Kuinka kauan munia pitää keittää, että ovat kypsiä? 3 minuutissa muna jää löysäksi.
Inhottaa jos muna on sisältä vetelä. Vai enkö vaan osaa keittää??
Kommentit (46)
Kokeilet haarukalla kunnes ovat pehmeitä.
Laita kattilaan kylmää vettä ja kananmunat veteen. Siirrä kattila liedelle ja laita lämpö täysille. Kun vesi kiehuu kunnolla, laita levy pois päältä ja jätä kattila kiehumaan. Kun kiehuminen on loppunut säikäytä munat kylmällä vedelle. Ja ta-daa, sinulla on kovaksi keitettyjä kananmunia pienellä energiankulutuksella.
Juu. Ennen vanhaan se oli varmaan silloin ok. Nykyään niitä pitää keittää paljon kauemmin. Riippuu myös lämpötilasta, muttei kovin kuumalla viitsi ettei kiehu yli. Liian kovaa kananmunaa ei myös halua, koska sen rakenne on kumimainen.
10 minuuttia, ja sen veden on syytä kiehua jos et halua löysiä
ADHD special 40 min. Eli kunnes vesi on haihtunut pois ja kokki takaisin keittiössä.
Näin kerran punapäisen naisen
Hän sydämeni vei
Hän huomaamattaan otti kai sen
Kun huolinut mua ei
Hän sanoi että: liian hidas oon
Mä koetin puolustella itseäin, ja heitin vitsejäin
Ja hätäpäissäin kehuin hälle näin;
Mullon kolmen minuutin muna
Beibi mullon kolmen minuutin muna
Se tulee, se tulee kuin ammuttuna
Beibi, mullon kolmen minuutin muna
Hän sanoi: ettei aamiaista
Huoli laisinkaan
Ja ettei munaa minkäänlaista
Suostu maistamaan
Mä sanoin: beibi mul on munankeitin
Ja se munat kuumentaa, niin nopeasti
Että valmiita ne on ennenkuin huomaatkaan
Mullon kolmen minuutin muna
Se tulee, se tulee kuin rasvattuna
Hän oli varteenotettava, peräänantamaton
Mä olin munannut, ja kolmen minuutin kuluttua
Olin edelleenkin saamaton
Vaikka mullon kolmen minuutin muna
Se tulee, se tulee kuin ammusjuna
Kolmen minuutin muna
Se tulee, se tulee kuorittuna
Kolmen, minuutin muna, muna
Kolmen minuutin muna, muna
Jonakin aamuna, beibi
Sullakin on kolmen minuutin muna
Beibi, beibi kolmen minuutin muna
Kolmen minuutin muna, muna, muna, muna
Beibi, kolmen minuutin muna
Minuutin muna, kolmen, beibi
Vierailija kirjoitti:
10 minuuttia, ja sen veden on syytä kiehua jos et halua löysiä
7 minuuttia tai enemmän. Riippuu. Joskus 10. Munien rakenne muuttunut?
Munia keitetään niin kauan että vesi haihtuu kattilasta ja munat pomppivat lattialle itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Laita kattilaan kylmää vettä ja kananmunat veteen. Siirrä kattila liedelle ja laita lämpö täysille. Kun vesi kiehuu kunnolla, laita levy pois päältä ja jätä kattila kiehumaan. Kun kiehuminen on loppunut säikäytä munat kylmällä vedelle. Ja ta-daa, sinulla on kovaksi keitettyjä kananmunia pienellä energiankulutuksella.
Tai toisinpäin; kattilaan kuuminta hanasta tulevaa vettä, munat kattilaan pikalevyn täydelle lämmölle. Kun vesi alkaa kiehua, sammuta levy. Odota n.3-5min, sitten "säikäytät" munat kaatamalla ne kylmään veteen.
Itse keitän 8min, jos esim.viipaileita haluan leivälle. Ja tosiaan niin, että munat veteen ja sitten kun kiehuu kunnolla, alkaa ajanotto. Ja heti tuon 8 min jälkeen kylmään veteen.
Noin 7min. lähellä kiehumislämpötilaa.Sen voi tehdä niinkin että vain kuumentaa sen kiehumispisteeseen,levy kiinni ja antaa kananmunien olla kuumassa vedessä tuon ajan.
Pari minsaa niin että laitat kattilaan muutaman, annat kiehahtaa ja sammutat lieden mutta jätät kattilan siihen jäkilämmölle. Tulee itsestään.
Mä laitan kananmunat suolaropsauksen kera kylmään veteen kattilaan, kansi päälle, kattila lieden levylle ja levy täysille. Kun vesi alkaa kiehua, käynnistän keittiökellossa 7 minuutin ajastuksen. Kun kello piippaa, keitinvesi vaihdetaan kylmään ja jätetään munat sinne viilenemään. Tulee "kypsiä" eli kananmunan keltuainen voi olla pieniltä osin vielä pikkuisen juokseva, ja minusta rakenne on hyvä just niin. Pitkittämällä keittoaikaa 1-2 minuuttia tuo juoksevuus katoaa, jos se on tärkeää saavuttaa.
8 minuuttia, kerran munat unohtui levylle yöksi, oli vesi kiehunut pois, munat hellalla ja lattialla sekä kattilan kahvat sulaneet.
Kyllä ne huomiseen aamiaisaikaan mennessä kovettuu.
10 min