Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tosiaan olla niin, että lukiossa ei enää lähetetä mitään tietoja tai lupalappuja lukiolaisen vanhemmille?

Vierailija
16.08.2020 |

En ole saanut koulusta tähän mennessä yhtäkään viestiä tms. enkä tiedä lapseni asioista yhtään mitään.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulua on ollut vasta pari päivää. Wilman huoltajatunnuksia ei välttämättä ole ehditty tehdä, tai sitten nuori on voinut unohtaa antaa tähän liittyvän ohjeet, mikäli ne siis on annettu paperilla. Muistathan tarkistaa myös sähköpostisi roskapostikansion? Jotkin koulut lähettävät ohjeet huoltajatunnuksen aktivoimiseen vanhemman ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen, ja on mahdollista, että viesti on ohjautunut roskapostiin.

En todellakaan lähtisi tässä vaiheessa soittelemaan yhtään minnekään. Opintotoimistossa on muutenkin ruuhkaa ensimmäisinä päivinä koulumatkatukihakemusten ja opuskelutodistusten kanssa. Jos ei viikkoon kuulu mitään, sitten voi ottaa yhteyttä.

Näin olen ajatellut toimia. Otan jossain vaiheessa yhteyttä siihen oppilaitokseen, jossa uskon lapseni hänen kertomansa mukaan opiskelevan. Todella noloa olisi, jos sitten sieltä sanottaisiin ”ei täällä ketään sen nimistä ole opiskelijana”... Ap

Vierailija
22/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioikäinen lapsi voi myös itse kieltää tietojen annon vanhemmalleen. Joskus ällainen kielto on hyvinkin perusteltu jo peruskouluiässä, jos esim. huostaanotetun lapsen mt-ongelmainen vanhempi pyrkii häiriköimään lapsen koulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulua on ollut vasta pari päivää. Wilman huoltajatunnuksia ei välttämättä ole ehditty tehdä, tai sitten nuori on voinut unohtaa antaa tähän liittyvän ohjeet, mikäli ne siis on annettu paperilla. Muistathan tarkistaa myös sähköpostisi roskapostikansion? Jotkin koulut lähettävät ohjeet huoltajatunnuksen aktivoimiseen vanhemman ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen, ja on mahdollista, että viesti on ohjautunut roskapostiin.

En todellakaan lähtisi tässä vaiheessa soittelemaan yhtään minnekään. Opintotoimistossa on muutenkin ruuhkaa ensimmäisinä päivinä koulumatkatukihakemusten ja opuskelutodistusten kanssa. Jos ei viikkoon kuulu mitään, sitten voi ottaa yhteyttä.

Näin olen ajatellut toimia. Otan jossain vaiheessa yhteyttä siihen oppilaitokseen, jossa uskon lapseni hänen kertomansa mukaan opiskelevan. Todella noloa olisi, jos sitten sieltä sanottaisiin ”ei täällä ketään sen nimistä ole opiskelijana”... Ap

Teille ei siis tullut hyväksymistietoa eikä teini ottanut paikkaa vastaan.

Vierailija
24/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole tullut mitään tietoa, mutta lapsi sanoi mihin kouluun hän on päässyt. Lienee lähettäneet hänelle suoraan tietoa? Näillä sitten mennään. Murrosikäinen lapsi kun ei välttämättä sitä tietoa niin kovin auliisti vanhemmilleen halua jakaa..

Vierailija
25/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä oppilaitokseen hyväksymisestä tulee ihan paperikirje kotiin, sen lisäksi että se tieto on opintopolussa. Vanhemmille tulee omat Wilma-tunnukset, mutta ne ainakin meillä jaettiin vasta vanhempainillassa.

Se että teillä ei ole kommunikointiyhteyttä on sitten vähän vakavampi juttu.

Vierailija
26/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että näin on. Suomi kuitenkin on holhousvaltio ja luulisi tämän liittyvän myös yhteydenpitoon alaikäisen vanhempiin.

Vierailija
27/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole tullut mitään tietoa, mutta lapsi sanoi mihin kouluun hän on päässyt. Lienee lähettäneet hänelle suoraan tietoa? Näillä sitten mennään. Murrosikäinen lapsi kun ei välttämättä sitä tietoa niin kovin auliisti vanhemmilleen halua jakaa..

