Voiko tosiaan olla niin, että lukiossa ei enää lähetetä mitään tietoja tai lupalappuja lukiolaisen vanhemmille?
En ole saanut koulusta tähän mennessä yhtäkään viestiä tms. enkä tiedä lapseni asioista yhtään mitään.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lapsen kirjat osti? Miten et tiedä mitään lapsesi asioista, todella outoa.
Meillä ei ole tullut lapsen lukiosta aikuisille mitään infoa. Kaikki on pitänyt itse etsiä koulun www-sivuilta tai kysyä kanslista.
-ohisSitä tarkoitinkin. Minä etsin lukion sivuilta kirjalistan ja ostin kirjoja sen pohjalta, en ole varma, että poika olisi sitä itse löytänyt
Teet karhunpalveluksen toimimalla näin. Kyllä tuon ikäisen jo pitäisi pystyä selvittämään tällainen asia itsenäisesti. Jos hän ei itse löytänyt listaa, olisi hän voinut kysyä luokkakavereilta, ryhmänohjaajalta tai joltain opettajalta. Se, että nuorta vastustetaan vähitellen omista opinnoistaan, lisää tämän itseluottamusta. Tekemällä asiat hänen puolestaan vahvistat kuvaa, että hän ei selviydy mistään itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lukioikäinen lapsi voi myös itse kieltää tietojen annon vanhemmalleen. Joskus ällainen kielto on hyvinkin perusteltu jo peruskouluiässä, jos esim. huostaanotetun lapsen mt-ongelmainen vanhempi pyrkii häiriköimään lapsen koulua.
Ei voi 16-vuotiaana, normaali huoltaja joutuu ilmoittamaan poissaolot. Tilanne muuttuu 18-vuotiaana. Todennäköisesti ja toivottavadti mt ongeelmainen häirikkö ei asu enää lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö vanhemman ilmoittaa poissaoloista? Nimimerkillä en ole ehtinyt lukea vihkosta joka tuli koulusta.
Ja sen vihkosen lukeminen olisi onnistunut varmaan jo siinä ajassa kun näpyttelit viestin palsatalle . Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioikäinen lapsi voi myös itse kieltää tietojen annon vanhemmalleen. Joskus ällainen kielto on hyvinkin perusteltu jo peruskouluiässä, jos esim. huostaanotetun lapsen mt-ongelmainen vanhempi pyrkii häiriköimään lapsen koulua.
Ei voi 16-vuotiaana, normaali huoltaja joutuu ilmoittamaan poissaolot. Tilanne muuttuu 18-vuotiaana. Todennäköisesti ja toivottavadti mt ongeelmainen häirikkö ei asu enää lapsensa kanssa.
Jos nuori asuu sijaisperheessä, hoidetaan kouluasiat heidän kanssaan. Sijaisperhe selvittää poissaolot. Biologisella vanhemmalla voi olla rinnakkaistunnus Wilmaan.
Mielenterveysongelmaisia vanhempia on totta kai. Viime keväänä uutisoitiin itäsuomalaisesta miehestä, joka piinasi niin kauan ja rankasti lapsensa koulun henkilökuntaa, että osa opettajista jäi sairauslomalle ja jopa irtisanoutui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tullut lapsen lukiosta aikuisille mitään infoa. Kaikki on pitänyt itse etsiä koulun www-sivuilta tai kysyä kanslista.
-ohisSitä tarkoitinkin. Minä etsin lukion sivuilta kirjalistan ja ostin kirjoja sen pohjalta, en ole varma, että poika olisi sitä itse löytänyt
Teet karhunpalveluksen toimimalla näin. Kyllä tuon ikäisen jo pitäisi pystyä selvittämään tällainen asia itsenäisesti. Jos hän ei itse löytänyt listaa, olisi hän voinut kysyä luokkakavereilta, ryhmänohjaajalta tai joltain opettajalta. Se, että nuorta vastustetaan vähitellen omista opinnoistaan, lisää tämän itseluottamusta. Tekemällä asiat hänen puolestaan vahvistat kuvaa, että hän ei selviydy mistään itsenäisesti.
Lisään vielä, että jos vanhempi päivittelee nuoren kuullen, miten huonosti se ja tämä ja tuokin asia on koululla hoidettu ja kuinka mistään ei saa mitään tietoa, lisää tämä tarpeettomasti nuoren epävarmuutta ja turvattomuuden tunnetta. Vaikka kaikki ei aina menisi huoltajan näkökulmasta toivotulla tavalla, on tärkeää antaa nuorelle tunne, että asiat kyllä järjestyvät ja että pikku vastoinkäymisistä ei tarvitse tehdä numeroa.
