuttaa.

Olen itsekin nähnyt tätä, mutta ihan toisella paikkakunnalla. Kuulun Facebookissa rottaryhmään, koska minulla on kesyrottia. Siellä oli joku juuri kuvannut pienen pätkän villirotasta, joka ilmeisesti oli syönyt rotanmyrkkyä ja mietti mitä pitäisi tehdä. Siihen tuli paljon kommentteja ja yksi jäi mieleen. 

Ymmärrän sen, että varmasti on kivulias kuolema eläimelle, mutta se on vain ihan tosiasia, että rotat ja muut jyrsijät tekevät valtavasti tuhoja, varsinkin jossain tallilla. Onhan minullakin rottia ja ovat minulle rakkaita, sitä ei voi edes käsittää, millaisia rotat ovat ennenkuin niitä hankkii. Mutta kyllä minä silti loukutan omasta pihasta noita villirottia ja laitan hiirenloukkuja, vaikka minulla on myös kesyhiiriä. Tuntuuhan se hieman nihkeältä, mutta tiedostan todellakin niiden aiheuttamat ongelmat, eivätkä ne ole mitään pieniä edes omakotitalossa, saati sitten tallilla, joka on toisen elanto. 

Miten osasit kerätä ne myrkyt pois? Ei ne niissä hevosten heinissä ole!

No enhän minä niitä kerännyt =D Mutta mietin tuota kyllä itsekin, että miten ne ovat mahtaneet olla esillä, kun oli saanut kerättyä? En itse tiedä miten nuo ovat "tarjolla", tai ovat tuon tapahtuneen aikaan olleet, käytän itse vain loukkuja.

Vierailija
26/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ei ole loppujen lopuksi kovin hyviä rotantorjujia. Toki jotkut yksittäiset kissat voi tappaa rottia paljonkin, mutta suurin osa kissoista välttelee rottia ja keskittyy kaikenlaisten pienempien - haitallisten ja ei-haitallisten - eläinten massateurastukseen. Rotta on monelle kissalle liian iso ja aggressiivinen saalis ja moni kissa ei uskalla saalistaa rottia, jos rotta on kerran purrut kissaa.

Muutenkin kissojen vaikutus rottakantoihin lienee vähäinen mm. sen takia, että rotat viihtyvät paljon paikoissa, joihin kissa ei pääse (kuten maan alla, viemäreissä jne.) ja lisäksi rottien syntyvyys on niin suurta, ettei oikein mistään pedosta ole niiden kannoille merkittävää uhkaa.

Vierailija
27/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena sanon, mutta minulla on kesyrottia ja ne ovat kaksi kertaa pyydystäneet hiiren meillä sisällä. Ensimmäinen kerta oli, kun rotat olivat juoksentelemassa lattialla ja kaapin takaa vilisti esiin hiiri. Asumme maalla, joten välillä sisälle tulee hiiriä, yleensä kissat hoitavat ne, mutta kissat olivat tietysti eri huoneessa, kun rotat olivat vapaana, ettei käy mitään. Yksi rotista huomasi hiiren ja syöksyi salamana sen kimppuun ja heti perässä kaikki muut. Se oli kyllä aika teurastus ja nopea. 

Toinen kerta oli, kun tein aamutoimia ja kuulin ihmeellistä vikinää huoneesta, jossa rottien häkki on. Rotat vikisevät myös, mutta se kuulostaa erilaiselta ja yleensä rotat kyllä kiljuvat ja vikinäkin on erilaista kuin hiirillä. Menin katsomaan ja yksi rotista piteli kiinni hiiren kyljestä häkin pinnojen välistä. Hiiri oli mennyt liian läheltä rottien häkkiä ja rotta napannut kiinni kyljestä. Kissa sitten nappasi siitä hiiren itselleen ja pisteli poskeensa. 

Ja meillä kissat eivät ainakaan ole osoittaneet mitään kiinnostusta rottiin ensimmäisen illan jälkeen, kun meille tulivat. Johtunee siitä, että rotat puolustivat häkkiään pinnojen välistä hurjana, kun kissat menivät liian lähelle. Yksi kissoista nojaili häkkiin, mutta jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi, kun rotta nappasikin pyllykarvoista kiinni. 

Vierailija
28/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset roskittaa.

Hukkuisimme paskaan ilman rottia.

Vierailija
29/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat ei ole loppujen lopuksi kovin hyviä rotantorjujia. Toki jotkut yksittäiset kissat voi tappaa rottia paljonkin, mutta suurin osa kissoista välttelee rottia ja keskittyy kaikenlaisten pienempien - haitallisten ja ei-haitallisten - eläinten massateurastukseen. Rotta on monelle kissalle liian iso ja aggressiivinen saalis ja moni kissa ei uskalla saalistaa rottia, jos rotta on kerran purrut kissaa.

Muutenkin kissojen vaikutus rottakantoihin lienee vähäinen mm. sen takia, että rotat viihtyvät paljon paikoissa, joihin kissa ei pääse (kuten maan alla, viemäreissä jne.) ja lisäksi rottien syntyvyys on niin suurta, ettei oikein mistään pedosta ole niiden kannoille merkittävää uhkaa.

Unohtamatta sitä, että rotat ovat myös ihan oikesti älykkäitä eläimiä, älykkäämpiä kuin kissat.

Vierailija
30/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt rotista vai niistä rottia muistuttavista (rotat, hiiret, maamyyrät yms.) eläimistä yleensä?

Useimmille rotta tarkoittaa yleisesti sisältäen kaikki viimeksi mainitut rottaeläimet.

Vierailija
31/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehditaan paremmin ruuantähteistä. Pidetään pihan lajittelukeskukset siisteinä. Ei heitellä snagarin ja hampparri paikkojen pakkauksia pitkin poikin. 

Suomessa on jäteastioita ihan joka kulmilla, ei ole suuri vaiva viedä roskia niihin. 

Ulkomailla ollessani olen usein joutunut kantamaan roskiani pitkiä matkoja, kun jäteastioita ei ole ollut. Ei ole vielä vuosikymmentä, kun Aurinkomatkat esim. lahjoitti Turkissa Alanian kaupungille 10 000 jäteastiaa. 

Naapurissa Venäjällä matkaillessa voi todeta vielä hurjempaa roskaamista. Kaikki uimarannat lasinpaloja täynnä. Lähimetsiköissä ulosteita papereita ym. roskaa. 

En ymmärrä Suomessa ihmisten tapaa viedä sänkynsä, sohvansa, akkunsa, pesukoneensa, hellansa ym, ym. metsään näitä siellä oli kun marjastin. Täysi peräkärry vietiin kaatsille itse juuri sekajätettä hinta oli 20euroa. 

Vierailija
32/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatteko täysjyväpaahtoleipänne rotanpaskalla vai ilman? Jos ilman niin sitten jatkan myrkkyjen syöttämistä.

t. maajussi

Pöllöjä on liian vähän. Niille täytys olla tähystyspaikkoja. Mut kuolee se pöllökin, kun saa tarpeeksi niitä puolikuolleita rottia syönyt.

Vierailija
33/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät osaa laittaa roskia, roskikseen.

Koronakevät ehkä antoi lisää tilaa, rauhaa lisääntyä.

Vierailija
34/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain myös roskat joita ei malteta viedä roskikseen vaan jätetään sinne tänne levälleen.

Vierailija
35/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatiloilla on aina kissoja, jotka pitävät tuholaiset loitolla. Ongelmaan on ekologinen ratkaisu.

https://luomu.fi/tietopankki/rikkakasvien-torjunta-aine-atratsiini-kast…

ai, mut businessta sekin on kun se lemmikki sairastuu.

Vierailija
36/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. maajussi

Pöllöjä on liian vähän. Niille täytys olla tähystyspaikkoja. Mut kuolee se pöllökin, kun saa tarpeeksi niitä puolikuolleita rottia syönyt.

Tule sinä lennättämään niitä pöllöjä tuonne viljavaraston sisälle niin että rotat pysyvät kurissa niin minä lopetan myrkyttämisen.

t. maajussi

Vierailija
37/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. maajussi

Myrkyllä tappaminen on silti äärettömän julmaa, ymmärrän että jos ei muuta mahdollisuutta ole, kun rotta on niin älykäs, että oppii myös lajitovereidensa kohtalosta eli oppivat varomaan kaikenlaisia ansoja jos näkevät että joku lajitoveri on sellaiseen jäänyt.

Mutta julmaa se silti on ja sääliksi käy. En toki silti halua että viljan seassa olisi yhtään sen enempää rotan paskaa kuin mitä siellä tällä hetkellä on.

Vierailija
38/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä fretit? Voisiko niitä käyttää? Olisi ainakin hauska kokeilla :D

Vierailija
39/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatiloilla on aina kissoja, jotka pitävät tuholaiset loitolla. Ongelmaan on ekologinen ratkaisu.

https://luomu.fi/tietopankki/rikkakasvien-torjunta-aine-atratsiini-kast…

ai, mut businessta sekin on kun se lemmikki sairastuu.

"Rotilla tehdyssä tutkimuksessa (3) havaittiin, että atratsiini myös altistaa naarasrotat stressille. Rottanaaraat altistettiin joko 75 mg/kg kerta-annokselle tai neljän päivän ajan 12,5 mg/kg tai 75 mg/kg annoksille.

Verestä mitattiin eri hormoonipitoisuuksien muutoksia. Kortikosteronin ja progeteronin pitoisuuden muutokset olivat havaittavissa jo 15 minuutin kuluttua suun kautta tapahtuvasta altistuksesta. Stressihormonien pitoisuuksien nousu veressä voi estää munasolujen irtoamisen ja vähentää siten hedelmällisyyttä.

Havainto siitä, miten atratsiini ja yksi sen hajoamistuotteista vaikuttaa eläinten lisääntymisterveyteen on tärkeä, kun tehdään johtopäätöksiä siitä, miten atratsiini voi vaikuttaa ihmisiin.

Atratsiiniä käytetään yleisesti rikkakasvien torjuntaan maissilla, sokeriruo´olla ja eräillä muilla kasveilla. Ei käytetä Suomessa."

Vierailija
40/101 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ne rotat sitten ovat ongelma KAUPUNGISSA? Siis onko niistä jotakin haittaa, vai häiritseekö ihan vain se, että niitä näkee?

Rotathan eivät nykyään edes levitä mitään pahoja tauteja, näin ainakin puhuttiin madventuresissa jossa tekivät helsinkiläisestä viemärirotasta ruokaa, että mahataudin korkeintaan saattaa saada.