Aha. Yleensä tulee kirje ha kai va hempi sen kirjelapun näkee.

Yleensä ostetaan lapselle kone ha kirjat ja katsotaan ekat kurssit.

Mutta kai voi olla, ettei vanhemmat osta mitään eikä tiedä mitään 15-vuotiaan asioista.

Ja koylun pitäisi nyt sitten lähetellä viestejä. Juuuuuupa.

Vierailija
28/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei ainakaan tullut koulusta mitään hyväksymiskirjettä. Ja eikös Opintopolkuunkin ole tunnukset vain nuorilla, ei vanhemmilla?

Vierailija
29/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso koulun nettisivuilta tietoa

Vierailija
30/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei ainakaan tullut koulusta mitään hyväksymiskirjettä. Ja eikös Opintopolkuunkin ole tunnukset vain nuorilla, ei vanhemmilla?

Ihan varmasti tuli. Tietenkin hyväksytyn nimellä

Vierailija
31/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioikäinen lapsi voi myös itse kieltää tietojen annon vanhemmalleen. Joskus ällainen kielto on hyvinkin perusteltu jo peruskouluiässä, jos esim. huostaanotetun lapsen mt-ongelmainen vanhempi pyrkii häiriköimään lapsen koulua.

Miten tällainen kielto tehdään?

Vierailija
32/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksymiskirjeitä Opintopolusta/koulusta on lähetelty niille nuorille, joilla ei ole sähköpostia. Yhteishakulomakkeeseen nuori on pistänyt huoltajan sähköpostiosoitteen ja siitä olisi pitänyt tulla viesti jo keväällä, että mitkä olivat nuoren hakutoiveet. Lukiot yleensä julkaisevat hyväksyttyjen listat sivuillaan, jos on antanut luvan. Wilmatunnukset huoltajille voivat tulla myöhemmin, meillä aiemmin postitettiin vanhempainiltakutsun yhteydessä. Tänä vuonna sekä teinit että huoltajat pääsivät wilmaan jo kesällä. Ja tosiaan, wilmaa seuraamalla pysyt ajan tasalla nuoren opintojen edistymisestä, poissaoloista ym. kunnes et ole enää huoltaja.

Toivottavaa on, että kotona puhutaan asioista sen jälkeenkin. Ei ole tavatonta, että entinen huoltaja soittaa ja yrittää udella asioista, vaikka nuori on jo täysi-ikäinen. Kieltää vielä, ettei saa kertoa soitosta ”koska poika ei yhtään tykkää, että hänen asioihinsa puututaan.” Niinpä.

Vierailija
33/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös opiskelupaikasta tulee hakijalle ja tunnukset Opintopolkuun on hakijalla.

*

Huoltajien olisi hyvä olla sen verran väleissä huollettaviensa kanssa, että ei tarvitse heidän ohitseen hoitaa asioita, vaan yhteistyössä. 

Vielä parempi että huollettava hoitaa itse omia asioitaan ja tekee yhteistyötä huoltajansa kanssa. 

*

Oppilaitokset toimittavat huoltajatunnuksia alaikäisten huoltajille yleensä syksyn aikana, siis syyskuussakin niitä vielä toimitetaan.

Alkuvaiheessa on paljon asioita mitkä täytyy saada rullaamaan ensin ja resurssit ovat rajalliset.

Osalta opiskelijoita huoltajien tiedot ovat puutteelliset, joten niitä tiedustellaan opiskelijoilta ja täydennetään opiskelijarekisteriin (yleensä HOKS:n teon yhteydessä).

Sen jälkeen toimitetaan aktivointikoodit huoltajille.

Nimenomaan huoltajille, eli isommalle porukalle kerralla, ei jokaiselle huoltajalle erillisellä pyynnöllä. Useimmissa oppilaitoksissa aloittavia opiskelijoita on satoja, joten tämän tyyppiset asiat hoidetaan aina mieluummin "kerralla kaikille" kuin tipottelemalla erikseen sille ja tälle. 

Vierailija
34/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka lapsen kirjat osti? Miten et tiedä mitään lapsesi asioista, todella outoa.