Lukion opo kirjoitti:
Hyväksymiskirjeitä Opintopolusta/koulusta on lähetelty niille nuorille, joilla ei ole sähköpostia. Yhteishakulomakkeeseen nuori on pistänyt huoltajan sähköpostiosoitteen ja siitä olisi pitänyt tulla viesti jo keväällä, että mitkä olivat nuoren hakutoiveet. Lukiot yleensä julkaisevat hyväksyttyjen listat sivuillaan, jos on antanut luvan. Wilmatunnukset huoltajille voivat tulla myöhemmin, meillä aiemmin postitettiin vanhempainiltakutsun yhteydessä. Tänä vuonna sekä teinit että huoltajat pääsivät wilmaan jo kesällä. Ja tosiaan, wilmaa seuraamalla pysyt ajan tasalla nuoren opintojen edistymisestä, poissaoloista ym. kunnes et ole enää huoltaja.
Toivottavaa on, että kotona puhutaan asioista sen jälkeenkin. Ei ole tavatonta, että entinen huoltaja soittaa ja yrittää udella asioista, vaikka nuori on jo täysi-ikäinen. Kieltää vielä, ettei saa kertoa soitosta ”koska poika ei yhtään tykkää, että hänen asioihinsa puututaan.” Niinpä.
Tosiaan keväällä täytettiin yhdessä yhteisvalintaan hakutoiveet ja se onkin ollut viimeinen sellainen kontakti toisen asteen koulutusjärjestelmään, missä lapsen huoltaja on mukana. Kovin on vaikea toteuttaa tätä alaikäisen murrosikäisen kasvatusvelvoitetta, kun asiointi ja minulle kuuluva tieto kulkee alaikäisen kautta, jos kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ainakaan tullut koulusta mitään hyväksymiskirjettä. Ja eikös Opintopolkuunkin ole tunnukset vain nuorilla, ei vanhemmilla?
Ihan varmasti tuli. Tietenkin hyväksytyn nimellä
No kun ei tullut. Kaikki meni sähköisesti lapsen kautta. Itse olin yhteydessä koulun kansliaan. Wilma tunnukset saa suomi.fi palvelun kautta. Ja kaikki lapset sai samojen tunnusten alle koska lukio on samassa kaupungissa. Kirjaluettelo on koulun nettisivuilla, se tulostettiin ja sen mukaan on hankittu kirjat. Lapselle tuli automaattisesti wilma-tunnukset.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Minä tulostin listan töissä, kotona ei ole tulostinta. Minä selvitin mistä saa kirjan halvimmalla, olin yhteydessä tori.fi myyjiin ja hain kirjat työmatkan varrelta. Minä myös maksan kirjat. En todellakaan anna koko kirjapalettia lapsen harteille. Jameran myymälässä käytiin yhdessä ja sai valita käytetyistä sen minkä halusi. Muuten vastaa opinnoistaan ihan itse.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ainakaan tullut koulusta mitään hyväksymiskirjettä. Ja eikös Opintopolkuunkin ole tunnukset vain nuorilla, ei vanhemmilla?
Ihan varmasti tuli. Tietenkin hyväksytyn nimellä
No kun ei tullut. Kaikki meni sähköisesti lapsen kautta. Itse olin yhteydessä koulun kansliaan. Wilma tunnukset saa suomi.fi palvelun kautta. Ja kaikki lapset sai samojen tunnusten alle koska lukio on samassa kaupungissa. Kirjaluettelo on koulun nettisivuilla, se tulostettiin ja sen mukaan on hankittu kirjat. Lapselle tuli automaattisesti wilma-tunnukset.
-ohis-
Oudolta kuulostaa. Ihan kuin koulu olisi lapsen itsenäistämisvimmassa unohtanut, että lapet ovat kuitenkin vielä alaikäisiä, vanhempiensa vastuulla ja heidän kasvatusvelvoitteen alaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulua on ollut vasta pari päivää. Wilman huoltajatunnuksia ei välttämättä ole ehditty tehdä, tai sitten nuori on voinut unohtaa antaa tähän liittyvän ohjeet, mikäli ne siis on annettu paperilla. Muistathan tarkistaa myös sähköpostisi roskapostikansion? Jotkin koulut lähettävät ohjeet huoltajatunnuksen aktivoimiseen vanhemman ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen, ja on mahdollista, että viesti on ohjautunut roskapostiin.
En todellakaan lähtisi tässä vaiheessa soittelemaan yhtään minnekään. Opintotoimistossa on muutenkin ruuhkaa ensimmäisinä päivinä koulumatkatukihakemusten ja opuskelutodistusten kanssa. Jos ei viikkoon kuulu mitään, sitten voi ottaa yhteyttä.
Näin olen ajatellut toimia. Otan jossain vaiheessa yhteyttä siihen oppilaitokseen, jossa uskon lapseni hänen kertomansa mukaan opiskelevan. Todella noloa o
Voih, jos lapsi ei ole sitten muistanut vahvistaa opiskelupaikkaa? Näin käy helposti, jos ei sen ikäisten koulusta ilmoiteta enää vangemmille. Osa on vielä vastuuttomia hupakoita, joiden aivot kehittyvät vielä ainakin 10 vuotta ä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä oppilaitokseen hyväksymisestä tulee ihan paperikirje kotiin, sen lisäksi että se tieto on opintopolussa. Vanhemmille tulee omat Wilma-tunnukset, mutta ne ainakin meillä jaettiin vasta vanhempainillassa.
Se että teillä ei ole kommunikointiyhteyttä on sitten vähän vakavampi juttu.
Ja paperikirje tulee varmasti oikeaan postilaatikkoon. Nimimerkillä useammankin eri naapurin pankki- ym. kirjeitä saanut ja yhden vahingossa avannut.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että näin on. Suomi kuitenkin on holhousvaltio ja luulisi tämän liittyvän myös yhteydenpitoon alaikäisen vanhempiin.
Viranomaiset, erityisesti sote-alalla, jotenkin haluavat riistää murrosikäisen vanhemmiltaan, vaikka samaan aikaan vanhemmilta vaaditaan entistä voimakkaampaa vanhemmuutta.
Silti sanotaan, että murrosikäinen päättää itse, mitä syö, vaikka söisi vain karkkia ja shipsejä ja ettei vanhempi saa ottaa kännykkää eikä määrätä, mitä ohjelmia katsoo TV:stä. Ilmeisesti ei voi siten kieltää sitäkään, juoko nuori alkoholia tai käyttääkö huumeita? Tämä on todella outoa ja vie pohjan vanhemmuudelta. Sitten samaan aikaan vanhempia syytetään rajojen puutteesta.
Jotakin on syvästi pielessä.
Kokeita, suorituksia ja poissaoloja voi seurata wilmasta. Muuten tiedonkulku menee nuoren kautta. Minusta ollut ihan riittävää näin. Saahan niihin opettajiin olla yhteydessä, jos joku asia huolettaa.
Lukion opo kirjoitti:
Hyväksymiskirjeitä Opintopolusta/koulusta on lähetelty niille nuorille, joilla ei ole sähköpostia. Yhteishakulomakkeeseen nuori on pistänyt huoltajan sähköpostiosoitteen ja siitä olisi pitänyt tulla viesti jo keväällä, että mitkä olivat nuoren hakutoiveet. Lukiot yleensä julkaisevat hyväksyttyjen listat sivuillaan, jos on antanut luvan. Wilmatunnukset huoltajille voivat tulla myöhemmin, meillä aiemmin postitettiin vanhempainiltakutsun yhteydessä. Tänä vuonna sekä teinit että huoltajat pääsivät wilmaan jo kesällä. Ja tosiaan, wilmaa seuraamalla pysyt ajan tasalla nuoren opintojen edistymisestä, poissaoloista ym. kunnes et ole enää huoltaja.
Toivottavaa on, että kotona puhutaan asioista sen jälkeenkin. Ei ole tavatonta, että entinen huoltaja soittaa ja yrittää udella asioista, vaikka nuori on jo täysi-ikäinen. Kieltää vielä, ettei saa kertoa soitosta koska poika ei yhtään tykkää, että hänen asioihinsa puututaan. Niinpä."
Eikös tämä ollut jonkin aikaa jopa niin, ettei huoltaja saa mitään tietoa edes 10 vuotiaan terveysasioista? Se on traagista. Sote-alalla nämä asiat on täysin pielessä ja hoitajilla sekä lääkäreillä voi olla hyvin vääristynyt ajattelumaailma, mitä tulee varhaisnuoren ja vanhemman suhteeseen. Ihan kuin heillä olisi oikeus tai velvollisuus sitä edes vahtia ja luoda vastakkainasetteluja. Jos on oikeita ongelmia, huolehtikoot lastensuojelu iranomaiset ja psykologit.
Meidän koulun www sivuilla on ilmoitus, että kotiin lähetetään elokuun alussa tarkemmat ohjeet ja opinto-oppaat, kuten myös kutsu vanhempainiltaan, joka on jo ensi viikolla. Mitään edellä mainittua ei ole lähetetty kotiin.
Aktivointikoodit jouduin kysymään sähköpostilla kansliasta, kun lapsi alkoi kysellä, että onkohan teille tullut tätä ilmoitusts vsnhempainillasta.
Olisi hienoa, että siellä kaikille avoimina olevilla www- sivuilla oli sellaista tietoa, joka pitäisi paikkaansa.