Vierailija
35/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mille on tullut jo allekirjoitettavaksi kuvien/tietojenjulkaisulupa, koulun koneiden ja järjestelmien käyttölupa ja valokuvauslappu. Vanhempien Wilma-tunnukset eivät vielä ole tulleet. Sitä kautta varmasti tiedotetaan isoimmista asioista.

Näin minäkin olen tähän asti kuvitellut, että alaiköisen lapsen koulu- ja muista asioista vanhemmat vastaavat. Ja saavat tiedon. No, ehkä jouluun mennessä saan jotain tietoa jostain. Ap

Oletko aktivoinut omat Wilma tunnuksesi?

En ole saanut mitään wilma-tunnuksia kuten en muitakaan viestejä. Se että ylipäätään tiedän mihin kouluun lapseni on hyväksytty perustuu hänen kertomaansa. Pakko siihen on kai uskoa.

Toivottavasti lapsi on ymmärtänyt ottaa paikan vastaan, pelkkä koulun hyväksytty ilmoitus ei riitä. Onko lapsi osannut aktivoida omat Wilma tunnukset. Ota sähköpostilla yhteyttä ko. koulun kansliaan, niin saat ohjeet vanhemman Wilma tunnuksen aktivointiin. Koulun kanslian yhteystiedot löydät koulun www-sivuilta.

Vierailija
36/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tullut lapsen lukiosta aikuisille mitään infoa. Kaikki on pitänyt itse etsiä koulun www-sivuilta tai kysyä kanslista.

-ohis

Vierailija
37/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa kysytään, että eivätkö lukiot kerro nuoren asioista huoltajalle, mutta kun on lukenut muutaman muun ap:n kirjoittaman viestin, huomaa, että oikea ongelma taitaa olla perheen sisäisessä kommunikaatiossa. Lukioissa lähdetään siitä, että nuori osaa jo ottaa vastuuta omista opinnoistaan ja että hän itse kertoo kotona, miten koulussa menee. Wilma on käytössä myös toisen asteen oppilaitoksissa, mutta vanhemmille lähetetään paljon vähemmän viestejä kuin peruskoulussa. Joihinkin kirjastovierailuihin ym. ei kysytä huoltajan lupaa.

Minulle jäi kuva, että ap epäilee, että nuori ei olekaan aloittanut opiskelua siellä, missä hän sanoo aloittaneensa, ja jos välit nuoreen ovat niin huonot, että tällaiselle epäilylle on syytä, ei kai se nyt koulun vika ole. Voit pyytää nuortasi näyttämään hyväksymiskirjeen sekä todistamaan, että on vahvistanut opiskelupaikan. Nämä tiedot löytyvät Opintopolusta.

Vierailija
38/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tullut lapsen lukiosta aikuisille mitään infoa. Kaikki on pitänyt itse etsiä koulun www-sivuilta tai kysyä kanslista.

-ohis

Sitä tarkoitinkin. Minä etsin lukion sivuilta kirjalistan ja ostin kirjoja sen pohjalta, en ole varma, että poika olisi sitä itse löytänyt

Vierailija
39/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Mitkä tiedot sinun on pitänyt etsiä? Mitä sellaisia tietoja olet tarvinnut, joita koulu ei ole suoraan sinulle antanut? Ylemmässä viestissä mainitaan oppikirjat, mutta mitä huoltaja sillä oppikirjalistalla tekee? Riittää kai, että nuori itse tietää, mitä kirjoja pitää ostaa. Kyllähän 16-vuotiaan pitäisi jo osata itsenäisesti asioida kaupassa.

Vierailija
40/55 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillekään koulusta vielä ole tullut wilmatunnuksia, mutta en ole niitä vielä osannut näin nopeasti kaivatakaan. Hyväksymisestä kouluun tuli kesällä tieto vain nuorelle itselleen, itse olin hänen kertomansa varassa. Seuraavalla viikolla tuli sitten paperikirje samasta asiasta kotiin, se avattiin yhdessä. Onhan lukiolaiselle tässä vaiheessa jo pitänyt hankkia tietokone ja kirjojakin. Niin ja paikka on pitänyt tietysti ottaa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi